Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

arnoyb skrev (41 minutter siden):

Litt rart at man ikke klarer å skille rollene synes jeg. SE har en rolle som influenser. Samtidig er hun investor i selskaper og hun reklamerer for det og andre firma. Hvor er det komplisert?  

Jeg kan heller ikke forstå at det er vanskelig å skille rollene. Sitter å lurer på om jeg er en mensa kandidat. 🤣🤣

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Så en ny følger som går inn på noe av innholdet til Sara Emilie vil forstå at hun tjener penger på salg av kjolen hun har på seg uten at hun merker det på noen som helst måte?

Nei, så derfor, som jeg skriver, meld inn.  Men om man ser på bør man skjønne at hun tjener penger på at man ser på den snappen generelt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (Akkurat nå):

Nei, så derfor, som jeg skriver, meld inn.  Men om man ser på bør man skjønne at hun tjener penger på at man ser på den snappen generelt. 

Men dette er jo det som gjør det komplisert.

Det er ikke komplisert for MEG - for jeg er kritisk til det jeg ser på alle influensere. Men det kan definitivt være komplisert for andre å forstå. Og det er i strid med loven.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo det som gjør det komplisert.

Det er ikke komplisert for MEG - for jeg er kritisk til det jeg ser på alle influensere. Men det kan definitivt være komplisert for andre å forstå. Og det er i strid med loven.

Men om man faktisk tror det er noe privat konto så er det ikke influensere det er noe feil på, da bør man vurdere å søke verge. Alle vet da at de som har merking oppe ved navnet tjener penger på det de legger ut. Så om man ser på SE lage frokost i sin Hest genser, bør man ikke være i tvil selv om det ikke står annonse eller egenreklame der.   At de ikke merkes, feilmerkes osv har jeg aldri forsvart, det bør meldes inn.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Jeg må bare påpeke en ting.

Det er ikke nødvendigvis det influensers gjør. Og som noen andre påpekte at en influenser skal provosere.

En influenser er en påvirker. Det er ingenting som tilsier at de må vise privatlivet sitt, blande roller eller provosere noen. En influenser/påvirker kan fint påvirke noen uten å blande privatlivet sitt inn eller provosere. Men noen velger allikevel å gjøre det.

Det er naturligvis deres valg. Og Sara Emilie er en av disse som jeg vil kalle uetiske som ikke klarer å faktisk være ærlig om at metodene deres er i strid med markedsføringsloven, alkoholloven og langt over grensen til å krenke barnas rett til privatliv.

Og disse velger jeg lett bort.

Støtter 100 % det du skriver, takk for supplerende innlegg! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (5 minutter siden):

Men om man faktisk tror det er noe privat konto så er det ikke influensere det er noe feil på, da bør man vurdere å søke verge. Alle vet da at de som har merking oppe ved navnet tjener penger på det de legger ut. Så om man ser på SE lage frokost i sin Hest genser, bør man ikke være i tvil selv om det ikke står annonse eller egenreklame der.   At de ikke merkes, feilmerkes osv har jeg aldri forsvart, det bør meldes inn.  

Perfekt eksempel på hvorfor dette er komplisert. :)

De som har merker tjener penger på innholdet de legger ut, betalt ut fra Snapchat basert på den tydelige reklamen som er mellom snappene deres. Der har Snapchat gjort det veldig tydelig og veldig enkelt å skille mellom det som er "personlig innhold" fra skaperen (kontoeier), og det som er betalt reklame fra noen for å få deg til å kjøpe noe.

Det er det som det gule merket betyr.

Når innholdsskaperen i tillegg får betalt ved å markedsføre andre sine produkter via betalt samarbeid, eller ved å markedsføre egne produkter så sier lovverket at innholdet skal merkes tydelig om nettopp dette. Får man for eksempel opp Sara Emilie i utforsk på snap så står det "saraaemiliee" der. Hvordan skal nye som ikke kjenner henne vite at treningstøyet hennes selges av Careless? Eller skidressen av Snowroller? Eller kjolen av Amicas? Eller babyservicet fra Salabim?

IMG_2232.jpeg.1b8d1a3252df71a1303b5c99766e0807.jpeg

Svaret er at det kan de ikke. Og det er dette som gjør det "komplisert". Du mener derimot at de burde ha verge om de ikke forstår det. Det sier sitt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Perfekt eksempel på hvorfor dette er komplisert. :)

De som har merker tjener penger på innholdet de legger ut, betalt ut fra Snapchat basert på den tydelige reklamen som er mellom snappene deres. Der har Snapchat gjort det veldig tydelig og veldig enkelt å skille mellom det som er "personlig innhold" fra skaperen (kontoeier), og det som er betalt reklame fra noen for å få deg til å kjøpe noe.

Det er det som det gule merket betyr.

Når innholdsskaperen i tillegg får betalt ved å markedsføre andre sine produkter via betalt samarbeid, eller ved å markedsføre egne produkter så sier lovverket at innholdet skal merkes tydelig om nettopp dette. Får man for eksempel opp Sara Emilie i utforsk på snap så står det "saraaemiliee" der. Hvordan skal nye som ikke kjenner henne vite at treningstøyet hennes selges av Careless? Eller skidressen av Snowroller? Eller kjolen av Amicas? Eller babyservicet fra Salabim?

IMG_2232.jpeg.1b8d1a3252df71a1303b5c99766e0807.jpeg

Svaret er at det kan de ikke. Og det er dette som gjør det "komplisert". Du mener derimot at de burde ha verge om de ikke forstår det. Det sier sitt.

Ja det bør si sitt at du finner dette komplisert. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (Akkurat nå):

Som jeg sa tidligere så finner ikke JEG det komplisert.

Men verden handler ikke om bare meg. Jeg stilte deg et enkelt spørsmål om hvordan en ny bruker kan vite at kontoen til saraaemiliee er fult av egenreklame når hun ikke merker innholdet. Du som sier dette ikke er komplisert for noen og at de som mener det burde ha verge må jo kunne svare på det enkle spørsmålet?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella50 skrev (4 timer siden):

Privat Snapchat konto? 🤔 Omtaler du Snapchat kontoen til Saraaemiliee As som har en omsetning på flere milioner på reklameoppdrag som privat? 

Så klart det er en privat Snapchat konto.. Hun eksponerer barna sine daglig,familien eksponeres daglig,husbygging,ferieturer osv.. mener du virkelig at det ikke har noe med hennes privatliv og gjøre?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (18 minutter siden):

Som jeg sa tidligere så finner ikke JEG det komplisert.

Men verden handler ikke om bare meg. Jeg stilte deg et enkelt spørsmål om hvordan en ny bruker kan vite at kontoen til saraaemiliee er fult av egenreklame når hun ikke merker innholdet. Du som sier dette ikke er komplisert for noen og at de som mener det burde ha verge må jo kunne svare på det enkle spørsmålet?

Her lager du din egen historie. Jeg sier at umerket reklame skal meldes inn og ikke er greit. Men om noen titter inn og ikke skjønner at det er en konto som tjener penger så er det noe feil. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (4 minutter siden):

Her lager du din egen historie. Jeg sier at umerket reklame skal meldes inn og ikke er greit. Men om noen titter inn og ikke skjønner at det er en konto som tjener penger så er det noe feil. 

Men hvordan skal en ny bruker som ikke kjenner Sara Emilie forstå at kjolen hun står i er noe hun tjener penger på når hun ikke merker det?

Dette er det folk flest ser - hva er det her som sier at Sara Emilie tjener penger på det hun viser frem?

IMG_2232.jpeg.2e6637bfa8286b3bc6edc41aa0a76cf3.jpeg

Du sier at dette ikke er komplisert. Jeg kan enda ikke se at du har forklart det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal en ny bruker som ikke kjenner Sara Emilie forstå at kjolen hun står i er noe hun tjener penger på når hun ikke merker det?

Dette er det folk flest ser - hva er det her som sier at Sara Emilie tjener penger på det hun viser frem?

IMG_2232.jpeg.2e6637bfa8286b3bc6edc41aa0a76cf3.jpeg

Du sier at dette ikke er komplisert. Jeg kan enda ikke se at du har forklart det...

Får litt inntrykk av at du må være tett. Jeg har aldri påstått at de skal vite det. Men at hun tjener penger på at du ser på snappen bør være uten tvil. Er det feil eller umerket er det topp å melde inn. Det er fortsatt ikke komplisert om hun er bedrift eller privatperson.  Hva er det da du mener "de andre" ikke skjønner som jeg har påstått er enkelt?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (2 minutter siden):

Får litt inntrykk av at du må være tett. Jeg har aldri påstått at de skal vite det. Men at hun tjener penger på at du ser på snappen bør være uten tvil. Er det feil eller umerket er det topp å melde inn. Det er fortsatt ikke komplisert om hun er bedrift eller privatperson.  Hva er det da du mener "de andre" ikke skjønner som jeg har påstått er enkelt?

Vel, om en ikke skal kunne vite dette - hvordan skal det da være enkelt å forstå at hun tjener penger på å reklamere for en Hest-genser når hun ikke merker det?

arnoyb skrev (52 minutter siden):

Og grunnen til at jeg drar frem nye brukere er at selv de skal forstå markedsverdien av det de ser på for kontoeieren. Jeg er enig med deg i at manglende merking skal rapporteres - men for folk som ikke kjenner Sara Emilie fra før så kan de umulig forså at alt hun har på seg enten er reklame for eget merke eller et samarbeid. Den eneste måten de kan forstå det på er via merking - som hun ikke er så flink på. Det er da dette som gjør det komplisert å skille rollene..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella50 skrev (1 time siden):

Jeg kan heller ikke forstå at det er vanskelig å skille rollene. Sitter å lurer på om jeg er en mensa kandidat. 🤣🤣

Tvilsomt 😂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (58 minutter siden):

arnoyb skrev (41 minutter siden):

arnoyb skrev (8 minutter siden):

Stort sett er diskusjonene her saklige, men her karakteriseres en bruker på en måte som ikke er greit!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (1 time siden):

Selvom «alle vet» så skal det slik vel gjøres riktig og ordentlig? Kan ikke merkes godt nok egentlig. Det skal ikke være tvil. Er jo jobben deres -hvorfor ikke gjøre den skikkelig og etterrettelig tenker jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Vel, om en ikke skal kunne vite dette - hvordan skal det da være enkelt å forstå at hun tjener penger på å reklamere for en Hest-genser når hun ikke merker det?

Og grunnen til at jeg drar frem nye brukere er at selv de skal forstå markedsverdien av det de ser på for kontoeieren. Jeg er enig med deg i at manglende merking skal rapporteres - men for folk som ikke kjenner Sara Emilie fra før så kan de umulig forså at alt hun har på seg enten er reklame for eget merke eller et samarbeid. Den eneste måten de kan forstå det på er via merking - som hun ikke er så flink på. Det er da dette som gjør det komplisert å skille rollene..

Hun tjener ikke penger på Hest genseren, om det er generelt på reklame, så sier jeg som jeg har sakt hele veien, hun må merke det men tjener fortsatt penger på alle video og bilder du ser på på snap enten det er reklame eller ikke.

Jeg er enig at hun er dårlig på å merke reklame og skal man skjønne om det er reklame eller ikke må det merkes. Men jeg kan ikke tro at noen automatisk tror at dette er en privatperson som ikke selger seg selv bare for at det ikke står merka reklame.  Du må ikke forstå om hun tjener penger på genseren sin eller ikke for å skjønne dette, må du det så gjentar jeg, søk verge for noen kommer til å ruinere deg på din ferd gjennom verden!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (1 minutt siden):

Selvom «alle vet» så skal det slik vel gjøres riktig og ordentlig? Kan ikke merkes godt nok egentlig. Det skal ikke være tvil. Er jo jobben deres -hvorfor ikke gjøre den skikkelig og etterrettelig tenker jeg.

Å det er jeg enig i. Eneste grunnen til at det ikke gjøres riktig er nok at de sikkert tjener bedre om de ikke merker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (7 minutter siden):

Stort sett er diskusjonene her saklige, men her karakteriseres en bruker på en måte som ikke er greit!

Nei det er ikke en bruker som karakteriseres i alle tre siteringene. Den første er et generelt utsagn om oss alle.

Nr to er et usaklig svar, direkte til en bruker til et usaklig utsagn direkte gjort mot meg.

Nr tre er et usaklig svar mot en bruker som bevisst snur på det jeg skriver og påstår jeg mener noe annet enn det jeg skriver.

Er karakteristikker greit bare mot enkelte brukere siden du bare drar frem disse tre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (24 minutter siden):

Hun tjener ikke penger på Hest genseren, om det er generelt på reklame, så sier jeg som jeg har sakt hele veien, hun må merke det men tjener fortsatt penger på alle video og bilder du ser på på snap enten det er reklame eller ikke.

Jeg er enig at hun er dårlig på å merke reklame og skal man skjønne om det er reklame eller ikke må det merkes. Men jeg kan ikke tro at noen automatisk tror at dette er en privatperson som ikke selger seg selv bare for at det ikke står merka reklame.  Du må ikke forstå om hun tjener penger på genseren sin eller ikke for å skjønne dette, må du det så gjentar jeg, søk verge for noen kommer til å ruinere deg på din ferd gjennom verden!

Eksempel 1:
Du går inn på en snapkonto, ser fem-seks segmenter før det dukker opp en tydelig merket reklame fra et bedrift som tydelig prøver å selge deg et produkt, før det går tilbake til innhold fra kontoen du opprinnelig gikk inn på.

Eksempel 2:
Du går inn på en snapkonto, ser fem-seks segmenter før du lurer på hvor den fine kjolen er kjøpt. Du spør kontoeier og får beskjed om at det er fra egen kolleksjon og link til å kjøpe kjolen.

Ser du forskjellen på disse to eksemplene? Kontoeier (innholdsskaperen) får betalt i begge tilfellene.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...