AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Jeg jobber som butikkmedarbeider ved siden av studiene. Trives så godt i jobben, og studiene blir mindre og mindre interessante for hver dag som går. Er inne på tanken om å heller satse på karriere som butikkmedarbeider. Det jeg er usikker på er om det er en noe utrygg fremtid? Jeg bor i en liten by med et kjøpesenter. Det er ingen hemmelighet at enkelte butikker sliter. Kunder handler gjerne på nett og i Sverige. Er det noen andre her som har gått denne veien? Anonymkode: 4956a...fd7 1
sonush Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har en datter som er i begynnelsen av 20-årene, og jeg hadde brukt all min energi på å fraråde henne ihvertfall. Butikkmedarbeider jobb er ganske usikker. Utdannelse er viktig, hvis man har anledning til det. Dette er selvfølgelig avhengig av at man utdanner seg innen noe man kan tenke seg å jobbe innen. Er du usikker på om utdanning du tar nå er riktig, så søk råd hos en veileder. Er du sikker på at det er feil, så slutter du (med mindre du har ett år igjen eller noe, da ville jeg rådet til å gjøre ferdig). Jeg personlig elsker jobben min, så jeg skjønner at jobbtrivsel er viktig. Jeg var 26 år da jeg begynte på en bachelor. Jeg hadde allerede en jobb, på et kontor som fullmektig. Jeg søkte på en bachelor utdanning og fikk beskjed om at jeg hadde kommet inn på en fredag. Brukte helgen til å tenke gjennom det, 3 år med studiene og lån eller 3 år med jobb og lønn. Jeg trivdes i jobben. Fine og hyggelige kollegaer. Jeg tenkte fremover, så jeg meg selv i denne eller tilsvarende jobb når jeg er 30-40-50-60 år! Det så jeg ikke meg selv i. Nå har jeg en utdannelse og en jobb jeg har hatt i 20 år, kan fortsatt seg meg selv i, når jeg en dag går av med pensjon. Ellers er det jo opp til deg, hva som er riktig for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Eh.. Nei, ikke gjør det. Studer heller først, så får du ev jobbe litt i butikk (og se at markedet er mettet.) Men ikke dropp studiene Anonymkode: 4985d...0e9 2
Miewyn77 Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Det viktigste er at du trives TS. Hvis studiene blir mindre og mindre interessante, tenk hvordan det vil være den dagen du må jobbe innen det faget. Man kan jobbe seg opp i butikkbransjen, mange butikksjefer som starter på bunnen.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 Jeg vil si akkurat det samme som andre har svart i tråden din: Ikke gi opp studiene. Studer ferdig det du har begynt på. Det vil gi deg mange flere valgmuligheter etterpå. Du er heldig som har en deltidsjobb som du har glede av, så den synes jeg du skal beholde mens du studerer ferdig Mange studier har en periode i siste halvdel av 1. eller 2. år hvor mange av studentene er litt demotiverte, men det tar seg som regel opp når dere kommer dypere inn i pensum Anonymkode: 1bc0b...d68
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 Det jeg ville vurdert var om det var lenge igjen av studiene. Hvis det var et år hadde jeg prøvd å bite tenna sammen, selv om det er vanskelig og jeg er en utålmodig jævel. Et annet aspekt som er viktig å tenke på, er framtida til butikkansatte, med selvbetjente kasser, internetthandel og ønske om et bilfritt sentrum (æsj). Jeg tror vi vil se at behovet for butikkansatte vil minke, men det vil nok alltid være behov for en nærbutikk og en butikksjef, hvis det er noe du vil vurdere - å stige i gradene Jeg skal begynne på studier til høsten, fordi jobben jeg er i, er en blindvei, rett og slett. Jeg prøvde å studere før, med jobb ved siden av, men gikk tilbake i jobben (som renholder) fordi den føltes tryggere. Det er enklere å gå på jobb enn å studere, følte/føler jeg Anonymkode: 284e0...b7f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 Jeg hadde også en plan om å gjøre karriere av butikk, men jeg vil på det sterkeste fraråde deg dette. De lover gull og grønne skoger med interne karrieremuligheter osv, men til syvende og sist skal det spares på hvert minste lille øre, noe som merkes på arbeidspresset. Mer og mer automatisering og selvbetjening er jo også et problem. Selv om det kjennes greit akkurat nå mens man er ung og motivert, så lover jeg at den motivasjonen dabber av ganske fort. Jeg gikk ihvertfall på en kraftig smell da jeg innså hvor mange timer jeg la inn i måneden, for en slikk og ingenting, for et yrke som egentlig ikke betyr noe som helst. Butikkarbeid er en fin studentjobb, og for ytterst spesielt interesserte, men ikke noe utover det. Anonymkode: 441f3...726
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 Jeg vil også fraråde deg fra å nøye deg med å jobbe i butikk. Ikke bare blir det flere og flere selvbetjente kasser og netthandelen truer de fysiske butikkene, det er også et lavt betalt yrke med mye ukurante arbeidstider. Det er ikke SÅ gøy å stå der som 34-åring og se at alle vennene dine har råd til enebolig men ikke du, samtidig som du må jobbe senvakt etter senvakt og også er satt opp til å jobbe lørdag, nettopp de tidspunktene når barna dine har fri... Anonymkode: 6ddcd...e7c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 Jeg er jurist og jobbet fulltid i klesbutikk under studiene. Selv om jeg studerte i 5 år, hadde jeg kun 3 år med studielån. Jeg mistrivdes ekstremt mye sosialt på studiet. Synes også studenttilværelsen var ensom og kjedelig. Dette gikk veldig ut over karakterer og motivasjon. Så virkelig ikke vitsen i det hele tatt. Var alene stort sett hele tiden. Jeg gikk i Oslo, og der er det jo ingenting som er obligatorisk. Dette gjorde at jeg mistet rutinene veldig i hverdagen. Følte nesten at jeg gikk arbeidsledig. Jobben i denne butikken reddet meg veldig. Jeg fikk rutiner tilbake, jeg møtte mennesker og jeg var aktiv. Noe som ga meg energi og motivasjon til å jobbe med studiene. Dette var en liten klesbutikk på et lite senter, men det å jobbe der ga meg en helt annen livskvalitet. Jeg var også innom samme tanke som deg, å droppe studiene for å jobbe i butikk. Jeg merket jo at det ga meg mye mer enn å sitte passivt på lesesalen hver eneste dag. Ettersom jeg aldri var innom fakultetet utenom lesesalen, fant jeg ut at jeg ville teste å jobbe fulltid mens jeg studerte. Beste valget jeg har gjort. Fikk også mye mer utbetalt enn det lånekassen ga meg i måneden, og slapp studielån. Karaktermessig gikk det også bedre, rart nok. Nå hadde jeg muligheten til å gjøre dette, nettopp fordi det ikke var noe obligatorisk på jussen, samt at det å møte opp i forelesninger ikke gjør deg bedre rustet for eksamen. I dag podcastes det meste av forelesninger på jussen vet jeg. Jeg skjønner deg veldig godt. Vet ikke hvordan studiet ditt er lagt opp, eller hva som er grunnen til at du mistrives med studiet. Anonymkode: 356bf...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå