AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Har studert mye forskjellig, så har rikelig med akademia, blant annet en master fra et universitet, (sjangeren ingeniørstudier) Lærte meg flytende tysk som hobby og er god til relasjonsbygging. Jeg er nysgjerrig og søker alltid ny kunnskap. Er kritisk til det jeg leser og generelt tenkende istedenfor bastant. Selvtillit har jeg nok hatt mindre av, og som den første akademikeren i familien, har jeg ofte følt meg litt utenfor i studiesammenheng og ikke klart å orientere meg godt nok om hvordan man bygger karriere. Der har jeg meg selv å takke, så skylder mest på meg selv. Jeg har dessverre havnet i stillinger som krever høyskoleutdannelse ( og i realiteten ikke det en gang). Jeg sitter med enkle oppgaver. De jeg jobber med er lite inspirerende og min leder er ganske useriøs og litt "stutt". Jeg blir oppgitt hele tiden, og må ofte ta styringen for å dra i land oppgaver til fristen. Jeg får ingen respekt av andre heller, når jeg aldri får bidratt med annet enn moralsk støtte og lederen min presterer dårlig. Jeg sliter med å skaffe meg andre jobber siden jeg dessverre har lite relevant erfaring, og de jobbene jeg får napp på, er av samme sort som det jeg har nå. Jeg sitter med enkel oppfølging av enkle prosjekter, attestering og innkjøp. Miljøet er tunggrodd og mannsdominert, så synes det er vanskelig å "kreve plass". Jeg lærer ikke noe av de som kan mye mye, og får stort sett alle drittjobbene av menn med lavere eller samne utdannelse som meg. Jeg er ikke med på å skaffe resultater, skape noe, bygge relasjoner. Det er i all hovedsak enkel administrasjon og " en del av stillingen min". De får kraftig lønnsøkning og bygger kompetanse. Det nyeste som skjedde, var at de skulle ansette en til en spennende stilling, og den gikk ikke til meg, til tross for at jeg søkte. Jeg er naturligvis ikke kvalifisert og vet at de trenger gode kandidater. CEO snakker til meg som om jeg var et barn, og de fleste tror jeg bruker tiden min på klær og sminke fordi jeg er kvinne. Jeg føler at karrieren feilet før den startet. Jeg synes det er flaut å vise hvor dum jeg er( for å lære)for da kan de ta meg på hvor uviten jeg er og da blir det brukt mot meg. Hva gjør jeg? Jeg blir holdt nede av nærmeste leder som ikke har noe å lære bort og som stort sett er sykmeldt. Vi bruker mye tid på banale ting som arkivering i mapper og fargelegging av regneark (for å sette det på spissen), og mye tid på uvesentlige detaljer. Er det feil på en bestilling, settes himmel og jord i bevegelse for å nøste opp i det. Jeg forsøker å si at det tar 4 minutter å finne ut av det ved å kontakte kilden, men det tar helt av med uro og bråk. Alle samles rundt en pc som en flokk idioter og det brukes mye ressurser på lite. Jeg synes det var mer krevende å gå på barneskolen enn det jeg gjør på jobb. Jeg er desperat. Jeg føler meg stuck. Hva gjør jeg? Anonymkode: 87c3f...41c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Du søker selvsagt på jobber som utfordrer deg! Du skylder mye på sjefen og kollegaer, men om du ikke gidder dette mer (full forståelse!) må du gjøre endringer selv. Sjefen og de andre kommer ikke til å endre seg. Det høres ut som du har mye kompetanse og er mer oppegående enn du kanskje tror selv. Gjør som gutta! De søker stillinger de egentlig ikke er helt kvalifisert for, men snakker seg inn likevel. Bygg selvtillit, ha tro på at du kan bidra med noe, for det gjør du jo allerede. Du har personlige egenskaper som er ettertraktet og du har totalt sett mye å fare med. Anonymkode: 66345...ab6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Du må lære å ta mer plass og sette grenser, hvis ikke blir du overkjørt (been there, done that og det gjør jeg ikke igjen). For det første, hvorfor skriver du at du får alle drittjobbene av andre? Det er ikke "de andre" som skal tildele deg oppgaver, det er kun din leder som har styringsrett. Og får du kun drittjobber av vedkommende, så slutter du og søker ny jobb. Men er det de andre som stadig vekk prøver å pushe på deg all det kjipe de ikke orker å gjøre selv, så handler det ofte om at de ikke gidder selv og prøver å få noe andre til å gjøre det. Ganske vanlig i norsk arbeidsliv, men det er dessverre ofte opp til en selv å sette grenser. Noen ganger holder det å si at man dessverre ikke har mulighet, mens man ovenfor andre må bruke en klar tone og fortelle at "denne oppgaven er ikke mitt ansvar". Hvis ikke blir man som det ser ut som du opplever, bare overlesset av bagateller og oppgaver andre ikke ønsker å gjøre. For det andre er det heller ikke ditt ansvar å ta styringen og hale i land prosjekter innen fristen med mindre du med all tydelighet har blitt gitt slikt ansvar gjennom å være prosjektleder i et gitt prosjekt eller nestleder i avdelingen din. Du bør så absolutt ikke bruke tiden din på dette men kun fokusere på egne faglige oppgaver. Med mindre du har fått jobb som noen form for leder, så er det jo kun det faglige som er din oppgave. Nr. 3. Om du faktisk blir snakket til som et barn (og ikke er unaturlig hårsår), så må du sette ned foten. I norsk arbeidsliv blir du behandlet slik du tillater andre å behandle deg. Noen ganger må man bare si fra at den måten å snakke på eller oppføre seg på faktisk ikke er akseptabel og noe du ikke kommer til å godta fremover. Ta gjerne lydopptak av heftige samtaler slik at du har noe å banke i bordet med hvis det utvikler seg. 4. At man bruker tid på å rette opp småfeil er noe du kan og bør ta opp på medarbeidersamtaler, prosjektmøter eller lignende. Ta det opp i en normal, men tydelig tone. Det kommer selvfølgelig litt an på hva disse små feilene egentlig består av, men man bruker ikke tiden til flere personer for å rette opp i en feil på si noen tusen kroner i en bestilling. Store feil på bestillinger som omfatter millioner bruker man mer på, men ikke flisespikkeri (og så må man selvsagt sette dette rådet i kontekst av hva man jobber med, siden hva som er et "lite" beløp vil være høyst forskjellig fra bransje til bransje. I enkelte bransjer kan selv en bestilling på 10. mill. være et lite beløp, men du vet jo selv hva som gjelder for dere :) Anonymkode: 8efef...a7f
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Fortsett å søke på nye jobber. Jo lenger erfaring du har (spesielt om hele erfaringen er på ett sted), jo lettere er det å få nye jobber.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må lære å ta mer plass og sette grenser, hvis ikke blir du overkjørt (been there, done that og det gjør jeg ikke igjen). For det første, hvorfor skriver du at du får alle drittjobbene av andre? Det er ikke "de andre" som skal tildele deg oppgaver, det er kun din leder som har styringsrett. Og får du kun drittjobber av vedkommende, så slutter du og søker ny jobb. Men er det de andre som stadig vekk prøver å pushe på deg all det kjipe de ikke orker å gjøre selv, så handler det ofte om at de ikke gidder selv og prøver å få noe andre til å gjøre det. Ganske vanlig i norsk arbeidsliv, men det er dessverre ofte opp til en selv å sette grenser. Noen ganger holder det å si at man dessverre ikke har mulighet, mens man ovenfor andre må bruke en klar tone og fortelle at "denne oppgaven er ikke mitt ansvar". Hvis ikke blir man som det ser ut som du opplever, bare overlesset av bagateller og oppgaver andre ikke ønsker å gjøre. For det andre er det heller ikke ditt ansvar å ta styringen og hale i land prosjekter innen fristen med mindre du med all tydelighet har blitt gitt slikt ansvar gjennom å være prosjektleder i et gitt prosjekt eller nestleder i avdelingen din. Du bør så absolutt ikke bruke tiden din på dette men kun fokusere på egne faglige oppgaver. Med mindre du har fått jobb som noen form for leder, så er det jo kun det faglige som er din oppgave. Nr. 3. Om du faktisk blir snakket til som et barn (og ikke er unaturlig hårsår), så må du sette ned foten. I norsk arbeidsliv blir du behandlet slik du tillater andre å behandle deg. Noen ganger må man bare si fra at den måten å snakke på eller oppføre seg på faktisk ikke er akseptabel og noe du ikke kommer til å godta fremover. Ta gjerne lydopptak av heftige samtaler slik at du har noe å banke i bordet med hvis det utvikler seg. 4. At man bruker tid på å rette opp småfeil er noe du kan og bør ta opp på medarbeidersamtaler, prosjektmøter eller lignende. Ta det opp i en normal, men tydelig tone. Det kommer selvfølgelig litt an på hva disse små feilene egentlig består av, men man bruker ikke tiden til flere personer for å rette opp i en feil på si noen tusen kroner i en bestilling. Store feil på bestillinger som omfatter millioner bruker man mer på, men ikke flisespikkeri (og så må man selvsagt sette dette rådet i kontekst av hva man jobber med, siden hva som er et "lite" beløp vil være høyst forskjellig fra bransje til bransje. I enkelte bransjer kan selv en bestilling på 10. mill. være et lite beløp, men du vet jo selv hva som gjelder for dere :) Anonymkode: 8efef...a7f Det er ikke min jobb å ta styring. Er vel fordi jeg ikke ønsker at vi som team tryner hver gang. En annen og bedre grunn, er at leders elendige tidsprioritering går ut over helgene mine om jeg ikke tar styring. På mandag skulle vi ha levert, men leder skal på død og liv gjøre det selv. Jeg sitter og ser på. Leder går tidlig og alt blir liggende halvgjort. Sier jeg kan fullføre, men vil leder sier vi tar det dagen etter. Dagen etter glemmes det bort og onsdag kl 4, før fridagen i begynte vi på nytt.Deretter er det en feil leder ikke finner ut av. Jeg ber om å få fullføre ( finne feil) men vi må på møterom og ta det sammen. Etter 3 timer finner leder feil ved å gjøre alt på nytt. Jeg har brukt 4 timer på å sitte å se på et excelark med pluss og minus. De gangene jeg presser meg på og tar styringen, er det for å unngå å få kvelder eller helger ødelagt. Anonymkode: 87c3f...41c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke min jobb å ta styring. Er vel fordi jeg ikke ønsker at vi som team tryner hver gang. En annen og bedre grunn, er at leders elendige tidsprioritering går ut over helgene mine om jeg ikke tar styring. På mandag skulle vi ha levert, men leder skal på død og liv gjøre det selv. Jeg sitter og ser på. Leder går tidlig og alt blir liggende halvgjort. Sier jeg kan fullføre, men vil leder sier vi tar det dagen etter. Dagen etter glemmes det bort og onsdag kl 4, før fridagen i begynte vi på nytt.Deretter er det en feil leder ikke finner ut av. Jeg ber om å få fullføre ( finne feil) men vi må på møterom og ta det sammen. Etter 3 timer finner leder feil ved å gjøre alt på nytt. Jeg har brukt 4 timer på å sitte å se på et excelark med pluss og minus. De gangene jeg presser meg på og tar styringen, er det for å unngå å få kvelder eller helger ødelagt. Anonymkode: 87c3f...41c Det er lederens jobb å styre bedriften og mener han at dette er "godt nok arbeid" så må du nesten legge fra deg dine tanker om at arbeidet er slett gjort. Du har tilbudt deg, men leder vil ha full kontroll å gjøre det selv. Det er tydelig at du har en dårlig leder uten oversikt. Det kommer ikke til å endre seg. Jeg regner med du har en arbeidstid å forholde deg til? Hva med å ta opp problemet med sjefen? Gjør det på en ordentlig måte og kom gjerne med løsningsforslag. Ser du at ting fremdeles ikke endrer seg, må du rett og slett komme deg bort derfra. Anonymkode: 66345...ab6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må lære å ta mer plass og sette grenser, hvis ikke blir du overkjørt (been there, done that og det gjør jeg ikke igjen). For det første, hvorfor skriver du at du får alle drittjobbene av andre? Det er ikke "de andre" som skal tildele deg oppgaver, det er kun din leder som har styringsrett. Og får du kun drittjobber av vedkommende, så slutter du og søker ny jobb. Men er det de andre som stadig vekk prøver å pushe på deg all det kjipe de ikke orker å gjøre selv, så handler det ofte om at de ikke gidder selv og prøver å få noe andre til å gjøre det. Ganske vanlig i norsk arbeidsliv, men det er dessverre ofte opp til en selv å sette grenser. Noen ganger holder det å si at man dessverre ikke har mulighet, mens man ovenfor andre må bruke en klar tone og fortelle at "denne oppgaven er ikke mitt ansvar". Hvis ikke blir man som det ser ut som du opplever, bare overlesset av bagateller og oppgaver andre ikke ønsker å gjøre. For det andre er det heller ikke ditt ansvar å ta styringen og hale i land prosjekter innen fristen med mindre du med all tydelighet har blitt gitt slikt ansvar gjennom å være prosjektleder i et gitt prosjekt eller nestleder i avdelingen din. Du bør så absolutt ikke bruke tiden din på dette men kun fokusere på egne faglige oppgaver. Med mindre du har fått jobb som noen form for leder, så er det jo kun det faglige som er din oppgave. Nr. 3. Om du faktisk blir snakket til som et barn (og ikke er unaturlig hårsår), så må du sette ned foten. I norsk arbeidsliv blir du behandlet slik du tillater andre å behandle deg. Noen ganger må man bare si fra at den måten å snakke på eller oppføre seg på faktisk ikke er akseptabel og noe du ikke kommer til å godta fremover. Ta gjerne lydopptak av heftige samtaler slik at du har noe å banke i bordet med hvis det utvikler seg. 4. At man bruker tid på å rette opp småfeil er noe du kan og bør ta opp på medarbeidersamtaler, prosjektmøter eller lignende. Ta det opp i en normal, men tydelig tone. Det kommer selvfølgelig litt an på hva disse små feilene egentlig består av, men man bruker ikke tiden til flere personer for å rette opp i en feil på si noen tusen kroner i en bestilling. Store feil på bestillinger som omfatter millioner bruker man mer på, men ikke flisespikkeri (og så må man selvsagt sette dette rådet i kontekst av hva man jobber med, siden hva som er et "lite" beløp vil være høyst forskjellig fra bransje til bransje. I enkelte bransjer kan selv en bestilling på 10. mill. være et lite beløp, men du vet jo selv hva som gjelder for dere :) Anonymkode: 8efef...a7f Støtter dette. Jeg har vært i samme situasjon som deg TS og kunne ha skrevet omtrent nøyaktig det samme som deg for et par år siden. Nå har jeg fått meg en ny jobb som jeg stortrives i og der jeg er omgitt av kolleger og ledere med likt eller høyere utdanningsnivå enn meg (master), der jeg har frihet til å velge og prioritere arbeidsoppgaver selv og der positive og konstruktive tilbakemeldinger ligger i kulturen. Det var mye innsats som skulle til å få denne jobben (jeg sendte over 100 søknader og var på masse intervjuer), men det var så verdt det! I ettertid ser jeg at mistrivselen og frustrasjonen i min forrige jobb i stor grad skyldtes at jeg ikke evnet å stå nok opp for meg selv og fant meg i alt for mye. Når det er sagt så tror jeg heller aldri jeg kunne trivdes på et sted med en så destruktiv kultur. Jeg tror det alltid vil være mennesker som forsøker å skyve arbeidsoppgaver over på andre, men kom deg over til en arbeidsplass og en stilling der du har større frihet, og der du ikke blir holdt nede av hverken formelle eller uformelle maktstrukturer. Det krever gjerne litt innsats, men det er så verdt det til slutt! Anonymkode: b770d...acd
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke min jobb å ta styring. Er vel fordi jeg ikke ønsker at vi som team tryner hver gang. En annen og bedre grunn, er at leders elendige tidsprioritering går ut over helgene mine om jeg ikke tar styring. På mandag skulle vi ha levert, men leder skal på død og liv gjøre det selv. Jeg sitter og ser på. Leder går tidlig og alt blir liggende halvgjort. Sier jeg kan fullføre, men vil leder sier vi tar det dagen etter. Dagen etter glemmes det bort og onsdag kl 4, før fridagen i begynte vi på nytt.Deretter er det en feil leder ikke finner ut av. Jeg ber om å få fullføre ( finne feil) men vi må på møterom og ta det sammen. Etter 3 timer finner leder feil ved å gjøre alt på nytt. Jeg har brukt 4 timer på å sitte å se på et excelark med pluss og minus. De gangene jeg presser meg på og tar styringen, er det for å unngå å få kvelder eller helger ødelagt. Anonymkode: 87c3f...41c Skjønner. Men da er det neste spørsmålet mitt hvorvidt forsinkelsen skyldes "din del" av sluttresultatet eller om det skyldes andre (f. eks. lederen). Man må naturlig nok gjøre sin del godt (nok), men utover det så er det prosjektleders ansvar å finne feil i sin del av oppgaven, eller ta det opp med den i prosjektgruppa som har gjort feilen. Dersom leder på død og liv skal gjøre noe selv, så betyr det jo også at h*n tar på seg ansvaret for å få det utført. Da får du også si at det er sløsing med ressurser at dere begge skal sitte fire timer og fikse en liten feil i et excelark. En prosjektleders oppgaver er å delegere, følge opp og kontrollere, rett og slett sørge for at teamet har mulighet til å få gjort sin jobb. Om h*n likevel velger å gjøre masse selv, så er det naturlig nok noe som er innenfor prosjektleders mandat, men får h*n i så fall sitte der selv til h*n mener det er ferdig. Og som sagt, du må også sette grenser ovenfor de av kollegene dine som forsøker å pushe på deg oppgaver som ikke er ditt ansvar. Anonymkode: 8efef...a7f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke min jobb å ta styring. Er vel fordi jeg ikke ønsker at vi som team tryner hver gang. En annen og bedre grunn, er at leders elendige tidsprioritering går ut over helgene mine om jeg ikke tar styring. På mandag skulle vi ha levert, men leder skal på død og liv gjøre det selv. Jeg sitter og ser på. Leder går tidlig og alt blir liggende halvgjort. Sier jeg kan fullføre, men vil leder sier vi tar det dagen etter. Dagen etter glemmes det bort og onsdag kl 4, før fridagen i begynte vi på nytt.Deretter er det en feil leder ikke finner ut av. Jeg ber om å få fullføre ( finne feil) men vi må på møterom og ta det sammen. Etter 3 timer finner leder feil ved å gjøre alt på nytt. Jeg har brukt 4 timer på å sitte å se på et excelark med pluss og minus. De gangene jeg presser meg på og tar styringen, er det for å unngå å få kvelder eller helger ødelagt. Anonymkode: 87c3f...41c Men, ts, om du ikke går inn og tar oppgaver som ikke strengt tatt er "dine" så vil du ikke nå noe sted her i livet. Min stilling inbefatter heller ikke styring. Har aldri latt det plage meg - jeg liker å blande meg i ting jeg ikke har noe med, får glede av å se resultater og har ikke fulgt verken detaljerte retningslinjer eller stillingsinstruks siden jeg kom hit. Nettopp derfor liker mine mannlige kollegaer at jeg er her. Når en nyansatt kar forsøker få meg til å gjøre rutineoppgaver? Vel, da later jeg som om jeg tror det er en mannssjåvinistisk vits og ler hjertelig av han. Det er for øvrig veldig innafor å si "dette kan jeg ordne på 10 min" og så bare braute til seg styringa fra sjefen. Dette er ikke USA - det er ikke meningen at du skal gjøre som du blir fortalt om det ikke er fornuftig (og selv da må du ha et innspill om du ikke vil bli utspilt) Anonymkode: 8b74c...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå