Gå til innhold

vannskade før overtakelse, hva gjør på overtakelse på mandag 3.06?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sender totalbeskrivelse av saken her: 

Fredag 24.05 mottar jeg denne mailen fra selger: 

Hei Simply. 
Jeg er sjelden i postkassa på Grindbråtan, det har kommet et referat fra beboermøte der, og jeg tenker det er nyttig for deg å lese det før du tar over da det plutselig var noe ny info om oppussing av bad og kjøkken. Legger bare med et bilde av referatet, dokumentet ligger i leiligheten. 
Mvh selger
I referatet står det om at det er vannlekasjer i noen boenheter som må ordnes og at rør må byttes. 

Mandag 27.05 mottar jeg denne fra megler: 

Hei simply

Selger oppdaget at det har vært en lekkasje fra kjøkkenet.

Saken er i dag meldt til forsikringsselskapet til borettslaget. Det er også allerede engasjert rørlegger og takstmann. Vi vet dessverre ikke så mye mer i dag, holder deg oppdatert.

Tirsdag 28.05 får jeg beskjed fra megler at det har vært befaring

De har revet kjøkken, gulv og soveromstaket samt to vegger. På grunn av fukt. Megler lurer på om jeg vil ha innvirking på hva de gjør med kjøkkenet før overtakelse

Ingenting av dette stod i prospektet og skaden er skjedd før overtakelse. Noen som har opplevd lignene? 

Hva kan jeg kreve i prisavslag? hva skal jeg si på overtakelsen på mandag? 

Hva hvis de ikke klarer å utbedre feilen før overtakelse? 

Har dere tips? 

Anonymkode: 1c7f8...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Få en uttalelse fra en advokat som har eiendom som speialfelt. En slik vurdering bør være gjort på en time eller to. Dette er småpenger ifb med et boligkjøp til flere millioner. 

Anonymkode: f8bce...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte hus hvor det ble oppdaget vannskade. Skaden ble dekket i sin helhet av forsikringen til selger. 

Anonymkode: 28d9a...0d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du overtar som det er, og din forsikring gjelder fra overtakelsestidspunktet. Forsikringsselskapene ordner dette seg i mellom.

Tviler sterkt på at du får kompensasjon i form av penger, men hvis det er ubeboelig vil du få dekket et rimelig hotell.

Selger har jo selvfølgelig ikke hatt mulighet for å skrive i prospektet om en vannlekkasje som ikke hadde skjedd. Ved kjøp/salg av eiendom er det ikke angrefrist/rett.

Har akkurat vært gjennom noe lignende selv så vet hva jeg snakker om.

Anonymkode: 82a8c...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var gjennom tilsvarende. Forsikringsselskapene ordnet alt. Så eierskifteforsikring er gull, selv om stadig noen føler for å poengtere at det bare er tull her inne.... 

Ble imidlertid rådet til standard tekst under forbehold i dokumentene man signerer ved overtagelse. 

Kompensasjon får man ikke. Men man skal ikke ha tap. 

Anonymkode: 4847c...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var gjennom tilsvarende. Forsikringsselskapene ordnet alt. Så eierskifteforsikring er gull, selv om stadig noen føler for å poengtere at det bare er tull her inne.... 

Ble imidlertid rådet til standard tekst under forbehold i dokumentene man signerer ved overtagelse. 

Kompensasjon får man ikke. Men man skal ikke ha tap. 

Anonymkode: 4847c...405

Hva har dette med eierskifteforsikring å gjøre egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sender totalbeskrivelse av saken her: 

Fredag 24.05 mottar jeg denne mailen fra selger: 

Hei Simply. 
Jeg er sjelden i postkassa på Grindbråtan, det har kommet et referat fra beboermøte der, og jeg tenker det er nyttig for deg å lese det før du tar over da det plutselig var noe ny info om oppussing av bad og kjøkken. Legger bare med et bilde av referatet, dokumentet ligger i leiligheten. 
Mvh selger
I referatet står det om at det er vannlekasjer i noen boenheter som må ordnes og at rør må byttes. 

Mandag 27.05 mottar jeg denne fra megler: 

Hei simply

Selger oppdaget at det har vært en lekkasje fra kjøkkenet.

Saken er i dag meldt til forsikringsselskapet til borettslaget. Det er også allerede engasjert rørlegger og takstmann. Vi vet dessverre ikke så mye mer i dag, holder deg oppdatert.

Tirsdag 28.05 får jeg beskjed fra megler at det har vært befaring

De har revet kjøkken, gulv og soveromstaket samt to vegger. På grunn av fukt. Megler lurer på om jeg vil ha innvirking på hva de gjør med kjøkkenet før overtakelse

Ingenting av dette stod i prospektet og skaden er skjedd før overtakelse. Noen som har opplevd lignene? 

Hva kan jeg kreve i prisavslag? hva skal jeg si på overtakelsen på mandag? 

Hva hvis de ikke klarer å utbedre feilen før overtakelse? 

Har dere tips? 

Anonymkode: 1c7f8...30b

Kontakt advokat før du signerer overtakelsesdokumenter eller godkjenner boligen. I brl overtar du "problemer" både praktisk og økonomisk sammen med boligen. Derfor er det meget viktig å ha en avtale med selger om at feil og mangler på overtakelsestidspunktet er hans ansvar. Ellers må du i verste fall til domstolen for å få dekket de ekstrautgiftene lekkasjen påfører deg. 

Advokatmat dersom du ikke vil betale for skader her.

Anonymkode: bae72...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller er det normalt forsikringsselskapet til sameiet/ borettslaget som tar seg av dette, og som vil dekke annet bosted ( begrenset oppad til en viss sum pr døgn) hvis du ikke kan bo der før leiligheten er ferdigstilt igjen. 

Ta en telefon til leder i sameiet/ borettslaget og hør hva som skjer på fredag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...