Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Outandabout skrev (3 timer siden):

Hun var vel mammaperm? Det er i alle fall slik jeg har forstått det. 

Så nå skal både Lien og SE igang med terapi mot angst? Planlegger de innholdet sammen? Føler at de begynte med treningsklær samtidig, og da plutselig fokus på å bevege seg…. Og nå dette? 

Jeg fulgte dem begge samtidig,  hadde Sara en dårlig dag der hun kjeftet opp følgerne hadde ofte Lien det samme, og temaene på snappen var ofte det samme. Ifølge dem selv pratet de jo på telefonen hver eneste morgen,  og jeg har hatt på følelsen at Lien er en wannabe Sara. 

Jeg vet ikke hva hun har mammaperm fra da? Iallfall ikke fra snap, og heller ikke fra Careless.

Endret av Donnap
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Donnap skrev (12 minutter siden):

Jeg fulgte dem begge samtidig,  hadde Sara en dårlig dag der hun kjeftet opp følgerne hadde ofte Lien det samme, og temaene på snappen var ofte det samme. Ifølge dem selv pratet de jo på telefonen hver eneste morgen,  og jeg har hatt på følelsen at Lien er en wannabe Sara. 

Jeg vet ikke hva hun har mammaperm fra da? Iallfall ikke fra snap, og heller ikke fra Careless.

Så de «inspirerte» hverandre i hva de skulle skrive om? 

Om jeg husker riktig så har det vært litt slik for kort tid siden også. Jeg så kun SE som la ut men tror det ble nevnt her inne at ei annen la ut samme «tema» 

Hehe jeg får litt sånn «fjortis « vibber av det. 

• Liker 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (5 minutter siden):

Om jeg husker riktig så har det vært litt slik for kort tid siden også. Jeg så kun SE som la ut men tror det ble nevnt her inne at ei annen la ut samme «tema» 

Enig, SE har snakket om at de tre er bestevenninner og snakkes daglig/ofte. Om de fortsetter når de ikke har firma sammen, vet man ikke. Men mye foregår parallelt, f.eks. salg av treningsklær nå sist, og angst preges de tilsynelatende av alle tre…
Så - «fjortis-vibber» er et godt ord, jeg vil føye til: Fjortis-atferd😅

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Angel75 skrev (56 minutter siden):

Så bra at redslene/angsten ikke skal stemme for andre enn den det gjelder. Å betvile andres lidelser er å gå lavt, men ikke noe nytt her på KG.

Flere her inne bør kanskje lese litt om frykt,katastrofetanker, angst. Et lite hint, mye er irrasjonelle tanker, da spiller det ikke noen rolle hvor rent man har det hjemme f.eks.

Angst er ganske uforståelig og irrasjonelt så det er nok vanskelig å forstå for de som ikke har det. 
Heldigvis så er det noen her inne som uttrykker tydelig at de både tror og forstår angst .  Det er en del av hverdagen til SE og er med på å forklare endel valg hun tar. 
Så er det alltid noen som ikke forstår og det er igrunnen forståelig det også . Men det hadde vært fint om de som ikke forstår angst hadde skaffet seg kunnskap om det. Uansett om det er på KG eller ute i den «virkelige verden»

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Minimeg1234 skrev (6 minutter siden):

Ja egentlig tror jeg kanskje at Sara inspirerte Lien mer enn omvendt, alltid hatt følelsen av at hun så skikkelig opp til henne. Hun startet jo By Lien etter Careless var oppstartet, tror nok hun har hatt mye hjelp og inspirasjon fra Sara. Lien har nok kjempet hardt for å prøve å bli like stor på snap som Sara. Hun virker enormt desperat til tider, og er svært gjentagende og utbroderende på snap,  derfor sluttet jeg å følge henne også.

Selv den tiden jeg fulgte dem begge og likte dem, så syntes jeg smått det var litt rart at de gjorde det samme ofte. Lien har jo også noen fobier/angst. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Minimeg1234 skrev (14 minutter siden):

Angst er ganske uforståelig og irrasjonelt så det er nok vanskelig å forstå for de som ikke har det. 
Heldigvis så er det noen her inne som uttrykker tydelig at de både tror og forstår angst .  Det er en del av hverdagen til SE og er med på å forklare endel valg hun tar. 
Så er det alltid noen som ikke forstår og det er igrunnen forståelig det også . Men det hadde vært fint om de som ikke forstår angst hadde skaffet seg kunnskap om det. Uansett om det er på KG eller ute i den «virkelige verden»

Helt enig. Og man kan holde seg for god til å latterliggjøre mennesker. Forstår ikke at noen kan ha glede av det. Om man bare kunne ha bry med å gå inn å se så hadde man sett at Sara ikke hadde det bra.

Endret av Angel75
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Angel75 skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Og man kan holde seg dor god til å latterliggjøre mennesker. Forstår ikke at noen kan ha glede av det. Om man bare kunne ha bry med å gå inn å se så hadde man sett at Sara ikke hadde det bra.

Enig med deg. 
Det går fint ann å ha forståelse for situasjonen hennes uten å like det hun gjør i forhold til influenseryrket og Careless. Det var veldig tydelig at hun ikke hadde det bra. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bibbi_ skrev (1 time siden):

Jeg får ikke noen av disse redslene til å stemme helt jeg. Som jeg skrev i innlegget over ang redselen for kaste opp. Det er så mye som ikke stemmer for at jeg tenker at det er så ille som hun skal ha til. 

Også denne redselen for å være alene hjemme. Hvorfor i all verden legger du ut detaljer om huset da? 

Nei, tipper redselen for det ene og andre er overdrevet for å gi penger i kassa. 

Jepp, og redsel og angst er to forskjellige ting. Disse tre influenserne er aldri syke eller redde når de er på tur. Så fort Monica kom hjem var det fullt kjør med sykdom og snakk om katastrofetanker. De snakker om det som engasjerer for å få mest mulig krystaller. Jeg kjenner ikke til alt de snakker om for da trykker jeg febrilsk videre, men hus og interiør liker jeg å se. 

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Kønn skrev (Akkurat nå):

Jepp, og redsel og angst er to forskjellige ting. Disse tre influenserne er aldri syke eller redde når de er på tur. Så fort Monica kom hjem var det fullt kjør med sykdom og snakk om katastrofetanker. De snakker om det som engasjerer for å få mest mulig krystaller. Jeg kjenner ikke til alt de snakker om for da trykker jeg febrilsk videre, men hus og interiør liker jeg å se. 

Nettopp!! Er de på tur så tåler hun / de hånda nedi do, oppkast + + Ble bedt om å gå inn på snappen til SET å se hvor vondt hun hadde det. Klikket fort for å ikke bidra så veldig i lommeboken. Å det jeg så var en smilende og pratende SET som bl.a rakket ned på VG fordi de ikke hadde skrevet om henne når hun gikk videre i kåringen. Fordi media skrev jo bare om henne når det var noe negativt eller noe å kritisere henne for. Stakkar Sara da. 

Så pratet hun videre om en omgangssyke som de aldri har hatt nå. Så nei, lille Sara Emilie får ikke noe sympati fra meg. Først må ting være reelt. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Bibbi_ skrev (6 minutter siden):

Nettopp!! Er de på tur så tåler hun / de hånda nedi do, oppkast + + Ble bedt om å gå inn på snappen til SET å se hvor vondt hun hadde det. Klikket fort for å ikke bidra så veldig i lommeboken. Å det jeg så var en smilende og pratende SET som bl.a rakket ned på VG fordi de ikke hadde skrevet om henne når hun gikk videre i kåringen. Fordi media skrev jo bare om henne når det var noe negativt eller noe å kritisere henne for. Stakkar Sara da. 

Så pratet hun videre om en omgangssyke som de aldri har hatt nå. Så nei, lille Sara Emilie får ikke noe sympati fra meg. Først må ting være reelt. 

Det er noen dager siden og snappene blir borte etter 24 timer så en får ikke  sett det nå. 

• Nyttig 5
Skrevet
Minimeg1234 skrev (9 minutter siden):

Det er noen dager siden og snappene blir borte etter 24 timer så en får ikke  sett det nå. 

Ok, så angsten gikk over før de 48 timene etter "omgangssyken " hadde gått? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (7 timer siden):

Jeg tror også det hadde vært bra med mammapermisjon. Både for barna og henne. 

Der i huset prioriteres ikke barna hvis det ikke kan tjenes penger på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Bibbi_ skrev (33 minutter siden):

Ok, så angsten gikk over før de 48 timene etter "omgangssyken " hadde gått? 

Nei der jeg så det tydeligst hvor vondt dette var for SE var den dagen hun skulle vært i Porsgrunn. Det er noen dager siden så det er borte nå.

Endret av Minimeg1234
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Angel75 skrev (3 timer siden):

Så bra at redslene/angsten ikke skal stemme for andre enn den det gjelder. Å betvile andres lidelser er å gå lavt, men ikke noe nytt her på KG.

Flere her inne bør kanskje lese litt om frykt,katastrofetanker, angst. Et lite hint, mye er irrasjonelle tanker, da spiller det ikke noen rolle hvor rent man har det hjemme f.eks.

Det er ganske vanlig å tenke at hvis hun virkelig var redd, ville hun aldri gjort X eller Y, men det er ikke sånn angst fungerer som du nevner. Angst er sjelden logisk og ofte motsetningsfull. Man kan være livredd for noe, men likevel gjøre ting som for utenforstående virker motstridende. Det handler ikke nødvendigvis om å ikke forstå risiko men om at frykten ikke følger fornuftens regler.

For eksempel så kan man kan være genuint redd for inntrengere og samtidig dele bilder av huset sitt, fordi det ikke nødvendigvis føles farlig der og da. Det er også mulig å prøve å ta kontroll over angsten ved å “normalisere” det man frykter, altså å vise frem huset, hverdagen, eller åpenhet om egne utfordringer som en slags mestringsstrategi.

Når noen har fått trusler, som hun selv har nevnt tidligere om jeg husker rett, gir det mening at redselen sitter dypt. Det burde ikke være sånn at man må begrense alt man deler fordi andre potensielt kan misbruke det.

Skylden for utrygghet ligger tross alt ikke hos den som deler, men hos de som faktisk utgjør trusselen.

Endret av Roe
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Roe skrev (1 time siden):

Det er ganske vanlig å tenke at hvis hun virkelig var redd, ville hun aldri gjort X eller Y, men det er ikke sånn angst fungerer som du nevner. Angst er sjelden logisk og ofte motsetningsfull. Man kan være livredd for noe, men likevel gjøre ting som for utenforstående virker motstridende. Det handler ikke nødvendigvis om å ikke forstå risiko men om at frykten ikke følger fornuftens regler.

For eksempel så kan man kan være genuint redd for inntrengere og samtidig dele bilder av huset sitt, fordi det ikke nødvendigvis føles farlig der og da. Det er også mulig å prøve å ta kontroll over angsten ved å “normalisere” det man frykter, altså å vise frem huset, hverdagen, eller åpenhet om egne utfordringer som en slags mestringsstrategi.

Når noen har fått trusler, som hun selv har nevnt tidligere om jeg husker rett, gir det mening at redselen sitter dypt. Det burde ikke være sånn at man må begrense alt man deler fordi andre potensielt kan misbruke det.

Skylden for utrygghet ligger tross alt ikke hos den som deler, men hos de som faktisk utgjør trusselen.

Jeg er enig i mye av det du skriver her. Samtidig kommer det også et annet viktig element inn. Dette er en influenser som tjener svært mye penger på å vise fram angst og hus. For å si det på en annen måte, så kapitaliserer SE både på diagnose og hjem. 

Endret av Anemoi
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kønn skrev (2 timer siden):

Det er respektløst å bruke diagnoser på den måten de gjør. De har vel valgt å dele dette fordi det treffer publikumet de har? Samme gjelder eksponeringen av egne barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Anemoi skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver her. Samtidig kommer det også et annet viktig element inn her. Dette er en influenser som tjener svært mye penger på å vise fram angst og hus. For å si det på en annen måte, så kapitaliserer SE både på diagnose og hjem. 

Influensere kan velge å si akkurat hva de vil og presentere som en sannhet heller fasit for å melke oppmerksomheten det gir på SoMe. Sannhetsgelhalten og graden av den må man derfor ta med ei diger øse salt. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Minimeg1234 skrev (3 timer siden):

Enig med deg. 
Det går fint ann å ha forståelse for situasjonen hennes uten å like det hun gjør i forhold til influenseryrket og Careless. Det var veldig tydelig at hun ikke hadde det bra. 

Du har to interessante vinklinger her.
Jeg er enig i at det både går an å ha forståelse for SE dersom hun er så preget av angst som hun gir uttrykk for - og - mislike henne som influenser.
Du skriver også at «det var veldig tydelig at hun ikke hadde det så bra», da ut fra din tolkning. Vi har vel begge sett og hørt det samme, dvs det SE presenterer på snap. Og vi må ikke glemme at dette ikke er hvermannsen, dette er en garvet influenser som utøver yrket sitt - å snakke til og påvirke oss.
Hun har flere ganger vært lei seg, men smilt og virket glad på snap. Det vi ser, er en blanding av ekthet og skuespill, noe er spontant - men det meste er nøye gjennomtenkt. SE sier hun først skriver manus, så snakker hun ut fra manuset sitt. Og jeg har en iboende skepsis til å kjøpe blindt det budskapet som influenserne presenterer…

Endret av Anemoi
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Angel75 skrev (3 timer siden):

Helt enig. Og man kan holde seg for god til å latterliggjøre mennesker. Forstår ikke at noen kan ha glede av det. Om man bare kunne ha bry med å gå inn å se så hadde man sett at Sara ikke hadde det bra.

Er det noen her som har latterliggjort SE pga hennes angst.? Både i går og på onsdag er det faktisk mange som har skrevet at de håper SE ber om hjelp til og takle dette.

Jeg har desverre null tro på at hun oppsøker hjelp.  Men selv om jeg skriver det så latterliggjør jeg ikke SE å hennes fobi mot oppkast..

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Anemoi skrev (44 minutter siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver her. Samtidig kommer det også et annet viktig element inn. Dette er en influenser som tjener svært mye penger på å vise fram angst og hus. For å si det på en annen måte, så kapitaliserer SE både på diagnose og hjem. 

Selvfølgelig - det er også en viktig faktor her. Jeg tror samtidig det er fullt mulig å både ha økonomisk gevinst og genuin sårbarhet samtidig. At hun tjener penger på å dele betyr ikke nødvendigvis at følelsene hennes er mindre ekte.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...