Gå til innhold

Flyreise med eldre person og funksjonsnedsettelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Min mor ønsker å reise til Tyskland for å besøke en barndomsvenninne i sommer. Min mor er 86 år, bruker rullator (ustø), en del "skrøpelig" og har behov for rullestol ved lengre strekninger for å forklare det enkelt. Er ellers oppegående mentalt. Dette er en reise hun virkelig ønsker å få fullført. Av diverse grunner er det ikke aktuelt med bil/buss/tog. Jeg har tenkt å støtte henne og assistere henne underveis på turen. 

Er det noen som har vært i en slik "reise-situasjon" selv som har tips og råd? Jeg har allerede sjekket nettsider til div. flyselskap mtp. spesialbagasje, assistanse, legeerklæring o.l. 

Anonymkode: 64bc3...d01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møt opp i god tid, beregn tid til toalettbesøk, bestill helst sete langt foran i flyet (kort vei til do) og sørg for å få sitte sammen, lån rullestol, om mulig så bestill direktefly for å unngå flybytter. Sjekk inn rullatoren og bruk rullestol under reisen, det er enklere å håndtere faktisk. Medisiner i håndbagasjen. Vanlige medisiner er ikke noe problem å ha med (ferdigfylt dosetteske går bra). Litt lengre flyreiser kan være litt problematisk i forhold til enkelte sykdommer som hjertesykdom, risiko for blodproppdannelse, lungesykdom, snakk eventuelt med fastlegen på forhånd. Om hun bruker vanndrivende medisiner på morgenen kan det være lurt å unngå denne medisinen om dere skal reise med morgen- eller formiddagsfly, og heller ta den senere på dagen (om det er medisinsk forsvarlig). Det kan ofte være lurt med støttestrømper under reisen.

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor ønsker å reise til Tyskland for å besøke en barndomsvenninne i sommer. Min mor er 86 år, bruker rullator (ustø), en del "skrøpelig" og har behov for rullestol ved lengre strekninger for å forklare det enkelt

Har vært i samme situasjon med med min mor, men da med Pusteproblemer som gjorde at hun måtte ha med ex oksygen, ellers mange gode i råd i innlegget over

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dere bestiller billett så pleier det på siste side, der omkring bagasje og setevalg være et rullestol tegn/assistanse hvor dere haker av for assistanse på flyplassen. Dere kan muligens velge både «land side/air side» og din mor vil da bli hentet med rullestol og kjørt til flyet. På store internasjonale flyplasser er det små golf-busser som kjører rundt på de eldre. 

Jeg har selv brukt denne tjenesten ved behov, før og etter en operasjon. Mine eldre foreldre har også gjort det. Funker veldig bra. Det beste er å bestille når dere bestiller billetter, kan også gjøres på flyplassen, og i ettertid. Om det ikke gjøres samtidig som bestilling blir det mer sannsynlig tull, ikke at det ikke kan fikses på flyplassen, men at noen ikke har fått beskjeden.

Anonymkode: 92a67...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Bestill assistanse på flyplassen. Gjøres på billettbestilling, men har klart å fikse i ettertid også innenlands.

Nesten samme ordning som barn som reiser alene, En kan bli hentet med rullestol, får hjelp til innsjekking/bagasje, blir trillet til avgang og får sitte i området innenfor skranken. Blir hjulpet på flyet før resten av passasjerene osv.

Gratis - i hvert fall innenlands. 

Selskapet har da ansvar for en 'fra dør til dør', på samme måte som med barn. 

Anonymkode: 6ec72...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bestill assistanse på flyplassen. Gjøres på billettbestilling, men har klart å fikse i ettertid også innenlands.

Nesten samme ordning som barn som reiser alene, En kan bli hentet med rullestol, får hjelp til innsjekking/bagasje, blir trillet til avgang og får sitte i området innenfor skranken. Blir hjulpet på flyet før resten av passasjerene osv.

Gratis - i hvert fall innenlands. 

Selskapet har da ansvar for en 'fra dør til dør', på samme måte som med barn. 

Anonymkode: 6ec72...6ee

Gratis på utlsndsrriser også 👍

Anonymkode: 92a67...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Husk at noen typer medisiner trenger papirer for å kunne tas med til utlandet. Spør på apoteket om noen av hennes trenger det, de vet. Turen må planlegges først, for godkjenningen lages for de konkrete datoene man skal være der. 

Anonymkode: c6c57...22c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Masse bra råd her.  Skrev treigt, -se posten over.

+ Dokumentasjon \ Legeerklæringer på Medikament-lister, og evt. diagnoser, -kontakt-info for helsepersonell på Egelsk :vetikke:

a.

Endret av Sliten&kjørt51
LØSE OPPDRAG -KOZ Og Hygge
AnonymBruker
Skrevet

Har hun rullestol med E-fix må batteriet kobles ut, og noen flyselskaper krever egen attest for at batteriet er trygt i fly. Hvis hun bare har en manuell rullestol kan hun antagelig bruke den helt frem til flydøren, men man kan også bruke flyplassens rullestol. Det er gratis å sjekke inn rullestol, men du må gi beskjed til flyselskapet om stolens vekt slik at de kan beregne om de har plass til den på den aktuelle flyvningen. Flyplassene har egne spesialstoler som brukes i flytrappen, og inni flykabinen. Personalet kan løfte deg over i setet ditt. Funksjonshemmede får ikke sitte ved nødutgangene. 

På en slik reise vil hun vel trenge rullestolen også når dere er kommet frem til bestemmelsesstedet? Om hun kommer til å tilbringe mange timer i rullestol kan det være lurt å diskutere med ergoterapeut om hun bør bytte til en type med høyere rygg og nakkestøtte, slik at hun får sitte mer avslappet enn i en standard, manuell rullestol. Men en slik type stol vil jo ikke kunne legges sammen på samme måte som de mindre stolene, og tar følgelig større plass i bagasjerommet på en bil. Husk at man gjerne blir mer sliten på reise, og orker mindre enn man gjør hjemme. 

Anonymkode: 8a2b7...853

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...