Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er 25 år, har bachelor i økad og jobber som finansrådgiver. Har grei lønn, hyggelige kollegaer men interesserer meg 0 og niks for faget og blir kvalm med tanken på å skulle jobbe med dette til jeg blir pensjonist. Egentlig vil jeg gå en helt annen retning, men jeg aner ikke hva. Noe mer meningsfullt. Frister mest å ta en helt ny bachelor men med allerede skyhøyt studielån, boliglån og billån er det uaktuelt. 

Har søkt forskjellige jobber men det som går igjen er at jeg ikke har erfaring, jeg har jo bare erfaring fra kundeservice. Jeg må jo få erfaring for å få erfaring! Hva skal jeg gjøre? Jeg begynner å bli ganske fortvilt. 

Anonymkode: 53c33...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å bli i jobben du allerede har til du har fått nok erfaring til at det kvalifiserer til å gjøre andre ting.  Det er akkurat det de fleste andre gjør.  Regningene slutter ikke å komme selv om man ikke trives på jobben.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 66ecf...28e

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig å bli i jobben fordi man har grei lønn og hyggelige kolleger. På et eller annet tidspunkt blir de fleste jobber rutine uansett hvor spennende det er i starten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er jo å tenke ut hva du kunne tenke deg å gjøre i 40 år da, det er vanskeligere enn å finne ut hva du ikke vil gjøre. 

Anonymkode: c45bd...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes du er heldig med jobben du har, jeg...

Hilsen en som har samme utdanning, er langt eldre og har mer erfaring enn deg, men som har en glimrende dritræva jobb med dårlig betalt.

Anonymkode: 38dce...b1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er 25 år, har bachelor i økad og jobber som finansrådgiver. Har grei lønn, hyggelige kollegaer men interesserer meg 0 og niks for faget og blir kvalm med tanken på å skulle jobbe med dette til jeg blir pensjonist. Egentlig vil jeg gå en helt annen retning, men jeg aner ikke hva. Noe mer meningsfullt. Frister mest å ta en helt ny bachelor men med allerede skyhøyt studielån, boliglån og billån er det uaktuelt. 

Har søkt forskjellige jobber men det som går igjen er at jeg ikke har erfaring, jeg har jo bare erfaring fra kundeservice. Jeg må jo få erfaring for å få erfaring! Hva skal jeg gjøre? Jeg begynner å bli ganske fortvilt. 

Steg 1: Finn ut hva som faktisk mangler deg i livet. Dersom du har som mål å "gjøre noe spennende" så foreslår jeg at du blir i den stillingen du har og finner deg en hobby eller noe som engasjerer i privatlivet. Det er sånt en vokser av seg når jobben mister viktighet og andre aspekt av livet får sin plass.

Steg 2: Innse at alle jobber har i seg en kime til interesse og en mening. Å finne denne meningen er veien til å trives på jobb. Å faktisk oppnå "brennende engasjement" krever for de fleste av oss tung mental jobbing med oss selv over flere år. Med andre ord: det er ikke jobben din som er uinteressant. Det er du som er uinteressert i den. Og forskjellen i de to er at du kan velge å bli interessert. Når som helst. Inntil du knekker den koden er sjansen skyhøy for at du heller ikke makter stable på bena engasjement for en annen jobb. Faktisk.

Steg 3: Evaluer om problemet faktisk er jobben. Eller deg. Og dersom det er jobben så må du lage en fremdriftsplan og et mål. Hva vil du jobbe med? Og hvor? Og hvordan kan du nå dit? At det tar noen år er helt ok  og uproblematisk, men uten en klar plan og analyse av hva det er som er feilen nå så risikerer du å bytte jobb til noe verre.

Anonymkode: b471e...ece

AnonymBruker
Skrevet

Syns du har fått noen litt krasse svar her. Du er så ung at det ikke er noe problem å studere videre. Det betyr selvsagt at noe må ofres (selge bil osv). Men det kan jo være et alternativ at du jobber deltid der du er nå, og studerer ved siden av?

Det aller første bør likevel være å finne ut hva du faktisk _kunne_ tenke deg å jobbe med i 40år! Å bare ta ny utdanning for å komme bort fra der du er nå får det ikke nødvendigvis dit du vil. Hva liker du ikke med det du gjør nå? Hva liker du? Hva er du god på? Hva kunne du jobbet med "uten å få penger for det?"

Bruk litt tid på å legge fremtidsplaner. Oppsøk gjerne en karriererådgiver for å få litt input. 

Men, det kan uansett være greit å ha med seg at de fleste jobber blir rutine og lite spennende etterhvert. Alle går lei. 

Anonymkode: f68a0...39c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg innser at problemet ikke kommer godt nok frem.  

For det første: jeg har hatt jobben jeg har i dag i tre år, men jeg har, siden jeg har hatt den jobben jeg har i dag, ikke RELEVANT erfaring for andre jobber jeg kunne tenkt meg. 

For det andre, så er det jobben som er problemet i livet mitt, alt annet er veldig bra. Jeg vet at det er et luksusproblem, og prøver å være glad for at jeg i det hele tatt har den jobben jeg har. Men jeg gruer meg til å gå på jobb, og humøret mitt går utover det andre som er bra i livet mitt da jeg har lite energi når jeg kommer hjem, fordi jeg bruker all energien på å være positiv og gjøre så godt jeg kan på jobb. Jeg vet at det ikke er meningen det skal være en fest å dra på jobb, men når jeg snakker med andre om hvordan de har det i arbeidslivet så innser jeg at det er ikke meningen at man skal ha det sånn  

Jeg har visst siden jeg begynte på økad at sette ikke var utdanningen for meg, men jeg gjorde det fordi «det var en bra utdanning og sikret jobb». Skulle jeg valgt på nytt vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men jeg hadde kanskje tatt et friår for å finne ut hva jeg ville fremfor å ta en bachelor jeg ikke trivdes med. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har grei lønn og hyggelige kollegaer så har du mer enn de fleste. Jeg ble værende i en godt betalt jobb i et miljø jeg trivdes i, men en jobb jeg HATET, i 7 år for å kunne få råd til å starte på nytt med en ny bachelor. Innen jeg hadde råd og mulighet til å gjøre det jeg ville var jeg 33. Sånn er det bare. Når man velger å fullføre en utdannelse til tross for at man ikke liker det, så har det visse konsekvenser. En av dem er at man blir stuck i en jobb man ikke liker i en viss periode. Du får se positivt på det; du er bare 25 enda. Du har et hav av tid.

Anonymkode: 7bab6...e68

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Steg 1: Finn ut hva som faktisk mangler deg i livet. Dersom du har som mål å "gjøre noe spennende" så foreslår jeg at du blir i den stillingen du har og finner deg en hobby eller noe som engasjerer i privatlivet. Det er sånt en vokser av seg når jobben mister viktighet og andre aspekt av livet får sin plass.

Steg 2: Innse at alle jobber har i seg en kime til interesse og en mening. Å finne denne meningen er veien til å trives på jobb. Å faktisk oppnå "brennende engasjement" krever for de fleste av oss tung mental jobbing med oss selv over flere år. Med andre ord: det er ikke jobben din som er uinteressant. Det er du som er uinteressert i den. Og forskjellen i de to er at du kan velge å bli interessert. Når som helst. Inntil du knekker den koden er sjansen skyhøy for at du heller ikke makter stable på bena engasjement for en annen jobb. Faktisk.

Steg 3: Evaluer om problemet faktisk er jobben. Eller deg. Og dersom det er jobben så må du lage en fremdriftsplan og et mål. Hva vil du jobbe med? Og hvor? Og hvordan kan du nå dit? At det tar noen år er helt ok  og uproblematisk, men uten en klar plan og analyse av hva det er som er feilen nå så risikerer du å bytte jobb til noe verre.

Anonymkode: b471e...ece

Jeg er 28 år har fremdeles ikke oppnådd noe. Selv om hver jævla dag er tung mental? Kanskje jeg rett og slett bare har en dårligere hjerne enn de som er utdannet. 

Jeg har ingen muligheter i livet. Alle studier er uinteressante, jeg har ikke økonomi til det eller interesse for noen ting. har ingen fremitd. 

Anonymkode: 13251...757

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt å kjenne det sånn, spesielt i starten av arbeidslivet. Det er veldig, veldig mange som etterhvert jobber med helt andre ting enn hva de opprinnelig ble utdannet som :)

Skjønner følelsen av å kjenne seg 'fanget', men det mer rasjonelle enn å kasta alt på båten og begynne på en ny utdanning, er å finne ut hva du kan gjøre for å være aktuell for jobber som passer deg bedre. Økonomi og administrasjon er jo en super basis som kan brukes som grunnlag for så mangt?

Bare det å bytte fra finansrådgivning til å bruke utdannelsen i en annen type stilling, eller en annen arbeidsgiver, vil kunne være et steg på veien til å jobbe med noe helt annet etterhvert. Snakk med folk rundt deg og bygg nettverk, så folk vet hva du er interessert i og er åpen for å prøve nye ting.

Vurder evt om du kan ta påbyggingskurs, eller nettkurs i ting som kan gjøre deg mer aktuell for andre stillinger. 

Anonymkode: ce8ab...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er slaveriet, livet et meningsløst. Bestemmer ingenting selv, jobb, betale, jobb, betale. At noen kan sette mennesker til verden som skal gjennom dette.

Anonymkode: 302e1...250

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik er slaveriet, livet et meningsløst. Bestemmer ingenting selv, jobb, betale, jobb, betale. At noen kan sette mennesker til verden som skal gjennom dette.

Anonymkode: 302e1...250

Enig. Noen gjør jo lynkarriere, noen tar utdannelser som er sikre og lønnsomme.

Vi talentløse må ta de jobbene vi får for lite penger

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Noen gjør jo lynkarriere, noen tar utdannelser som er sikre og lønnsomme.

Vi talentløse må ta de jobbene vi får for lite penger

Du kan studere og få bedre jobb?

Anonymkode: a2b9e...219

AnonymBruker
Skrevet

Du er 25! Studer videre. Ikke noe problem det. Kanskje årsstudium i noe er nok til å åpne dører. Orienter deg

Anonymkode: c1c73...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Selg hus og kjøp noe mindre så du ikke har høyt boliglån?

Selg bil og kjøp en bruktbil? 

Ha loppemarked og selg alt du ikke trenger og slutt å kjøoe ting du har lyst på men ikke har behov for. 

Anonymkode: 73d62...a85

Skrevet

Finn ut hva du har lyst til - kanskje kan du skaffe deg erfaring uten studier. Tenk på hvilken kompetanse og erfaring drømmejobben krever (om du ikke vet, les stillingsannonser og snakk med folk som jobber i yrket). Vurder alternative måter å oppnå denne erfaringen på.  For eksempel gjennom frivillig arbeid og verv, kurs e.l. Du kan i noen tilfeller også studere via nett/kveld og ta dette etterhvert som du har råd, eller skaffe det en ekstrajobb og sette av så mye penger du kan til ny bachelor. Du trenger absolutt ikke bli i jobben din resten av livet :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan ta noen kurs, og søke jobb som prosjektleder? (Eller prøve å søke og være villig til å ta kurs og sertifisering gjennom ny arbeidsgiver)

Anonymkode: 42eae...73f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i finans og hos oss er typisk stillingene ved kundesentrene (og evnt som finansrådgiver) et springbrett og rekrutteringsanstalt for svært mange andre jobber internt. Vi har fokus på intern rekruttering, og det er mange andre muligheter som åpner seg etter noen år på kundesenteret.

Er det slik hos deg også TS? (Hvis ikke, bytt til en større finansinstitusjon hvor det er tilfellet). 

Anonymkode: 25394...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...