Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

GulleGull skrev (1 minutt siden):

Barnekriteriene for å sette ME diagnose er mye løsere en ME kriterier for voksne. Slik at flere får nok ME diagnose som kanskje har andre ting. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Men de sier at barn har bedre odds for å bli bra; men det er jo pga at de har andre kriterier de diagnostiserer etter hos barn. 

Okei! Tusen takk for svar. Da er det altså forskjellige på voksne og barn ved diagnose og sykdomsforløp. Det visste jeg faktisk ikke 😊 Vet du om det er mulig å bli syk igjen? Altså etter å f.eks hatt det som barn, bli "frisk" (litt som SET) for å så få tilbakefall eller hva man kan kalle det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niffler skrev (32 minutter siden):

Hun var ikke utbrent da? Jeg kan veldig lite om ME men hvis hun ikke ble utreda skikkelig, hvordan får man diagnosen ME? Eller er det noe jeg går glipp av her? Og hvis hun fikk ME etter kyssesyken så er det jo mange som er slitne en lengre periode etter.

Jeg var utbrent som tenåring. Lå i senga og bare stirra inn i veggen, uendelig timer søvn men fortsatt trøtt og sliten. Var på skolen for å skrive prøver, resten gjorde jeg hjemme. 

Jeg fikk kyssesyken i voksen alder, ble aldri frisk. Er i dag ufør, etter 6 år i nav systemet, utredninger, arbeidsvurdering, rehab opphold osv. 

Jeg kan ikke fatte at SE står frem med den ME historien sin, og prater så mye om det som hun gjør. Hun er IKKE et ansikt utad når det gjelder ME. 
Om hun fikk kyssesyken som ung, og ME diagnosen så var hun nok en av de få heldige som ble raskt frisk. Det skjer, da spesielt med unge mennesker. 
men jeg tviler på at hun i det hele tatt har hatt ME. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niffler skrev (7 minutter siden):

Okei! Tusen takk for svar. Da er det altså forskjellige på voksne og barn ved diagnose og sykdomsforløp. Det visste jeg faktisk ikke 😊 Vet du om det er mulig å bli syk igjen? Altså etter å f.eks hatt det som barn, bli "frisk" (litt som SET) for å så få tilbakefall eller hva man kan kalle det?

Vet ikke men er jo voksne som føler seg mer el mindre frisk, som tar opp for mye av sitt normale liv for så å få tilbakefall. Jeg har ikke erfaring med ME og barn så tørr ikke si noe om det, jeg har ME men fikk det som voksen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange med adhd og autisme spekter lidelser som er feildiagnostisert med ME, som har det man kaller komprnsasjons-burnout. Husk at fastleger kan sette diagnosen, de har ikke nødvendigvis kunnskap om dette, og mange er udiagnostisert (altså adhd og autisme), og ergo forstår man ikke at kriteriet «ikke kan forklares av andre årsaker» i ME-diagnosen faktisk ikke er oppfylt.

ME er fortsatt en sekkediagnose, man sammenlikner epler, pærer, kokosnøtter, bananer og resten av fruktfatet. I SE sin historie er det jøvlig mye som skurrer, mest av alt pga alle de logiske bristene hun selv har skapt med ulike versjoner av tidslinje, symptomer og utvikling….

P.S. Beklager orddelingsfeil, Apple har begynt å dele opp sammensatte ord etter siste oppdatering!😱

Endret av Ninaen
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (21 minutter siden):

Barnekriteriene for å sette ME diagnose er mye løsere en ME kriterier for voksne. Slik at flere får nok ME diagnose som kanskje har andre ting. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Men de sier at barn har bedre odds for å bli bra; men det er jo pga at de har andre kriterier de diagnostiserer etter hos barn. 

Det du skriver, stemmer. I artikkelen fra 2012 om SET sin lillebror, har de med flere avsnitt om dette. Han var 14 år da han slet med dette, samme alder var SET da sykdomssymptomene hennes startet. Utdrag fra artikkelen fra 2012:

«Heldigvis for Lukas er prognosene gode. De aller fleste barn med ME blir bedre.

- Prognosene for barn med ME er vesentlig bedre enn for voksne. Mange blir friske eller bedre, men det er langvarig og traumatisk, ofte tar det flere år før de blir en bedring, sier Vegard B. Wyller.

Siw Risøy er spesialpedagog og har skrevet en fagartikkel om barn med ME og skolegang. Selv har hun en sønn på som slet med ME gjennom hele ungdommen. I dag er han utdannet ingeniør.Man kan klare seg fint i livet selv om man får ME i en ung alder.»

Endret av LivEinar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (4 minutter siden):

Er mange med adhd og autisme spekter lidelser som er feildiagnostisert med ME, som har det man kaller komprnsasjons-burnout. Husk at fastleger kan sette diagnosen, de har ikke nødvendigvis kunnskap om dette, og mange er udiagnostisert (altså adhd og autisme), og ergo forstår man ikke at kriteriet «ikke kan forklares av andre årsaker» i ME-diagnosen faktisk ikke er oppfylt.

ME er fortsatt en sekkediagnose, man sammenlikner epler, pærer, kokosnøtter, bananer og resten av fruktfatet. I SE sin historie er det jøvlig mye som skurrer, mest av alt pga alle de logiske bristene hun selv har skapt med ulike versjoner av tidslinje, symptomer og utvikling….

P.S. Beklager orddelingsfeil, Apple har begynt å dele opp sammensatte ord etter siste oppdatering!😱

Spot on, @Ninaen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

faltforfristelsen skrev (53 minutter siden):

Hvorfor ta mer utdanning når man har lykkes uten? Det hadde ikke jeg orket.

Fordi hun skal betale ut ett hus til 25 mill, 4 barn som skal opp og fram, og alle ser jo trenden på snap, det er ikke noe penger å tjene der om ikke så veldig lenge - og generelt så er folk mer opplyst om at Careless er kinakjoler som er overpriset med nupper, eller smuler 😂 kundene er ikke dumme, flere og flere ser hvilke drittprodukter de har betalt latterlig mye for, og kan ikke tro at så mange syns de ser så forbanna fine ut heller, det meste er jo grusomt og forstørrer det man har for mye - æsj.

Så hadde hun skjønt at korthuset allerede begynner å rase, så kunne det vært greit å falt tilbake på noe hvertfall.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (25 minutter siden):

Må bare tilføye noe. ME er ikke en sekkediagnose, det er en diagnose med ett validert sett kriterier og ett distinkt sykdomsmønter og de som har sett mange ME pasienter vet hva de skal se etter. Det er jo ikke sånn at man ikke har noen objektive funn under en utredning . Det har desverre blitt en «sekkediagnose»  pga en historie av slapp diagnostisering fra mange år tilbake i tid når de brukte andre kriterier og folk som selvdiagnostiserer seg og fastleger som ikke utreder skikkelig før de kaller det ME. Det ødelegger for de som faktisk har «ekte» ME. («Ekte» ME var forøvrig min fastleges uttrykk)

Endret av GulleGull
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når fikk SE uføretrygd? 18 år? Hun sier at Nav hadde blandet seg inn i att hun tok førerkort som 18/19 åring. Å det flere år etter. Jeg skjønner ikke alt hun snakker om

Bilde fra SE sin Snapchat Screenshot_2025-01-29-23-00-19-113_com.snapchat.android.thumb.jpg.3d71c2c2ba0f053ddae4782eff7dfe70.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (9 timer siden):

Må bare tilføye noe. ME er ikke en sekkediagnose, det er en diagnose med ett validert sett kriterier og ett distinkt sykdomsmønter og de som har sett mange ME pasienter vet hva de skal se etter. Det er jo ikke sånn at man ikke har noen objektive funn under en utredning . Det har desverre blitt en «sekkediagnose»  pga en historie av slapp diagnostisering fra mange år tilbake i tid når de brukte andre kriterier og folk som selvdiagnostiserer seg og fastleger som ikke utreder skikkelig før de kaller det ME. Det ødelegger for de som faktisk har «ekte» ME. («Ekte» ME var forøvrig min fastleges uttrykk)

Takk for presisering, jeg tenkte ikke på å inkludere den nyanseringen, for mente det du skriver her, at i praksis er det (blitt/vært) en sekkediagnose, og som du skriver er kriteriene endret og mange av dem som fikk diagnosen for en del år siden ville aldri fått den i dag, men har den jo fortsatt likevel (det er det samme med fibromyalgi). Jeg har selv blitt ekstra obs på dette med nevroutviklingsforstyrrelser og hvor mange som har ME-diagnose også etter jeg ble diagnostisert selv, og er skremt over hvor mange i helsevesenet som ikke virker å være kjent med kompensasjons-burnout, som et eksempel. Mange har fått ME-diagnosen først, og så adhd eller autisme spekter senere, og så blir ME stående. Det er jo også mange som «bare» var utbrent som fikk ME-diagnose tidligere, det skal de jo ikke få med dagens kriterier.

Hva som er tilfelle med SE blir jo spekulasjoner. Men det er ikke spekulasjoner å si at det er jævlig pussig med alt hun har greid i følge seg selv samtidig som mørkt rom og rullestol, og alle de logiske bristene og rotet med tidslinja og ulike varianter av historien i både SoMe og ukepressen er hun selv ansvarlig for. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (9 timer siden):

Men når fikk SE uføretrygd? 18 år? Hun sier at Nav hadde blandet seg inn i att hun tok førerkort som 18/19 åring. Å det flere år etter. Jeg skjønner ikke alt hun snakker om

Bilde fra SE sin Snapchat Screenshot_2025-01-29-23-00-19-113_com.snapchat.android.thumb.jpg.3d71c2c2ba0f053ddae4782eff7dfe70.jpg

Kjøpte hun ikke leilighet da hun var 19? Eller var det 21? Har prøvd å google nå. Både på når hun ble ufør og dette. Er jo et hav av artikler på henne… 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Debbie M skrev (10 timer siden):

Fordi hun skal betale ut ett hus til 25 mill, 4 barn som skal opp og fram, og alle ser jo trenden på snap, det er ikke noe penger å tjene der om ikke så veldig lenge - og generelt så er folk mer opplyst om at Careless er kinakjoler som er overpriset med nupper, eller smuler 😂 kundene er ikke dumme, flere og flere ser hvilke drittprodukter de har betalt latterlig mye for, og kan ikke tro at så mange syns de ser så forbanna fine ut heller, det meste er jo grusomt og forstørrer det man har for mye - æsj.

Så hadde hun skjønt at korthuset allerede begynner å rase, så kunne det vært greit å falt tilbake på noe hvertfall.

Og likevel øker bare careless i omsetning, så dette korthuset du snakker om er ikke nødvendigvis i ferd med å rase. Jeg tar ikke mer utdanning "i tilfelle" nåværende utdanning ikke funker, gjør du? Vi vanlige folk sparer, har forsikringer og gjør endringer hvis det oppstår behov for det, og det tipper jeg Sara Emilie også gjør. Og hvis careless og sosiale medier går adundas for henne, så er det sikkert mange som vil ansette henne med den erfaringen hun har. Kanskje ikke med bok lønn til å finansiere huset til 25 millioner, men jeg antar at hun har en plan hvis hun etterhvert ser antydninger til at dette ikke går. De hadde ikke fått lånet hvis banken ikke trodde hun kunne finansiert det.

Når det er sagt er jeg enig i at careless ikke har de beste/fineste varene, og at Sara Emilie gjør mye kritikkverdig som gjør at hun kanskje mister flere følgere, men jeg tror ikke hun er dum. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SET fikk symptomer som 14-åring. Når det gjelder prognosen til barn/unge som får ME, synes det dokumentert enighet om følgende: 

«De aller fleste barn og unge med CFS/ME blir mye bedre, og mange blir friske.»
https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/cfsme-kronisk-utmattelse-hos-barn-og-unge/

«Generelt er prognosen god hos barn og unge, basert på erfaring.»
https://nhi.no/sykdommer/barn/ulike-sykdommer/cfsme-hos-barnunge/all

«Oppfølgingsstudier antyder at ungdom har bedre prognose enn voksne (Cairns & Hotopf, 2005; Joyce, Hotopf & Wessely, 1997), men mange unge pasienter er syke i flere år.» https://psykologisk.no/sp/2017/01/e1/

Endret av LivEinar
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper både hun og broren er autister sånn som faren. Hun mangler jo alt av sosiale antenner.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
faltforfristelsen skrev (2 timer siden):

Og likevel øker bare careless i omsetning, så dette korthuset du snakker om er ikke nødvendigvis i ferd med å rase. Jeg tar ikke mer utdanning "i tilfelle" nåværende utdanning ikke funker, gjør du? Vi vanlige folk sparer, har forsikringer og gjør endringer hvis det oppstår behov for det, og det tipper jeg Sara Emilie også gjør. Og hvis careless og sosiale medier går adundas for henne, så er det sikkert mange som vil ansette henne med den erfaringen hun har. Kanskje ikke med bok lønn til å finansiere huset til 25 millioner, men jeg antar at hun har en plan hvis hun etterhvert ser antydninger til at dette ikke går. De hadde ikke fått lånet hvis banken ikke trodde hun kunne finansiert det.

Når det er sagt er jeg enig i at careless ikke har de beste/fineste varene, og at Sara Emilie gjør mye kritikkverdig som gjør at hun kanskje mister flere følgere, men jeg tror ikke hun er dum. 

Omsetningen øker ja, men både likviditet og soliditet er lav. Det er ikke et hus på trygg stengrunn for å si det sånn. Hadde vært overnervøs om jeg var henne med det byggeprosjektet og mannen på samme skuta.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkekokkendin skrev (38 minutter siden):

Tipper både hun og broren er autister sånn som faren. Hun mangler jo alt av sosiale antenner.

Man må ikke ha en diagnose for å ha dårlig sosial kompetanse.

Hun har jo igrunn sittet alene på rommet/i huset siden ungdomskolen frem til dags dato.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

faltforfristelsen skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på omsetning og resultat. Statistisk sett sitter hun igjen med mindre pr krone brukt i 2023 enn hun gjorde i 2022. I tillegg har gjelda økt betraktelig.

Når det gjelder utdanning osv så synes jeg det blir litt snevert å tenke at en er "ferdig" utdannet etter grunnskole/videreskole. For å holde seg faglig oppdatert er man i de fleste yrker i dag nødt til å utvikle seg på en eller annen måte. For noen betyr det enkeltstående kurs mens for andre blir det skole med årsstudium, utenlandsopphold og påbygging med studiepoeng. Det er veldig få som bør stoppe med utdanningen når en får seg jobb/fullfører yrkesfag. Og det vil ofte krever at en har generell studiekompetanse som Sara Emilie ikke har (men kunne fått).

Sara Emilie er og litt i en særstilling der hun fremstiller seg som en vellykket grunder og bedriftseier. For å lykkes her krever det faktisk at en holder seg oppdatert og følger med. At hun skaut gullfuggelen med Careless er strengt tatt en tilfeldighet slik det ser ut i dag, og det er ikke engang hun som driver firmaet  lenger i følge offentlige opplysninger. Og alle andre bedrifter hun har prøvd seg på har lykkes i svært varierende grad (stort sett ikke).

Så Sara Emilie burde for egen del tenke langsiktig og faktisk ta seg en utdannelse. For til nå virker det ikke som om hun faktisk har noen faglig kunnskap som kan nyttes andre steder enn å selge kroppen/livet sitt. Og når det mister interessen hos folk (noe den tydelig er i ferd med å gjøre) så har hun få andre muligheter igjen. Jeg bryr meg ikke hva hun velger å gjøre, men hun burde gjøre det for sin egen (og familien) sin del.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker faktisk hun sa noe om det der da hun snakket om det høye lånet de har tatt. At når bankdamen hadde spurt om hva de skulle gjøre om hun evt ble syk igjen. Så hadde Sara svart at da tjente hun jo enda mer, for da fikk hun enda mer views pga folk var nyskjerrig eller noe i den duren. 
Overbeviste nå banken tydeligvis. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...