AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Dette gjelder et barn i familien vi er mye sammen med. Jenta er 10 år, snart 11. Hun tar enormt mye plass. Vil styre og bestemme over andre barn, blir sint og manipulerende når hun ikke får viljen sin. Hun kan godt "gi etter" for sine krav, men nekter da å samarbeide/leke med de andre ungene. Hun kommer også med mange frekke kommentarer både til voksne og barn. Resultatet er at andre barn blir sint og såret, og de trekker seg unna jenta. Det er forståelig. Jenta har jo venner, men vennene er i perioder rett og slett lei av å være med henne. Ting som blir sagt tolker hun på værst mulig måte. Eller så vrir hun på det som blir sagt på en slik måte at det høres mye værre ut enn det er. Jeg kan f.eks. spørre henne hvor hun har vært, og da kan hun si "øhh.. jeg har vært på do! Er ikke det lov heller?!", deretter drar hun hjem og sier at hun fikk kjeft for å gå på do. Faren til jenta duller og daller med henne. Hun er pappas prinsesse. Det virker ikke som om han ser at noe bør gjøres. Han er rett og slett litt blind for oppførselen til datteren. Moren har egentlig litt av den samme væremåten, men klarer heldigvis å moderere seg. Hun ser til dels problemet, men er mye bortreist og har ikke mulighet til å følge opp jenta hele tiden. Jeg er egentlig litt bekymret for hvordan dette kommer til å utvikle seg hvis hun får lov til å fortsette slik. Hun har allerede nå problemer med å holde på vennene sine. Har forsøkt å snakke med jenta om dette, og hun ser jo selv at hun noen ganger er urimelig. Andre ganger blir hun bare sint og ignorerer/overser meg. Da kan hun være sint og nekte å gjøre som hun får beskjed om. Andre ganger gjør hun det hun får beskjed om, men da gjør hun ikke noen god jobb. Kopper og tallerkener kan f.eks. nærmest bli kastet inn i oppvaskmaskin. Hun får ikke viljen sin hos oss uansett hvor sint eller trassig hun blir. Det har hjulpet på oppførselen mot oss voksne, men ikke mot andre barn. Hvordan hjelpe denne jenta? Har tenkt og tenkt, men klarer ikke helt se hva mer vi kan gjøre, vet bare at vi må gjøre mer enn det som blir gjort. Anonymkode: bb93d...8d4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Om hun kommer med sånne kommentarer som med doen, så si til henne at en sånn tone ikke er greit. Om hun slurver med oppvasken, vis henne hvordan det skal gjøres. Ha forventninger. Anonymkode: 7c41e...a8a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 Jeg var ei sånn jente. Og er sånn enda. Har adhd. Anonymkode: 5b931...edf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå