Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av foreldrene mine døde for noen få uker siden, og vi er nå i gang med å finne ut av ting mtp bil, hus, forsikringer osv. 

Min andre forelder skal sitte i uskiftet bo. 

Men hvordan er det med forsikringer osv? Det meste av eiendeler og forsikringer står i avdødes navn. Er bilene fortsatt forsikret? Er huset forsikret? 

Anonymkode: ff734...6a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere trenger en skifteattest for å få biler omregistrert og "omforsikret".

• Liker 1
Skrevet

Ettersom det skal være uskifte får man vel en attest for dette og.

Du må ha en slik for å kunne legitimere dere overfor banken. Vi banken får man jo innsyn i hvor regninger blir betalt, slik at dere kan nøste videre.

Lykle til.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hvissvass skrev:

Ettersom det skal være uskifte får man vel en attest for dette og.

Du må ha en slik for å kunne legitimere dere overfor banken. Vi banken får man jo innsyn i hvor regninger blir betalt, slik at dere kan nøste videre.

Lykle til.

1 time siden, Whistler skrev:

Dere trenger en skifteattest for å få biler omregistrert og "omforsikret".

Ja, det jeg egentlig lurer på er om vi kjører rundt i biler uten forsikring fram til alt dette er i orden? Omregistrering osv er uproblematisk. 

Skrevet

Normalt gjelder forsikringen forsikringstaker og partner/livsarvinger. Så lenge forsikringen er betalt og endringer gjøres før neste hovedforfall er alt ok. Det er dog fullt mulig å kontakte selskapet, slik at de registrerer dette hos seg.

• Liker 1
Skrevet

Ta en telefon til forsikringsselskapet så får du spørre de som vet svaret. Veldig surt om forsikringen ikke gjelder lenger i hvertfall, og sjåføren får erstatningsansvaret om en skulle komme borti noe/noen

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En av foreldrene mine døde for noen få uker siden, og vi er nå i gang med å finne ut av ting mtp bil, hus, forsikringer osv. 

Min andre forelder skal sitte i uskiftet bo. 

Men hvordan er det med forsikringer osv? Det meste av eiendeler og forsikringer står i avdødes navn. Er bilene fortsatt forsikret? Er huset forsikret? 

Du må omgående ringe forsikringsselskapet. Alle forsikringsselskaper er på begrunnet forespørsel pliktig etter forsikringsavtaleloven el. Til å opplyse om hvilket selskap en bil et hus osv er forsikret i. Når eier er død, må forsikringen, innen rimelig tid, over på et levende menneske for å være gyldig.

Anonymkode: da266...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe svar til deg, men vil gjerne kondolere. Det er veldig leit å miste en forelder, har vært gjennom det og det er helt j*#€#g. 

Anonymkode: ea8d2...654

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe svar til deg, men vil gjerne kondolere. Det er veldig leit å miste en forelder, har vært gjennom det og det er helt j*#€#g. 

Anonymkode: ea8d2...654

Takk. Ja, det er tøft. Spesielt når det kom så brått på, og vedkommende hadde ikke rukket å bli pensjonist en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...