Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet
GulleGull skrev (21 minutter siden):

Barnekonvensjonen er nedfelt i norsk lov. 

«Kan voksne bli straffet om barns rettigheter blir brutt?

Barns rettigheter er skrevet inn i Norges lover. Det betyr at voksne som bryter barns rettigheter kan straffes for det.»

hmmm ser ut som for meg at man ikke trenger en konkret lov for den er allerede inne i lov verket. 

Takk for innspill. 

«Grunnloven er overordnet alle andre lover og barnekonvensjonen gjelder foran annen norsk lov. Dette betyr at barnets beste gjelder på alle områder, også der det ikke står om barnets beste i den loven som regulerer akkurat dette området.«

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kolbeinsen skrev (6 minutter siden):

Støttes! De fleste ønsker att de hadde fri til slikt 😔

Må jo være om noen har ferie tilgode. 

SET.fikk spørsmål om hvorfor hun ikke leide ett firma til og pakke ned og flytte alt.? Men nei.. Det kunne hun ikke fordi dette skulle hun klare selv. 

• Liker 4
Skrevet
elskersommer skrev (39 minutter siden):

Nei SET.. de fleste  tar ikke fri for å flytte. De fleste har jobb 8-16,barn som skal på fritidsaktiviteter,lekser+++

Bilde fra SE sin snapchat 

Screenshot_2025-09-05-13-45-56-679_com.snapchat.android.jpg

Hehe her bommer hun kraftig ja. De aller fleste har jobb og tar man med reisetid så er det ikke så mange timer igjen å bruke til flytting. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
elskersommer skrev (38 minutter siden):

Nei SET.. de fleste  tar ikke fri for å flytte. De fleste har jobb 8-16,barn som skal på fritidsaktiviteter,lekser+++

Bilde fra SE sin snapchat 

Screenshot_2025-09-05-13-45-56-679_com.snapchat.android.jpg

Mange som jobber i kommunen har krav på en dag fri med lønn for og flytte. Så det er ikke alltid dumt og være kommunalt ansatt. I tillegg til å gjerne avspasere/ta ferie. Det har jeg gjort i forbindelse med flytting og barn. Har gjort det i forbindelse med sommerferie så barna ikke flyttet midt i ferie. Tviler på at jeg er den eneste som tar det i forbindelse med ferie/fri.

Men her igjen snus det til Saras negative side. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Minimeg1234 skrev (2 minutter siden):

hmmm ser ut som for meg at man ikke trenger en konkret lov for den er allerede inne i lov verket. 

Takk for innspill. 

«Grunnloven er overordnet alle andre lover og barnekonvensjonen gjelder foran annen norsk lov. Dette betyr at barnets beste gjelder på alle områder, også der det ikke står om barnets beste i den loven som regulerer akkurat dette området.«

Det kan godt være det trengs en presisering i lovverket. Vet ikke hvor ofte barnekonvensjonen blir oppdatert, men den følger sikkert ikke med i tiden for sos media.
Vet det i andre land er rett og slett ett eller annet forbud mot å eksponere og leve av barna sine via sos medier , det har vel også vært en lovanvendelse på det hvor foreldrene  ble dømt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje vi rett og slett skal begynne å melde inn barneeksponering da ! Ikke bare umerket reklame . 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
GulleGull skrev (1 minutt siden):

Det kan godt være det trengs en presisering i lovverket. Vet ikke hvor ofte barnekonvensjonen blir oppdatert, men den følger sikkert ikke med i tiden for sos media.
Vet det i andre land er rett og slett ett eller annet forbud mot å eksponere og leve av barna sine via sos medier , det har vel også vært en lovanvendelse på det hvor foreldrene  ble dømt. 

Vet du hvilket land det gjelder? 
opprig interessert altså men søker litt rundt så finner jeg det kanskje. 

Skrevet (endret)
elskersommer skrev (11 minutter siden):

Må jo være om noen har ferie tilgode. 

SET.fikk spørsmål om hvorfor hun ikke leide ett firma til og pakke ned og flytte alt.? Men nei.. Det kunne hun ikke fordi dette skulle hun klare selv. 

Hun sa også at hun ville ha full kontroll selv, ikke leie inn noen til pakkingen. Men det er jo helt tydelig at hun både vegrer seg og heller gjør andre ting framfor å pakke. Konsekvensene er at det går tregt og de kommer i tidsnød. 
De færreste liker pakkedelen av flyttingen, det kan være tungt og lite artig. Likevel - også kjedelige oppgaver må gjøres!  😉

Endret av Anemoi
  • Liker 7
Skrevet
Minimeg1234 skrev (6 minutter siden):

Vet du hvilket land det gjelder? 
opprig interessert altså men søker litt rundt så finner jeg det kanskje. 

Om du googler så finner du det sikkert. Er for øvrig saker i Norge også hvor foreldre har postet sensitive ting på Facebook vedr barna. Ett ex her: https://www.nrk.no/norge/ble-domt-for-a-ha-delt-bilder-av-datteren_-_-kan-vaere-en-oyeapner-for-mange-1.14509682

Det er flere eksempler, det kan vi evt komme tilbake til. Jeg er i farta til noe annet akkurat nå. 

• Liker 4
Skrevet
Anemoi skrev (2 minutter siden):

Hun sa også at hun ville ha full kontroll selv, ikke leie inn noen til pakkingen. Men det er jo helt tydelig at hun både vegrer seg og heller gjør andre ting framfor å pakke. Konsekvensene er at det går tregt og de kommer i tidsnød. 
De færreste liker pakkedelen av flyttingen, det kan være tungt og lite artig. Likevel - også kjedelige oppgaver må gjøres!  😉

Og her igjen ser vi en grunn til at hun ikke «har tid til å trene «  hun har bare kaos og rot i livet sitt og tlf/eksponering blir valgt fremfor andre fornuftige ting som nå pakking . 

• Liker 7
Skrevet
Angel75 skrev (19 minutter siden):

Mange som jobber i kommunen har krav på en dag fri med lønn for og flytte. Så det er ikke alltid dumt og være kommunalt ansatt. I tillegg til å gjerne avspasere/ta ferie. Det har jeg gjort i forbindelse med flytting og barn. Har gjort det i forbindelse med sommerferie så barna ikke flyttet midt i ferie. Tviler på at jeg er den eneste som tar det i forbindelse med ferie/fri.

Jeg hadde også en dag flyttefri men det er faktisk mye mer jobb enn den ene dagen  det tar å flytte. 
I mitt yrke så er det umulig å ta fri/ferie i forbindelse med flyttingen dersom det ikke tilfeldigvis klaffer med sommerferien . 
så at man protesterer på det Sara E sier her er pga realiteten for mange. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
GulleGull skrev (1 time siden):

Barnekonvensjonen er nedfelt i norsk lov. 

«Kan voksne bli straffet om barns rettigheter blir brutt?

Barns rettigheter er skrevet inn i Norges lover. Det betyr at voksne som bryter barns rettigheter kan straffes for det.»

Det er eit poeng. Eg meinar nokon må prøve influensarane for retten. Det hjelp lite med lover om det berre er på papiret.

• Liker 5
Skrevet
GulleGull skrev (22 minutter siden):

Om du googler så finner du det sikkert. Er for øvrig saker i Norge også hvor foreldre har postet sensitive ting på Facebook vedr barna. Ett ex her: https://www.nrk.no/norge/ble-domt-for-a-ha-delt-bilder-av-datteren_-_-kan-vaere-en-oyeapner-for-mange-1.14509682

Det er flere eksempler, det kan vi evt komme tilbake til. Jeg er i farta til noe annet akkurat nå. 

Jeg søker litt rundt så finner jeg det. 
tror det blir avsporing fra tråden om det blir mye linker til dette. 
Men det er en interessant debatt som nok går under radaren som jeg føler influensererne bare har fått lov å «føyse» vekk. 

• Liker 3
Skrevet
JojoMoyes skrev (41 minutter siden):

Kanskje vi rett og slett skal begynne å melde inn barneeksponering da ! Ikke bare umerket reklame . 

🙌

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Minimeg1234 skrev (6 minutter siden):

Jeg søker litt rundt så finner jeg det. 
tror det blir avsporing fra tråden om det blir mye linker til dette. 
Men det er en interessant debatt som nok går under radaren som jeg føler influensererne bare har fått lov å «føyse» vekk. 

Det er ikke avsporing men relevant til tema. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Angel75 skrev (49 minutter siden):

Ja en dag fri ja.. det stemmer

Men hvem klarer og pakke ned ett helt hus og Kjøre flyttelasset på 1 dag? Å skal da alle som flytter i Norge gjøre dette mellom 20 juni og 20 august for da har barna ferie?

Hvorfor jeg la frem.bilde.er fordi Sara Emilie aner ikke hvordan det er hos familier som jobber 8-16. Hun lever i sin lille boble i Nittedal å tror alle gjør som henne. Kanskje på tide å våkne 

Endret av elskersommer
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Er vel mangel på struktur som gjør at det blir travelt med flyttingen. To av barna er hos far annenhver uke, et barn i barnehage hver dag, dvs to voksne hjemme med baby. Det burde absolutt gått rundt.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
elskersommer skrev (5 minutter siden):

Ja en dag fri ja.. det stemmer

Men hvem klarer og pakke ned ett helt hus og Kjøre flyttelasset på 1 dag? Å skal da alle som flytter i Norge gjøre dette mellom 20 juni og 20 august for da har barna ferie?

Hvorfor jeg la frem.bilde.er fordi Sara Emilie aner ikke hvordan det er hos familier som jobber 8-16. Hun lever i sin lille boble i Nittedal å tror alle gjør som henne. Kanskje på tide å våkne 

Sommerferien var da kun et eksempel.  Og jeg er ikke unik. Beklager for at andre gjør ting annerledes og at den muligheten faktisk finnes. Ferdig fra min side 😘

• Nyttig 4
Skrevet
Minimeg1234 skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde også en dag flyttefri men det er faktisk mye mer jobb enn den ene dagen  det tar å flytte. 
I mitt yrke så er det umulig å ta fri/ferie i forbindelse med flyttingen dersom det ikke tilfeldigvis klaffer med sommerferien . 
så at man protesterer på det Sara E sier her er pga realiteten for mange. 

Er ingen som klarer å flytte på 1 dag. Det å flytte er en lang prosess. Rydde,pakke ned, kanskje kaste mye på fyllinga. Å alt dette kommer i tillegg til en hektisk hverdag for mange

Hadde glatt betalt noen tusen for å.få.dette gjort av andre

• Liker 3
Skrevet (endret)
GulleGull skrev (1 time siden):

I Frankrike må man søke de lokale myndighetene for å eksponere barn under 16 år . 
Har de ikke disse tillatelsene så kan de straffes i inntil 5 år. 

i Norge bruker man ytringsfriheten for å ikke ha en tilsvarende lov. 

Endret av Minimeg1234
  • Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...