Gå til innhold

Når bruker du kredittkort og når bruker du debetkort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er lurt.

Anonymkode: de190...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kredittkort alltid på nett. Kredittkort til drivstoffkjøp grunnet rabatter og bonus. 

Debet kort i det daglige, og kredittkort for store kjøp der bonuspoeng raskt aktiveres. Kunne sikkert bare brukt kredittkort, for å tjene mest mulig bonus, men gjør det ikke. 

Anonymkode: f6e3a...da3

Skrevet

Kredittkort: alltid 

Debetkort: aldri 

• Liker 4
Skrevet

Bruker begge ca. like mye. Har ingen goder på kredittkortet så spiller svært liten rolle hvilket jeg bruker. 

AnonymBruker
Skrevet

Kredittkort til alt på nett og drivstoff.

Anonymkode: 93ff1...167

Skrevet

Jeg betaler alltid med kredittkort på nett. Alle mine kredittkort er gebyrfrie, og koster ingenting å ha pr år og ingenting å bruke. Betaler alltid fakturaen før forfall, og får derfor ingen renter heller. Det er det tryggeste og sikreste man kan betale med på nett. Gode sikkerhetsrutiner ved bruk av kredittkort, dersom noe skulle skje med varen(e) eller om de skulle utebli og ikke komme som bestilt.

Eneste unntaket for betaling på nett er kino. Når sønnen min eller jeg skal på kino, betaler jeg billettene med vanlig bankkort.

Når jeg handler mat i dagligvarebutikker som Kiwi og Joker, bruker jeg Trumf Visa kredittkort. Der får jeg da dobbelt med Trumf poeng på det kortet. Hver gang jeg har brukt det kredittkortet, fører jeg over pengene jeg brukte for, fra brukskontoen til regningskontoen. Dermed står det 100% sikkert hele beløpet på plass, når kredittkortregningen kommer og skal betales. Ingen overraskelser, hele beløpet står klart og venter.

Jeg gjør det på den måten, sånn at jeg helt sikkert ikke skal komme i skade for å bruke opp for mye penger, og plutselig ikke ha nok til kredittkortregningen når den kommer. Vil ikke ha renter, vil alltid betale hele.

Når jeg handler i andre, fysiske butikker, så bruker jeg stort sett vanlig bankkort. Det er imidlertid ikke så ofte jeg handler sko eller klær eller utstyr i vanlige butikker, det meste handles over nett. Og da bruker jeg som sagt kredittkort.

Skrevet

Jeg bruker kredittkortet til alt, bortsett fra uttak av kontanter. Debetkortet har gebyrer på det meste av bruk, så jeg har spart en del kroner etter at jeg begynte å gjøre det slik. Jeg betaler ned hele beløpet et par ganger i måneden. Begge kortene er fra samme bank, så jeg har god oversikt i mobilbanken. 

Dette er ikke noe man bør gjøre dersom man vet man kan bli fristet til å bruke mer på kredittkortet enn man til enhver tid har tilgjengelig på brukskonto. 

Skrevet (endret)

Bruker alltid kredittkort, med mindre brukerstedet ikke har avtale med kredittkortinnløsning og man må bruke debetkort (BankAxept). I slike tilfeller der det ikke er mulig å betale med kredittkort, pleier jeg ofte å bare droppe kjøpet, og går heller et annet sted. ;) 

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke kredittkort. 

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet

Debetkortet bruker jeg kun om jeg må ta ut kontanter, som skjer kanskje 2 ganger i året, på det meste.

Ellers bruker jeg kreditkort, men dette innbetales igjen en gang i måneden. Har stålkontroll på kontoene mine.

Anonymkode: 15c17...6c2

AnonymBruker
Skrevet

Debetkort til dagligdagse butikkkjøp og betaling med Vipps. Noen få ganger bruker jeg debetkortet for å betale på nett, men kun når jeg handler hos velkjente norske nettbutikker som jeg har et lengre kundeforhold hos og stoler på.

Kredittkortet bruker jeg til handel på nett og jeg har det også koblet opp til PayPal-kontoen min for dobbel sikkerhet når jeg handler på nett fra utlandet. Bruker det også av og til hvis jeg mangler penger på slutten av måneden. I tillegg sparer jeg opp reisepoeng hos SAS når jeg bruker det.
Uansett hvor og hvordan jeg bruker kredittkortet, betaler jeg alltid hele beløpet når regninga kommer for å unngå renter.

Anonymkode: f0499...df9

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Million skrev:

Det er det tryggeste og sikreste man kan betale med på nett.

Feil. Paypal er tryggere. 

Anonymkode: 339e9...068

Skrevet

Kredittkort til alt foruten der hvor det er gebyr når man bruker kredittkort :)

Skrevet

Debetkortet bruker jeg i «fysiske» butikker og til Vipps

Kredittkortet bruker jeg til drivstoff da jeg har rabatt, til nettshopping og i utlandet. Det er også dette kortet som er koblet til Paypal sånn for å være ekstra forsiktig

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil er det overhodet ikke. Paypal er også trygt. Men vil ikke si det er "tryggere".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunkter bruker jeg kredittkortert bortsett fra småbeløp under 100-200 kroner. Da bruker jeg debetkortet.

Anonymkode: ea822...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker debetkort til alt

Anonymkode: 9229a...c62

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du retter på andre, men her tar du faktisk feil. 

Å svindle med kredittkort er vanskelig, og kunden har sikkerhet i loven knyttet til kredittkort. Å svindle med Pay Pal har vi fått "opplæring i" i flere tvprogrammer. Pay Pal svindel er forbausende enkelt, og eier av kontoen har ingen lov slik kredittkorteiere har som beskytter dem. 

Flere velkjente økonomer har stått frem i media og advart lettlurte folk mot å både opprette, ha og bruke Pay Pal sine betalingsløsninger fordi kontoene lett kan misbrukes og eier av kontoene er nærmest rettsløse. 

Så lykke til. 

Anonymkode: f6e3a...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid debitkortet.

Men det er bare meg, som har misbrukt kredittkort til den store gullmedljen før! 

Anonymkode: 36fba...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kredittkortet til nettkjøp, og  år det er tomt på debetkortet :hoho:

42 år og ingen fare for å gå personlig konkurs, men det hender i veldig dyre måneder at jeg er tom før lønningsdag og da bruker jeg kredittkort heller enn å småspise av sparekontoen. Betaler raskt tilbake, så da er det jo greit.

Anonymkode: 231f1...d35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem av ett par nettsted hvor man kan tjene opp "poeng" og etterhvert motta gavekort, for å delta på forskjelle spørreundersøkelser over Internett. Jeg husker ikke om dette var på YouGov, eller ett av de andre nettstedene. Men i alle fall, for en stund sidenså fikk jeg blant annet spørsmål om "Hvor stor andel av alle kjøp / betalinger du gjør, betaler du med kredittkort?" og så kunne man velge mellom: 

"Null prosent, bruker aldri kredittkort!"                                             

"Opp til 50 %" 

"Litt over 50 prosent, men under 100 %"                                    

"Eller 100 %, og betaler absolutt ALT med kredittkort" 

Jeg husker ikke den nøyaktige ordlyden akkurat nå. Men det var i alle fall omtrent slik. Men når de som kom med denne spørreundersøkelsen får inn denne informasjonen, så tolker de kanskje denne informasjonen som at folk har dårlig råd. Eller kanskje forsøker å leve langt over evne. Jeg blir ikke overtasket hvis det plutselig  dukker opp en artikkel i en eller annen nettavis snart med den vinklingen at "SÅ mange nordmenn lever på kredittkortene sine!" eller noe slikt...  

Skal noen stille spørsmål om hvor ofte (eller "hvor mye") folk bruker kredittkort, så burde man egentlig hatt med ett par spøtsmål om Hvorfor man faktisk har valgt å bruke slike kredittkort. Dermed kan man gå litt mer i dybden, og kanskje få litt mer perspektiv på ting. I steden for bare denne VELDIG overfladiske "hvor ofte bruker du kredittkort?" 

Anonymkode: be730...7c5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...