oss-to Skrevet 13. september #51481 Skrevet 13. september Stargaze skrev (8 minutter siden): Poenget er at det må være opp til barnet om hele verden skal vite det, og ikke foreldrene. Og det må skje når barnet er gammel nok til å forstå konsekvensene. Jeg har selv en lignende autoimmun sykdom, men forteller det bare til de nærmeste. Hadde mamma delt alt mulig rundt dette på snap for hundretusenvis av folk da jeg var barn, ja da kan jeg love at forholdet hadde vært anstreng. Grov overtramp og tillitsbrudd 🎯☝️ 5
Gjest Krissie92 Skrevet 13. september #51482 Skrevet 13. september Tror du glemte å ta på brillene når du leste svaret mitt. Hva er det første jeg skriver? Krissie92 skrev (7 timer siden): Nei, tråder som dette gjør jo det vanskelig. Og det er jo virkelig noe å ha i bakhodet - for alle parter. Og så er det jo internetts natur at alt som blir delt der, vil aldri/svært vanskelig kunne være garantert fjernet senere. Jeg er på ingen måte for eksponering, men har gjerne en litt annen forståelse av hva som er å eksponere barna og hva som er å snakke om sin opplevelse som mamma. Tenker også at et glimt av barn i bakgrunnen, en baby som har ansiktet snudd vekk eller lyden av barn i bakgrunnen ikke kvalifiserer til påstander om å selge barna sine. For det er en drøy påstand som vekker assosiasjoner til dem som selger seksuelle tilgang til egne barn, noe som virkelig er ufyselig og totalt uakseptabelt og tragisk. Når SET altså ikke aktivt bruker barna, men aktiv bruker morsrollen, så synst jeg det er verdt å argumentere for et mer liberalt standpunkt. Hadde hun f.eks. aktivt brukt barna som modeller til barneklærne, laget innhold som spesifikt handler om barna (og ikke morsrollen) så hadde det vært noe helt annet, så klart. Men igjen er det jo en balansegang. elskersommer skrev (7 timer siden): Men du svarte meg ikke på mitt spørsmål.. kan SET oppfylle sine barn ønske om at alt fjernes av de på nett? Da mener jeg bilder og artikler som ligger på Google og i vg, Dagbladet,tv2,nettavisen osv? Det er 2 svaralternativer. Ja eller nei
Snublefot62 Skrevet 13. september #51483 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (6 minutter siden): Tror du glemte å ta på brillene når du leste svaret mitt. Hva er det første jeg skriver? Alltid det der å flytte ansvaret på andre i stede for det det hører hjemme - hos mor som publiserer. 3 10
Gjest Krissie92 Skrevet 13. september #51484 Skrevet 13. september JojoMoyes skrev (1 time siden): Du får assosiasjoner om seksuell tilgang på nett ? Ja dette vet Sara E godt om ! Det har vært mye advarsler om å eksponere barn i det hele tatt for det sitter Psyke folk og pedofile folk på nettet over hele verden og misbruker disse bildene og videoene mammaene legger ut ! Sara E vil bare krediteres for bilder hun får beskjed om at en mann på andre siden av kloden har brukt av henne og sønnen på stranden . Hun gjør meg kvalm ! Hun kan ikke slutte å selge de barna for da forsvinner den største inntektskilden hennes og det vet hun veldig godt ….. For å gjøre det helt tydelig: Når DU og flere andre skriver at hun SELGER barna sine på nett, så det det ordlyd som vekker assosiasjoner til menneske handel og seksuell utnyttelse- som man dessverre har lest om i nyhetene at finnes sted. Jeg får IKKE slike assosiasjoner av innholdet til SET. Måten du vrir og vender på det jeg skrev er direkte ufin og skammelig. Det er heller ingen grunn til å påstå eller skape et narrativ hvor det fremstår som om SET seksualiserer barna sine, det blir for drøyt. Skjerpings!
Gjest Krissie92 Skrevet 13. september #51485 Skrevet 13. september Minimeg1234 skrev (6 timer siden): Jeg forstår tankegangen din om å «normalisere» og opplyse men jeg syns likevel det er feil å snakke om barna sine personlige utfordringer. Barna må selv velge når de vil dele det når de er gamle nok til å se konsekvensene av det. Jeg skal ikke vite hva barn av influensere har av utfordringer. Jeg må hente informasjon andre steder om jeg har behov for det for egen del. Og det er mye og god informasjon hvor enkelt barn ikke utleveres. Det er ikke kult å komme på skolen å få høre av andre at de har hatt problemer med et eller annet for det har mamma sett på snap og fortalt til pappa . og skolekameraten har overhørt det. Tenk når barna blir tenåringer og ommøbleringen begynner i hjernen. Det er en kaotisk tid hvor mange sliter på ulike måter. Det blir ikke mindre slitsomt at «alle» vet om helsen din. Det er ikke kult å føle at alle vet at du har den eller den sykdommen. Men dia1 vet alle i klassen om, du må ha på deg sensor, ha med deg mobil med varsling i time, tilgang på sjokomelk eller noe annet for å få BS opp. Du må ha på pumpe. Det er ikke noe som kan holdes skjult uten å legge en enorm belastning på barnet.
Snublefot62 Skrevet 13. september #51486 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (5 minutter siden): For å gjøre det helt tydelig: Når DU og flere andre skriver at hun SELGER barna sine på nett, så det det ordlyd som vekker assosiasjoner til menneske handel og seksuell utnyttelse- som man dessverre har lest om i nyhetene at finnes sted. Jeg får IKKE slike assosiasjoner av innholdet til SET. Måten du vrir og vender på det jeg skrev er direkte ufin og skammelig. Det er heller ingen grunn til å påstå eller skape et narrativ hvor det fremstår som om SET seksualiserer barna sine, det blir for drøyt. Skjerpings! Men vi, og Sara Emilie, vet jo at personer som seksualiserer bilder av barn og bruker bildene til egen nytelse faktisk følger influensere og lagrer nettopp disse bildene som influensere publiserer av nakne/halvnakne barn. Så det er jo strengt tatt ikke så langt unna sannheten. 8 1
Snublefot62 Skrevet 13. september #51487 Skrevet 13. september (endret) Krissie92 skrev (2 minutter siden): Men dia1 vet alle i klassen om, du må ha på deg sensor, ha med deg mobil med varsling i time, tilgang på sjokomelk eller noe annet for å få BS opp. Du må ha på pumpe. Det er ikke noe som kan holdes skjult uten å legge en enorm belastning på barnet. Klassen. 20-30 stk. ikke flere tusen. Og de vet ikke at man gråter når utstyr byttes. Eller flere titalls andre personlige detaljer, følelser og private øyeblikk. Eller jo, i Sara Emilie sitt tilfelle gjør de jo det fordi mor deler. Endret 13. september av Snublefot62 6 9
Orly Skrevet 13. september #51488 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (7 minutter siden): Men dia1 vet alle i klassen om, du må ha på deg sensor, ha med deg mobil med varsling i time, tilgang på sjokomelk eller noe annet for å få BS opp. Du må ha på pumpe. Det er ikke noe som kan holdes skjult uten å legge en enorm belastning på barnet. Klassen ja, stor forskjell på klassen og x antall følgere av mor som ikke trenger å vite 6 5
Orly Skrevet 13. september #51489 Skrevet 13. september Trist at deling av barn bagatelliseres, skikkelig trist faktisk og overraskende. SE deler altfor mye om barna, den dagen barns blir store og evt reagerer på det så er det ikke medlemmer på kg sin feil, den eneste som faktisk står ansvarlig for alt som er delt er mor selv. 7 10
Nussepus Skrevet 13. september #51490 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (8 timer siden): Det lever jeg fint med. Kan ikke være enig med alle. Som mamma så ville jeg valg annerledes- men jeg kan ikke se at det hun gjør er skadelig. Synst mye at det som skrives og kommenteres på her er storm i vannglass. Men altså, vi er nok grunnleggende uenige, og det er fint nok det. Ønsker deg en god natts søvn! Så at hun forteller at barnet gråter når det skifter sensor, det er storm i vannglass. Og når det har sagt, så har jeg full forståelse for at han gjør det. Men må klassekameratene hans få vite det? 4 5
JojoMoyes Skrevet 13. september #51491 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (19 minutter siden): For å gjøre det helt tydelig: Når DU og flere andre skriver at hun SELGER barna sine på nett, så det det ordlyd som vekker assosiasjoner til menneske handel og seksuell utnyttelse- som man dessverre har lest om i nyhetene at finnes sted. Jeg får IKKE slike assosiasjoner av innholdet til SET. Måten du vrir og vender på det jeg skrev er direkte ufin og skammelig. Det er heller ingen grunn til å påstå eller skape et narrativ hvor det fremstår som om SET seksualiserer barna sine, det blir for drøyt. Skjerpings! Kanskje du glemte å ta på deg brillene når du leste ?? SET vet at det sitter pedofile folk i mørkerom på nettet som misbruker det hun legger ut . Jeg hentyder til et bilde av barn i badebukse på stranden . SET er mer opptatt av kreditering av bildet SITT enn faren over å dele dette bildet til hele verden . Ikke gjeit deg til fordi om du ikke opplever barneeksponeringen hennes hver bidige dag så er ikke andre her blinde . Ansvaret er hos mor og hun burde skamme seg big time …. Skjerpings til ALLE som ikke ser /vil se /ikke innrømmer eller opplever den massive utleveringen av de barna. Ta på dere nøytralhatten eller ta en tur til Specsavers…. 10
Gjest Krissie92 Skrevet 13. september #51492 Skrevet 13. september oss-to skrev (2 timer siden): Eg er heilt einig med deg i at det er flott vi kan ha ulike meiningar om dette. Eg respekterar at du ser det på ein annan måte enn meg. Samstundes opplever eg at mange har haldningar som liknar dine – der fokuset ligg meir på kva følgjarar og forbrukarar av sosiale medier ønskjer å sjå, enn på kva som eigentleg er til det beste for barnet. For meg handlar dette først og fremst om barnets rett til privatliv, og ikkje minst retten til å få forme si eiga identitet – utan at vi vaksne legg ut detaljer frå livet deira som dei ikkje har samtykka til, og som dei seinare kan oppleve som sårbart, flaut eller krenkande. Som foreldre og vaksne har vi eit særleg ansvar for å verne om dette, nettopp fordi barna sjølve enno ikkje kan vurdere konsekvensane av slik deling. Etter å ha lest lengre i tråden ønskjer eg leggje til. Etter mi meining - Barnet sitt privatliv veg tyngre enn publisering av morsrolla- Jeg er i stor grad enig med deg.
Gjest Krissie92 Skrevet 13. september #51493 Skrevet 13. september Tittelitt skrev (2 timer siden): For noen år siden fikk det ene barnet mitt ADHD diagnose. Barnet var da 14 år. Da diagnosen var satt, spurte jeg barnet om jeg kunne fortelle dette til et familiemedlem som står oss spesielt nært, da dette familiemedlemmet har et nært forhold til barnet selv og er en viktig del av barnets hverdag. Det fikk jeg lov til. Barnet sa også at jeg kunne fortelle til de nærmeste, men ikke detaljert om verken utredningen, behandlingen og hvordan barnet følte det var å endelig få svar og hjelp på veien videre. Dette var informasjon som barnet ønsket å dele, eller ikke dele, med omverdenen der det var naturlig eller hensiktsmessig. Dersom barnet mitt hadde vært 5 år da diagnosen ble satt, hadde det da vært greit at jeg fortalte dette til alle jeg kjente (eller publiserte det i SoMe) da? Fordi det å få en diagnose gav oss jo tross alt svar på mange av våre utfordringer og at det da fantes medisiner og behandling som ville gjøre livet til barnet og oss så mye lettere. Ville det da være greit å videreformidle barnets opplevelse av rundt utredning, diagnostisering, utfordringer og behandling fordi det kunne være fint for noen andre å vite om barnets og vår erfaring rundt det å leve med denne diagnosen? Barnet hadde jo ikke sagt at det ikke vær greit... Nei, jeg mener man aldri kan fortelle noen andres historie. Selv om de har samtykket, ved mindre de har samtykkekompetanse. Men om dere hadde, i samspill med barnet og kanskje og behandler, vært enige om å være åpen om diagnosen, kunne sagt noe om hvordan det er for deg som mor, om det f.eks. gjorde at du kan møte barnet bedre, eller legge tilrette annerledes, om det har dempet konflikter i huset fordi man har en annen forståelse osv.
slipperyslope Skrevet 13. september #51494 Skrevet 13. september Kanskje SE stopper og snakke om barna når feks en helt totalt fremmed kommer bort og spør eldste hvordan gikk det i natt med alle dia alarmer? Garantert ubehagelig.. hva sier SE om dette skjer? 4 3
GulleGull Skrevet 13. september #51495 Skrevet 13. september (endret) slipperyslope skrev (12 minutter siden): Kanskje SE stopper og snakke om barna når feks en helt totalt fremmed kommer bort og spør eldste hvordan gikk det i natt med alle dia alarmer? Garantert ubehagelig.. hva sier SE om dette skjer? Ja det er helt forkastelig at man tenker at man skal utlevere barna og utsette de for pinlige og ødeleggende situasjoner. De deler info som tilhører den innerste krets som man deler med bestemor og tante og onkel. Hvorfor kan de ikke holde det til middagsbordprat i sitt egent hus. Hvorfor dele for 200.000 ukjente mennesker man ikke aner noenting om. De serverer barna sine ut til verden på ett sølvfat og de aner ikke konsekvensen. Det er høyrisiko sport på vegne av andre en seg selv. Endret 13. september av GulleGull 6 5
Minimeg1234 Skrevet 13. september #51496 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (2 timer siden): Men dia1 vet alle i klassen om, du må ha på deg sensor, ha med deg mobil med varsling i time, tilgang på sjokomelk eller noe annet for å få BS opp. Du må ha på pumpe. Det er ikke noe som kan holdes skjult uten å legge en enorm belastning på barnet. Ja det vet de og det er viktig. Men de trenger ikke å vite om f eks . det som skjedde på natta pga Dia1. Det er stor forskjell på å fortelle det til klasse som info enn å legge ut på snap og fortelle om øyeblikk som skjer i løpet av døgnet. 3 3
Anemoi Skrevet 13. september #51497 Skrevet 13. september Vi som har fulgt tråden en stund, kjenner debatten her om barneeksponering. Det har presset seg fram at det som gjelder barn (fra SET sin egen snap) skulle man være forsiktige med å vise. Influenseren deler daglig bilder, småfilmer, tale og/eller tekst, og forsvarer dette. Hun kaller det «små drypp», at hun ikke viser ansiktet og at det er de som foreldre som skal bestemme, de vet best. (En helt annen sak er at SET nå har vist det meste av babyen med unntak av øynene…) Dette er en meget erfaren (10 år) influenser. Hun «drypper» delingen inn nettopp gjennom bisetninger og hverdagsbilder/-tale. Som influenser vil hun dele hele livet sitt, også barna. Gjennom å snakke om mammarollen, inkluderer hun personlig informasjon, f.eks. hvor mye mme babyen trenger, hvor ofte og når, vaksinereaksjoner og detaljert om babyens sovemønster 24/7. Listen er dessverre lang, det går ikke en dag uten at det kommer «drypp» om ett eller flere av barna. Samlet blir alle disse dryppene til en uhåndterlig elv som renner sine egne veier ut i verden… Det er blitt nevnt et bilde av SET og sønnen på stranden, barnet vises bakfra i badebukse. Bildet ligger bl.a. festet på hennes egen insta. En mannlig influenser fra USA plukket det opp, nå er det delt til og av mange millioner. SET kommenterte at deling var uunngåelig og at det var viktig at hun alltid ble kreditert for sine bilder. Dette er en av konsekvensene av en «liberal» tankegang rundt barneeksponering… Hvorfor deler SET så mye om barna sine, det ville jo være enkelt å la være… Det er fordi hun gjennom disse ti årene vet at det interesserer og initierer klikk = penger i kassen. Der kommer uttrykket å «selge» sine barn fra, eller som en instaprofil uttrykte det: En ny inntektskilde er født. Jeg håper og tror at samfunnsutviklingen går mot en innstramming framfor liberalisering av barneeksponering! Barna våre må vernes, ikke utleveres. De skal få danne sin egen identitet, ikke voksne opp med at flere hundre tusen mennesker «kjenner» dem fra unnfangelsen gjennom mamma sine SoMe-kontoer. Så jeg heier på et forbud mot å dele noe om barn i kanaler der man tjener penger. 4 1 14
GulleGull Skrevet 13. september #51498 Skrevet 13. september Anemoi skrev (2 minutter siden): Vi som har fulgt tråden en stund, kjenner debatten her om barneeksponering. Det har presset seg fram at det som gjelder barn (fra SET sin egen snap) skulle man være forsiktige med å vise. Influenseren deler daglig bilder, småfilmer, tale og/eller tekst, og forsvarer dette. Hun kaller det «små drypp», at hun ikke viser ansiktet og at det er de som foreldre som skal bestemme, de vet best. (En helt annen sak er at SET nå har vist det meste av babyen med unntak av øynene…) Dette er en meget erfaren (10 år) influenser. Hun «drypper» delingen inn nettopp gjennom bisetninger og hverdagsbilder/-tale. Som influenser vil hun dele hele livet sitt, også barna. Gjennom å snakke om mammarollen, inkluderer hun personlig informasjon, f.eks. hvor mye mme babyen trenger, hvor ofte og når, vaksinereaksjoner og detaljert om babyens sovemønster 24/7. Listen er dessverre lang, det går ikke en dag uten at det kommer «drypp» om ett eller flere av barna. Samlet blir alle disse dryppene til en uhåndterlig elv som renner sine egne veier ut i verden… Det er blitt nevnt et bilde av SET og sønnen på stranden, barnet vises bakfra i badebukse. Bildet ligger bl.a. festet på hennes egen insta. En mannlig influenser fra USA plukket det opp, nå er det delt til og av mange millioner. SET kommenterte at deling var uunngåelig og at det var viktig at hun alltid ble kreditert for sine bilder. Dette er en av konsekvensene av en «liberal» tankegang rundt barneeksponering… Hvorfor deler SET så mye om barna sine, det ville jo være enkelt å la være… Det er fordi hun gjennom disse ti årene vet at det interesserer og initierer klikk = penger i kassen. Der kommer uttrykket å «selge» sine barn fra, eller som en instaprofil uttrykte det: En ny inntektskilde er født. Jeg håper og tror at samfunnsutviklingen går mot en innstramming framfor liberalisering av barneeksponering! Barna våre må vernes, ikke utleveres. De skal få danne sin egen identitet, ikke voksne opp med at flere hundre tusen mennesker «kjenner» dem fra unnfangelsen gjennom mamma sine SoMe-kontoer. Så jeg heier på et forbud mot å dele noe om barn i kanaler der man tjener penger. Amen og så godt sagt @Anemoi🎯🎯!! 8
Gjest Krissie92 Skrevet 13. september #51499 Skrevet 13. september Anemoi skrev (12 minutter siden): Gjennom å snakke om mammarollen, inkluderer hun personlig informasjon, f.eks. hvor mye mme babyen trenger, hvor ofte og når, vaksinereaksjoner og detaljert om babyens sovemønster 24/7. Det er blitt nevnt et bilde av SET og sønnen på stranden, barnet vises bakfra i badebukse. Bildet ligger bl.a. festet på hennes egen insta. En mannlig influenser fra USA plukket det opp, nå er det delt til og av mange millioner. SET kommenterte at deling var uunngåelig og at det var viktig at hun alltid ble kreditert for sine bilder. Dette er en av konsekvensene av en «liberal» tankegang rundt barneeksponering… Jeg kan virkelig ikke se at det er noe ugreit med å dele noe av det du lister opp her. Det er ingen ting her som ikke er helt standard livet med små barn, ingen ting som sier noe om barnets personlighet. Barnet sover, spiser og får vaksiner som de fleste andre norske barn, og reagerer på dem, som barn flest gjør. Bilde på insta, er helt uskyldig. Den gutten i bakgrunnen kan være hvem som helst, og det er ikke mulig å identifisere han på bakgrunn av det bildet. Så igjen, Om det hadde været klistret på alle busser i hele verden, så hadde jeg ikke sett problemet. Hadde sett andre problemer mtp miljø osv. Å hentyde, som noen andre gjorde, at det bilde er noe som pedofile sikler over, det blir for drøyt.
Orly Skrevet 13. september #51500 Skrevet 13. september Anemoi skrev (21 minutter siden): Vi som har fulgt tråden en stund, kjenner debatten her om barneeksponering. Det har presset seg fram at det som gjelder barn (fra SET sin egen snap) skulle man være forsiktige med å vise. Influenseren deler daglig bilder, småfilmer, tale og/eller tekst, og forsvarer dette. Hun kaller det «små drypp», at hun ikke viser ansiktet og at det er de som foreldre som skal bestemme, de vet best. (En helt annen sak er at SET nå har vist det meste av babyen med unntak av øynene…) Dette er en meget erfaren (10 år) influenser. Hun «drypper» delingen inn nettopp gjennom bisetninger og hverdagsbilder/-tale. Som influenser vil hun dele hele livet sitt, også barna. Gjennom å snakke om mammarollen, inkluderer hun personlig informasjon, f.eks. hvor mye mme babyen trenger, hvor ofte og når, vaksinereaksjoner og detaljert om babyens sovemønster 24/7. Listen er dessverre lang, det går ikke en dag uten at det kommer «drypp» om ett eller flere av barna. Samlet blir alle disse dryppene til en uhåndterlig elv som renner sine egne veier ut i verden… Det er blitt nevnt et bilde av SET og sønnen på stranden, barnet vises bakfra i badebukse. Bildet ligger bl.a. festet på hennes egen insta. En mannlig influenser fra USA plukket det opp, nå er det delt til og av mange millioner. SET kommenterte at deling var uunngåelig og at det var viktig at hun alltid ble kreditert for sine bilder. Dette er en av konsekvensene av en «liberal» tankegang rundt barneeksponering… Hvorfor deler SET så mye om barna sine, det ville jo være enkelt å la være… Det er fordi hun gjennom disse ti årene vet at det interesserer og initierer klikk = penger i kassen. Der kommer uttrykket å «selge» sine barn fra, eller som en instaprofil uttrykte det: En ny inntektskilde er født. Jeg håper og tror at samfunnsutviklingen går mot en innstramming framfor liberalisering av barneeksponering! Barna våre må vernes, ikke utleveres. De skal få danne sin egen identitet, ikke voksne opp med at flere hundre tusen mennesker «kjenner» dem fra unnfangelsen gjennom mamma sine SoMe-kontoer. Så jeg heier på et forbud mot å dele noe om barn i kanaler der man tjener penger. Godt skrevet, men tviler på du når gjennom til de som synes deling er helt ok 3 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå