AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Huff!! Har en voksen hund som har vært stueren siden hun var 10 uker gammel. Aldri tisset eller bæsjet innendørs, og nå er hun straks 5 år gammel. Det siste året derimot har hun begynt å gjøre fra seg, når vi er på besøk hos andre! Hun har alltid vært en litt stresset type, men har ikke vært noe problem før. Nå derimot, hver gang vi er på besøk hos noen for første gang så blir hun så overgiret at hun rett og slett setter seg midt på gulvet å skiter..! Er så flaut. Det hjelper ikke hvor mye jeg lufter henne før vi skal ett nytt sted, og det hjelper ikke om jeg har henne i bånd til hun roer seg. Så fort jeg slipper henne så stresser hun rundt helt til hun skiter ifra seg. Men det er alltid bare første gangen hun er et sted, og så gjør hun det ikke der mer. Kan jo ikke ha henne med til nye plasser når hun gjør sånn. Hva i all verden kan dette komme av, og hvordan kan jeg gjøre henne tryggere på nye plasser? Anonymkode: 4894c...999
Tabris Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 Som du sier, det er nok stresset som gjør det. Er det verre om det er andre mennesker til stede som hun ikke kjenner (de som bor der). Du trenger egentlig ikke ha henne med nye steder. Men hvis du vil så kan du forsøke å trene på det. - Jeg ville startet med å ha en god lufterunde først, slik at hun har fått gjort "vått og tørt" som hun har behov for - Deretter ville jeg hatt godbitsøk utenfor huset der du skal inn for første gang. Dvs kast ut godbiter på plenen/i grøften utenfor huset. (Avtal gjerne med de som bor de så det ikke virker rart at du blir stående der ute ). Både det å spise og det å bruke nesen aktivt er med på å roe ned stresset. Så fort hun begynner å bli ferdig, kast ut en ny neve. Gjenta igjen og igjen. Stå gjerne der i 10-15 minutter, til du ser at hun faktisk roer seg ned. - Gå så inn og bare stå i gangen. Ha henne i bånd. Tren kontakt/kast godbiter på gulvet og bare stå i ro til hun har klart å roe seg der. Avtal med de som bor der at de ikke kommer ut, det vil nok øke stresset hennes. Så går du gradvis lenger inn, bare litt om gangen. Stopp med en gang du ser tegn til at hun stresser seg opp og gjenta med godbitsøk/kontakttrening og stå i ro til hun roer seg. - Kjøp gjerne Adaptil halsbånd og gi henne, se om det kan hjelpe på stresset 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå