Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har et problem jeg har slitt med lenge! Det har seg sånn at jeg har så ekstremt stor matlyst, føler jeg har matlysten til en bodybuilder og ikke trener jeg særlig mye heller.

Med en gang jeg står opp MÅ jeg ha frokost med en gang hvis ikke blir jeg dårlig og det føles ut som jeg ikke har spist på flere dager da jeg våkner, så da pleier jeg å spise 3 brødskiver og steke to egg,  så går det 2-3 timer så er jeg sulten igjen. 

Og sånn er det hver dag fra morgen til kveld. Spiser alltid rett før jeg legger meg fordi om jeg ikke gjør det får jeg ikke sove.. Jeg prøver å gå ned i vekt men det er jo umulig med den "ulvehungeren" jeg har. Har fått kommentarer fra andre at "herregud du kan spise mye", og er jeg på besøk hos venner vil jeg bare hjem å spise for jeg er så sulten, med mindre vi lager mat sammen.

Hva kan jeg gjøre for å få kontroll på sulten? Er det noen kosttilskudd jeg kan ta for å dempe det? Bruker altfor mye penger på mat.. 

Anonymkode: 8d7d2...7a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et skudd litt i blinde her nå, men har du prøvd å ta krom?

Anonymkode: 71305...a3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må også ha mat med en gang jeg står opp. Er jo dritsulten og skjønner ikke hvordan folk greier å faste. 

Jeg er fysisk aktiv (moderat intensitet) to ganger om dagen. 

Har nok relativt høy forbrenning og god fordøyelse.

Metter med grønnsaker jeg da. Mye grønnsaker. Proteiner og noe fett. Spiser lite carbs, da det ikke gir meg noe. 

Sikker på at du spiser nok, sånn egentlig? Du sier du prøver å gå ned i vekt. Og man trenger ikke nødvendigvis å sulte seg for å få til det.

Anonymkode: 39a40...d5e

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege

Anonymkode: 7315f...519

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt samme problemet. 

Det som hjalp meg var å begynne å spise latterlig mye proteiner. Typ. litt over 2 gram per kilo kroppsvekt, og drikke minst 3 liter vann for å fylle opp. Jeg drakk ingenting før mat, men nesten 1 liter etter hvert måltid, og smådrakk på te og lignende ellers om dagen. 

Begynte også å ta kreatinpulver, men jeg trener en del ved siden av. Siden du ikke trener har nok ikke det noe å si for deg. 

Bruker ca 3000 kr i måneden på matbutikken, og da spiser jeg mye, godt og ca 1700 kcal om dagen pluss saft og andre vanlige husholdningsting. 

Går mye i lompe, kyllingpålegg, ost, cottage chees med frossne bær på, kyllingfillet grønnsaker og litt yougurt. 

Den første uken er verst, som den alltid er.  Hadde de vanlige symptomene på at jeg starter å slanke meg som vondt i hode, mindre energi, sulten, hadde cravings og litt kvalm. Men symptomene ble mye mindre på dag 4, nesten borte på dag 6 og helt borte på dag 9.
På dag 10 begynte jeg plutselig å føle meg mye mye bedre. Kvisene forsvant ila de neste to ukene, og den fete huden min ble tilnærmet normal. Energien kom tilbake-> og jeg klarte å bruke energien på en helt annen måte. Det var ikke tiltak å måtte gå med søppla likksom. Har fremdeles cravings, men de er ikke sterkere enn at en stor kopp te med suketter i ikke håndterer det. Kvalm er jeg ikke, har fått en normal sultfølelse og ikke den "JEG MÅ HA MAT NÅ ELLERS SPISER JEG SOFAEN" typ. 

Det er litt ensidig mat, men den er næringsrik (ifølge lifesum) og jeg føler meg bra. Er ikke så bundet av maten lenger og må ikke planlegge neste måltid for å ikke sprekke. Når jeg er ferdig med å gå ned i vekt (10 kilo til) så skal jeg revurdere kostholdet med legen min. Har gått ned 10 kilo på 9 uker (sikkert en del vann i starten, men ikke så mye siden jeg har hatt kreatin i kostholdet og kreatin binder vann).  

Si gjerne ifra om hvordan det går og hvordan du føler deg dag til dag :)  

Anonymkode: f84f2...4fb

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har et problem jeg har slitt med lenge! Det har seg sånn at jeg har så ekstremt stor matlyst, føler jeg har matlysten til en bodybuilder og ikke trener jeg særlig mye heller.

Med en gang jeg står opp MÅ jeg ha frokost med en gang hvis ikke blir jeg dårlig og det føles ut som jeg ikke har spist på flere dager da jeg våkner, så da pleier jeg å spise 3 brødskiver og steke to egg,  så går det 2-3 timer så er jeg sulten igjen. 

Og sånn er det hver dag fra morgen til kveld. Spiser alltid rett før jeg legger meg fordi om jeg ikke gjør det får jeg ikke sove.. Jeg prøver å gå ned i vekt men det er jo umulig med den "ulvehungeren" jeg har. Har fått kommentarer fra andre at "herregud du kan spise mye", og er jeg på besøk hos venner vil jeg bare hjem å spise for jeg er så sulten, med mindre vi lager mat sammen.

Hva kan jeg gjøre for å få kontroll på sulten? Er det noen kosttilskudd jeg kan ta for å dempe det? Bruker altfor mye penger på mat.. 

Hva skjer om du spiser noe annet til frokost, og dessuten begrenser mengden?

La oss si du spiser en tallerken havregrøt med nøtter på. Og så spiser du en frukt når du blir sulten igjen rundt 10. Og så drøyer du til lunsj og spiser en god del grønnsaker/salat med brød til. 

Jeg tenker at endel av dette handler om vanen med å spise mye og endel handler om vanen med å spise "lette" kalorier og en del om at du tror det er unormalt å føle sult (vi er alle skrubbsultne i 10-tida. Helt vanlig. Vi bare spiser noe snack som en banan eller en neve nøtter, ikke et måltid - handler om vane og evne til å akseptere at å føle på sult er både normalt og ønskelig for livskvaliteten og ikke ubehagelig.).

Anonymkode: b941f...03c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Hva er din BMI? Kanskje du ikke bør gå ned i vekt. Hvordan er det med stoffskiftet? 

Anonymkode: 9ef85...cd9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til lege

Anonymkode: 7315f...519

Enig. Det kan hende at ts allerede har lav BMI og absolutt ikke skal gå ned i vekt. Og det kan hende at ts har stoffskiftesykdom eller noe annet som lege må utrede og gi hjelp for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe..syns ikke det der hørtes så sinnsykt mye ut? Jeg spiser alltid enten 2 eller 3 brødskiver til frokost. For meg er det helt normalt. (Jeg er tynn)

Anonymkode: 4c409...379

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du spiser nok, sånn egentlig?

Dette er et viktig spørsmål!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du på medisiner? Det kan ha en effekt. Sjekk også blodprøver hos lege uansett. Ellers hjelper det å drikke mye vann (kun vann, ha med flaske overalt), mindre porsjoner og ofte, fiberrik mat vil også kunne hjelpe. Ellers merker jeg ofte at jeg blir mer sulten om jeg ikke har så mye å gjøre en dag, mens på travlere dager glemmer jeg å spise så det hjelper å okkupere seg med noe hvis matinntaket blir altfor stort. 

Anonymkode: b4152...278

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg lurer og på høyde og vekt her.

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, kan spise 4000 kalorier til dagen, og fremdeles ha lyst på mer mat. Klarer ikke å slutte å tenke på mat heller...

Anonymkode: 12e62...bae

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig for andre å slå fast om sulten din sitter i “hodet” eller i “kroppen”, uten noen nøkkelopplysninger - høyde og vekt, kjønn, aktivitetsnivå, og hvor mye du faktisk bruker på mat. Men uansett gjelder dette:
Matlyst og sult er ikke det samme.
Hva man føler, er ikke nødvendigvis fakta.
Folk kan få seg til å si utrolig mye rart.
Vi lar ofte folks meninger få altfor stor makt over oss.
Det er normalt å spise med “noen timers mellomrom”, og 2-3 er “noen”.
Det er normalt å være sulten når man ikke har spist på en stund. Den lengste tiden folk vanligvis faster, er mens de sover.
Heldigvis trenger vi ikke lenger dempe sulten i vår del av verden, vi bare spiser det vi trenger. 
Kosttilskudd er dyrt. Mat kan være billig eller dyrt.
SIFO opererer med referansebudsjett for mat og drikke, 2360 kr pr måned for en kvinne, 2930 for en mann 20-50 år.
Mange spiser altfor lite når de vil ned i vekt, eller de tar andre “snarveier” som viser seg å være en omvei.

Anonymkode: fc230...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...