GulleGull Skrevet 25. august #49881 Skrevet 25. august Anemoi skrev (1 minutt siden): Interessant tema/observasjon. Kan det være ulike familietradisjoner her? Min erfaring er at kallenavn ofte har en tendens til å sette seg fast, også når det gjelder barn. Til manges fortvilelse - andres fryd. Noen snakker generelt babyspråk med barnet lenge, det er iallfall ikke heldig i forhold til språkutviklingen. Hva slags erfaringer har andre her? Jeg vet ikke, i vår familie er det ikke kalle navn på besteforeldre. «Mommo og Moffa» -vet ikke om jeg hadde fortsatt å si det når jeg ble tenåring liksom. Da tror jeg at jeg hadde omformulert det til mormor og morfar. I hvertfall om jeg omtalte de til andre…. 4
GulleGull Skrevet 25. august #49882 Skrevet 25. august Anemoi skrev (1 minutt siden): SET hadde en kort oppsummering over ukene 1 og 2 tidligere i dag, men det er lite fokus på dette gjennom dagene, syns jeg. Ja virker som man gikk så til de grader hardt ut med opplegget og skulle ha med seg følgerne.. så dabbet det liksom bare av? 3
Totton Skrevet 25. august #49883 Skrevet 25. august GulleGull skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, i vår familie er det ikke kalle navn på besteforeldre. «Mommo og Moffa» -vet ikke om jeg hadde fortsatt å si det når jeg ble tenåring liksom. Da tror jeg at jeg hadde omformulert det til mormor og morfar. I hvertfall om jeg omtalte de til andre…. Kallenavn er koselig synes vi i vår familie. Mine barn har flyttet hjemmefra og studerer, så litt voksne. De sier beste, besten, mommo og moffa. Alle synes det er personlig og koselig. Kan ikke skjønne at det skal være negativt 3 10
Totton Skrevet 25. august #49884 Skrevet 25. august (endret) Anonym_2024 skrev (30 minutter siden): Det fremstår som ren skjær ønsketenkning, men i teorien ja. Enig. Er nok urealistisk. Men det var mitt tilsvar på at brukerne som er motstandere av hets/sjikane/trakkasering/mobbing har flere brukere per person. Endret 25. august av Totton 5 3
Angel75 Skrevet 25. august #49885 Skrevet 25. august Totton skrev (2 minutter siden): Kallenavn er koselig synes vi i vår familie. Mine barn har flyttet hjemmefra og studerer, så litt voksne. De sier beste, besten, mommo og moffa. Alle synes det er personlig og koselig. Kan ikke skjønne at det skal være negativt Fordi det er Sara. Vi har alltid Sagt mommo og moffa. Sier det den dag i dag. Hele familien gjør det. 2 2 7
Anemoi Skrevet 25. august #49886 Skrevet 25. august GulleGull skrev (7 minutter siden): Ja virker som man gikk så til de grader hardt ut med opplegget og skulle ha med seg følgerne.. så dabbet det liksom bare av? Noe i den retningen, ja. 😉 Hun gikk visst på en smell i Bergen, tok en forklaring/unnskyldning om det. Det kan jo være utfordrende å ha alt for mange baller i luften samtidig… 2
Totton Skrevet 25. august #49887 Skrevet 25. august Stargaze skrev (28 minutter siden): Dette. Hun er ikke over snittet intelligent når hun utleverer barns sykdom, bruker barna for å tjene penger og ikke skjønner omfanget av det hun gjør.. Mulig du forveksler intelligens og vurderingsevne. Intelligens handler i stor grad om evnen til å lære, forstå komplekse sammenhenger, løse problemer og tenke abstrakt. Det måles ofte gjennom IQ-tester, akademiske prestasjoner eller evne til logisk resonnering. Mens vurderingsevne, derimot, handler om evnen til å ta kloke, etiske og praktiske beslutninger i virkelige situasjoner. Det inkluderer sosial forståelse, impulskontroll, moralsk kompass og evnen til å se konsekvenser av egne handlinger. Akkurat det med vurderingsevne er det dessverre noen mangler både «her og der» 3 7
GulleGull Skrevet 25. august #49888 Skrevet 25. august Anemoi skrev (6 minutter siden): Noe i den retningen, ja. 😉 Hun gikk visst på en smell i Bergen, tok en forklaring/unnskyldning om det. Det kan jo være utfordrende å ha alt for mange baller i luften samtidig… Ja den «helsereisen» kan jo vente til alt roer seg. Men fikk vist frem treningstøy da.. 5
GulleGull Skrevet 25. august #49889 Skrevet 25. august (endret) Totton skrev (18 minutter siden): Kallenavn er koselig synes vi i vår familie. Mine barn har flyttet hjemmefra og studerer, så litt voksne. De sier beste, besten, mommo og moffa. Alle synes det er personlig og koselig. Kan ikke skjønne at det skal være negativt Har ikke sagt det var negativt? Endret 25. august av GulleGull 4
Totton Skrevet 25. august #49890 Skrevet 25. august GulleGull skrev (3 minutter siden): Har ikke sagt det var negativt? Nei, det har du ikke. Jeg ser nå at mitt svar egentlig skulle vært plassert under en annens kommentar. Beklager det🌸 2
Dupers Skrevet 25. august #49891 Skrevet 25. august Angel75 skrev (24 minutter siden): Fordi det er Sara. Vi har alltid Sagt mommo og moffa. Sier det den dag i dag. Hele familien gjør det. Jeg tenker på det som rart uansett hvem det er om voksne eller barn over 6 år bruker kallenavn på denne måten. For meg er det vare rart at man ikke har benyttet seg av familie for å øve seg på å si en av de vanskeligste bokstavene for barn 4
Totton Skrevet 25. august #49892 Skrevet 25. august (endret) Dupers skrev (22 minutter siden): Jeg tenker på det som rart uansett hvem det er om voksne eller barn over 6 år bruker kallenavn på denne måten. For meg er det vare rart at man ikke har benyttet seg av familie for å øve seg på å si en av de vanskeligste bokstavene for barn Vi har brukt og bruker kallenavn fordi det er personlig, varmt og nært. Ordforråd, uttale, språkforståelse og kommunikasjonskompetanse utvikler seg helt fint selv om man sier mommo til mormor Endret 25. august av Totton 2 8
Anemoi Skrevet 25. august #49893 Skrevet 25. august (endret) Også leksene til et barn kan funger som innhold på SoMe… Trist, tristere tristest. 😔 Endret 25. august av Anemoi 5 6
elskersommer Skrevet 25. august #49894 Skrevet 25. august Anemoi skrev (1 time siden): Jeg ser bare utsolgt i XXL i den mørkegrønne. Eller? Stemmer.. xxl🙂jeg skrev feil🙂 1
Måne Rampelyset Skrevet 25. august #49895 Skrevet 25. august Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing. Måne, admin. 5 2
elskersommer Skrevet 25. august #49896 Skrevet 25. august (endret) Stargaze skrev (1 time siden): Dette. Hun er ikke over snittet intelligent når hun utleverer barns sykdom, bruker barna for å tjene penger og ikke skjønner omfanget av det hun gjør.. Nå må jeg spørre . Jeg ser du siterer meg hvor jeg skriver noe om att jeg mener Sara u er over snittet intelligent.. hvor i all verden har jeg skrevet dette🤔🤔 eller det slettet av admin Endret 25. august av elskersommer 1
Undrende123 Skrevet 25. august #49897 Skrevet 25. august Anemoi skrev (57 minutter siden): Noe i den retningen, ja. 😉 Hun gikk visst på en smell i Bergen, tok en forklaring/unnskyldning om det. Det kan jo være utfordrende å ha alt for mange baller i luften samtidig… GulleGull skrev (50 minutter siden): Ja den «helsereisen» kan jo vente til alt roer seg. Men fikk vist frem treningstøy da.. Er det et ønske om at hun skal feile, eller hva er greia? Hun holder jo fremdeles på, selv om hun gikk på en maccern-smell i Bergen. Hvem har ikke gjort det, liksom. Hun spiser bedre og beveger seg mer, og målet for denne uken er økt, i tillegg til at hun har lagt inn flere øvelser enn "bare" skritt. Stå på, alle dere som holder på med livstilsendringer, og ikke la de som ler av dere stoppe dere... 1 11
GulleGull Skrevet 25. august #49898 Skrevet 25. august Anonym_2024 skrev (6 timer siden): Det er helt i tråd med forretningsmodellen. Billig produsert til skyhøy pris. Hvorfor kjøpe noe når det er «dropp» når man kan kjøpe med 30% rabatt kort tid etterpå? Jeg tror nok flere har skjønt dette etter hvert. Ser sånn ut. 5
Minimeg1234 Skrevet 25. august #49899 Skrevet 25. august (endret) Dupers skrev (1 time siden): Er det noen her som har vært borti språkutviklingsteorier? SE selv har jo en del tale-problemer (og trøbbel med ideomatidke utrykk), og når hun da fremmer at barna skal kalle besteforeldre navn med baby-språk, fremmer det da at barnas språk utvikler seg riktig? Jeg er vant til at barn utvikler seg bort fra slike kallenavn på besteforeldre når de lærer seg snakke skikkelig. Med tanke på at pappaen til Sara E er fra Kroatia så er det ikke så unaturlig at Sara E trøbler med ideomatiske utrykk fra Norge. Han er også autist (høyt fungerende) som også kan gjøre metaforiske utrykk vanskelig . jeg ser det derfor ganske så naturlig at Sara E ikke er god på dette fordi det er utrykk som rett og slett ikke er brukt der hjemme. At barn har kallenavn på sine besteforeldre som ble laget når de var babyer har ingenting å si på språkutviklingen. Det er bare navn . Endret 25. august av Minimeg1234 Skrev inn riktig land 6 2
Vinnanna15 Skrevet 25. august #49900 Skrevet 25. august Minimeg1234 skrev (3 minutter siden): Med tanke på at pappaen til Sara E er fra Ukraina (tror det er derifra) så er det ikke så unaturlig at Sara E trøbler med ideomatiske utrykk fra Norge. Han er også autist (høyt fungerende) som også kan gjøre metaforiske utrykk vanskelig . jeg ser det derfor ganske så naturlig at Sara E ikke er god på dette fordi det er utrykk som rett og slett ikke er brukt der hjemme. At barn har kallenavn på sine besteforeldre som ble laget når de var babyer har ingenting å si på språkutviklingen. Det er bare navn . Nå er vel han fra Kroatia... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå