thex Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Jeg jobber i helsevesenet. Her har vi betalt spisepause fordi vi må kunne være tilgjengelige på telefon eller ved akutte hendelser. Nå har arbeidspresset blitt så stort, at vi ikke lengre har uforstyrret pause - noen gang. Når vi tar dette opp med arbeidsgiver, får vi til svar at ettersom vi har betalt matpause, er dette noe vi må påberegne. Jeg mener derimot at vi har betalt matpause for å være tilgjengelige, ikke for å utføre planlagte arbeidsoppgaver. Jeg mener å ha lest at man har rett på 20 minutter uforstyrret matpause, også om denne er betalt. Men finner ikke igjen hvor jeg har lest det. Kan noen gi en oppklaring? Eventuelt noen som vet hvor dette står beskrevet?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Du må regne med å måtte avbryte spisepausen din for å gjøre uforutsette ting, men det er ikke sånn at planlagte arbeidsoppgaver skal legges til lunsjpausen din hver eneste dag. Har aldri hørt om noen regel med 20 minutter uforstyrret spisepause Anonymkode: 0b092...657
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Jeg vet ikke noe om regelverket rundt dette, men dersom du har betalt spisepause så innebærer jo det at du må være tilgjengelig for jobb hele tiden. Disse planlagte oppgavene kan vel legges til utenfor spisetiden, dersom de ikke er akutte? Er det akutte ting som oppstår så må dere nesten bare finne dere i at spisepausen blir forstyrret. Alternativet er jo at arbeidsdagen forlenges med en halvtime, og at dere har fri i spisepausen. En regel om 20 minutters ro til å spise har jeg aldri hørt om. Da forsvinner jo litt av poenget med betalt pause, da arbeidsgiver må betale for en halvtime og kun får 10 minutters arbeidskraft tilbake.🤔 Anonymkode: 25a87...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå