Gå til innhold

Lettere psykisk utviklingshemmede og barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen kan fortelle om tilfeller der det har fungert bra. 

Anonymkode: 1c699...91b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke det. I alle tilfellene jeg vet om har det gått alt annet enn bra. 

Anonymkode: 4939a...671

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gått dårlig her, vokst opp hos besteforeldre 

Anonymkode: cc971...e81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si å gå bra, og hva vil det si å gå dårlig? 

Anonymkode: cc053...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fødes ca 50 barn årlig av foreldre med pu. Halvparten av dem får nytt hjem av bv bed fødsel eller første leveår. Av de resterende får ca 50 % tiltak fra bv. Har foreldrene pu er det ca 40-50% for at barnet får det også. Dersom den ene forelderen har normal intelligens vil det nok gå bra. Kommer også helt an på hvor mye hjelp man får av øvrige familie og tiltak fra bv. 

Anonymkode: b8f52...bc0

• Liker 4
Skrevet (endret)

En slektning er fostermor for et barn som har vokst opp med søsken i en familie hvor både far og mor, i tillegg til å ha dårlige norskferdigheter også har lettere PU. De møtte ikke opp i rettssaken da de ikke forsto at det var viktig at de var der. Foreldrene ble veldige frustrerte da de ble fortalt at de mistet alle barna. De syntes at de burde fått behold én i hvertfall. Det sier jo litt!

Hvordan stiller saken seg om bare én av foreldrene har PU? Jeg leser om saker hvor barn blir tvangsadoptert til tross for at far er kognitivt helt fungerende. Er det også noe galt med fars omsorgsevner eller har han noe på rullebladet som ikke blir opplyst om?

linken er bare et eksempel på flere saker jeg har lest om på dette området.

https://www.tv2.no/a/10624465/

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

En slektning er fostermor for et barn som har vokst opp med søsken i en familie hvor både far og mor, i tillegg til å ha dårlige norskferdigheter også har lettere PU. De møtte ikke opp i rettssaken da de ikke forsto at det var viktig at de var der. Foreldrene ble veldige frustrerte da de ble fortalt at de mistet alle barna. De syntes at de burde fått behold én i hvertfall. Det sier jo litt!

Hvordan stiller saken seg om bare én av foreldrene har PU? Jeg leser om saker hvor barn blir tvangsadoptert til tross for at far er kognitivt helt fungerende. Er det også noe galt med fars omsorgsevner eller har han noe på rullebladet som ikke blir opplyst om?

Det første jeg tenker på anngående svar til ditt siste spørsmål er hva en kognitiv frisk foreldre tenker seg om med å bli sammen med en som er psykisk utviklingshemmede. Hvis en av foreldrene har en kognitiv alder til 12 år, så hva kan da en kognitiv foreldre ha til felles med denne?  Og en 12 åring (tilregnet 12 åring i dette tilfelle) forstår ikke hva ett samliv eller ett seksuelt samliv er. 

Anonymkode: 97b4f...526

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg sikter IKKE til saken du lenker til her, den vet jeg ikke nok om, men i en av de profilerte sakene hvor kun mor er PU og de ikke forstår hvorfor barna er tatt fra dem, så kan man ta fram kalkulatoren og regne litt (fars alder, mors alder, hvor lenge de har bodd sammen og når de fikk barn) og spørre seg selv om man synes en mye eldre mann som syntes det var den naturligste ting i verden å finne seg en psykisk utviklingshemmet jentunge på godt under 16 og flytte henne ut av foreldrehjemmet og inn på sitt eget soverom bør ha hovedomsorgen for barn. Og etterpå kan man spørre seg om mors foreldre, som mener selv at de kan stille opp som et stabilt nettverk, er egnet til det etter at de lot sin psykisk utviklingshemmede datter på godt under 16, som de hadde ansvaret for og burde ha ønsket å beskytte med sitt eget liv, flytte (les: bli flyttet) sammen med en såkalt normalfungerende mann flere tiår eldre enn henne selv. 

Anonymkode: 4939a...671

• Liker 20
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første jeg tenker på anngående svar til ditt siste spørsmål er hva en kognitiv frisk foreldre tenker seg om med å bli sammen med en som er psykisk utviklingshemmede. Hvis en av foreldrene har en kognitiv alder til 12 år, så hva kan da en kognitiv foreldre ha til felles med denne?  Og en 12 åring (tilregnet 12 åring i dette tilfelle) forstår ikke hva ett samliv eller ett seksuelt samliv er. 

Anonymkode: 97b4f...526

Jeg tror ikke det er så lett å avgjøre hvor grensen for PU går. De med PU kan ha en ujevn evneprofil. Det er vel ikke alltid at man tenker at de er 12 år i tankegangen men at det er en umodenhet der som ikke kommer frem med en gang. 

Det er mye uenighet som kommer frem i barnevernssaker

Endret av Pipaluk
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Jeg tror ikke det er så lett å avgjøre hvor grensen for PU går. De med PU kan ha en ujevn evneprofil. Det er vel ikke alltid at man tenker at de er 12 år i tankegangen men at det er en umodenhet der som ikke kommer frem med en gang. 

Det er mye uenighet som kommer frem i barnevernssaker

Nå er jeg ingen ekspert, men dette var det jeg kunne finne anngående kun lettere psykisk utviklingshemning.

Screenshot_20190529-174102.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe forskjell på om det er mor eller far som har PU? 

Er det mange feil diagnostiserte? Hvordan vet man om denne diagnosen er satt feil eller ikke? Tror også at det er forskjell fra person til person når det kommer til denne diagnosen? 

Anonymkode: f8495...5e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Dilemmaet er ar dama sier at foreldrene lyver på henne at hun er lettere utviklings hemma. 

Men hun er mye mindre moden en jamn gamle slik jeg kan se det. 

Hva kan jeg gjøre med min bekymring.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Dilemmaet er ar dama sier at foreldrene lyver på henne at hun er lettere utviklings hemma. 

Jeg har vært borti to stykker som har sagt det samme. Jeg er feildiagnostisert, foreldrene mine lyver. Men du skal ikke snakke så veldig lenge med dem, før du skjønner at de ikke er helt innenfor normalen heller. Jeg skal ikke sitte og si at de ER pu, for jeg er ikke lege eller ekspert. Men at de er noe "dummere" enn gjennomsnittet og enkle i tankegangen merker du fort. En av de har forresten fått barn og. Reiste til Tyrkia som 40-åring, fikk seg kjæreste der, som var en tyrkisk gutt på 25 (mao utnyttelse fra hans side, idioti fra hennes), ble gravid, drapstruet og reiste hjem som gravid. Hun har i dag fremdeles ansvar for barnet sitt, men bor hjemme hos foreldre som et kriterie for at hun får beholde barnet. 

Anonymkode: bda02...982

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Kommer ann på gammel du er fysisk og psykisk, hvor gammel hun er fysisk og psykisk. Min erfaring etter mange år på bofelleskap og oppfølgning av mennesker med lettere PU er at de ønsker så hardt å være normale. At diagnosen ikke definerer dem. At de lyver på seg normal IQ og later som at det er omgivelsene rundt osm har problemer istedenfor dem. At de fungerer like godt som "alle andre". Og nei, diagnosen definerer dem ikke men den er en del av dem. Det gjør at det er latterlig uetisk å ha samvær og samliv, ha sex og forhold dersom den psykiske alderen avviker fra din og hennes slik at dersom den fysiske alderen hadde avvikt likt så hadde det vært ulovlig.

Det at hun er umoden i forhold itl andre er ett stort rødt flagg. Mitt råd er å slå opp.

Anonymkode: 36f05...0f5

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, Dumi skrev:

Nå er jeg ingen ekspert, men dette var det jeg kunne finne anngående kun lettere psykisk utviklingshemning.

Screenshot_20190529-174102.jpg

De som er vurdert som lettere PU har vel neppe artium? Har de gått i spesialklasse eller rett og slett droppet VGs?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy IQ må man ha for å kunne være forelder her i landet? Eller hvor lav er IQen når de mister barna? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe forskjell på om det er mor eller far som har PU? 

Er det mange feil diagnostiserte? Hvordan vet man om denne diagnosen er satt feil eller ikke? Tror også at det er forskjell fra person til person når det kommer til denne diagnosen? 

Noen som vet dette? Fordi jeg leser egentlig bare om mødre med PU som blir fratatt barna men ingen fedre? Hva er årsaken? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noen som vet dette? Fordi jeg leser egentlig bare om mødre med PU som blir fratatt barna men ingen fedre? Hva er årsaken? 

Godt spørsmål.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål.....

Mye av tiltrekningen for kvinner sitter vel i hodet. Dvs at å fortsette et forhold med en mann man etterhvert skjønner er veldig mye mindre intelligent enn seg selv er vanskeligere enn for noen menn kanskje? Som tenner på kvinners kropp og ikke alltid intellektet.

Anonymkode: e19d6...1ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy IQ må man ha for å kunne være forelder her i landet? Eller hvor lav er IQen når de mister barna? 

En IQ på 69 og nedover er psykisk utviklingshemmed.  Har selv en sønn som ligger mellom 67 og 68.

Anonymkode: 5f719...033

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...