AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Hva tenker dere om det? Når et lite barn (7-10 år) går tur alene med store hunder, type rottweiler, schäfer og doberman. Synes det er veldig uforsvarlig, hunden er større og mye sterkere enn dem, så de har ingen mulighet til å kontrollere den om den går amok. Anonymkode: e20df...55e 3
xinnia Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om det? Når et lite barn (7-10 år) går tur alene med store hunder, type rottweiler, schäfer og doberman. Synes det er veldig uforsvarlig, hunden er større og mye sterkere enn dem, så de har ingen mulighet til å kontrollere den om den går amok. Anonymkode: e20df...55e Enig- det er uforsvarlig at barn skal på ute alene med hund, og det er like uforsvarlig om hunden er liten.. 15
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Kjenner bare til min raseklubb, middels stor hund 20-25 kg, de anbefaler fra 12-13 års alder før unger kan gå alene med hunden. Både for at ungene skal klare å holde igjen hunden og kunne håndtere eventuelle andre situasjoner som oppstår. Anonymkode: c8c32...4c1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Jeg synes det er uansvarlig om hunden er stor eller liten. Anonymkode: c8c32...4c1 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 Gikk ofte tur alene med hunden til faren min da jeg var typ 10 år. Mistet hunden flere ganger fordi hun hatet katter og hun var blanding av schæfer og vorster (= sterk hund). Faren min brydde seg ikke så lenge han slapp å gå tur med bikkja sjøl. Anonymkode: a843c...d19
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 Uansvarlig uansett størrelse på hunden. De kan møte en løs hund og da har ikke 7 åringen kontroll. Vi har en liten hund som 14 åringen har gått tur med siden hun var 11/12 år. Før det var det ikke aktuelt. Da luftet hun den i hagen vår. Her jeg bor ser jeg stadig en jente på 6-7 år gå med en rottweiler. Den er snill som et lam og vi stopper alltid opp å hilser på de. Uansett skjønner jeg ikke at foreldrene tør. De kan jo møte på en annen hund som ikke er så snill. Anonymkode: 6146d...39d 3
xinnia Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansvarlig uansett størrelse på hunden. De kan møte en løs hund og da har ikke 7 åringen kontroll. Vi har en liten hund som 14 åringen har gått tur med siden hun var 11/12 år. Før det var det ikke aktuelt. Da luftet hun den i hagen vår. Her jeg bor ser jeg stadig en jente på 6-7 år gå med en rottweiler. Den er snill som et lam og vi stopper alltid opp å hilser på de. Uansett skjønner jeg ikke at foreldrene tør. De kan jo møte på en annen hund som ikke er så snill. Anonymkode: 6146d...39d Er ikke bare i møte med løse hunder det kan være farlig. Veldig ofte går disse barna med ( spesielt små hunder) flexiline, og 0 kontroll. Disse små hundene er ofte illsinte - og angriper alle de møter. 4
Ulrikke Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 13-åringen min kan gå tur med tispa vår, men ikke med hannhunden. De veier like mye (22 kg), men han er mye sterkere. Aldri i verden om jeg hadde sluppet en 9-åring ut med en hund på 35 kilo! Mistet faktisk kontroll på en schæfer selv en gang, da var jeg 17. Men da visste jeg hvordan jeg skulle takle det, det vet neppe en 9-åring.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 Tenk hvor fælt det er for et barn å oppleve at hunden de går tur med blir angrepet, ordentlig skadet eller drept, uten at de har klart å gjøre noe som helst med det. Og hvis de prøver å gjøre noe med det, og blir angrepet selv? Nei, dette ansvaret skal ikke barn ha. Anonymkode: ee0b3...98f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 Vi har en medium hund, her om dagen møtte vi to gutter i 8-10 år alderen som gikk tur med en stor labrador. Labradoren så hunden vår lagt borti gata og begynte å løpe, vi løp i mot dem for at labradoren skulle stoppe før guttene ramlet. Heldigvis klarte guttene å holde seg fast i en lysstolpe til samboeren min rakk fram og kunne ta over båndet til labradoren. Det er galskap å la barn gå tur med store hunder uansett hvor "snill, rolig og lydig" hunden er. Selv er jeg 161 cm og 55 kg og vår hund på 12 kg er mer enn nok for meg når hun drar i båndet. Anonymkode: 872ad...be4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 Uforsvarlig. Syns ikke et barn på 7 år burde gå tur med en liten hund heller. Anonymkode: 9950d...bd8 2
Gjest Promqueen Skrevet 29. mai 2019 #12 Skrevet 29. mai 2019 Det er jo faktisk ikke lov å la så små barn ha ansvar for hund alene på tur. Barn under 12 år skal generelt ikke ha ansvar for et dyr alene. Dette står til og med i hundeloven Lov om hundehold.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #13 Skrevet 29. mai 2019 Ikke greit. Små hunder kan både angripe andre og bli angrepet, store hunder kan renne avgårde. Ikke noe små barn skal håndtere i det hele tatt. Ansvaret for hund er et voksenansvar. Anonymkode: 66ef3...ffd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #14 Skrevet 29. mai 2019 8 timer siden, xinnia skrev: Er ikke bare i møte med løse hunder det kan være farlig. Veldig ofte går disse barna med ( spesielt små hunder) flexiline, og 0 kontroll. Disse små hundene er ofte illsinte - og angriper alle de møter. Jo men er ikke så farlig når de møter en annen voksen med hund. Det verste er hvis de møter en herreløs hund. Ett barn og to hunder er ingen god kombo. Anonymkode: 6146d...39d
The Kitten Skrevet 29. mai 2019 #15 Skrevet 29. mai 2019 11 timer siden, xinnia skrev: Er ikke bare i møte med løse hunder det kan være farlig. Veldig ofte går disse barna med ( spesielt små hunder) flexiline, og 0 kontroll. Disse små hundene er ofte illsinte - og angriper alle de møter. Hunder kan slite seg fra båndet, og små hunder angriper ikke alle de møter.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #16 Skrevet 30. mai 2019 Dette er vel uansett ikke lovlig? Jeg ville sagt i fra. Anonymkode: 224a5...a73
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 Jeg har to labrador hanner, mitt barn på 11 får lov å gå på tur i skogen med den eldste av hundene, men stortsett går vi på tur sammen med hver vår hund. Bruker alltid anti trekksele på hunden når jeg ikke er med. Anonymkode: 483c2...7c6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 Det er ikke lovlig. Anonymkode: e3c88...729
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå