Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jobber i en stor bedrift i konsulentbransjen. Og vi har nylig fått ny sjef som fører strengt tilsyn av timelistene til ansatte på avdelingen min da vi har hatt røde tall de siste månedene. Kjenner jeg er dritt lei av å bli målt opp og ned i mente utifra hva jeg produsere, men skulle gjerne hørt erfaringer fra andre som har det lignende. Spesifikt om timelisten, så lurer jeg på om noen har det lignende som meg, forklart under. 

I timelistene så er vi alle involvert i forskjellige prosjekter, og det er budsjetterte antall timer man skal bruke i budsjettene. Dette legger man til i timelistene, for eksempel i dag jobbet jeg tre timer med prosjekt 1, to timer med prosjekt 2 og en time med prosjekt 3. Resten førte jeg på avdeling, selv om jeg jobbet med prosjekt 3. Vi har kanskje rundt 80 ulike nummer vi fører timene inn i, alt etter hva som passer. Problemet oppstår når budsjetterte timer i et prosjekt er nådd, og vi er langt ifra ferdige. Legger vi til flere timer der, så får vi telefon fra sjef om hva i alle dager vi holder på med. Vi vil jo gjøre prosjektet ferdig, men vi kan ikke levere fra oss det vi har når det er så langt unna ferdigstillelse, og det virker som om det er lite rom for fleksibilitet.

Hvordan skal man håndtere dette? Før i tiden så førte vi bare inn timene i prosjektet, og godtar at vi har feilberegnet timene i prosjektet og tar smellen i avdelingen, men dette går jo utover overskuddet. Nå får vi telefonsamtale med en gang og innkallelse til møte om at vi er en tapsavdeling, også blir vi plasserte på flere prosjekter. Det strekker rett og slett aldri til! 

Frustrert!

Anonymkode: 21e8f...246

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en annen bransje, men opplegget og logikken er den samme. Alt koker ned til resultater på kortest mulig tid. Har ikke noen konkrete råd annet enn at man får gjøre det beste man kan så blir resultatet som det blir. Synes også at en leder som bruker pisken og frykten ikke er en spesielt god leder. Kjører vedkommende folk for hardt vil han/hun bare lage ris til eget speil.

Anonymkode: 4d407...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min bransje så forventes det at man da tar igjen det tapte på fritiden. Mitt råd: Jobb som noe annet enn konsulent, for det blir stadig jævligere. 80 timers uker og null fri er hvertfall oppskriften som konsulent i min bransje...

Anonymkode: cfd95...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som et evig problem i konsulentbransjen. Man har kanskje estimert at noe tar 60 timer. Men det var for dyrt så selger sier okai da, 40 timer. Men etter 40 timer er det jo ikke ferdig - og da er plutselig alle sure..

Om dette hele tiden går igjen må dere ta opp med ledelse at det aldri er nok timer satt av til å utføre de faktiske arbeidsoppgavene som skal gjøres. Det går også an å ta en en-til-en samtale med nærmeste leder og forklare at det tar mye ekstra tid som du heller kunne brukt til arbeid å hele tiden måtte svare for timelister og at du jobber så effektivt du kan men at du ikke kan utføre arbeid som tar 20 timer på 12 timer bare fordi avdelingen har dårlig øknomi. 

Så ja eneste tipset fra min side er kommunikasjon. Forsøk å få delta allerede i planleggingsprosessen. Forsøk å få timene til å være mer. Si ifra i god tid når man ser at det ikke er nok timer. Spør om de heller kan vurdere lavere timespris og flere timer. Snakk med ledelsen om å ikke ha så mange prosjekter samtidig, det skaper jo mye mer overhead.. man får som regel gjort mer om man kan konsentrere seg om 1 prosjekt i en hel arbeidsdag og så føre 8 timer på det prosjektet enn om de timene skal fordeles utover 1 time her og 1 time der.

Og - ikke jobb gratis. Kommuniser tydlig at det dere leverer ikke er ferdig og få gjerne skriftlig at du har fått beskjed om å likevel levere. Greit å redde sin egen ræv når man har dårlige planleggere som man må følge.

Anonymkode: 13a38...862

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidslivet blir verre og verre, selv i norge. Folk ser snart ikke meningen i slaveriet lenger, hver dag fødes nye slaver. Tenk at mennesker er så syke i hodet at de føder barn; nye slaver. Vi er jo altfor mange mennesker på jorden allerede, det vi trenger er at minst halvparten utryddes.

Arbeidslivet i dag handler kun om en ting: effektivisering. Som arbeidstaker er du ikke verdt noen ting, du skal yte mest mulig for minst mulig. Altså, du er en slave. På en moderne måten.

Lær dere dette, ikke drep dere i arbeidslivet. Det er så farlig, ikke brukt tiden på å kjøpe seg ting. Lev så enkelt som mulig.

Anonymkode: 054f3...c9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...