AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Hunden min veier for mye, og i samråd med selger på dyrebutikken så skulle jeg kjøpe slankefor og gi han 80 gram. Han er vant til vom og er derfor blitt kresen. Slankeforet er tørrfor. Men han spiser det ikke. Han på dyrebutikken sier at han spiser om han er sulten nok, men det er så fælt å se på. Han virker veldig sulten, tigger masse og er på 3 dagen uten mat. Noen råd? Anonymkode: 70e82...291
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Han kommer ikke til å sulte ihjel frivellig, så tror nok det skal gå fint. Fælt er det, men han spiser nok til slutt. Anonymkode: e691b...ff6 3
Gjest Promqueen Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Prøv å varme tørrfôet i microen noen sekunder så det blir lunkent. Da kommer smaken bedre frem når maten er litt varm. Hvilke merke fôr gir du?
Erin84 Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Hva slags tørrfôr har du gått over til? Hvis det er noe annet enn Orijen sitt fôr må du bruke en uke eller to på tilvenning til nytt, og gi mindre og mindre vom og mer og mer tørt. Jeg skjønner godt at det er vondt å se på at hunden din ikke spiser på 3 dager! Du må ikke gi etter med godbiter i hvert fall, men bland ut nytt fôr med vom. Da kan det hende hunden får smaken på det nye 🐾 3
Leo Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 Hvorfor kan du ikke bare fortsette å gi ham vom og redusere mengden? Jeg har gjort dette flere ganger med diverse hunder og da har jeg bare gitt mindre vom og blandet med for eksempel raspede gulrøtter. Du kan også kjøpe den varianten som heter "Digestive". Den er tilsatt fiber fra grønnsaker og mindre kaloritett enn de andre variantene. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 Bløt tørrforet i minimum 1 time, helst to i iskaldt vann. Anonymkode: 414ef...11e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 Ingen friske dyr med instinktene i behold vil sulte seg selv ihjel. Han nekter å spise fordi han har mer lyst på noe annet, men han kommer til å spise til slutt. Tro meg, jeg har gjort samme øvelse med min egen hund. Istedenfor å la maten stå framme hele tiden (hvis du gjør det); ta den vekk og tilby mat to ganger i døgnet. Så lenge hunden har friskt vann tilgjengelig hele tiden, går dette helt fint. Anonymkode: 90d0a...bf9 4
Erin84 Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 5 minutter siden, Leo skrev: Hvorfor kan du ikke bare fortsette å gi ham vom og redusere mengden? Jeg har gjort dette flere ganger med diverse hunder og da har jeg bare gitt mindre vom og blandet med for eksempel raspede gulrøtter. Du kan også kjøpe den varianten som heter "Digestive". Den er tilsatt fiber fra grønnsaker og mindre kaloritett enn de andre variantene. Jeg er anbefalt å ikke gi digestive til hunder med vektproblemer. Den inneholder ris og mer karbohydrater, noe som gir mer blodsukkersvingninger og derfor økt vekt.. Men mindre mengde vanlig vom er bedre! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 Nja, kjenner noen som byttet kattefot til katten, kjøpte et annet billigere merke for å spare penger, katten sultestreiket, gikk ned en hel del i vekt (vet ikke hvor mye, men ble synlig tynn), og eieren måtte jo bare kjøpe det gamle foret igjen, og katten la på seg vekta igjen. Dyr kan være sta. Kanskje hunder ikke er like vanskelige som katter. Men finnes det våtfor av dette foret? Vet at kattemat ofte har en tørrfor og en våtfor variant av samme «mat». Om hunden ikke begynner å spise, ville jeg kontaktet en vetrinær for råd om hva du kan gjøre. De kan ofte hjelpe i en «gå ned i vekt på en sunn måte» for dyr. Anonymkode: 33c4e...c3a 1
Leo Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 Akkurat nå, Erin84 skrev: Jeg er anbefalt å ikke gi digestive til hunder med vektproblemer. Den inneholder ris og mer karbohydrater, noe som gir mer blodsukkersvingninger og derfor økt vekt.. Men mindre mengde vanlig vom er bedre! Det er helt riktig, men det er likevel helt sikkert likevel mindre karbohydrater enn i det såkalte "slankefôret"!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #12 Skrevet 29. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen friske dyr med instinktene i behold vil sulte seg selv ihjel Nå er det forskjell på dyr som lever i naturen og dyr som er vant med å få mat i matskåla. Anonymkode: 6cdb3...22f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #13 Skrevet 29. mai 2019 De sulter seg ikke til døde, så slapp av. Men du burde kanskje blande vom og det nye tørrfôret i overgangen til nytt fôr Anonymkode: bcc95...5ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #14 Skrevet 29. mai 2019 Jeg kan ikke forstå hvorfor du går fra vom til slankefôr? Vom er desidert noe av det beste du kan gi hunden, og hadde jeg vært deg hadde jeg gitt nr 23 i mindre mengde enn det hunden skal ha i forhold til vekt, og så økt trimmen. Altså hvis hunden for eks. skal ha 2% av sin kroppsvekt ala 500 gram så gi 400 gram istedet. Prøv deg frem. Anonymkode: d8dc6...573 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #15 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke forstå hvorfor du går fra vom til slankefôr? Vom er desidert noe av det beste du kan gi hunden, og hadde jeg vært deg hadde jeg gitt nr 23 i mindre mengde enn det hunden skal ha i forhold til vekt, og så økt trimmen. Altså hvis hunden for eks. skal ha 2% av sin kroppsvekt ala 500 gram så gi 400 gram istedet. Prøv deg frem. Anonymkode: d8dc6...573 Jeg fikk beskjed av hun som solgte hunden at det ikke er lurt å gi vom da han skal ned i vekt, og at jeg må kjøpe slankefor fra dyrebutikken. Så da gjor jeg det. Var det dumt? Får litt vondt av hunden da han ikke spiser. Anonymkode: ffc87...dc9
Erin84 Skrevet 29. mai 2019 #16 Skrevet 29. mai 2019 4 timer siden, Leo skrev: Det er helt riktig, men det er likevel helt sikkert likevel mindre karbohydrater enn i det såkalte "slankefôret"! Haha ja 😂 Med mindre det er Orijen fit and trim! Den bruker jeg på min kastrerte tispe, den inneholder kun lavglykemiske karbohydrater, og 85% protein. Vi brukte vom før, men magen hennes tålte det ikke.. Tror det kan være vanskelig for mange å slanke en hund som spiser vom, da det tar så lite plass i magen på dem. Også må en jo tenke på hva den får ved siden av fôret også.. 1
NewInTown Skrevet 29. mai 2019 #17 Skrevet 29. mai 2019 Gi det en dag til. Kan blande tørrforet med litt vann og prøve og se om det blir mer fristende for han
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #18 Skrevet 29. mai 2019 Kan du ikke blande bittelitt vom i slankeforet? Anonymkode: d684d...0d0 2
Tabris Skrevet 29. mai 2019 #19 Skrevet 29. mai 2019 Slankefor kan være ganske kjipt. Det er magert på fett og dermed også ganske smakløst. Min fikk masse og lys avføring av det. Du kan fint gi vanlig for, bare mindre mengde.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #20 Skrevet 29. mai 2019 Ok. Da blander jeg inn en liten skje med vom for å få opp smaken. Anonymkode: ffc87...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå