Gå til innhold

Er det normalt at det ikke blir utført intervju for kommunale sommerjobber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på en sommerjobb i kommunen, denne krevde da minimum Bachelorgrad - og jeg har relevant utdanning, samt erfaring. Fikk offentlig søkerliste, og det var bare et håndfull med søkere - halvparten hadde ikke utdanning, eller erfaring. Vil faktisk si at jeg var den med høyest kompetanse - eneste med relevant utdanning og erfaring.

Ventet lenge på svar, men plutselig står det at søknaden var avslått - og det var det. Ingen telefon, ingen mail, ingen kommunikasjon. 

Kan jo skjønne private selskaper, men er det ikke mer formelle retningslinjer og krav for kommune og stat?

Anonymkode: c172b...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at du rett og slett ikke har blitt innkalt til intervju. 

Anonymkode: 848d2...877

Skrevet

Tror ikke intervju er så vanlig, nei, ofte er det familie og kjentsfolk av folk i administrasjonen som får slike jobber :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i alle fall aldri blitt innkalt til intervju på de kommunale sommerjobbene jeg har hatt, men det er ufaglærte jobber. 

Anonymkode: 4c478...1ee

Skrevet

Høres ut som kommunen jeg bor i. Her er det bekjentskaper som får jobbene, og ikke de med best kvalifikasjoner. Siden det er snakk om sommervikariater, er det ingen som orker å protestere heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg kan jo skjønne om det bare var snakk om park og plen jobb for 15-åringer, men dette var jo sommervikar for en fast ansatt i kommunen, der det var krav om høyere utdannelse, og der du blir å gjøre samme jobb som en fulltidsansatt. Stillingen ble jo lyst ut på samtlige nettsider. 

Siden jeg har offentlig søkerliste, og kjenner alle på listen, så vet jeg ekstremt godt hvem jeg stilte mot (av kandidater), og jeg var uten tvil den mest kvalifiserte kandidaten - både på utdannelse og erfaring.

Jeg kan godta å bli avslått etter jobbintervju, men et blindt avslag som dette virker for suspekt for meg - nepotisme og kameraderi er jo seriøst tema i Norge, spesielt i kommune og etat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre sånn det er, også i kommunen. Venner og bekjente får lett stillingen. Men det kan også være at de allerede visste hvem de skulle ha, eks en som er vikar. Men de må lyse ut stillingen. Skikkelig tåpelig for det sløser med folks tid og gir ørlite håp om jobb.

Anonymkode: e1f34...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen jeg studerte med fikk sommerjobb hos kommunen, og da sendte kommunen epost til studieleder om at de hadde to ledige sommerjobber som passet perfekt til "studenter som var utdannet xxx og som skulle oppholde seg i byen i sommermånedene". Vi er en liten klasse, og to stk endte opp med å melde sin interesse. Begge sendte en epost, ble oppringt og fikk beskjed om når de skulle møte til første arbeidsdag innen noen timer etter at kommunen tok kontakt med studieleder. 

Så ja, jeg tror ikke det er noe slags krav om intervju før man får sommerjobb hos en kommune. 

Anonymkode: 9dce3...552

AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

TS her: Jeg kan jo skjønne om det bare var snakk om park og plen jobb for 15-åringer, men dette var jo sommervikar for en fast ansatt i kommunen, der det var krav om høyere utdannelse, og der du blir å gjøre samme jobb som en fulltidsansatt. Stillingen ble jo lyst ut på samtlige nettsider. 

Siden jeg har offentlig søkerliste, og kjenner alle på listen, så vet jeg ekstremt godt hvem jeg stilte mot (av kandidater), og jeg var uten tvil den mest kvalifiserte kandidaten - både på utdannelse og erfaring.

Jeg kan godta å bli avslått etter jobbintervju, men et blindt avslag som dette virker for suspekt for meg - nepotisme og kameraderi er jo seriøst tema i Norge, spesielt i kommune og etat.

Du kan klage på dette om du har søkerlisten og vet med sikkerhet at du er best kvalifisert. Det er bl.a grunnen til offentlig søkerliste. 

Anonymkode: 2ddc9...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/osloby/i/4deQRo/Fa-oversikt-Dette-er-avsloringene-rundt-det-kommunale-foretaket-Omsorgsbygg

Noen få får medieoppmerksomhet, men ingen blir straffet for å ansette fmailie og venner. Ting går sin vante gang.

Skal du ha jobb i en kommune eller offentlig etat, hjelper det ikke med utdanning, du må komme deg inn i de rette vennekretsene eller familiene.

Anonymkode: 45606...d18

AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har, som ufaglært, jobbet som "vikar" for en sosionom. Jeg hadde selvsagt bare stilling som assistent, men jobbet alle vaktene hennes mens hun var på ferie. Dette nok fordi det er billigere å ha ufaglærte som sommervikar. 

Anonymkode: 4c478...1ee

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/4deQRo/Fa-oversikt-Dette-er-avsloringene-rundt-det-kommunale-foretaket-Omsorgsbygg

Noen få får medieoppmerksomhet, men ingen blir straffet for å ansette fmailie og venner. Ting går sin vante gang.

Skal du ha jobb i en kommune eller offentlig etat, hjelper det ikke med utdanning, du må komme deg inn i de rette vennekretsene eller familiene.

Anonymkode: 45606...d18

Jeg jobber i en kommune. Kjente ingen som jobber i kommunen da jeg fikk jobben.

Anonymkode: 1c2bb...879

Skrevet

Har fått to jobber i kommune(to ulike kommuner) og har vært på intervju begge gangene. Kjente ingen i administrasjonen i noen av jobbene. 

Skrevet

Om jeg var deg ville jeg sendt en e-post til rådmannen og spurt om hvilken vurdering som var lagt til grunn. Skriv gjerne at du lette ville kunne akseptert et avslag dersom du hadde vært innkalt til intervju og slik ikke hadde nådd opp.  Men at du formelt sett faktisk var den best kvalifiserte. 
Får du ikke et tilfredsstillende svar, så sender du korrespondansen til kommunens kontrollutvalg.  Slik ukultur må stoppes!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest meg litt opp, så ser det ut til at når det bare er snakk om vikarstillinger på under 6 mnd, så kan de se bort fra kvalifikasjonprinsippet. Det er jo ganske surt, siden tilnærmet 100% av sommerjobber/vikariat er under 6 mnd., og det da er fritt fram for nepotisme. Spesielt når det er snakk om små kommuner der "alle kjenner alle".

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en kommune. Kjente ingen som jobber i kommunen da jeg fikk jobben.

Anonymkode: 1c2bb...879

Og så? Det er da ingen som har sagt at ingen som ikke kjenner noen som jobber i en kommune kan få jobb i den kommunen :)

Skrevet
11 timer siden, Zienna skrev:

Om jeg var deg ville jeg sendt en e-post til rådmannen og spurt om hvilken vurdering som var lagt til grunn. Skriv gjerne at du lette ville kunne akseptert et avslag dersom du hadde vært innkalt til intervju og slik ikke hadde nådd opp.  Men at du formelt sett faktisk var den best kvalifiserte. 
Får du ikke et tilfredsstillende svar, så sender du korrespondansen til kommunens kontrollutvalg.  Slik ukultur må stoppes!

Eventuelt bruke energien til å søke etter sommerjobb andre steder :)

Skrevet
11 timer siden, pessimistisk skrev:

Har fått to jobber i kommune(to ulike kommuner) og har vært på intervju begge gangene. Kjente ingen i administrasjonen i noen av jobbene. 

Alle kommuner ansetter folk de ikke kjenner, dersom de har behov for det. Men når det gjelder sommerjobber er det ofte slik at bekjente og de som er i familie med folk i kommunen som får jobb. Ser ikke at ditt innlegg forteller noe annet, det er da ingen som har hevdet at man ikke kan få jobb i en kommune uten å kjenne noen i administrasjonen :)

AnonymBruker
Skrevet

Mulig at de andre skrev bedre søknad enn deg, til tross for at du har mer erfaring?

Anonymkode: 9fd97...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...