Gå til innhold

Flere uføre som delvis bor i utlandet her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere uføre hes som delvis bor i utlandet ila året?

Jeg er utenlands i oktober og januar-mars. Altså 4 mnd.

Syns det er kaldt og mørkt her på vinteren, så da søker jeg solen:-)

Anonymkode: ce065...9ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mange av dere :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men jeg lever 6 mnd i utlandet og 6 mnd i Norge av samme årsak som deg 😊

Anonymkode: a1021...66e

AnonymBruker
Skrevet

Er du uføretrygdet for å være lystløgner?

Anonymkode: c31dc...293

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du uføretrygdet for å være lystløgner?

Anonymkode: c31dc...293

Nei. Merkelig påstand.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ufør, men jeg lever 6 mnd i utlandet og 6 mnd i Norge av samme årsak som deg 😊

Anonymkode: a1021...66e

Hvilket/hvilke land holder du deg i:-)?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land bor du i da og hvordan får du råd til det som ufør? Jeg er ufør og sliter med å bare betale for å bo i norge.

Anonymkode: 8a908...396

• Liker 4
Skrevet

Dere som gjør dette, har dere bolig i Norge og utlandet?

Eller hvordan fungerer det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Kan ta en ferie av og til, men liker meg best i Norge. Vil ikke flytte.

Anonymkode: 45661...7ff

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land bor du i da og hvordan får du råd til det som ufør? Jeg er ufør og sliter med å bare betale for å bo i norge.

Man er ikke nødvendigvis lutfattig fordi om man er ufør. Uføretrygd er ikke behovsprøvd og mange har jobbet i 30 - 40 år før de ble uføre og får tilnærmet maksimal eller maksimal utbetaling. I tillegg har de selvfølgelig hatt mulighet til å opparbeide seg formue og har kanskje også kapitalinntekter og utbetaling fra forsikring. 

I tillegg er det selvfølgelig mange steder i verden hvor det er varmt når det er vinter her hvor det etter norske forhold koster en slikk og ingenting både å bo og leve. Spesielt hvis man kan nøye seg med den standarden som er vanlig i det landet man velger å oppholde seg i. 

8 minutter siden, TomHm skrev:

Det er jo ingenting i veien for det. Man kan fint eie bolig både i Norge og i et hvilket som helst annet land selv om man er ufør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet bolig på et svært lite sted i Norge. Koster meg nesten ingenting. Kommunale avgifter er 3000 i året (hytteabb) Og det er stort sett vinterstengt når jeg ikke er der.  Nesten fraflyttet vinterstid, men bra med folk om sommeren. Jeg pleier være der fra mai-sept. Da er det varmt og koselig der. Er der litt rundt jul og nyttår også, men er mest hos annen familie da.

Om vinteren er jeg helst i Portugal, Spania eller Hellas, Kypros. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, TomHm skrev:

Jeg eier bolig i Norge (arvet), men leier i utlandet. Vil ikke binde meg til et fast sted, da det er så mye å se andre steder også.

Skrevet

Jeg spurte om hvordan det fungerer, er jo økonomisk å være i utlandet halve året, men skal du betale 2 boliger samtidig er det jo ikke det..

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, TomHm skrev:

Jeg spurte om hvordan det fungerer, er jo økonomisk å være i utlandet halve året, men skal du betale 2 boliger samtidig er det jo ikke det..

For meg hadde det ikke gått om jeg måtte kjøpe eller leie i Norge. Helt håpløst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt hus i Kirgisistan for 10.000 kr. Verre vintre enn i Norge, men jeg er jo der om sommeren - reiser over helgen. En middag ute koster 5-10 kr. Svært hyggelige folk. Du må kunne snakke russisk. Greit å ha våpen hjemme.

Anonymkode: 2383f...cba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vurderte lenge om en skulle flytte permanent utenlands, men ser at å ha hus i Norge er veldig fordelaktig, for meg iallefall.

Somrene i Norge er stort sett bra, jeg har familie og venner her som jeg vil holde kontakten med, og slike ting.

Men jeg vurderer å strekke det fra 4 til 6 mnd utenlands fra i år. Da når jeg iallefall over minst et land til.

AnonymBruker
Skrevet

Hva ca betaler man for langtidsleie i sydligere strøk da, leie pr mnd? Kunne godt tenkt meg å tilbringe 1-2-3 mnd om gangen i type Portugal, Spania eller Hellas, Kypros  

Anonymkode: f021e...94f

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kjøpt hus i Kirgisistan for 10.000 kr. Verre vintre enn i Norge, men jeg er jo der om sommeren - reiser over helgen. En middag ute koster 5-10 kr. Svært hyggelige folk. Du må kunne snakke russisk. Greit å ha våpen hjemme.

Anonymkode: 2383f...cba

😂😂😂

Anonymkode: eef50...361

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ca betaler man for langtidsleie i sydligere strøk da, leie pr mnd? Kunne godt tenkt meg å tilbringe 1-2-3 mnd om gangen i type Portugal, Spania eller Hellas, Kypros  

Anonymkode: f021e...94f

Det varierer fra ekstremt billig til ekstremt dyrt. Alt etter hvor man er i landet, hva standard det er, hvor stort osv.

Månedsleie i Spania, f.eks kan være fra 3000 til flere titalls tusen. Portugal likeså.

Skrevet

Nei, jeg har hund og barn i Norge, og føler meg knyttet til Norge. Kunne ikke tenke meg å sitte og hekke i solsteiken og varmen dag ut og dag inn. Makter knapt en uke i varmen. Det blir for kvelende for meg, jeg liker ikke å steke meg i sola. Derfor har jeg heller ikke vært i syden siden 2011.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...