Gå til innhold

Lage calla-liljer av marsipan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å lage kakepynt som ser ut som calla-liljer, av marsipan. Er det noen som vet om det går an å få kjøpt redskap til å stikke ut disse, før man ruller dem sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liljene på bildet ser ikke ut som om de er stukket ut. Da hadde de vært mye skarpere i kantene, og ikke så fine. Vil tro at de er kjevlet i en slags halvmåne, eller rettere sagt tungeform, før de er brettet i fasong. Du ser at de er tynnere i kantene enn lenger inne, akkurat som riktige liljer.

Skrevet

... og nå så jeg på bildet en gang til. det ser ut som om de har brukt pensel for å påføre farge, gult på arret og grønt til blader. Om du har tenkt å lage dem selv, øve deg først med forskjellige fargestyrker, tynn ut fargen med vann. Den grønne vanlige konditorfargen er litt grålig, så den er det sikkert fint å tynne med gult. Ellers fungerer cacas sine farger bra, de er mye klarere enn den vanlige konditorfargen.

Skrevet
Liljene på bildet ser ikke ut som om de er stukket ut. Da hadde de vært mye skarpere i kantene' date=' og ikke så fine. [/quote']

Takk for svar. Slik som Wilton-verktøyene (fra Cacas) skal brukes, så stikker man ut blomster i forskjellige former, for så å bruke kjevle eller fingrene for gjøre kantene tynnere. Siden det finnes former for veldig mange ulike blomster, så tenkte jeg at det gjerne fantes et for calla-liljer også. Jeg har lett på Glasmagasinet og hos flere andre som er forhandler for Wilton/Cacas, men har ikke funnet noe slikt ennå.

Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at man har en utstikker for Calla-liljer på cacas. Hadde party for et par uker siden og hun viste oss hvordan disse liljene skulle lages. Det er er ganske vanskelig å beskrive hva hun gjorde. men hun brukte en bladutstikker som var litt skeiv i tuppen. Videre tok ho en kjevledings å lagde fine kanter og formet størrelsen. Kuttet av en liten bit i den tykke enden, lagde en liten pølse som ho la nederst der. Rullet sammen og vips en CALLA. Den ble kjempe fin.

Gjest Gjesta
Skrevet

:oops: var det ikke du som var i dagboka min for å spørre meg om dette....? :oops:

Kom på det nå......... :oops: :oops:

Skal sjekke bøkene mine :)

Skrevet
:oops: var det ikke du som var i dagboka min for å spørre meg om dette....? :oops:

:Nikke:

Skrevet
Jeg vet med sikkerhet at man har en utstikker for Calla-liljer på cacas. Hadde party for et par uker siden og hun viste oss hvordan disse liljene skulle lages. Det er er ganske vanskelig å beskrive hva hun gjorde. men hun brukte en bladutstikker som var litt skeiv i tuppen. Videre tok ho en kjevledings å lagde fine kanter og formet størrelsen. Kuttet av en liten bit i den tykke enden, lagde en liten pølse som ho la nederst der. Rullet sammen og vips en CALLA. Den ble kjempe fin.

Vet du om den bladutstikkeren er å få tak i hos butikker som selger Cacas/Wilton-utstyr?? Har du bilde av den? Jeg kjøpte nettopp det settet som heter Gum Paste Flowers, men kan ikke se at det er noen utstikker der som man kan lage calla av. Bare vanlig lilje.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg finner det ikke noe som helst sted i alle Cacaspapirene mine, ei heller blandt alt utstyret.....

Jeg må innrømme at jeg jamen ikke er så sikker på om jeg har lært det.... :klø:

Skrevet
Jeg finner det ikke noe som helst sted i alle Cacaspapirene mine, ei heller blandt alt utstyret.....

Jeg må innrømme at jeg jamen ikke er så sikker på om jeg har lært det.... :klø:

Ok! Jeg kan prøve å sende mail til Cacas da. Tar gjerne imot flere tips, hvis noen vet hvor jeg kan få tak i denne utstikkeren i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...