Gå til innhold

Glutenfri mat!

Anbefalte innlegg

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Jeg og min :hjerte: skal passe nevøen vår til helgen. det blir koslig,men er et problem...Han har cøliaki(tåler ikke gluten-hvetemel). Verken jeg eller :hjerte: min har mye erfaring med å lage den slags mat,så lurte på om noen kan hjelpe meg.

Han er 12 år,så vi tenkte vi skulle ha pizza eller noe en kveld. Noen som har oppskrift? Gode tips til å få det bra til...Har hørt at det hever dårlig og er ganske vansklig å jobbe med...

Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

I tillegg så er deigen vanskelig å jobbe med. Men hvis du skal lage pizza så kan du vurdere å kjøpe pizza. Peppes har nemlig glutenfrie pizzaer, men kun i liten størrelse (eller medium tror jeg de kalles). McDonalds har også glutenfrie hamburgerbrød.

Skrevet

Ris og poteter er jo glutenfritt, da, så mat du kan ha kokt ris (indisk, kinesisk) eller ovnsstekte potetbåter til (stekt kylling?) kan jo være et alternativ? Mais er vel også glutenfritt - hva med taco?

Ellers er jeg en svoren tilhenger av bokhvetepannekaker, som også er helt uten gluten. Det er grove pannekaker med særegen smak som kan fylles med feks. tomater, oregano, skinke og ost, og sånn sett likner litt på pizza. Men kanskje litt for mye av et eksperiment å sette igang med for første gang når man får besøk av en 12-åring?

Skrevet

Det er vanskelig å bake glutenfritt, deigen oppfører seg helt annerledes enn vanlig deig og blir fort tung og smulete hvis du ikke kan det. Selv kornsorter som i seg selv ikke inneholder gluten må unngås av cøliakere, fordi kornåkrene i Norge dyrker mange slags sorter nær hverandre og alle slags korn males i samme møller. Dermed "forurenser" glutenholdige korn de glutenfrie.

Du kunne jo lage chili con carne, med kjøttdeig, mais, bønner, tomat, paprika mm. Tortillas og tacos skal jo egentlig være laget bare av maismel, men du bør nok gå på helsekost for å være sikker. Eller så kan du lage små grillspyd med pølsebiter (les innholdsfortegnelsen nøye!), kjøttbiter og forskjellige barnevennlige grønnsaker. Etterpå kan dere ha fruktgrillspyd med ananas- og bananbiter som dyppes i sjokoladesaus...

Tips hvis dere skal ha med poden ut en gang: både McDonalds og Peppes har glutenfrie burgere og pizzaer i fryseren til enhver tid, så her kan man stikke innom for en kjappis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ville spurt foreldrene hans, jeg...

Skrevet

taco går greit da, bare uten lefsene, men skjell istedenfor... men jeg ville hørt med foreldrene hans for sikkerhets skyld :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...