Gå til innhold

Dilemma: Kjøpe leilighet med god standard, eller rekkehus med svært dårlig standard?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har nylig solgt leiligheten vår, og det står mellom to boliger nå. Håper på å høre råd og innspill fra dere, forhåpentligvis har noen vært i lignende situasjon før.

1. Seksmannsbolig fra 2007. 1.etg. To soverom og ellers god standard. Stort og fint bad. Selveierleilighet. Litt lavt under taket og ikke spesielt store rom. Ca. 60 kvm totalt

2. Eldre enderekkehus med dårlig standard. ALT må pusses opp. Badet har blitt pusset opp av ufaglært for ca. 10 år siden, og det er gjort mye feil. 2 etasjer, men ikke kjellerstue (kun soverom + bad)

Vi er i 20-årene og har ingen barn. Begge jobber og studerer. Hadde i utgangspunktet ønsket oss rekkehus, blant annet fordi det vil være litt lettere å trekke seg tilbake. Totalprisen på boligene er ca. lik, men rekkehuset vil koste oss mye mtp oppussing. 

Hva ville dere ha valgt, og hvorfor?

Anonymkode: 9ae6a...2e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rekkehuset. Der kan dere bli boende lengre. Det er dyrt å flytte.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på hvor god håndverker du/dere er.  Hvis dere er entusiastiske til oppussing og kan leve med litt rot så ville jeg gått for rekkehuset.

• Liker 2
Skrevet

Hvor stort er rekkehuset? Selveier eller borettslag? Hage? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er prisen? Hvor mye har dere totalt å rutte med? Hvor ligger de i forhold til det dere trenger av jobb, skole, butikker, fremtidig barnehage osv? Er det i oslo, i såfall hvor? 

Anonymkode: 4b5ce...3b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selveierleilighet, oppussing tar livet av mange forhold. Spesielt når der må jobbe og studere i tillegg. 

Anonymkode: 3708b...313

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har rekkehuset en god beliggenhet? Har dere lang tidshorisont?

Anonymkode: b2981...c81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rekkehuset er på ca. 100 kvm, borettslag. Vi har pusset opp overflater samt byttet kjøkken i en liten leilighet tidligere. 

Rekkehuset har bedre beliggenhet sammenlignet med leiligheten.

Vi har ca. 100.000 kr å bruke på oppussing, resten må tas over tid. Å pusse opp bad kan vel fort koste 200.000 kr?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rekkehuset er på ca. 100 kvm, borettslag. Vi har pusset opp overflater samt byttet kjøkken i en liten leilighet tidligere. 

Rekkehuset har bedre beliggenhet sammenlignet med leiligheten.

Vi har ca. 100.000 kr å bruke på oppussing, resten må tas over tid. Å pusse opp bad kan vel fort koste 200.000 kr?

Totalrenovering av rekkehus kommer kjapt oppi 1 mill.

Bad ca 200-250.000 og kjøkken veldig raskt 150.000. Naboene til svigermor pusset opp et rekkehus som er mindre enn dette - det var da snakk om et rekkehus en gammel dame hadde bodd i siden 70tallet. Regningen ble på 1 mill. 

Naboene våre i en blokk med lite bad og kjøkken pusset helt ordinært opp, og brukte 500.000. 

Så om dere har kun 100.000 så er ikke det engang i nærheten av nok. Men det spørs jo hva dere er villige til å bo med, og om dere har sett på tilstand på tak/utvendig. Den type ting MÅ jo tas om det er i dårlig stand, inkludert bad. Gammelt kjøkken og stygge gulv er jo noe annet, og kan fint leves med.

Spørsmålet er også hva man har råd til å spare i året, det blir jo et ganske enkelt regnestykke. 

Anonymkode: 6a92e...921

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bad kan man spare mye på ved å droppe flis og heller legge belegg og baderomsplater. Det finnes masse fint og kult om man ikke er avhengig av de mest fancy løsningene. Det gjelder jo ikke bare bad, det gjelder jo hele boligen. Ellers må man tenke over hva man virkelig MÅ gjøre og hva som egentlig bare er estetikk? For helt ærlig, de aller fleste jeg kjenner som pusser opp, så handler det først og fremst om estetikk og slett ikke om at f.eks. kjøkkenet ikke fungerer... 

Jeg tenker det kommer helt an på tidshorisont. Ser dere for dere å bli boende i området i fremtiden, jobbmuligheter, barnevennlig etc? Hvis ja, så velg rekkehuset. 

Anonymkode: 10ad8...f51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her kjøpte jeg rekkehus på 120 km som trengte oppussing. Jeg hadde 150 000 til oppussing, og er alene med 2 barn. Jeg pusset opp kjøkkenet selv, kjøpte da fra ikea, jeg malte alle rom innvendig selv, byggen en stor opphøyd platting selv. Badet sparte jeg til i 6 år, og fikk det gjort av fagfolk. Ga da 200 000, er noen år siden, og valgte ikke dyre løsninger.

Så man trenger virkelig ikke å bruke 1 mill på å pusse opp rekkehus. 

Anonymkode: fcf12...4af

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser nå opp et rekkehus fra 60 tallet, tror ikke vi brukte så mye som en million nei. Men nytt kjøkken kostet oss 100 tusen, og kommer sikkert opp i 150 med rørlegger, elektriker og installasjon. Elektriker ellers, nytt sikringsskap og deverse, er 100 tusen til. Bad tar vi ikke. Men resten, nye gipsplater, nytt gulv (20 tusen), maling, er ikke så dyrt, kanskje 30-40 tusen totalt. Det kommer på hvor mye dere kan gjøre selv. Dere to uten barn, så har mer fritid, og hvis dere har ork og motivasjon, ville jeg definitivt gått for rekkehus. :) 

Anonymkode: fc01e...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Rekkehus!

Anonymkode: accf0...b94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt leilighet.

Det følger allerede en del mer ekstraarbeid og utgifter med hus og hage. Når det i tillegg vil medføre mye nødvendig oppussing i tillegg hadde jeg slett ikke vært fristet til å kjøpe rekkehuset- med mindre jeg enten hadde mye penger å bruke på det eller var ekstremt handy selv.

Anonymkode: 2e43e...11c

• Liker 1
Skrevet

Fordelen/ulempen ved rekkehuset er at det er borettslag. Fordelen er at dere vel slipper unna alt av utvendig utbedring/vedlikehold. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Fordelen/ulempen ved rekkehuset er at det er borettslag. Fordelen er at dere vel slipper unna alt av utvendig utbedring/vedlikehold. 

Hvordan vet du at det er borettslag? 

Anonymkode: 5e8dd...01e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det er borettslag? 

Fordi jeg spurte om det og fikk svar? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leilighet. Vi kjøpte rekkehus med grei standard, men allikevel endel som må fikses. Er ikke sunt for forholdet hvis en ikke elsker å pusse opp og styre på. 

Anonymkode: be28e...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Fordi jeg spurte om det og fikk svar? 

Beklager, det så jeg ikke. Da ville jeg valgt leilighet 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi har nylig solgt leiligheten vår, og det står mellom to boliger nå. Håper på å høre råd og innspill fra dere, forhåpentligvis har noen vært i lignende situasjon før.

1. Seksmannsbolig fra 2007. 1.etg. To soverom og ellers god standard. Stort og fint bad. Selveierleilighet. Litt lavt under taket og ikke spesielt store rom. Ca. 60 kvm totalt

2. Eldre enderekkehus med dårlig standard. ALT må pusses opp. Badet har blitt pusset opp av ufaglært for ca. 10 år siden, og det er gjort mye feil. 2 etasjer, men ikke kjellerstue (kun soverom + bad)

Vi er i 20-årene og har ingen barn. Begge jobber og studerer. Hadde i utgangspunktet ønsket oss rekkehus, blant annet fordi det vil være litt lettere å trekke seg tilbake. Totalprisen på boligene er ca. lik, men rekkehuset vil koste oss mye mtp oppussing. 

Hva ville dere ha valgt, og hvorfor?

Leilighet i 1.etasje medfører naboer over dere. Har dere mulighet for å sjekke om det er lytt mellom etasjene?  Det kan fort bli et stort irritasjonsmoment om lyder høres godt. 

Jeg ville gått for rekkehuset og pusset opp etterhvert som jeg hadde råd til det. Iallfall om det er beboelig slik det er en stund. 

Anonymkode: ac09e...dd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...