Gå til innhold

Kan en skole nekte å gi karakter i et fag,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

til en elev som har vært i alle timene? Grunngivingen er at eleven ikke har deltatt i undervisningen.

Eleven har fått karakter på en test dette halvåret, levert inn lekser og fikk en sjanse til å levere inn arbeid i helgen. Dette arbeidet mente læreren ikke var av god nok kvalitet. (Rektor stiller seg bak). 

Jeg synes bare dette virker veldig merkelig. Og å få en telefon om dette dagen før standpunktkarakterer blir delt ut...

Anonymkode: 48c71...e3a

Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det er rart dere ikke har fått melding før om at personen står i fare for å ikke få standpunktkarakter ja. Ville tatt kontakt med rektor. 

Hvilken klasse gjelder dette forresten? Ungdomsskole eller VGS? Avgangsfag eller ikke?

Skrevet

Vil tro de kan det om det ikke er tilstrekkelig grunnlag for at eleven kan bestå faget. Det er prestasjon og ikke oppmøte som teller. En skal jo faktisk lære noe!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det skal vel varsles skriftlig om faren for å ikke få karakter?

Anonymkode: af3d0...b6a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om grunnen er manglende vurderingsgrunnlag, bare en karakter på et halvt år er litt lite. 

Anonymkode: 98551...5ca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vg1.

Kan vel strengt ta faget som privatist neste år. Men... Noe så bortkastet.

Skrevet

Dere har forøvrig rett til å klage på vedtaket om å ikke sette karakter. Dersom lærer ikke har varslet i tråd med regelverket, kan det gi medhold i en slik klage. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

til en elev som har vært i alle timene? Grunngivingen er at eleven ikke har deltatt i undervisningen.

Eleven har fått karakter på en test dette halvåret, levert inn lekser og fikk en sjanse til å levere inn arbeid i helgen. Dette arbeidet mente læreren ikke var av god nok kvalitet. (Rektor stiller seg bak). 

Jeg synes bare dette virker veldig merkelig. Og å få en telefon om dette dagen før standpunktkarakterer blir delt ut...

Ja. Da jeg var i praksis på ungdomsskolen sa læreren at en av elevene ikke kunne få karakter i hennes fag, fordi hun ikke hadde noe grunnlag å gi karakter på. Her var det snakk om en elev som ikke gjorde en dritt, han bare satt der. Dette var riktignok en ganske spesiell person, han burde aldri ha vært i en vanlig klasse i det hele tatt. 

Anonymkode: f3d3c...455

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere fått skriftlig varsel om manglende karaktergrunnlag på forhånd? Hvis ikke er det ikke lov å ikke sette karakter. 

Anonymkode: 642d6...d40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Da jeg var i praksis på ungdomsskolen sa læreren at en av elevene ikke kunne få karakter i hennes fag, fordi hun ikke hadde noe grunnlag å gi karakter på. Her var det snakk om en elev som ikke gjorde en dritt, han bare satt der. Dette var riktignok en ganske spesiell person, han burde aldri ha vært i en vanlig klasse i det hele tatt. 

Anonymkode: f3d3c...455

Syns dette var en veldig trist og nedlatende måte å beskrive en elev på.. Den eleven trenger jo som du sier bedre oppfølgning, forferdelig at læreren ikke har tatt tak i det, og nesten verre at eleven blir beskrevet som en som «ikke gjør en dritt» på et offentlig forum. Denne eleven hadde trengt hjelp, og det å «ikke gjøre en dritt» er en måte for eleven å be om hjelp på😔

Anonymkode: e4019...3fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det avgangsfag? Om eleven får karakteren 1 i avgangsfag og kommer opp i eksamen kan h•n fortsatt få karakter, samme er om h•n går opp igjen feks til jul eller via sommerkurs.

Får eleven IV er det litt verre. Da vurderes det til at eleven har for lite vurderingsgrunnlag, for eksempel pga lite deltagelse, manglende,innleveringer eller ikke tatt prøver. Hva er tilfellet i denne saken? Har dere fått varselskjema om IV?

Anonymkode: 88568...6a4

• Liker 1
Skrevet

Hvis en elev ikke har deltatt på tilstrekkelig mange vurderinger, prøver og lignende, så kan skolen gi Ikke-vurdert istedenfor karakter. 

Det skal varsles så tidlig som mulig om faren for at dette kan skje. Helst ved første vurdering eleven ikke deltar på. 

Er det mulig at varslet ikke har kommet frem? 

• Liker 4
Skrevet

Eleven skulle hatt skriftlig varsel om fare for å ikke få karakter i god tid sånn at eleven har mulighet til å gjøre en innsats for å få karakter. Å få beskjed om det dagen før standpunkt blir satt er ikke innafor

Ville tatt det videre, helt på sin plass med en klage 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klaget på manglende vurdering i et fag Vg1 til Fylkesmannen og fikk medhold. Hadde heller ikke fått varsel om manglende karaktergrunnlag. 

Anonymkode: 29a7d...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis eleven ikke har deltatt i timen eller vært med på prøver (?) så bør det ikke komme som et sjokk for vedkomne at han/hun ikke får karakter? Til og med på ungdomsskolen fikk vi beskjed om å være aktive i timen i enkelte fag i tillegg til å gjøre det bra på prøver for å få ålreite karakterer.?

Anonymkode: 180ab...e51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange her sier skolen burde gjort ditt og datt... og ja muligens.. vi kjenner ikke til situasjonen 100% og detaljene rundt, men ærlig talt.... Hvor er foreldrene? Jeg nekter å tro at dette kommer som en overaskelse på foreldrene. Ungen kan umulig være skoleflink og så havne opp i en sånn situasjon? Da er det noe som skurrer, og noe som har pågått i lang tid. Det er sikkert med GOD grunn at skolen velger å ikke gi karakter til denne eleven. Han har fått en sjanse til å kunne få karakter ved å gjøre noe arbeid over helga, og så klarer han ikke dette engang?  Og som du sier både lærer og rektor stiller seg bak denne avgjørelsen...

Det skal veldig mye til for at skolen velger å ikke gi karakter. Da har mann uteblitt i veldig mye i faget. Har han vært med på prosjekter/innleveringer/prøver/tentamen/eksamen? En karakter siste 1/2 året tyder ikke på dette i allefall.

Jeg tenker bare hva jeg ville gjor om jeg havnet i en slik situasjon. Om mine barn faller så langt utenfor i skolen at en lærer ikke har vurderingsgrunnlag for å gi karakter, vel... da har jeg feilet som forelder.

Anonymkode: 6673f...373

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om eleven har fått en siste sjanse til å levere inn noe før helga, så høres det jo ut som dette har vært kjent? Da virker det som om skolen har forsøkt å hjelpe eleven i land med noe, slik at de kan sette karakter. 

Anonymkode: 37df8...bbf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er muligens ikke all informasjon gitt. Har vedkommende deltat ti all undervisning og levert in nlekser så må nivå på det arbeidet ligge til stryk. Det kommer brev i posten til foresatte om en elev står i fare for at de ikke kan gi karakter. Det har dere garantert fått om dette stemmer, kanskje den unge håpefulle har tatt inn posten ? Men hvor er kommunikasjon med elev og foreldre her da ? Har en i 2.klasse på VGS og der fortelles det hele tiden om prøver, vurderinger , fremføringer etc. og mitt barn forteller om hvordan det gikk og hvilken karakter. Det kan ikke komme som en bombe dette. Men får ikke barnet karakter så kan det få problem å komme inn 2året 

Anonymkode: 08637...8bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...