Gjest Krissie92 Skrevet 12. september #51441 Skrevet 12. september Anemoi skrev (1 minutt siden): Da er du i så fall den eneste i tråden som mener dette. Samtlige andre brukere (som har sagt noe om det) mener at SET sin barneeksponering er kritikkverdig og ønsker at hun slutter med det. Les gjerne noen av mine innlegg i tråden der jeg eksemplifiserer hva som utleveres av tekst, tale, film og bilder. Det lever jeg fint med. Kan ikke være enig med alle. Som mamma så ville jeg valg annerledes- men jeg kan ikke se at det hun gjør er skadelig. Synst mye at det som skrives og kommenteres på her er storm i vannglass. Men altså, vi er nok grunnleggende uenige, og det er fint nok det. Ønsker deg en god natts søvn!
Donnap Skrevet 12. september #51442 Skrevet 12. september Måtte flire litt nå, fikk opp både Therese, Nyhus og Sara Emilie på utforsk samtidig med clickbait overskrifter : Therese: Drama i leiren. Uvenner? Nyhus: Ikke lenger på talefot? Sara Emilie: ett eller annet med uvenner? Usikker på hva det sto, det forsvant igjen. Hvor mange ganger har de kjørt den der samtidig, det er noen, jeg har sett det flere ganger. Sikkert bare pga Sara Emilie har kuttet ut alt annet enn Careless, det fikk jeg også opp på utforsk i dag. Clickbait overskrifter kan jeg ikke fordra, og faller aldri for fristelsen å klikke inn på dem. Og her tenker jeg vi kan være 100 prosent sikker på at det ikke er noe uvennskap denne gangen heller. Fulgte Sara Emilie og Therese samtidig en stund, og ganske ofte når Sara Emilie var Cruella så var Therese også det, og la Sara Emilie ut noe om knute på tråden mellom dem gjorde også Therese det. Noe så innmari tåpelig, akkurat som om Therese måtte herme hele tiden. 4 5
Minimeg1234 Skrevet 12. september #51443 Skrevet 12. september (endret) Krissie92 skrev (På 12.9.2025 den 23.55): Jeg respekterer at vi har grunnleggende ulike perspektiver, jeg anerkjenner også at jeg mulig ikke har sett alt hun har lagt ut de siste 3 årene og at det finnes andre som eksponerer mer og mindre enn SET. Eksponering opplever jeg at handler om å dele informasjon som er privat og som barnet ikke aktivt har samtykket til at skal deles, som kan skade barnet, være til sjenanse, forlegenhet, eller skade barnet. La meg sette opp et eksempel på hendelser i en morgen, og hvordan den kan omtales på en måte jeg opplever er innafor og en måte jeg opplever ikke er innafor. Den fiktive morgenen: Minste hadde urolig natt, mye amming, eldste mange dia1 alarmer, nest eldste hadde mareritt og den nest yngste tisset i sengen. Seig start på dagen og kaos ut døren. Nest yngste utviste mye selvstendighet og det var nesten umulig å få han med seg ut døren. Litt forsinket levering, men rakk skolen akkurat. Innafor: Å snakke om at man var mye våken, at det ble lite søvn. Helt ok å snakke om at det var mye amming - det er jo bare en baby som oppfører seg som en baby. Helt ok å snakke om at det var dia1 alarmer og hvordan det er for en mamma. Kan og nevne mareritt og tissing i seng, men ikke mer enn i en bi setning. For selv om det er helt normalt, kan det være til forkleinelse for barna. Helt ok å nevne at det var travelt å komme seg ut døren, og at man rakk skolen med nød og neppe, men ikke å gå i detaljer. Ikke ok: Filme barnet som ammer og klage over at det er lite søvn igjennom natten. Filme at man bytter sensor, måler BS manuelt, setter insulin. Snakke om hvordan barnet opplever å ha dia1. Filme at man trøster barn som har hatt mareritt, forteller hva drømmen handlet om og hvordan man møtte barnet. Filming av bytting på seng og utlevering av anekdoter om hvor mye/lite/lenge de andre barna tisset i sengen. Filming av kaos på badet, en kaotisk frokost, eller av at de prøver å komme seg ut døren. Filming av avlevering og en utblåsning om barna i kamera. Jeg syns ikke det er greit å nevne noe personlig om barna . Det burde ikke nevnes i det hele tatt. Det er så personlig at det hører ikke til ute i det store nettet. Endret 16. oktober av Minimeg1234 Fjernet noe av innlegget. 11 2 2
Anemoi Skrevet 12. september #51444 Skrevet 12. september Krissie92 skrev (19 minutter siden): Det lever jeg fint med. Kan ikke være enig med alle. Som mamma så ville jeg valg annerledes- men jeg kan ikke se at det hun gjør er skadelig. Synst mye at det som skrives og kommenteres på her er storm i vannglass. Men altså, vi er nok grunnleggende uenige, og det er fint nok det. Ønsker deg en god natts søvn! Ja, vi er helt klart fundamentalt uenige i synet på barneeksponering. Takk for hilsen og jeg sender det samme tilbake til deg - en god natts søvn! 5
Anemoi Skrevet 12. september #51445 Skrevet 12. september Minimeg1234 skrev (1 minutt siden): Jeg syns ikke det er greit å snakke om noe rundt barns dia 1 , mareritt eller tissing i senga. Det burde ikke nevnes i det hele tatt. Dette er så personlig at det hører ikke til ute i det store nettet. Igjen, støttes, @Minimeg1234! 1 2
elskersommer Skrevet 12. september #51446 Skrevet 12. september Minimeg1234 skrev (1 time siden): Jeg måtte inn å se hva Sara E . la ut etter å ha lest i denne tråden . Hørtes helt forferdelig ut . Heldigvis oppfatter jeg det som deg at det er mye humor og selvironi i snappen. Det var overhodet ikke som det inntrykket jeg fikk her inne. Humor med glimt i øyet 🙈 (Beklager men bare måtte) 1
elskersommer Skrevet 12. september #51447 Skrevet 12. september Krissie92 skrev (59 minutter siden): Jeg respekterer at vi har grunnleggende ulike perspektiver, jeg anerkjenner også at jeg mulig ikke har sett alt hun har lagt ut de siste 3 årene og at det finnes andre som eksponerer mer og mindre enn SET. Eksponering opplever jeg at handler om å dele informasjon som er privat og som barnet ikke aktivt har samtykket til at skal deles, som kan skade barnet, være til sjenanse, forlegenhet, eller skade barnet. La meg sette opp et eksempel på hendelser i en morgen, og hvordan den kan omtales på en måte jeg opplever er innafor og en måte jeg opplever ikke er innafor. Den fiktive morgenen: Minste hadde urolig natt, mye amming, eldste mange dia1 alarmer, nest eldste hadde mareritt og den nest yngste tisset i sengen. Seig start på dagen og kaos ut døren. Nest yngste utviste mye selvstendighet og det var nesten umulig å få han med seg ut døren. Litt forsinket levering, men rakk skolen akkurat. Innafor: Å snakke om at man var mye våken, at det ble lite søvn. Helt ok å snakke om at det var mye amming - det er jo bare en baby som oppfører seg som en baby. Helt ok å snakke om at det var dia1 alarmer og hvordan det er for en mamma. Kan og nevne mareritt og tissing i seng, men ikke mer enn i en bi setning. For selv om det er helt normalt, kan det være til forkleinelse for barna. Helt ok å nevne at det var travelt å komme seg ut døren, og at man rakk skolen med nød og neppe, men ikke å gå i detaljer. Ikke ok: Filme barnet som ammer og klage over at det er lite søvn igjennom natten. Filme at man bytter sensor, måler BS manuelt, setter insulin. Snakke om hvordan barnet opplever å ha dia1. Filme at man trøster barn som har hatt mareritt, forteller hva drømmen handlet om og hvordan man møtte barnet. Filming av bytting på seng og utlevering av anekdoter om hvor mye/lite/lenge de andre barna tisset i sengen. Filming av kaos på badet, en kaotisk frokost, eller av at de prøver å komme seg ut døren. Filming av avlevering og en utblåsning om barna i kamera. Fatter ikke att noen mener att eksponering og salg av sine barn på internett er ok? Barna har ikke bedt om og få være på nett.😔 La barn være barn. Det er ingen som trenger og vite noe om de små 3 8
Minimeg1234 Skrevet 12. september #51448 Skrevet 12. september elskersommer skrev (14 minutter siden): Humor med glimt i øyet 🙈 (Beklager men bare måtte) Masse humor med glimt i øyet 😊 1
Gjest Krissie92 Skrevet 12. september #51449 Skrevet 12. september (endret) Minimeg1234 skrev (32 minutter siden): Jeg syns ikke det er greit å snakke om noe rundt barns dia 1 , mareritt eller tissing i senga. Det burde ikke nevnes i det hele tatt. Dette er så personlig at det hører ikke til ute i det store nettet. Dia1 og andre autoimmune sykdommer er det virkelig ingen ting å legge skjul på. Jeg har f.eks. cøliaki og flere i min familie har cøliaki og dia1. Dette er noe man er genetisk betinget, man kan ikke få det uten å ha genene for det, og det er like lite selvforskyldt som om man har blå eller grønne øyne. Derfor bør det være like naturlig å snakke om som om man har grønne eller blå øyne. Det er bare en del av hvordan den kroppen funker, og det er viktig at det er kunnskap rundt hvordan man lever med en slik sykdom i befolkningen- for man er avhengig av at det blir tatt hensyn til. Nå er det en økende andel barn som får dia1, noe som er en enorm omveltning for foreldrene og barnet. Tenker derfor at det er fint at offentlige personer snakker åpent og ærlig om sin opplevelse og sprer kunnskap og forståelse. Å snakke om barnets opplever, tanker og følelser knyttet til det, spesielt om det er sårt eller vanskelig, vil såkalt være lang over grensen. Endret 12. september av Krissie92 Presisering
elskersommer Skrevet 12. september #51450 Skrevet 12. september Krissie92 skrev (1 minutt siden): Dia1 og andre autoimmune sykdommer er det virkelig ingen ting å legge skjul på. Jeg har f.eks. cøliaki og flere i min familie har cøliaki og dia1. Dette er noe man er genetisk betinget, man kan ikke få det uten å ha genene for det, og det er like lite selvforskyldt som om man har blå eller grønne øyne. Derfor bør det være like naturlig å snakke om som om man har grønne eller blå øyne. Det er bare en del av hvordan den kroppen funker, og det er viktig at det er kunnskap rundt hvordan man lever med en slik sykdom i befolkningen- for man er avhengig av at det blir tatt hensyn til. Nå er det en økende andel barn som får dia1, noe som er en enorm omveltning for foreldrene. Tenker derfor at det er fint at offentlige personer snakker åpent og ærlig om sin opplevelse og sprer kunnskap og forståelse. Å snakke om barnets opplever, tanker og følelser knyttet til det, spesielt om det er sårt eller vanskelig, vil såkalt være lang over grensen. Men hva gjør SET den dagen barna kommer hjem å ber mamma fjerne alt om de som ligger på nett? Kan mamma oppfylle deres ønsker? 11 1
Gjest Krissie92 Skrevet 12. september #51451 Skrevet 12. september (endret) elskersommer skrev (27 minutter siden): Men hva gjør SET den dagen barna kommer hjem å ber mamma fjerne alt om de som ligger på nett? Kan mamma oppfylle deres ønsker? Nei, tråder som dette gjør jo det vanskelig. Og det er jo virkelig noe å ha i bakhodet - for alle parter. Og så er det jo internetts natur at alt som blir delt der, vil aldri/svært vanskelig kunne være garantert fjernet senere. Jeg er på ingen måte for eksponering, men har gjerne en litt annen forståelse av hva som er å eksponere barna og hva som er å snakke om sin opplevelse som mamma. Tenker også at et glimt av barn i bakgrunnen, en baby som har ansiktet snudd vekk eller lyden av barn i bakgrunnen ikke kvalifiserer til påstander om å selge barna sine. For det er en drøy påstand som vekker assosiasjoner til dem som selger seksuelle tilgang til egne barn, noe som virkelig er ufyselig og totalt uakseptabelt og tragisk. Når SET altså ikke aktivt bruker barna, men aktiv bruker morsrollen, så synst jeg det er verdt å argumentere for et mer liberalt standpunkt. Hadde hun f.eks. aktivt brukt barna som modeller til barneklærne, laget innhold som spesifikt handler om barna (og ikke morsrollen) så hadde det vært noe helt annet, så klart. Men igjen er det jo en balansegang. Endret 12. september av Krissie92 Publiserte med et uhell fortidlig
elskersommer Skrevet 12. september #51452 Skrevet 12. september Krissie92 skrev (7 minutter siden): Nei, tråder som dette gjør jo det vanskelig. Og det er jo virkelig noe å ha i bakhodet - for alle parter. Og så er det jo internetts natur at alt som blir delt der, vil aldri/svært vanskelig kunne være garantert fjernet senere. Jeg er på ingen måte for eksponering, men har gjerne en litt annen forståelse av hva som er å eksponere barna og hva som er å snakke om sin opplevelse som mamma. Tenker også at et glimt av barn i bakgrunnen, en baby som har ansiktet snudd vekk eller lyden av barn i bakgrunnen ikke kvalifiserer til påstander om å selge barna sine. For det er en drøy påstand som vekker assosiasjoner til dem som selger seksuelle tilgang til egne barn, noe som virkelig er ufyselig og totalt uakseptabelt og tragisk. Når SET altså ikke aktivt bruker barna, men aktiv bruker morsrollen, så synst jeg det er verdt å argumentere for et mer liberalt standpunkt. Hadde hun f.eks. aktivt brukt barna som modeller til barneklærne, laget innhold som spesifikt handler om barna (og ikke morsrollen) så hadde det vært noe helt annet, så klart. Men igjen er det jo en balansegang. Men du svarte meg ikke på mitt spørsmål.. kan SET oppfylle sine barn ønske om at alt fjernes av de på nett? Da mener jeg bilder og artikler som ligger på Google og i vg, Dagbladet,tv2,nettavisen osv? Det er 2 svaralternativer. Ja eller nei 6 2
Minimeg1234 Skrevet 12. september #51453 Skrevet 12. september (endret) Krissie92 skrev (52 minutter siden): Dia1 og andre autoimmune sykdommer er det virkelig ingen ting å legge skjul på. Jeg har f.eks. cøliaki og flere i min familie har cøliaki og dia1. Dette er noe man er genetisk betinget, man kan ikke få det uten å ha genene for det, og det er like lite selvforskyldt som om man har blå eller grønne øyne. Derfor bør det være like naturlig å snakke om som om man har grønne eller blå øyne. Det er bare en del av hvordan den kroppen funker, og det er viktig at det er kunnskap rundt hvordan man lever med en slik sykdom i befolkningen- for man er avhengig av at det blir tatt hensyn til. Nå er det en økende andel barn som får dia1, noe som er en enorm omveltning for foreldrene og barnet. Tenker derfor at det er fint at offentlige personer snakker åpent og ærlig om sin opplevelse og sprer kunnskap og forståelse. Å snakke om barnets opplever, tanker og følelser knyttet til det, spesielt om det er sårt eller vanskelig, vil såkalt være lang over grensen. Jeg forstår tankegangen din om å «normalisere» og opplyse men jeg syns likevel det er feil å snakke om barna sine personlige utfordringer. Barna må selv velge når de vil dele det når de er gamle nok til å se konsekvensene av det. Jeg skal ikke vite hva barn av influensere har av utfordringer. Jeg må hente informasjon andre steder om jeg har behov for det for egen del. Og det er mye og god informasjon hvor enkelt barn ikke utleveres. Det er ikke kult å komme på skolen å få høre av andre at de har hatt problemer med et eller annet for det har mamma sett på snap og fortalt til pappa . og skolekameraten har overhørt det. Tenk når barna blir tenåringer og ommøbleringen begynner i hjernen. Det er en kaotisk tid hvor mange sliter på ulike måter. Det blir ikke mindre slitsomt at «alle» vet om helsen din. Det er ikke kult å føle at alle vet at du har den eller den sykdommen. Endret 13. september av Minimeg1234 3 5
oss-to Skrevet 13. september #51454 Skrevet 13. september Angel75 skrev (6 timer siden): I dag på Sara sin snap, sier hun selv at hun har gått ut av Amicas og Snowroller, skal bare ha Careless. Takk for info👍
oss-to Skrevet 13. september #51455 Skrevet 13. september (endret) Krissie92 skrev (6 timer siden): Jeg respekterer at vi har grunnleggende ulike perspektiver, jeg anerkjenner også at jeg mulig ikke har sett alt hun har lagt ut de siste 3 årene og at det finnes andre som eksponerer mer og mindre enn SET. Eksponering opplever jeg at handler om å dele informasjon som er privat og som barnet ikke aktivt har samtykket til at skal deles, som kan skade barnet, være til sjenanse, forlegenhet, eller skade barnet. La meg sette opp et eksempel på hendelser i en morgen, og hvordan den kan omtales på en måte jeg opplever er innafor og en måte jeg opplever ikke er innafor. Den fiktive morgenen: Minste hadde urolig natt, mye amming, eldste mange dia1 alarmer, nest eldste hadde mareritt og den nest yngste tisset i sengen. Seig start på dagen og kaos ut døren. Nest yngste utviste mye selvstendighet og det var nesten umulig å få han med seg ut døren. Litt forsinket levering, men rakk skolen akkurat. Innafor: Å snakke om at man var mye våken, at det ble lite søvn. Helt ok å snakke om at det var mye amming - det er jo bare en baby som oppfører seg som en baby. Helt ok å snakke om at det var dia1 alarmer og hvordan det er for en mamma. Kan og nevne mareritt og tissing i seng, men ikke mer enn i en bi setning. For selv om det er helt normalt, kan det være til forkleinelse for barna. Helt ok å nevne at det var travelt å komme seg ut døren, og at man rakk skolen med nød og neppe, men ikke å gå i detaljer. Ikke ok: Filme barnet som ammer og klage over at det er lite søvn igjennom natten. Filme at man bytter sensor, måler BS manuelt, setter insulin. Snakke om hvordan barnet opplever å ha dia1. Filme at man trøster barn som har hatt mareritt, forteller hva drømmen handlet om og hvordan man møtte barnet. Filming av bytting på seng og utlevering av anekdoter om hvor mye/lite/lenge de andre barna tisset i sengen. Filming av kaos på badet, en kaotisk frokost, eller av at de prøver å komme seg ut døren. Filming av avlevering og en utblåsning om barna i kamera. Eg er heilt einig med deg i at det er flott vi kan ha ulike meiningar om dette. Eg respekterar at du ser det på ein annan måte enn meg. Samstundes opplever eg at mange har haldningar som liknar dine – der fokuset ligg meir på kva følgjarar og forbrukarar av sosiale medier ønskjer å sjå, enn på kva som eigentleg er til det beste for barnet. For meg handlar dette først og fremst om barnets rett til privatliv, og ikkje minst retten til å få forme si eiga identitet – utan at vi vaksne legg ut detaljer frå livet deira som dei ikkje har samtykka til, og som dei seinare kan oppleve som sårbart, flaut eller krenkande. Som foreldre og vaksne har vi eit særleg ansvar for å verne om dette, nettopp fordi barna sjølve enno ikkje kan vurdere konsekvensane av slik deling. Etter å ha lest lengre i tråden ønskjer eg leggje til. Etter mi meining - Barnet sitt privatliv veg tyngre enn publisering av morsrolla- Endret 13. september av oss-to La til 4 5
oss-to Skrevet 13. september #51456 Skrevet 13. september Angel75 skrev (7 timer siden): Tok poenget, rettet deg allikevel for det stemte ikke. Eg meinte ikkje bokstaveleg at absolutt alle som likar ho støttar alt ho gjer. Poenget mitt var meir at i denne tråden ser vi nokre som er svært kritiske uansett, og nokre som forsvarar ho uansett. Begge ytterpunkt gjer diskusjonen litt låst, og det var det eg prøvde å få fram. 5
Tittelitt Skrevet 13. september #51457 Skrevet 13. september For noen år siden fikk det ene barnet mitt ADHD diagnose. Barnet var da 14 år. Da diagnosen var satt, spurte jeg barnet om jeg kunne fortelle dette til et familiemedlem som står oss spesielt nært, da dette familiemedlemmet har et nært forhold til barnet selv og er en viktig del av barnets hverdag. Det fikk jeg lov til. Barnet sa også at jeg kunne fortelle til de nærmeste, men ikke detaljert om verken utredningen, behandlingen og hvordan barnet følte det var å endelig få svar og hjelp på veien videre. Dette var informasjon som barnet ønsket å dele, eller ikke dele, med omverdenen der det var naturlig eller hensiktsmessig. Dersom barnet mitt hadde vært 5 år da diagnosen ble satt, hadde det da vært greit at jeg fortalte dette til alle jeg kjente (eller publiserte det i SoMe) da? Fordi det å få en diagnose gav oss jo tross alt svar på mange av våre utfordringer og at det da fantes medisiner og behandling som ville gjøre livet til barnet og oss så mye lettere. Ville det da være greit å videreformidle barnets opplevelse av rundt utredning, diagnostisering, utfordringer og behandling fordi det kunne være fint for noen andre å vite om barnets og vår erfaring rundt det å leve med denne diagnosen? Barnet hadde jo ikke sagt at det ikke vær greit... 6 2 2
oss-to Skrevet 13. september #51458 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (6 timer siden): Dia1 og andre autoimmune sykdommer er det virkelig ingen ting å legge skjul på. Jeg har f.eks. cøliaki og flere i min familie har cøliaki og dia1. Dette er noe man er genetisk betinget, man kan ikke få det uten å ha genene for det, og det er like lite selvforskyldt som om man har blå eller grønne øyne. Derfor bør det være like naturlig å snakke om som om man har grønne eller blå øyne. Det er bare en del av hvordan den kroppen funker, og det er viktig at det er kunnskap rundt hvordan man lever med en slik sykdom i befolkningen- for man er avhengig av at det blir tatt hensyn til. Nå er det en økende andel barn som får dia1, noe som er en enorm omveltning for foreldrene og barnet. Tenker derfor at det er fint at offentlige personer snakker åpent og ærlig om sin opplevelse og sprer kunnskap og forståelse. Å snakke om barnets opplever, tanker og følelser knyttet til det, spesielt om det er sårt eller vanskelig, vil såkalt være lang over grensen. Eg meiner det er uetisk å dele barnet sin dia1-diagnose med 150 000 følgarar. Barnet har rett til privatliv, og helseopplysningar er noko av det mest sensitive vi har. Når foreldre publiserer dette til eit så stort publikum, tek dei eit val på vegner av barnet som det sjølv aldri kan gjere om på. Ein vaksen kan dele om sin eigen sjukdom – det er deira rett. Men barnet har ikkje valgt dette, og skal ikkje miste kontrollen over eiga livshistorie fordi forelderen ønskjer openheit eller likes. Som foreldre har vi ansvar for å beskytte, ikkje eksponere. Støtte og fellesskap kan ein fint finne i støttegrupper, utan å leggje ut barnet sin diagnose for tilfeldige menneske. 5 6
JojoMoyes Skrevet 13. september #51459 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (5 timer siden): Nei, tråder som dette gjør jo det vanskelig. Og det er jo virkelig noe å ha i bakhodet - for alle parter. Og så er det jo internetts natur at alt som blir delt der, vil aldri/svært vanskelig kunne være garantert fjernet senere. Jeg er på ingen måte for eksponering, men har gjerne en litt annen forståelse av hva som er å eksponere barna og hva som er å snakke om sin opplevelse som mamma. Tenker også at et glimt av barn i bakgrunnen, en baby som har ansiktet snudd vekk eller lyden av barn i bakgrunnen ikke kvalifiserer til påstander om å selge barna sine. For det er en drøy påstand som vekker assosiasjoner til dem som selger seksuelle tilgang til egne barn, noe som virkelig er ufyselig og totalt uakseptabelt og tragisk. Når SET altså ikke aktivt bruker barna, men aktiv bruker morsrollen, så synst jeg det er verdt å argumentere for et mer liberalt standpunkt. Hadde hun f.eks. aktivt brukt barna som modeller til barneklærne, laget innhold som spesifikt handler om barna (og ikke morsrollen) så hadde det vært noe helt annet, så klart. Men igjen er det jo en balansegang. Du får assosiasjoner om seksuell tilgang på nett ? Ja dette vet Sara E godt om ! Det har vært mye advarsler om å eksponere barn i det hele tatt for det sitter Psyke folk og pedofile folk på nettet over hele verden og misbruker disse bildene og videoene mammaene legger ut ! Sara E vil bare krediteres for bilder hun får beskjed om at en mann på andre siden av kloden har brukt av henne og sønnen på stranden . Hun gjør meg kvalm ! Hun kan ikke slutte å selge de barna for da forsvinner den største inntektskilden hennes og det vet hun veldig godt ….. 10
Stargaze Skrevet 13. september #51460 Skrevet 13. september Krissie92 skrev (6 timer siden): Dia1 og andre autoimmune sykdommer er det virkelig ingen ting å legge skjul på. Jeg har f.eks. cøliaki og flere i min familie har cøliaki og dia1. Dette er noe man er genetisk betinget, man kan ikke få det uten å ha genene for det, og det er like lite selvforskyldt som om man har blå eller grønne øyne. Derfor bør det være like naturlig å snakke om som om man har grønne eller blå øyne. Det er bare en del av hvordan den kroppen funker, og det er viktig at det er kunnskap rundt hvordan man lever med en slik sykdom i befolkningen- for man er avhengig av at det blir tatt hensyn til. Nå er det en økende andel barn som får dia1, noe som er en enorm omveltning for foreldrene og barnet. Tenker derfor at det er fint at offentlige personer snakker åpent og ærlig om sin opplevelse og sprer kunnskap og forståelse. Å snakke om barnets opplever, tanker og følelser knyttet til det, spesielt om det er sårt eller vanskelig, vil såkalt være lang over grensen. Poenget er at det må være opp til barnet om hele verden skal vite det, og ikke foreldrene. Og det må skje når barnet er gammel nok til å forstå konsekvensene. Jeg har selv en lignende autoimmun sykdom, men forteller det bare til de nærmeste. Hadde mamma delt alt mulig rundt dette på snap for hundretusenvis av folk da jeg var barn, ja da kan jeg love at forholdet hadde vært anstreng. Grov overtramp og tillitsbrudd 5 1 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå