Gå til innhold

Diskuterte med noen som mener det er greit å daske til barn. Jeg syns ikke det er greit. Hva mener dere her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg diskuterte med noen for en liten stund tilbake, de mente det burde være greit å daske til barn hvis de ikke oppfører seg ordentlig, jeg sa at det er ikke greit, jeg har nulltoleranse for dette, jeg mener at ikke en gang daske er greit. Da fikk jeg til svar at ja, barn i dag skal jo ikke tåle noen ting de, de skal jo tydeligvis overbeskyttes mot alt. Viste ikke helt hva jeg skulle svare. Hva mener dere her inne om dette? Disse har ikke barn. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Godt disse ikke har barn! Jeg er helt enig med deg. Uansett så er det ulovlig. 

Å la være å bruke vold er jo ikke det samme som å overbeskytte dem da. Herregud...

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Finnes lover mot dette. Faktisk ikke lov å legge hånden på barn. Skjønner ikke at dette er en diskusjon en gang...

Anonymkode: 11a92...e29

• Liker 10
Skrevet

IKKE greit, dessuten er det ulovlig.

• Liker 11
Skrevet

Den siste setningen sier vel alt...

Nei, det er ikke greit å daske til barn. Der betyr ikke at det ikke skjer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit, synes jeg. Må lære seg regler verbalt og ikke fysisk.

Anonymkode: 0c93e...726

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, jordbær86 skrev:

Jeg diskuterte med noen for en liten stund tilbake, de mente det burde være greit å daske til barn hvis de ikke oppfører seg ordentlig, jeg sa at det er ikke greit, jeg har nulltoleranse for dette, jeg mener at ikke en gang daske er greit. Da fikk jeg til svar at ja, barn i dag skal jo ikke tåle noen ting de, de skal jo tydeligvis overbeskyttes mot alt. Viste ikke helt hva jeg skulle svare. Hva mener dere her inne om dette? Disse har ikke barn. 

Det er ikke greit.

Barn har f.eks krav på trygghet. Skal de går rundt å være redd sine egne foreldre? En annen ting er at de også skades fysisk. Risting kan f.eks. føre til hjernerystelse, hjerneskader og døden.

• Liker 5
Skrevet

Her i Norge skal man lete godt for å finne noen som synes det er helt ok å daske til barn, naturlig nok, siden det jo faktisk også er ulovlig. Det blir barnevernssak av det hvis det kommer fram at barnet har blitt slått av foreldrene sine. De jeg kjenner som er enig med dine venner er amerikanere. Det er fortsatt innafor å spanke ungene der borte. Dine venner hadde ikke fått sitte barnevakt for mine unger, så mye kan jeg si.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, jordbær86 skrev:

Hva folk mener, er uten nevneverdig betydning. Å slå, daske til eller på annen måte fysisk eller psykisk skade/påføre barn smerte eller ubehag er straffbart. Ser man noe slikt, så filmer man hendelsen og går/tilkaller politiet. 

Anonymkode: 2a042...765

• Liker 8
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Synes de det er greit at andre dasker dem når de oppfører seg dumt eller har gjort noe de ikke skulle?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er greit så lenge man ikke slår hardt og så lenge tilsnakk har vært prøvd først. 

Anonymkode: bfd20...8e4

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit, men selv ble jeg daska en gang da jeg var liten, har ikke akkurat opplevd traume av den grunn, som mange ville kalle det i dag 😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gav min tenåringsdatter en skikkelig ørefik en gang og jeg angrer fortsatt ikke.Hun var direkte ufyselig i munnen og hadde vært det lenge, hadde snakket meg blå om riktig oppførsel etc, etc, men ingenting hjalp. Kom hjem sliten fra jobb en dag og det første som møtte meg da jeg kom inn døren var en lang tirade av skjellsord om alt og ingenting, da eksploderte jeg og gav henne rett og slett en kraftig ørefik. Hun ble totalt sjokkert og utbrøt  "du kan jo ikke slå mamma!". Jeg var så mettet at jeg bare sa, "Jo det kan jeg så absolutt, det merket du nettopp!" Denne episoden førte til en endring, vi hadde en samtale om kvelden om dette, og da sa jeg til henne at nå hadde hun slått meg med sine slemme ord i månedsvis, og at den ørefiken jeg hadde gitt henne var en bagatell i forhold til hennes oppførsel. At det var vanskelig å være tenåring, men det gav en ingen rett til å trakassere andre mennesker. Nå skal det sies at hun er født med mye temperament, merket det allerede da hun var baby. Jeg så på det som et pluss, var jo mye driv i henne, hun hadde mange venninner, klarte seg bra på skolen og selv om det absolutt kunne være tungt å oppdra hennes siden hun protesterte på alle regler etc, så gikk det rimelig greit. Men et temperamentsfullt temperament blandet med tenåringshormoner er absolutt ikke å anbefale ;) , nå kan vi smile av det hele, og det førte jo til at hun ble mer obs på sin egen atferd, og ble litt mildere, om ikke mye ;) . I dag er hun voksen og klarer seg veldig godt, har klart å kanalisere all energien inn på utdannelse..heldigvis. 

Anonymkode: 8daec...97f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spør dem om det er greit at du dasker til dem hver gang de er irriterende uten at de har lov til å ta igjen. Mulig det kan hjelpe på perspektivet deres. 

Anonymkode: d7ece...00d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri møtt noen som har syntes det er greit å slå til barn. Ikke engang på 70-tallet, da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 555ec...989

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri møtt noen som har syntes det er greit å slå til barn. Ikke engang på 70-tallet, da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 555ec...989

Det høres rart ut, for jeg ble slått av læreren da jeg gikk på barneskolen på 70-tallet, og de andre i klassen ble utsatt for det samme. Min bror som hadde samme lærer noen år tidligere ble utsatt for det samme. Det var ingen harde slag så jeg var aldri redd ham, men slag var det så absolutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er greit så lenge man ikke slår hardt og så lenge tilsnakk har vært prøvd først. 

Anonymkode: bfd20...8e4

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 56576...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke greit, men jeg kan faktisk forstå hvorfor noen ender med å gi et klaps en gang eller to. Snakker ikke noe dagligdags, hverdagslig greie. For det er faktisk et valg man tar. Men fy fader som de ungene kan trykke på knapper og dra strikken så langt at den ryker til tider. Så at noen i affekt kan gi et lite klaps når det tipper helt rundt kan jeg skjønne. Har ikke gjort det selv, men det har virkelig krevd alt av viljestyrke jeg har hatt til tider og. Når ungen ligger der og skal skifte men ikke vil. Skriker og skriker, beina flagrer og treffer meg rett i ansiktet osv. Det er rent instinkt å stoppe det som gjør vondt på hvilken som helst måte bare det stopper. Jeg er såpass samlet og i kontroll av følelser at jeg klarer å stoppe instinktet, men jeg forstår at noen ikke er der. 

Anonymkode: 547da...adb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt ikke!

Og om man er så uheldig å sprekke, at man tar så hardt i barnet at det gjør vondt eller om man ender opp med å dytte det vekk fra søsken det er i fysisk konflikt med, så si unnskyld for pokker! Reparer forholdet deres med en gang dere har roet dere og gjør det du kan for å unngå at det skjer igjen.

Godammit, er så lei av folk som ikke klarer å fatte at konstant høylydt kjeft og "dasking" kan være like alvorlig som grovere vold hvis barnet er et sårbart barn. Argh.

Anonymkode: f2137...5ae

• Liker 4
Skrevet

Ikke greit!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...