Gå til innhold

dere som har studert/studerer i utlandet...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan er det egentlig å studere og bo borte fra familie og venner?

Hvor ofte får dere sjansen til å reise hjem?

Skrevet

Jeg studerte i England i tre år. Det var en flott opplevelse, og jeg kan aldri huske at jeg hadde nevneverdig hjemlengsel, bortsett fra da jeg fikk norsk kjæreste i sommerferien mellom andre og tredje året. Det siste året var ganske hardt, men det gikk jo greit likevel. Jeg var hjemme to ganger i året, sommerferien (3 mnd) og juleferien (1 mnd). Ett av årene var jeg også hjemme i påskeferien, men ellers foretrakk jeg å være i England. Hvor ofte man reiser hjem er helt avhengig av hvilket land du bor i, og dermed hvor dyrt det er å reise hjem. Det var relativt billig for meg å reise hjem, til tross for at jeg måtte ta tog til London, fly til Oslo og så fly til hjembyen min. En bekjent som studerte i Australia derimot var ikke hjemme i det hele tatt de to årene studiet hennes varte.

Gjest Madam Felle
Skrevet

En venninne av meg studerer i Australia, og hun er hjemme en til to ganger i året. Hun lever sparsommelig hele året, for å komme seg hjem i de lange feriene.

Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg studerte tre år i England, og bodde der ytterligere to. Jeg syntes det var helt flott. Hjemlengsel fikk jeg først når jeg hadde bestilt billett hjem til jul for eksempel, for da visste jeg at jeg snart skulle se venner og familie. Ellers var det ikke noe problem.

Mange må flytte fra venner og familie selv om de studerer i Norge, og da er ikke steget så voldsomt mye lenger om du vil ut i verden. Litt kulturforskjeller kan det jo bli, og man kan få litt hjemlengsel på de rareste ting (mat, humor, tv!), men det går seg til. Og det du får tilbake av opplevelser og erfaringer veier godt opp! :)

Skrevet

Jeg studerte ett år i Hviterussland, 6 i Nederland.

I Hviterussland var det litt kjipt å være borte, pga at det var så kummerlig der og det gjorde ting verre (f.eks. ikke rennende vann, ingen strøm i lange perioder, svært kaldt om vinteren uten varme på hybelen ...). Reiste hjem i julen.

Nederland er mye "nærmere", iallefall lettere tilgjengelig, men det ble stort sett til at jeg reiste hjem 2 ganger i året, jul og sommer.

Opplevde ikke å savne hjem / familie noe spesielt, søksnene mine som studerte i Oslo var like sjeldent hjemme som det jeg var, for eksempel.

Men det hjelper å vite at man KAN reise hjem når som helst, bare man har penger kan man dra til flyplassen på impuls og være hjemme etter et par timer.

Slik var det ikke i Hviterussland (det var så mye byråkrati og man fikk ikke forlate landet uten å ha brukt uker på å skaffe rett stempel og rette dokumenter først), derfor føltes det litt langt unna likevel, og savnet ble sterkere.

Gjest Snart medlem?
Skrevet

Har studert et semester i England, og det var så pass kort tid at man ikke helt rakk å få hjemlengsel (bare savnet den ferske kjæresten litt). Faktisk var det såpass kort tid at man ikke egentlig kom inn i ting i England - da jeg endelig begynte å få en sosial omgangskrets var det på tide å reise hjem igjen.

Nå er jeg i Danmark, og har vært her i 1 år. Hadde mest hjemlengsel det første halve året før samboeren flyttet etter, men ellers har det gått greit. Har vært i Norge ganske mye siden jeg flyttet også, og reiser hjem en gang eller to i løpet av hvert semester + ferier. Har ikke så mye hjemlengsel når jeg er her, men gruer meg som oftest til å reise tilbake til Danmark når jeg først er i Norge. Har ikke noe særlig sosialt nettverk i Danmark, fordi jeg rett og slett ikke har tid til det.

Hehe... må vel komme med en konklusjon også etter alt dette. Det er kjekt å komme seg til utlandet i løpet av studietiden - men det anbefales at man tar mer enn 6 mnd.

Skrevet

Jeg har studert og bodd snart 6 år i Danmark. Det er jo ikke så langt hjemmefra, men dyrt å komme hjem likevel. Jeg har aldri hatt særlig hjemlengsel, men jeg har hele tiden vist at jeg skulle flytte hjem igjen, noe jeg skal til sommeren igjen.

Det er faktisk ganske godt å komme litt hjemmefra, når jeg snakker med gamle venner hjemme, blir jeg sikker på at jeg er en opplevelse rikere enn jeg ville vært dersom jeg hadde studert hjemme.

Jeg kan anbefale studier i utlandet på det varmeste, og Danmark har vært et godt sted å være. Det med tanke på at det ikke er noen kulturforskjeller, som forhindrer at man forstår hverandre. Språket er heller ingen hindring. Det tror jeg er viktig også for hjemlengsel, at man kan gjøre seg ordentlig forstått i det landet man nå velger å studere. Å ha kommunikasjonsproblemer, kan gjøre hverdagen litt vanskeligere.

Lykke til.

Skrevet

Jeg har studert ett år i Australia og ett år i Frankrike. Klart jeg tenkte litt over at jeg var langt borte da jeg var i Australia, men jeg opplevde så mye spennende at tiden fløy avgårde. Eneste gangen jeg var litt trist var på julaften (vi valgte å reise rundt i Australia istedenfor å reise hjem). Året i Frankrike var enklere ettersom det er mye nærmere. Jeg vil absolutt anbefale ett eller flere utenlandsopphold. Jeg har iallefall ikke angret på mine valg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor lenge var dere hjemme når dere var hjemme?

Har noen av dere hatt jobb i tillegg til studiene i utlandet?

Skrevet

Eg studerte fire år i Canada. Eg reiste heim sommar og jul. Me hadde fire månader (!) sommarferie (mai-august) og ca. to veker juleferie. I tillegg hadde me fri ei veke i februar/mars, men eg kjenner ingen frå Europa som reiste heim den veka.

Den siste sommarferien valde eg å ikkje reisa heim. Då tok eg meg sommarjobb på universitetet. Det er slik i Canada at dersom ein er der på studentvisum så kan ein kun arbeida på den skulen ein går på, kan ikkje skaffa seg jobb utanfor skulen. Dette gjeld både i feriar og i skuleåret.

Eg kan ikkje hugsa at eg lengta heim. Det var sjølvsagt ting eg sakna som eg ikkje kunne få tak i i Canada (norsk sjokolade, norsk pølse osb.), men det var jo aldri noko stort problem. Vennar og familie sakna eg heller ikkje så mykje; eg hadde gode vennar der eg var, og norske vennar og familie traff eg jo når eg først var i Noreg. Eg fekk jo sjølvsagt ikkje vera med på alt det kjekke som mine vennar i Noreg gjorde i lag, men eg fekk gjort massevis av andre kjekke ting i lag med mine canadiske vennar.

Eg saknar Canada.

Skrevet

Var hjemme ca 6 uker hver sommerferie, 10 dager i juleferiene.

Jobbet ikke når jeg var hjemme, men hadde flere deltidsjobber i utlandet i løpet av studieårene. Somrene ville jeg ha fri til å besøke folk hjemme.

Skrevet

Var hjemme hele ferien, dvs 3 mnd om sommeren og 1 mnd til jul. Hadde ikke jobb i tillegg til studiene i England, altfor dårlig betalt og jeg hadde mer enn god nok råd uansett.

Skrevet

He he Arkanas innlegg over minner om grunnene til at det var LITT kjipt å studere i Nederland: Sommerferiene er ekstremt korte, likeledes juleferiene. Hørte om studenter i tyskland som hadde over 3 mnd sommerferie. På begge mine universitet i Nederland var det altså standard 6 uker, altså mye undervisning for pengene, forelesningene holdt på nærmest i det uendelige... Og 10 dager juleferie.

Helt ok egentlig, men man forundrer seg litt over at det ikke er likt over alt i europa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...