Gå til innhold

Folk som påstår at de ikke tåler elektrisitet/stråling

Million

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ho/fikk-kuttet-strommen-etter-at-han-nektet-ny-strommaler-1.14567464

Hva synes du om dette? At de får kuttet strømmen fordi de nekter å få installert den nye strømmåleren alle skal ha? De nekter fordi de mener de er el-sensitive, og får all slags symptomer som migrene, hjerteforstyrrelser og hudproblemer.... men strøm til kjøleskap og fryser og varmtvannstank, sånt man MÅ ha, det "tåler" de plutselig. Er det behagelig nok å ha det, så tåler de det visst, selv om det bruker elektrisitet. Alt de ikke liker av diverse grunner, "tåler" de ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visst forskjell på strøm som går i ledninger i forhold til høyfrekvent stråling. Ikke det at jeg vet noe mer om det, har en i familien som ikke tåler stråling. Jeg er litt ambivalent til det der, mest sannsynlig humbug. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det jo forskjell på mengde. Der gjelder alt her i verden. Spiser du en normal mengde gulrøtter, skjer det ingenting, men spiser du store mengder endrer du farge på huden. Hvis noen med laktoseintoleranse bruker en fløteskvett i melka si, kan det hende det bare rumler litt i magen. Drikker de en stor kopp kakao blir de sittende på do i timesvis. Tar man en paracet i ny og ned får man bare de positive virkningene, men tar man flere hver eneste dag risikerer man å ende med leversvikt til slutt. Alt kommer an på mengde, hvorfor skulle stråling være noe annerledes? Folk som jobber med strøm tar masse forholdsregler for å hindre å bli skadet, for strøm kan faktisk være livsfarlig. Eller redde liv. Gir du folk et støt på rett tidspunkt kan det nærmest redde dem fra de døde. Får de det samme støtet ellers, er det farlig. Strøm og stråling er ekstremt kraftfulle greier, men likevel reagerer vi til en viss grad forskjellig. Der noen overlever et kraftig støt, er det andre som dør av den samme mengden volt gjennom kroppen. Er det virkelig så ekstremt usannsynlig at noen tåler elektrisitet og stråling dårligere enn andre, slik noen tåler peanøtter, katter, nikkel, alkohol, varme eller anestesimidler dårligere enn andre? Og er det virkelig en helt umulig ting å forstå at som oftest vil noe du ikke tåler gjøre deg kjempesyk hvis du utsettes for mye av det, mens du vil bli mer moderat syk av mindre mengder. 

Jeg vet eller mener egentlig ingenting aktivt om hvorvidt allergi eller overfølsomhet for elektrisitet og stråling er en ekte greie eller ikke. Men det jeg vet er at alle mennesker (eller dyr, for den del) reagerer ulikt eller i ulik grad på nesten alt her i verden, inkludert kraftig elektrisk stråling. Og at all sunn fornuft tilsier at mer lavspent elektrisitet neppe er mer eller mindre det eneste unntaket fra den regelen. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg kjenner en person som påstår hun lider av dette. Merkelig nok så "tåler og "ikke tåler hun stråling alt ettersom det passer henne selv. Hun har vært hos lege mange ganger fordi hun eeeeer så syk, men kan du begripe da gitt, legen finner aldri noen ting.... ;) Jeg antar hun er hypokonder med et behov for å kontrollere omgivelsene eller hva hun må være med på å da er jo slike diffuse diagnoser kjekke å ha.

Hun kunne feks ikke være på hytta pga et batteri som lader strøm til solcellepanelet gjorde henne så dårlig, men å bo i en leilighet midt i en storby og å bevege seg i en storby, det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bullshit.
Men pga disse idiotene har man begynt å skjule radio/mobil-antenner som naturtro trær, og da er det ingen som "reagerer".
Merkelig det der.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en påvisbar diagnose? Når jeg leser om symptomene de som mener de har den overfølsomheten så er det de samme man kan få av stress, angst og depresjon.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en innbilt lidelse, litt som en fobi. Det oppleves som en reell lidelse av personen, men uten noe fysisk påvirkning. 

Litt som skrekk for edderkopper, hvor synet av edderkoppen skaper frykt. Selv om edderkoppen er helt harmløs. Men om vedkommende ikke ser edderkoppen så går det greit. 

En jeg kjenner foretrekker å slå av utelyset, så slipper hun å se edderkoppene rundt inngangsdøren. 

Men det er bare mine tanker om fenomenet. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett «mystiske sykdommer» på Netflix? Afflicted på engelsk. Der følger de personer som reagerer på ulike ting. Hun ene er sensitiv for elektrisitet og trådløse nettverk. Ei annen bor i en van i ørkenen fordi hun ikke tåler mugg. Serien er blitt kritisert for diverse, og de som deltok mener de har blitt uriktig fremstilt. Jeg ble i hvert fall litt irritert av hvordan de snurret familie og venner rundt fingeren pga «sykdommen» sin.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på et kjøleskap og Wi-fi. Dette er reelt, selv må jeg ha ledning til PC og har foreløpig ikke den nye senderen med sendedelen i. Vet ikke hvordan det kommer til å bli når de tvinger meg til å få det.

Og så har vi overvåkningsaspektet også, merkelig at alle syns at dette er helt ok. I Danmark ville de overvåke arbeidslediges strømforbruk for å se om de jukser, men dette er vel fint og flott tenker jeg.
https://fagbladet3f.dk/artikel/regeringen-vil-overvaage-lediges-elforbrug

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 20.29, Sol70 skrev:

Nå er det forskjell på et kjøleskap og Wi-fi. Dette er reelt, selv må jeg ha ledning til PC og har foreløpig ikke den nye senderen med sendedelen i. Vet ikke hvordan det kommer til å bli når de tvinger meg til å få det.

Og så har vi overvåkningsaspektet også, merkelig at alle syns at dette er helt ok. I Danmark ville de overvåke arbeidslediges strømforbruk for å se om de jukser, men dette er vel fint og flott tenker jeg.
https://fagbladet3f.dk/artikel/regeringen-vil-overvaage-lediges-elforbrug

Om du blir utsatt for en blindtest, vil aldri i livet, bestå den! Nettopp fordi du ikke er istand til å føle/kjenne noe som helt om det er påsatt eller ikke, det utstyret som du måtte bli utsatt for som sender radiosignaler. Årsak er ganske enkel: Du må se at det står på, før kan "føle" at det er der. Ser du det ikke, nei da er alt i orden.

Det er ikke snakk om "stråling", det er et feil ord som brukes over en lav sko i denne sammenhengen. Tipper du også ender opp med å få kuttet strømmen, på lik linje med det som ble det denne uken. 

Du bør absolutt sette deg ned og se på denne episoden av Folkeopplysningen. Jeg lo godt da jeg fikk se hvor lettlurte dere er :) 

Det er også blitt hevdet at insekter og fugler dør av stråling, det er også bare tull. De blir derimot drept av bladene på vindmøllene som settes opp over en lav sko, over hele Europa.

Endret av tdm900
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tdm900 said:

Om du blir utsatt for en blindtest, vil aldri i livet, bestå den! Nettopp fordi du ikke er istand til å føle/kjenne noe som helt om det er påsatt eller ikke, det utstyret som du måtte bli utsatt for som sender radiosignaler. Årsak er ganske enkel: Du må se at det står på, før kan "føle" at det er der. Ser du det ikke, nei da er alt i orden.

Det er ikke snakk om "stråling", det er et feil ord som brukes over en lav sko i denne sammenhengen. Tipper du også ender opp med å få kuttet strømmen, på lik linje med det som ble det denne uken. 

Du bør absolutt sette deg ned og se på denne episoden av Folkeopplysningen. Jeg lo godt da jeg fikk se hvor lettlurte dere er :) 

Det er også blitt hevdet at insekter og fugler dør av stråling, det er også bare tull. De blir derimot drept av bladene på vindmøllene som settes opp over en lav sko, over hele Europa.

Greit, kjør på med stråling og se hvor vi havner. Samme med GMO og kreftremkallende sprøytemidler. 

Jeg har ikke tenkt å se ett eneste program til av Folkeforvirringen da de gjorde en så elendig jobb i programmet om økologisk jordbruk. NRK har en agenda med å undergrave effektene av det jeg listet opp over, her er stråling inkludert. Så at de skal fokusere på skadevirkningene er ikke å forvente uansett.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Sol70 skrev:

Greit, kjør på med stråling og se hvor vi havner. Samme med GMO og kreftremkallende sprøytemidler. 

Jeg har ikke tenkt å se ett eneste program til av Folkeforvirringen da de gjorde en så elendig jobb i programmet om økologisk jordbruk. NRK har en agenda med å undergrave effektene av det jeg listet opp over, her er stråling inkludert. Så at de skal fokusere på skadevirkningene er ikke å forvente uansett.

Du snakker deg jo rett inn i et ikke eksisterende problem :) Fordi, NRK ville ha med de personene som selv påsto de hadde "strålingsallergi". Hva skjedde? Jo, de ville ikke stille opp! Kan skjønne hvorfor de ikke ville det, for da hadde de blitt avslørt i sitt eget juks :) :) :) Og du lurer deg selv du også, det er ikke fnugg av sannhet i noe av det du legger fram. Du bør absolutt se det programmet jeg sendte lenke til, for der blir jo de som ble "syke" tatt med buksene nede :) Men du prøver bare stritte i mot, og det kan du bare gjøre så lenge du klarer. For husk at naboene din har garantert en AMS-måler, har også et trådløst nettverk hos seg.

Økologsik landbruk er bare juks og fanteri det også, er kun et dårlig argument for å ta mer betalt for matvarene!

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 20.18, Crêpes skrev:

Har dere sett «mystiske sykdommer» på Netflix? Afflicted på engelsk. Der følger de personer som reagerer på ulike ting. Hun ene er sensitiv for elektrisitet og trådløse nettverk. Ei annen bor i en van i ørkenen fordi hun ikke tåler mugg. Serien er blitt kritisert for diverse, og de som deltok mener de har blitt uriktig fremstilt. Jeg ble i hvert fall litt irritert av hvordan de snurret familie og venner rundt fingeren pga «sykdommen» sin.

Ja, jeg har begynt å se den serien nå. Har sett et par episoder. Og jeg blir irritert som vanlig når jeg ser folk som påstår de "ikke tåler" elektriske ting. Hun spanske kvinnen som fløy rundt og dro ut kontakter i huset, familien måtte leve i mørket fordi hun trakk ut kontakter overalt. Og som mannen hennes sa; "Noen kontakter er greie, de tåler hun visst, mens andre i huset tåler hun liksom ikke....forstå det den som kan" (fritt oversatt etter hukommelsen)

Bare det beviser jo at det hun påstår å ikke tåle, er tull. Du er ikke "allergisk" mot enkelte stikkontaker, og tåler andre. Det er akkurat samme strømmen inn i alle kontaktene i et hus.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 13.49, Citha skrev:

De jeg vet om som er allergiske mot strøm/målere/stråling, har også gått på livets harde skole. De er også medlemmer i "hønehjørnet" på facebook, de hater gjerne barnevernet, og de tror man får autisme av vaksiner.

Jeg tenker mitt. 

Hva er galt med "hønehjørnet"? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Million skrev:

Ja, jeg har begynt å se den serien nå. Har sett et par episoder. Og jeg blir irritert som vanlig når jeg ser folk som påstår de "ikke tåler" elektriske ting. Hun spanske kvinnen som fløy rundt og dro ut kontakter i huset, familien måtte leve i mørket fordi hun trakk ut kontakter overalt. Og som mannen hennes sa; "Noen kontakter er greie, de tåler hun visst, mens andre i huset tåler hun liksom ikke....forstå det den som kan" (fritt oversatt etter hukommelsen)

Bare det beviser jo at det hun påstår å ikke tåle, er tull. Du er ikke "allergisk" mot enkelte stikkontaker, og tåler andre. Det er akkurat samme strømmen inn i alle kontaktene i et hus.

Men noen kontakter er mer nødvendige enn andre. Er det utenkelig at hun kan få større plager om det står masse kontakter i til en hver tid enn om det kun er det nødvendigste som står i? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Men noen kontakter er mer nødvendige enn andre. Er det utenkelig at hun kan få større plager om det står masse kontakter i til en hver tid enn om det kun er det nødvendigste som står i? 

Jeg tror mannen hennes, som hadde levd med henne i 22 år, hvorav 3 av dem var som "elekrisitets-sensitv", vet dette bedre enn oss. Han sa at hun tålte "visse kontakter" men ikke andre. 

Hun hoppet i bilen en dag og forlot mannen sin, og dro for å bo på et sted der det var mobil- og elektrisitetsforbud. En egen liten landsby der likesinnede samlet seg. Fullt av gærninger.

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reellt eller ikke. Disse menneskene har ihvertfall helseplager som de ooolever blir bedre av å unngå (helt eller delvis) elektrisitet. Om plagene skyldes elektrisitet eller andre ting, er ikke godt å si. Det er ikke alt legevitenskapen har full kontroll over. 

Endret av Thyra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Jeg tror mannen hennes, som hadde levd med henne i 22 år, hvorav 3 av dem var som "elekrisitets-sensitv", vet dette bedre enn oss. Han sa at hun tålte "visse kontakter" men ikke andre. 

Hun hoppet i bilen en dag og forlot mannen sin, og dro for å bo på et sted der det var elektrisitetsforbud. En egen liten landsby der likesinnede samlet seg. Fullt av gærninger.

Det er jo ikke sikkert at mannen hennes var av den forståelsesfulle typen. Enkelte er jo slik at alt som er til ulempe for dem selv er "tull". Og alt de selv ikke har kjent på egen kropp er "tull". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...