Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker og søker og søker på jobb. Har søkt i snart et år. Nå er det igjen lyst ut stilling et sted der jeg har søkt flere ganger uten å få komme til intervju. Nå lurer jeg på om jeg skal søke for ørtende gang, eller om jeg skal la være. Det begynner å bli pinlig. Hva synes dere?

Anonymkode: ae918...b10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk! Det er ikke pinlig. Det viser at du er en som ikke gir opp 💪 lykke til! 

Anonymkode: 32ed9...718

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søk! Det er ikke pinlig. Det viser at du er en som ikke gir opp 💪 lykke til! 

:)  Takk for oppmuntring. Det begynner å gå hardt utover selvfølelse og humør dette. 

AnonymBruker
Skrevet

:)  Takk for oppmuntring. Det begynner å gå hardt utover selvfølelse og humør dette. 

Jeg forstår det. Det er tøft å være jobbsøker. Du er god som står på og ikke gir opp :)

Bare vent, du lykkes tilslutt! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om det er en annen type jobb enn det du har søkt på til nå, så er det ikke noe problem. Dersom det er en nesten klin lik stilling så ville jeg nok kanskje ha droppet det. 

Anonymkode: 0c5ae...4b8

Skrevet

Hvis du i utgangspunktet er kvalifisert for jobben, så søk igjen. 

Kanskje du bør endre noe i det du søker med?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en annen type jobb enn det du har søkt på til nå, så er det ikke noe problem. Dersom det er en nesten klin lik stilling så ville jeg nok kanskje ha droppet det. 

Det er samme type stilling. Jeg trenger en stilling som er relevant til utdannelsen min. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er samme type stilling. Jeg trenger en stilling som er relevant til utdannelsen min. 

Da ville jeg kanskje kontaktet dem først og spurt hvor nærme jeg var intervju i det minste. Dersom de husker det og sier at man var langt ned på listen, så er det neppe noen vits. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må du se over hvordan du skriver søknad, du må gjøre noe annerledes som får arbeidsgiver til å tenke at du er rette personen for dem!

Anonymkode: ec1fb...708

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søk! Det viser bare at du virkelig vil ha jobben. Er ikke sikkert de husker deg fra tidligere søkerrunder engang.

Jeg ville kanskje også vært så dristig at jeg fulgte opp søknaden med en telefon. Si at du har søkt stillingen flere ganger før, og at du ble veldig glad da det igjen dukket opp en stilling. Kanskje til og med spørre rett ut om de kan ta deg inn til intervju.

Du har jo ingenting å tape!

Anonymkode: 70d4b...293

• Liker 1
Skrevet

søk! kjenner en som ble prioritert opp fordi hun søkte ørten ganger (hadde ikke formelle krav/ansenitet i orden) men viste at hun ville ha jobben, hun gjør en kjempejobb nå, brenner for det hun gjør :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du se over hvordan du skriver søknad, du må gjøre noe annerledes som får arbeidsgiver til å tenke at du er rette personen for dem!

Anonymkode: ec1fb...708

Jeg mistenker at de dropper meg pga et hull der og kaller inn folk med perfekt cv, og ikke selve cven. Jeg kommer til intervju der det er få søkere, men har ikke fått jobb så langt. 

AnonymBruker
Skrevet

Søk! Det viser bare at du virkelig vil ha jobben. Er ikke sikkert de husker deg fra tidligere søkerrunder engang.

Jeg ville kanskje også vært så dristig at jeg fulgte opp søknaden med en telefon. Si at du har søkt stillingen flere ganger før, og at du ble veldig glad da det igjen dukket opp en stilling. Kanskje til og med spørre rett ut om de kan ta deg inn til intervju.

Du har jo ingenting å tape!

Anonymkode: 70d4b...293

Takk! Jeg skal prøve å være litt mer på!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du bare må søke. Her hvor jeg jobber er det svært ofte spesielle hensyn å ta i ansettelser - pga overtallighet er det ofte andre som blir omplassert, og dermed har førsteprioritet når det blir ledige stillinger. Da må arbeidsgiver velge dem, til tross for at det finnes andre i søkerbunken som kanskje er mer interessante søkere.

Det kan altså være en slik grunn til at du ikke har blitt innkalt på intervju tidligere. Kanskje det blir din tur denne gangen?

Anonymkode: 179bf...972

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du bare må søke. Her hvor jeg jobber er det svært ofte spesielle hensyn å ta i ansettelser - pga overtallighet er det ofte andre som blir omplassert, og dermed har førsteprioritet når det blir ledige stillinger. Da må arbeidsgiver velge dem, til tross for at det finnes andre i søkerbunken som kanskje er mer interessante søkere.

Det kan altså være en slik grunn til at du ikke har blitt innkalt på intervju tidligere. Kanskje det blir din tur denne gangen?

Anonymkode: 179bf...972

Det har jeg ikke tenkt på!

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Torelli skrev:

søk! kjenner en som ble prioritert opp fordi hun søkte ørten ganger (hadde ikke formelle krav/ansenitet i orden) men viste at hun ville ha jobben, hun gjør en kjempejobb nå, brenner for det hun gjør :)

Så bra! 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Søk igjen, og hvis mulig så møt opp personlig å lever søknaden. Der jeg jobbet tidligere var det en som søkte hver gang vi lyste ut stilling, men han fikk heller aldri intervju. En dag møtte han opp på jobb og ba om å snakke med sjefen. Han lurte på hvorfor han aldri engang fikk intervju når han var mer enn kvalifisert for jobben. Han gikk ut igjen med en kontrakt i hånden. Grunnen for at han aldri ble plukket ut av bunken var helt enkelt at han ikke skilte seg særlig ut med søknaden og ble for anonym. Sier ikke at akkurat dette funker for alle, men det gjelder altså å skille seg ut på en eller annen måte.

Anonymkode: 0fc7d...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk igjen, og hvis mulig så møt opp personlig å lever søknaden. Der jeg jobbet tidligere var det en som søkte hver gang vi lyste ut stilling, men han fikk heller aldri intervju. En dag møtte han opp på jobb og ba om å snakke med sjefen. Han lurte på hvorfor han aldri engang fikk intervju når han var mer enn kvalifisert for jobben. Han gikk ut igjen med en kontrakt i hånden. Grunnen for at han aldri ble plukket ut av bunken var helt enkelt at han ikke skilte seg særlig ut med søknaden og ble for anonym. Sier ikke at akkurat dette funker for alle, men det gjelder altså å skille seg ut på en eller annen måte.

Anonymkode: 0fc7d...f5a

Nå er det slik at søknad må sendes elektronisk uansett, men jeg kan sikkert prøve å ringe, møte opp, endre søknaden min denne gangen osv. Jeg har noen ganger ringt til aktuelle steder selv om jobber ikke var lyst ut, men bare fått tvert nei og beskjed om å søke på jobber som lyses ut. 😐

AnonymBruker
Skrevet

Søk i vei.

Realiteten er at om det blir utlyst en stilling, og de får 30 kvalifiserte søkere, så må 29 få avslag. 

Om denne samme stillingen blir lyst ut på nytt 4 ganger, og de samme søkerne fortsetter å søke, så har 25 søkere fått avslag 5 ganger etter 5 runder med utlysning. 

Du er mao. ikke i noen unik posisjon, og arbeidsgivere ser ofte de samme folkene på nytt i søkerlistene sine. 

Anonymkode: d4539...ec4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for oppbacking, alle sammen! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...