Gå til innhold

hvor mye mat skal en kanin ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mat trenger egentlig en kanin hver dag?

Og hva spiser de bortsett fra foret vi kjøper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva slags rase dere har?

Er den kjøpt i dyrebutikk? Da skal den ha ca 0,5-1 dl i dønet med pellets. Kaniner skal IKKE ha gnagerblanding som de selger i dyrebutikken. Kalle kaninpellets er det beste foret man får her til lands, desverre fins det ikke noe for som er optimalt her til lands. Kalle får du kjøpt på felleskjøpet. Det er dessuten mye billigere enn dyrebutikkfor. Høy skal den ha fri tilgang til også skal den ha flytende multivitaminer som du får kjøpt på dyrebutikken. :-)

I tilegg kan du gjerne gi den grønt hver dag, eple, salat, gulrot, brokkoli osv.

Men husk at salat kan være farlig for den i store mengder, den kan da bli dårlig i magen. 1 salatblad om dagen er passe.

For mye gulrot er heller ikke bra, det trenger den ikke hver dag. Det er en myte at kaniner og gulrøtter hører sammen. :wink:

Gå gjerne i skogen å plukk noen kvister så den kan ha å gnage på, men pass på at de ikke er sprøytet.

Evt kan du kjøpe en gnagerstein.

Til sommeren kan du gi den litt gress, men husk å venne til den det forsiktig, ikke for mye til å begynne med, det kan forårsake mageknip.

Kløver og løvetanngress er favoritten etter min erfaring. :wink:

Lykke til med kaninen, de er noen hærlige skapninger, selv har jeg en liten Hermelin som nå er 9 år gammel. :-)

Skrevet

Lykke til med kaninen, de er noen hærlige skapninger, selv har jeg en liten Hermelin som nå er 9 år gammel. :-)

Trodde ikke disse skapningene ble så gamle jeg.

Jeg kan skrive under på at kaniner ikke skal ha for mye grønt hver dag. Min mor overforet min kanin med slikt. Den ble så tykk at den ikke kom seg rundt når den havnet på ryggen. Mitt forsvar er at jeg selv var ni år og kunne alt for lite om kanin. Min kanin begynte å nappe hårene foran på brystkassa og fikk en kjempe pose foran på bryste som den snubla i når den prøvde å gå .... den ble avlivet. Den gikk fra helt fin, men tykk til veldig dårlig ...veldig fort.

Jeg skulle gjort ganske mye..ganske anderledes om jeg skulle hatt kanin en gang til ......

Skrevet
Høy skal den ha fri tilgang til også skal den ha flytende multivitaminer som du får kjøpt på dyrebutikken. :-)

I tilegg kan du gjerne gi den grønt hver dag, eple, salat, gulrot, brokkoli osv.

Kaniner skal ikke ha vitaminer har jeg hørt. Våre kaniner får ikke det iallefall. Og så skal man være forsiktig med all slags kål, også broccoli. Dette fordi det danner seg gass i magen deres, og de kan dø av det. Men de kan selvfølgelig få litt, alt med måte, er det ikke det de sier ;)

Våre kaniner får så mye mat som de vil. De regulerer selv hvor mye de vil ha. De får kun pellets, aldri gnagerblandinger. De har alltid tilgang på høy og friskt vann. I tillegg får de gulerøtter, salat, broccoli, eple, diverse kvister, løvetann, gress. De er ikke fete og ser både blank og fin ut i pelsen.

Skrevet

etter det jeg har lært så kan de godt få litt vitaminer, men ikke så mye som andre små dyr.

Jeg har 3-4 dråper i en 2 liters flaske.

Men de MÅ ikke ha det nei.

Tror nok Hermelinen min er gammel ja, normal alder på de er 6-8 år tror jeg.

Min lille Bamse har aldri vært syk, er frisk og fin, hopper og spretter som om han skulle ha vært en liten kaninunge.

Men hvem vet, han kan jo plutselig bli syk og, men jeg er iallefall takknemmlig for alle de årene jeg har hatt han. Er ikke alle som får oppleve å ha en kanin så lenge. :-)

Skrevet

min ble bare tre år...

Skrevet

Ja, jeg hadde en gang en kanin som ikke ble mer enn vel året jeg også, og han fikk ikke noe dårligere stell enn han jeg har nå. Er vel mye som spiller inn der tenker jeg så skal ikke utdype det no særlig mere. :wink:

Skrevet

Mine kaniner spiser det de vil, og ingen av dem er fete eller syke. De får både pellets og gnagerblandinger, anbefalt av veterinæren. Jeg gir dem vitaminer i drikkevannet, de har mange greiner å gnage på og høy. Samtidig får de agurk, epler og salat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...