AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Hei, Jeg har vært et økonomisk rotehue i flere år og klarte å opparbeide meg en gjeld på over 620.000,-. Etter noen år med beinhard jobbing og null sløsing er gjelden nede i 182.000,-. Jeg har akkurat begynt å spare på BSU og har fylt årets kvote. Men så begynte jeg å tenke om jeg heller skal ta ut pengene og sette direkte på lånet med tanke på rentesatsen og vente med sparingen? Renten på lånet er 16,60%. Hva tenker dere? Jeg klarer å betale inn en del i måneden på lånet og målet er å kvitte seg med det i løpet av dette året. Jeg er singel, leier i en av storbyene og er 29 år. Takk på forhånd! Anonymkode: d12e6...225
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 Jeg er i nøyaktig samme situasjon, og har lurt på det samme. Jeg kom fram til at jeg prioriterer å få vekk lånet først, for så å starte helt på scratch etterpå. Hvis man fortsetter å spare i samme tempo som man nedbetaler lånet så går det like fort å spare opp igjen de pengene. Anonymkode: b55c2...87e
Million Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Med gjeld med sånne heftige renter, så hadde i alle fall jeg prioritert å nedbetale gjelden fortest mulig før sparing. Når det er sagt, skader det ikke å ha kanskje 10 000 - 20 000 kr stående i reserve på en konto (ikke låst) for å ha i krisetilfeller eller ved en uforutsett utgift etc. Men det er alt. Alt annet av tilgjengelig inntekt hadde gått til gjeldsbetaling. Fy for noen renter disse firmaene tar...! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Med slike renter ville jeg fortsatt å betale ned. Totalt sett vil du klare å spare mer hvis du først betaler ned det dyre lånet, enn ved å beholde det i en lengre periode samtidig som du sparer. Bra jobba forresten! Å bli kvitt så mye lån til så høye renter er en bragd Anonymkode: fdbf1...877 1
Miewyn77 Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 Du får ikke refinansiert til en lavere rente nå som lånet ikke er så stort?
Mynlen Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 Hvis det betyr at du ikke får fylt årets bsu-kvote ville jeg ikke gjort det. 5000 kroner i redusert skatt - det er 20%. Så kommer renten i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 Jeg driver med det samme, og jeg må bare si du er utrolig flink!! Jeg startet med en saldo på rett over 300.000 og er nå nede i 115.000, og jaggu er det tøft! Jeg klarer ikke forestille meg hvor tøft det har vært for deg som startet med dobbelt så mye! Selv så setter jeg alt inn på lån, med unntak fra 2000 som jeg har som krisebuffer. Vet de anbefaler krisebuffer på 10.000, men om jeg skulle være så uheldig å trenge noe slikt, så får jeg låne privat og bruke av neste måneds gjeldsinnbetaling tenker jeg. Anonymkode: 0efaf...ad0
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 Siden du er 29 ville jeg latt Bsu stå i ro. Gode renter og skatteredusjon, samt gunstige lånebetingelser ved boligkjøp er klare fordeler. Du virker kjempemotivert for å putte all ekstra inntekt inn i nedbetaling av lånet, så jeg ville heller brukt 2-3 måneder ekstra på det fremfor å gi slipp på tryggheten og fordelene som Bsu-kontoen gir deg. Anonymkode: de98a...916
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 Jeg ville latt BSU stå på grunn av både gunstig rente og skattefordelen samt at det ikke er til evig tid du kan spare i BSU. Alt annet ville jeg brukt til å betale ned gjeld. Som en annen over her nevner, hva med å refinansiere lånet for å se om renten blir bedre nå når lånet er lavere? Du kan jo prøve Lendo eller OppFinans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå