Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 Hei. Noen som kan svare meg på følgende: Et barn som blir født i Norge av utenlandske foreldre(foreldrene har ikke samme nasjonalitet), blir det norskt, eller får barnet morens eller farens nasjonalitet.......noen som vet????
Gjest Melk Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Får moren eller farens tror jeg. Blir ihvertfall ikke norskt (da ville eks asylsøkerbarn født i Norge bli norske og det blir de ikke)
Gjest nio Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Kommer foreldrene fra Norge, men barnet blir født i annet land, er reglene at det får norsk statsborgerskap automatisk om moren er norsk, og dersom de er gift om faren er norsk. Barn født i Norge av utenlandske foreldre får IKKE norsk statsborgerskap, hvilket statsborgerskap det får kommer an på reglene i det/de landene foreldrene kommer fra. I USA derimot, får barnet amerikansk statsborgerskap om det er født der av to utenlandske foreldre. Hvordan er situasjonen i ditt aktuelle tilfelle?
Gjest Melk Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 I USA derimot, får barnet amerikansk statsborgerskap om det er født der av to utenlandske foreldre. Men kun hvis foreldrene ønsker det. Min bror er født i USA, men har aldri vært amerkiansk.
Far til 2 Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Her er reglene for norsk statsborgerskap http://www.norway.gr/Norsk/Statsborgerskap...sborgerskap.htm
liv Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Om jeg ikke husker feil så kommer det ann på hvilke lover og regler som finnes der de har statsborgerskap fra før.
Gjest nio Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Men kun hvis foreldrene ønsker det. Min bror er født i USA, men har aldri vært amerkiansk. Joda, selvfølgelig. Men må innrømme at jeg ikke helt ser hvorfor de ikke skulle ønske det. Det er jo mye bedre å ta imot statsborgerskapet, og så la barna bestemme selv senere om de vil beholde det. Jeg har selv to venninner som er amerikanske og norske statsborgere, bare fordi de ble født mens foreldrene jobbet og studerte der borte i et par år. I alle fall hun ene er veldig glad for det, fordi hun ønsker å bo og jobbe i USA i noen år, og uten statsborgerskap er ikke det bare-bare. Nå har hun valgmuligheten, med begge statsborgerskap! For hun som ikke har slike planer, spiller det jo ingen rolle om hun har et amerikansk statsbogerskap i tillegg til sitt norske!
nat26 Skrevet 28. april 2005 #8 Skrevet 28. april 2005 Barnet får stasborgerskap til mora.Hvis moren ikke er fra Norge og faren er norsk får barnet norsk stasborgerskap kun hvis foreldra er gift.
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #9 Skrevet 28. april 2005 Barnet får stasborgerskap til mora.Hvis moren ikke er fra Norge og faren er norsk får barnet norsk stasborgerskap kun hvis foreldra er gift. Nå har vel andre lengre oppe forklart dette mye bedre enn deg. Og det er forøvrig IKKE sikkert at barnet får morens statsborgerskap, det kommer an på reglene i landet hun kommer fra. Hva de måtte registrere i norske registre er nemlig overhodet ikke bindende for andre land...
koldbruna Skrevet 29. april 2005 #10 Skrevet 29. april 2005 Ved fødsel Barn for automatisk norsk statsborgerskap *hvis moren er norsk statsborger når barnet blir født eller *hvis faren er norsk statsborger og gift med utenlandsk mor når barnet blir født. Jeg hadde både Dansk og Norsk statsborgerskap da jeg var lita,dette fordi min mor var dansk statsborger og min far norsk statsborger. Da jeg var 18 år valgte jeg kun å ha NORSK statsborgerskap. Ellers så er jeg enig med liv i det hun skriver at det kommer ann på hvilke lover og regler som finnes der de har statsborgerskap fra før. Koldbruna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå