Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Luby Lu skrev (6 timer siden):

Nei , bruker du to kjoler på sammen ?

Ikke bry deg om slike fordummende kommentarer, det blir sikkert flott med to forskjellige farger å bytte på med

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

elskersommer skrev (18 timer siden):

SET sier selv hun vil bli større enn Cubus.. derfor nevner jeg de

Nei, ikke SET som skal bli like stor som Cubus. Sara sier at hun drømmer om at Careless skal bli like stort som Cubus. 
Jeg forstår hva du mener, men det blir veldig feil når du sammenligner Sara med Cubus og Warner brødrene med en influenser.  

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (15 timer siden):

Hvorfor merke det egenreklame da når hun viser Careless produkter? Hvis ikke SE sin snapkonto også er Careless sin snapkonto? Mulig jeg ikke henger helt med. 

Snapchat kontoen tilhører Saraaemiliee As. Careless har ikke Snapchat konto. Dersom influenseren reklamerer for eget produkt, merkes det egenreklame. Dersom influenseren reklamerer for andres produkt, merkes det reklame eller annonse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (15 timer siden):

Er nok en grunn til att hun ikke har to kanaler på snapchat..  For nå kan hun kjøre masse umerket reklame på sin private Snapchat 

Privat Snapchat konto? 🤔 Omtaler du Snapchat kontoen til Saraaemiliee As som har en omsetning på flere milioner på reklameoppdrag som privat? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella50 skrev (6 minutter siden):

Privat Snapchat konto? 🤔 Omtaler du Snapchat kontoen til Saraaemiliee As som har en omsetning på flere milioner på reklameoppdrag som privat? 

Ja du tenker på samme kanal hvor hun eksponerer barn, graviditet, sex, frieri, sykdom, rot +++?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Ja du tenker på samme kanal hvor hun eksponerer barn, graviditet, sex, frieri, sykdom, rot +++?

Ja, det stemmer. Sara er influenser, og deler livet sitt og reklame på den kanalen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella50 skrev (2 timer siden):

Ja, det stemmer. Sara er influenser, og deler livet sitt og reklame på den kanalen. 

Men burde ikke kanalen da hete SaraaEmiliee As? 

Jeg kan ikke finne noe sted at den snapkontoen utelukkende er for SE AS. 

SE AS er vel for alle reklameoppdrag for hun som influenser, og hun blander dette i sin "private" snap. Det samme med CL

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipperyslope skrev (2 minutter siden):

Men burde ikke kanalen da hete SaraaEmiliee As? 

Jeg kan ikke finne noe sted at den snapkontoen utelukkende er for SE AS. 

SE AS er vel for alle reklameoppdrag for hun som influenser, og hun blander dette i sin "private" snap. Det samme med CL

Private snap?  Hun har en snap og inntjeningene der går til SET AS. Når det reklameres skal det merkes. Det er ingen lovverk som sier at snapkontoer må hete AS.  Du kan ikke finne at denne snappen utelukkende er sor SE AS, men poenget er at du ikke finner noen plass at den er linka til et annet firma, for det er den ikke.  Hun henviser veldig ofte til Careless sine offesielle sider når folk spør spørsmål om pris, dropp osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (4 minutter siden):

Private snap?  Hun har en snap og inntjeningene der går til SET AS. Når det reklameres skal det merkes. Det er ingen lovverk som sier at snapkontoer må hete AS.  Du kan ikke finne at denne snappen utelukkende er sor SE AS, men poenget er at du ikke finner noen plass at den er linka til et annet firma, for det er den ikke.  Hun henviser veldig ofte til Careless sine offesielle sider når folk spør spørsmål om pris, dropp osv. 

Mulig privat blir feil ordvalg, kanskje personlige snap er bedre. 

Det ble vel skrevet lenger opp her at 

Bella50 skrev (2 timer siden):

Snapchat kontoen tilhører Saraaemiliee As

Uansett syns jeg det er mye mixa roller på den kontoen. Om det er bevisst eller ubevisst er noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipperyslope skrev (5 minutter siden):

Uansett syns jeg det er mye mixa roller på den kontoen. Om det er bevisst eller ubevisst er noe annet. 

Litt rart at man ikke klarer å skille rollene synes jeg. SE har en rolle som influenser. Samtidig er hun investor i selskaper og hun reklamerer for det og andre firma. Hvor er det komplisert?  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (22 minutter siden):

Litt rart at man ikke klarer å skille rollene synes jeg. SE har en rolle som influenser. Samtidig er hun investor i selskaper og hun reklamerer for det og andre firma. Hvor er det komplisert?  

Syns ikke det er lett å se når man går inn, er det SE som privat, er det grunder av CE, er det reklame? 

Og den evige diskusjonen hva som skal deles. Er det da influenser SE eller privat? Som feks ved sykdom, eksponering eller lignende? 

Var vel en mix med Fotoknutsen var det ikke? 

Har jo sikkert blitt bedre på merking siden den gang.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipperyslope skrev (33 minutter siden):

Jepp, det er sara emilie som privat person, saraemiliee as og carless i en og samme snap. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipperyslope skrev (2 minutter siden):

Syns ikke det er lett å se når man går inn, er det SE som privat, er det grunder av CE, er det reklame? 

Og den evige diskusjonen hva som skal deles. Er det da influenser SE eller privat? Som feks ved sykdom, eksponering eller lignende? 

Var vel en mix med Fotoknutsen var det ikke? 

Har jo sikkert blitt bedre på merking siden den gang.

Er det dårlig merking melder du inn.  Når man lever av å dele er det jo bare rart å kalle det privat. Det er jo en influenser som tjener på sin snap og alt hun deler er jo jobben hennes men hun er jo ikke Careless. Hun setter selv grenser for hva hun eksponerer for vi har inget regelverk for det i Norge.  Med Fotoknutsen var det feilmerking, værsågod å meld inn.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

arnoyb skrev (31 minutter siden):

I det ene øyeblikket kan hun vise bilder av seg selv på akutten i umerket reklame for egne klær. Deretter kan hun vise et totalt bombet vaskerom før hun rett etter reklamerer for et eller annet supert vaskemiddel. Merket med reklame. I Careless tøy (umerket). Så viser hun gjerne frem crocksen på terassen før hun snakker om det nye huset de bygger samtidig som hun skryter over prisen og linker til egen profil for husbyggingen. Iført kjole fra Amicas. Etterfulgt av reklame for arkitekten av huset uten å merke det. Og på kvelden kan det gjerne iblandes tørrprat om sinte følgere og hatere på Kvinneguiden samtidig som en viser alkohol i innholdet og gjerne snakker om samboers yteevne på soverommet og frieriplaner som aldri blir noe av. Halveis merket.

Hvordan kan dette ikke være rotete og komplisert?

Lovverket er faktisk veldig klar og tydelig på en ting - og det gir SE f**n i hver dag. Og den ene tingen er at det skal være klart og tydelig for både nye og gamle følgere når Sara Emilie viser noe som har markedsverdi for henne og gir henne inntekt. Det skal merkes. Hver gang.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipperyslope skrev (37 minutter siden):

Jeg støtter deg, @slipperyslope, å se hvilken rollen SET har/tar i ulike sammenhenger, er ikke så lett. Hun kan f.eks. være privatperson som forteller om frokost og graviditet, hun kan være selger/markedsfører av klær eller hun kan ta «bestevenninne-rollen» for 180.000 såkalte «venner». SET bruker og skifter helt bevisst mellom de ulike rollene, som samles i yrkesbetegnelsen influenser.

Snapkanalen til Saraaemiliee AS er en skikkelig samrørekonto, det samme er instakanalen hennes. Snap fungerer i praksis som en reklamekanal for firmaet Careless AS. Samtidig og på samme kanal eksponerer hun «barn, graviditet, sex, frieri, sykdom, rot +++?» som @Snublefot62 skriver. For det er det influensere gjør, de blander og selger skamløst privatliv og bedriftsliv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

I det ene øyeblikket kan hun vise bilder av seg selv på akutten i umerket reklame for egne klær. Deretter kan hun vise et totalt bombet vaskerom før hun rett etter reklamerer for et eller annet supert vaskemiddel. Merket med reklame. I Careless tøy (umerket). Så viser hun gjerne frem crocksen på terassen før hun snakker om det nye huset de bygger samtidig som hun skryter over prisen og linker til egen profil for husbyggingen. Iført kjole fra Amicas. Etterfulgt av reklame for arkitekten av huset uten å merke det. Og på kvelden kan det gjerne iblandes tørrprat om sinte følgere og hatere på Kvinneguiden samtidig som en viser alkohol i innholdet og gjerne snakker om samboers yteevne på soverommet og frieriplaner som aldri blir noe av. Halveis merket.

Hvordan kan dette ikke være rotete og komplisert?

Lovverket er faktisk veldig klar og tydelig på en ting - og det gir SE f**n i hver dag. Og den ene tingen er at det skal være klart og tydelig for både nye og gamle følgere når Sara Emilie viser noe som har markedsverdi for henne og gir henne inntekt. Det skal merkes. Hver gang.

Det er jo ikke rotete eller vanskelig å skjønne, det er dårlig merking.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LivEinar skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter deg, @slipperyslope, å se hvilken rollen SET har/tar i ulike sammenhenger, er ikke så lett. Hun kan f.eks. være privatperson som forteller om frokost og graviditet, hun kan være selger/markedsfører av klær eller hun kan ta «bestevenninne-rollen» for 180.000 såkalte «venner». SET bruker og skifter helt bevisst mellom de ulike rollene, som samles i yrkesbetegnelsen influenser.

Snapkanalen til Saraaemiliee AS er en skikkelig samrørekonto, det samme er instakanalen hennes. Snap fungerer i praksis som en reklamekanal for firmaet Careless AS. Samtidig og på samme kanal eksponerer hun «barn, graviditet, sex, frieri, sykdom, rot +++?» som @Snublefot62 skriver. For det er det influensere gjør, de blander og selger skamløst privatliv og bedriftsliv.

Jeg må bare påpeke en ting.

Det er ikke nødvendigvis det influensers gjør. Og som noen andre påpekte at en influenser skal provosere.

En influenser er en påvirker. Det er ingenting som tilsier at de må vise privatlivet sitt, blande roller eller provosere noen. En influenser/påvirker kan fint påvirke noen uten å blande privatlivet sitt inn eller provosere. Men noen velger allikevel å gjøre det.

Det er naturligvis deres valg. Og Sara Emilie er en av disse som jeg vil kalle uetiske som ikke klarer å faktisk være ærlig om at metodene deres er i strid med markedsføringsloven, alkoholloven og langt over grensen til å krenke barnas rett til privatliv.

Og disse velger jeg lett bort.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (2 minutter siden):

Om dere ønsker å se en privatperson så gjør dere jo det, jeg mener det er naivt. Det er en influenser som lever av å være influenser.  Når hun viser frokost osv så er det fortsatt en influenser, når hun reklamerer skal det merkes, rapporter inn om det ikke gjøres. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke rotete eller vanskelig å skjønne, det er dårlig merking.

Så en ny følger som går inn på noe av innholdet til Sara Emilie vil forstå at hun tjener penger på salg av kjolen hun har på seg uten at hun merker det på noen som helst måte?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Jeg må bare påpeke en ting.

Det er ikke nødvendigvis det influensers gjør. Og som noen andre påpekte at en influenser skal provosere.

En influenser er en påvirker. Det er ingenting som tilsier at de må vise privatlivet sitt, blande roller eller provosere noen. En influenser/påvirker kan fint påvirke noen uten å blande privatlivet sitt inn eller provosere. Men noen velger allikevel å gjøre det.

Det er naturligvis deres valg. Og Sara Emilie er en av disse som jeg vil kalle uetiske som ikke klarer å faktisk være ærlig om at metodene deres er i strid med markedsføringsloven, alkoholloven og langt over grensen til å krenke barnas rett til privatliv.

Og disse velger jeg lett bort.

Det er det disse som liksom er "hverdags influensere" gjør. Selger sitt private liv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...