Jeio Skrevet 29. mai 2019 #1 Del Skrevet 29. mai 2019 Humler er utrydningstruet. Uten humlene forsvinner også mye av det vi mennesker spiser, siden humlene står for polineringen av blomster, frukt og bær. Hvem er med å redde humlene? I barnehagen jeg jobber i er barn helt ned til 2 år med på dette prosjektet. De synes det er kjempespennende. Men humlene trenger mye mer mat og mange flere boliger for å trives og formere seg. Sunniva Biehus får du i OBS fra uke 22 ved kjøp av 2 stk. Sunniva Juice (1.75 L eller 1 L) eller i Meny fra uke 24 (1 L). Hvis du henger opp et sånt (på verandaen din, i Hagen, eller på et tre i fri natur), og sår noen humlevennlige blomster like ved, så er du med på å redde humlene🐝 Dette er en av tiårets viktigste miljøsaker, og du kan enkelt gjøre en forskjell🙏🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Del Skrevet 29. mai 2019 Humlene har en meget viktig rolle både i kulturlandskapet og i naturlige økosystemer fra kyst til fjell, spesielt på den nordlige halvkule. De er pollinatorer som bestøver svært mange plantearter, og det er helt essensielt for plantenes utbredelse. Det har stor effekt på økosystemene generelt – og særlig på matproduksjonen til mange dyr, deriblant oss mennesker. Det finnes mange eksempler på mattyper hvor pollinering utført av humler er veldig viktig – slik som eple, kirsebær, blåbær, rips, solbær, stikkelsbær, kiwi, tomat, melon, squash, rødkløver, soyabønner og mye mer. Flere arter av humler har dessverre forsvunnet eller fått sterkt reduserte bestander mange steder i verden. I Norge har vi fortsatt alle våre opprinnelig 34 arter av humler, og i 2013 ble art nummer 35 påvist i landet vårt (sibirhumle). Imidlertid er noen få av våre arter som overveiende er knyttet til det åpne kulturlandskapet, sjeldne og truete. Det gjelder fortrinnsvis slåttehumle, kløverhumle og lundgjøkhumle. Alt i alt ser vi at humlene er viktige for oss på mange forskjellige måter. Deres tjenester er høyt aktet av bøndene og mange andre, de er svært viktig for plantene, og den kulturelle verdien er stor. Generelt har humlene gjennom lang tids samspill med annet i naturen utviklet seg til viktige/uunnværlige brikker i mange økosystemer. Hvis humlene får reduserte bestander eller forsvinner, vil det få alvorlige konsekvenser også for en rekke arter utover planter (som for eksempel andre arter av insekter som snylter på humler eller spiser dem). Dette er altså noen svar på spørsmålet om hvorfor verden må ha humler. Les mer på: https://www.lahumlasuse.no/ Anonymkode: d097a...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 29. mai 2019 #3 Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg lar områder av plenen vokse fritt, med masse markblomster. Stadig masse humler og bier i hagen. Særlig er det en svær som bor i garasjeporten. Den bor der på sjuende året nå. Det er vel kanskje ikke den samme humlen, men en etterkommer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeio Skrevet 29. mai 2019 Forfatter #4 Del Skrevet 29. mai 2019 16 minutter siden, stan skrev: Jeg lar områder av plenen vokse fritt, med masse markblomster. Stadig masse humler og bier i hagen. Særlig er det en svær som bor i garasjeporten. Den bor der på sjuende året nå. Det er vel kanskje ikke den samme humlen, men en etterkommer? Det vet jeg ikke, men da gjør du en super innsats for alle bier og humler! Daglig ser jeg store eiendommer med plener, bedd og masse plass, men de har nesten ikke blomster. Jeg kjører forbi store private og offentlige bedd og områder hvor de kunne plantet masse vakre blomster, men de bli klippet ned og de planter bare prydbusker som ikke bærer blomster. Jeg kunne ønske alle med plener og hager, og alle gartnere med ansvar for private og offentlige områder hadde tenkt som deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeio Skrevet 29. mai 2019 Forfatter #5 Del Skrevet 29. mai 2019 Her er min verandakasse ala blomstereng fra i fjor. I år blir det frodigere med mer og større blomster. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Del Skrevet 29. mai 2019 Vi har et lite blomsterbed ute på terrassen, samboer har plantet masse blomster som skal være gode for humlene å snuse på. Ser vi en humle som ser svak ut så hjelper vi den ved å ta litt vann og sukker på et bananskall som den kan spise 😁 Vi passer godt på humler og bier og har gitt de vi kjenner streng beskjed om å ikke drepe dem! Anonymkode: 99423...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg har alltid blomster til insektene, i tillegg har jeg vann tilgjengelig, det har jeg i ett fat med klinkekuler i. I tillegg legger jeg ut skjeer med sukkervann til de. Jeg har også lagt ut appelsinskiver noen ganger. Anonymkode: 13363...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 29. mai 2019 #8 Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg er i full blomst og skal inspirere planter til å gjøre det samme. Humlen er som kua. Stor men snill. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #9 Del Skrevet 30. mai 2019 En veldig bie-vennlig plante, er Honningurt. Den er ansett som en av de 20 beste honningproduserende blomster for bier, så bare å kjøpe inn frø og så nå frem til september. Anonymkode: 085b3...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå