Nussepus Skrevet søndag kl. 15:56 #53581 Skrevet søndag kl. 15:56 (endret) Minimeg1234 skrev (2 timer siden): På den lokale kroa du liksom. Der er det ikke 13.9 fulle arbeidsplasser. Siden det er så poppis å spørre om dokumentasjon her inne, har du dokumentasjon på at det er barnehender som har laget disse klærne? Nei det gidder jeg ikke. Hun har heller aldri bevist at det ikke er det. Men hun nektet lenge på at klærne ble sydd i Kina da. Da var det stort trykk på at det var i EUROPA delen av Tyrkia. Endret søndag kl. 18:14 av Nussepus skrivefeil. 7
Roe Skrevet søndag kl. 16:00 #53582 Skrevet søndag kl. 16:00 Minimeg1234 skrev (4 minutter siden): På den lokale kroa du liksom. Der er det ikke 13.9 fulle arbeidsplasser. Siden det er så poppis å spørre om dokumentasjon her inne, har du dokumentasjon på at det er barnehender som har laget disse klærne? Tviler på at det stemmer.. Careless produserer kun på fabrikker med tredjepartsinspeksjon (BSCI eller Sedex) sertifisert for ISO 9001/14001 og de er medlem av Etisk Handel Norge i tillegg til at de har opplyst om at de gjennomfører egne besøk til fabrikk.. Dette er jo nettopp systemer som er med på å sikre at arbeidsforholdene følger internasjonale standarder og at barnearbeid ikke forekommer under deres leverandører.. 😊 1 3
Era Vulgaris Skrevet søndag kl. 16:05 #53583 Skrevet søndag kl. 16:05 Barnearbeidet tar hennes egne avkom seg av, de er på jobb 24/7. 3 10
oss-to Skrevet søndag kl. 16:19 #53584 Skrevet søndag kl. 16:19 Undrende123 skrev (35 minutter siden): @Minimeg1234 må nesten få slippe å stå til ansvar for hva jeg skriver. Vi er ulike personer med ulike meninger. I give up🫣. Beklagar🤗 håpar ingen av dykk tek det personleg. Eg legg vekk tastaturet for i kveld. 2 1 1
Nussepus Skrevet søndag kl. 16:21 #53585 Skrevet søndag kl. 16:21 Era Vulgaris skrev (15 minutter siden): Barnearbeidet tar hennes egne avkom seg av, de er på jobb 24/7. ja det stemmer. My mistake. Legger meg flat. 5 2
elskersommer Skrevet søndag kl. 16:21 #53586 Skrevet søndag kl. 16:21 Era Vulgaris skrev (15 minutter siden): Barnearbeidet tar hennes egne avkom seg av, de er på jobb 24/7. Er viktig at all sertifisering og lover er godkjent slik at det ikke skjer barnearbeid i Kina🙈 men derimot hjemme i huset til mamma'n og grunder av Careless ja der er det ikke så nøye😔😔 4 5
GulleGull Skrevet søndag kl. 16:27 #53587 Skrevet søndag kl. 16:27 (endret) Roe skrev (46 minutter siden): Tviler på at det stemmer.. Careless produserer kun på fabrikker med tredjepartsinspeksjon (BSCI eller Sedex) sertifisert for ISO 9001/14001 og de er medlem av Etisk Handel Norge i tillegg til at de har opplyst om at de gjennomfører egne besøk til fabrikk.. Dette er jo nettopp systemer som er med på å sikre at arbeidsforholdene følger internasjonale standarder og at barnearbeid ikke forekommer under deres leverandører.. 😊 Vil bare skyte inn at det er ingen garanti for at dette, som ser veldig bra ut på papiret fungerer i praksis. Når disse systemene som du kaller det skal følges opp så går det i hovedsak på stikkprøver og risikovurderinger bla. hvor det kan forekomme veldig mange smutthull på mange områder. Fabrikkene er også gode på å skjule barnearbeid og dårlige arbeidsforhold ovenfor feks besøkende og inspektører på fabrikken ved f.eks. forfalske arbeidsavtaler, dvs arbeiderne har andre vilkår enn de arb avtalene som er offentlige. Underleverandører, altså de som leverer varer til produksjonen til fabrikkene er nok ikke så lett å passe på har gode forhold for sine ansatte igjen -blir rett og slett for mange ledd å følge med på i en fabrikkproduksjon. Det kan ha vært bra når de har fått sertifisering men klarer ikke opprettholde det. Osv -mange fallgruver her. Så man kan egentlig aldri stole 100% på slike etisk handel sertifisering. Det gjelder for alle som selger og produserer varer i utlandet, ikke bare CL. Endret søndag kl. 16:47 av GulleGull 2 6
Era Vulgaris Skrevet søndag kl. 16:29 #53588 Skrevet søndag kl. 16:29 elskersommer skrev (6 minutter siden): Er viktig at all sertifisering og lover er godkjent slik at det ikke skjer barnearbeid i Kina🙈 men derimot hjemme i huset til mamma'n og grunder av Careless ja der er det ikke så nøye😔😔 Nettopp. Er jo helt uskyldig og fullstendig forsvarlig det som skjer der. 2 7
Klittings Skrevet søndag kl. 16:52 #53589 Skrevet søndag kl. 16:52 Era Vulgaris skrev (2 timer siden): Peplum er mest kledelig på veldig slanke mennesker, mener jeg. Hver sin smak, men personlig liker jeg ikke fasongen det gir. Er man overvektig, står «skjørtet» rett ut og får deg til å se større ut. Det meste av Careless sine klær er laget for de som har svær rumpe og er smalere oventil; som Sara og trollmor sin kropp 😅 6
Roe Skrevet søndag kl. 16:59 #53590 Skrevet søndag kl. 16:59 elskersommer skrev (36 minutter siden): Er viktig at all sertifisering og lover er godkjent slik at det ikke skjer barnearbeid i Kina🙈 men derimot hjemme i huset til mamma'n og grunder av Careless ja der er det ikke så nøye😔😔 Det har jeg aldri påstått. 😊 3
Anonym_2024 Skrevet søndag kl. 17:05 #53591 Skrevet søndag kl. 17:05 Minimeg1234 skrev (1 time siden): Dette var mange spørsmål. Tar for meg arbeidsplasser. Med utgangspunkt i at butikkene ligger i kjøpesentre og åpningstidene er som her jeg bor 9-20 på hverdager og 9-18 på lørdager så er det ca 11,9 stillinger om det er én på jobb om gangen. Hvordan de er delt opp vet jeg ikke . Så med SE og V sine stillinger så er det 13.9 stillinger. Vil jo si at SE har skapt en del arbeidsplasser. Tar et lite forbehold om at jeg kan ha regnet feil. Uansett så tror jeg ikke det er så langt unna. Du spekulerer. Ingen dokumentasjon på noe av de påstandene du kommer med. 3 2
Roe Skrevet søndag kl. 17:06 #53592 Skrevet søndag kl. 17:06 GulleGull skrev (32 minutter siden): Vil bare skyte inn at det er ingen garanti for at dette, som ser veldig bra ut på papiret fungerer i praksis. Når disse systemene som du kaller det skal følges opp så går det i hovedsak på stikkprøver og risikovurderinger bla. hvor det kan forekomme veldig mange smutthull på mange områder. Fabrikkene er også gode på å skjule barnearbeid og dårlige arbeidsforhold ovenfor feks besøkende og inspektører på fabrikken ved f.eks. forfalske arbeidsavtaler, dvs arbeiderne har andre vilkår enn de arb avtalene som er offentlige. Underleverandører, altså de som leverer varer til produksjonen til fabrikkene er nok ikke så lett å passe på har gode forhold for sine ansatte igjen -blir rett og slett for mange ledd å følge med på i en fabrikkproduksjon. Det kan ha vært bra når de har fått sertifisering men klarer ikke opprettholde det. Osv -mange fallgruver her. Så man kan egentlig aldri stole 100% på slike etisk handel sertifisering. Det gjelder for alle som selger og produserer varer i utlandet, ikke bare CL. Bra skrevet. Det er riktig at ingen systemer kan gi 100% garanti mot brudd i praksis (det gjelder alle internasjonale leverandører) og det er såklart viktig å være realistisk. 😊 Men poenget med BSCI, Sedex, ISO-sertifiseringer og medlemskap i Etisk Norsk Handel er nettopp med på å minimere risikoen betydelig. Disse systemene kombinerer revisjoner, tredjepartsinspeksjoner og krav til leverandører med dokumentasjon og egenkontroll, dette er med på å gi en god ramme for sikring av at arbeidsforholdene følger internasjonale standarder.. I tillegg gjennomføres egne fabrikkbesøk og kontroller, i tillegg til alt dette. Det viser at de aktivt følger med på produksjonen og velger de fabrikkene som oppfyller nokså strenge etiske krav.. Men ja, det er likevel ingen garanti tilstede. I praksis har Careless/Element likevel satt opp flere lag med tiltak som gjør det svært usannsynlig at barnearbeid (eller evt andre uetiske arbeidsforhold) forekommer under produksjonen, noe jeg synes er bra uavhengig av hvilken bedrift det er snakk om. 😊 2 2
hso Skrevet søndag kl. 17:09 #53593 Skrevet søndag kl. 17:09 Klittings skrev (7 minutter siden): Det meste av Careless sine klær er laget for de som har svær rumpe og er smalere oventil; som Sara og trollmor sin kropp 😅 Helt enig. Jeg syns generelt mye av careless klerne er dårlig snitt, lite pene mønster og ganske overprisa. Men at det er ett snitt som kan være fint på enkelt kroppsfasonger helt klart! Å det i seg selv er jo veldig bra, men skulle helst sett at det kom i ensfarget uten mønster noen ganger. 17.mai kjolen som kommer nå er egentlig ett veldig bra snitt, men selvsagt full i de blomstene. Der tror jeg nok hun hadde solgt mer til en ny gruppe mennesker ved å velge å ha de ensfarget, å da i farger som hvit, svart, blå.. men hun tenker nok utelukkende ut fra hva hun selv vil gå med. Å da blir det dessverre bare hennes «største» støtte spillere som kjøper (har skjønt det er mange av de) ellers så syns jeg Sara virker som alle andre influensere😅 bare at hun har en stil som ikke treffer meg som person. Når det kommer til barne- eksponering er hun langt fra verst, kom over en juliana pande rolfsen på insta, å det er nok det verste tilfelle jeg noen gang har sett!! Så håper Sara å andre større influensere kan endre kurs å ikke vise barn, eller snakke om de.. for de som andre mennesker klarer å ha en kanal uten at barn må nevnes. 2 1
Minimeg1234 Skrevet søndag kl. 17:12 #53594 Skrevet søndag kl. 17:12 (endret) Anonym_2024 skrev (7 minutter siden): Du spekulerer. Ingen dokumentasjon på noe av de påstandene du kommer med. Håper du tuller nå. Endret søndag kl. 17:13 av Minimeg1234 7
Anemoi Skrevet søndag kl. 17:26 #53595 Skrevet søndag kl. 17:26 (endret) Uke 40, 2025 De fire bildene er fra SET sin snap denne uken. Ellers fortsetter mor etter samme mønster som tidligere mtp å vise barna på bilder og film (alt utenom ansikt forfra), siste uken intet unntak. Jeg har nedenfor valgt ut noen eksempler på barneeksponeringen fra SET sin snapp, det var to barn i hjemmet. Mor har fortalt hvor mange måneder babyen var blitt og babyens reaksjon i forhold til det aktuelle utviklingstrinnet. Hun tok opp hvordan baby reagerte i ulike situasjoner, hva slags oppmerksomhet hun krevde, når og hva hun gråt av og hvordan de voksne da måtte forholde seg for å roe henne ned. Mormor eksponerer også barna med bilder, film og ord/talte. Hun fortalte at hun ved et uhell hadde vist bilde av 2-åringen i en spesiell situasjon. Det var ment for familien, men havnet på mormors åpne snap. Mormor oppdaget dette etter litt og slettet, men over hundre hadde sett det og vel halvparten hadde tatt skjermbilde. Tidligere har mormor lagt ut film av hele babyen i vognen inkludert ansiktet, og det ble liggende lenger. Mor SET viste film fra det rommet i huset hun kalte lekerommet, med hvilke leker 2-åringen brukte og hva han koste seg med. Det ble også lagt ut bilder og fortalt om en aktivitet mor og 2-åring drev på med sammen. Jeg skulle ønske jeg kunne ha sagt - ingen eksponering denne uken… 😣 Endret søndag kl. 17:30 av Anemoi 3 3 3
elskersommer Skrevet søndag kl. 17:31 #53596 Skrevet søndag kl. 17:31 Anonym_2024 skrev (22 minutter siden): Moren til Sara Emilie har fortalt at 55 stykk tok skjermbilde? Det er helt sykt. Man kan spørre seg hva disse 55 menneskene skal med bilde av et ukjent barn. Dette er desverre hva som skjer når mamma og bestemor eksponerer slik de gjør 😔 trist men sant 9
Bibbi_ Skrevet søndag kl. 17:32 #53597 Skrevet søndag kl. 17:32 elskersommer skrev (Akkurat nå): Dette er desverre hva som skjer når mamma og bestemor eksponerer slik de gjør 😔 trist men sant Alt for penger vet du! Skal jo tross alt holde to hus i drift. 6 2
Anemoi Skrevet søndag kl. 17:41 #53598 Skrevet søndag kl. 17:41 hso skrev (31 minutter siden): Når det kommer til barne- eksponering er hun langt fra verst, kom over en juliana pande rolfsen på insta, å det er nok det verste tilfelle jeg noen gang har sett!! Så håper Sara å andre større influensere kan endre kurs å ikke vise barn, eller snakke om de.. for de som andre mennesker klarer å ha en kanal uten at barn må nevnes. Jeg støtter det du skriver her om at de «store» influenserne burde endre kurs og ikke vise eller snakke om barna sine på SoMe. SET er en av de aller største norske influenserne og når ut til mange, mange flere enn de små (med mindre følgertall) som kanskje eksponerer enda mer. Derfor er det viktig å vise hvordan SET bruker sine barn for å få flere klikk og tjene mer penger. 3
Stargaze Skrevet søndag kl. 17:42 #53599 Skrevet søndag kl. 17:42 Anonym_2024 skrev (34 minutter siden): Moren til Sara Emilie har fortalt at 55 stykk tok skjermbilde? Det er helt sykt. Man kan spørre seg hva disse 55 menneskene skal med bilde av et ukjent barn. Skummelt.. 8
Minimeg1234 Skrevet søndag kl. 17:48 #53600 Skrevet søndag kl. 17:48 NoaideBiehtar skrev (1 time siden): 13 årsverk i 2024, så du har truffet godt. https://www.tv2.no/underholdning/millionhopp-for-influensermerke-okte-med-over-50-millioner/17838293/ Norge består av svært mange slike små bedrifter som sysselsetter noen få årsverk og det er selvfølgelig kjempeviktig for økonomien. Se der ja. Det var jammen ikke verst 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå