Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anemoi skrev (1 minutt siden):

Interessant tema/observasjon. Kan det være ulike familietradisjoner her? Min erfaring er at kallenavn ofte har en tendens til å sette seg fast, også når det gjelder barn. Til manges fortvilelse - andres fryd. Noen snakker generelt babyspråk med barnet lenge, det er iallfall ikke heldig i forhold til språkutviklingen. 
Hva slags erfaringer har andre her? 

Jeg vet ikke, i vår familie er det ikke kalle navn på besteforeldre. «Mommo og Moffa» -vet ikke om jeg hadde fortsatt å si det når jeg ble tenåring liksom. Da tror jeg at jeg hadde omformulert det til mormor og morfar. I hvertfall om jeg omtalte de til andre….

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anemoi skrev (1 minutt siden):

SET hadde en kort oppsummering over ukene 1 og 2 tidligere i dag, men det er lite fokus på dette gjennom dagene, syns jeg. 

Ja virker som man gikk så til de grader hardt ut med opplegget og skulle ha med seg følgerne.. så dabbet det liksom bare av? 

• Liker 3
Skrevet
GulleGull skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke, i vår familie er det ikke kalle navn på besteforeldre. «Mommo og Moffa» -vet ikke om jeg hadde fortsatt å si det når jeg ble tenåring liksom. Da tror jeg at jeg hadde omformulert det til mormor og morfar. I hvertfall om jeg omtalte de til andre….

Kallenavn er koselig synes vi i vår familie. Mine barn har flyttet hjemmefra og studerer, så litt voksne. De sier beste, besten, mommo og moffa. Alle synes det er personlig og koselig. Kan ikke skjønne at det skal være negativt 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (30 minutter siden):

Det fremstår som ren skjær ønsketenkning, men i teorien ja. 

Enig. Er nok urealistisk. Men det var mitt tilsvar på at brukerne som er motstandere av hets/sjikane/trakkasering/mobbing har flere brukere per person. 

Endret av Totton
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Totton skrev (2 minutter siden):

Kallenavn er koselig synes vi i vår familie. Mine barn har flyttet hjemmefra og studerer, så litt voksne. De sier beste, besten, mommo og moffa. Alle synes det er personlig og koselig. Kan ikke skjønne at det skal være negativt 

Fordi det er Sara.

Vi har alltid Sagt mommo og moffa. Sier det den dag i dag. Hele familien gjør det.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
GulleGull skrev (7 minutter siden):

Ja virker som man gikk så til de grader hardt ut med opplegget og skulle ha med seg følgerne.. så dabbet det liksom bare av? 

Noe i den retningen, ja. 😉 Hun gikk visst på en smell i Bergen, tok en forklaring/unnskyldning om det. Det kan jo være utfordrende å ha alt for mange baller i luften samtidig… 

• Liker 2
Skrevet
Stargaze skrev (28 minutter siden):

Dette.

Hun er ikke over snittet intelligent når hun utleverer barns sykdom, bruker barna for å tjene penger og ikke skjønner omfanget av det hun gjør..

Mulig du forveksler intelligens og vurderingsevne.

Intelligens handler i stor grad om evnen til å lære, forstå komplekse sammenhenger, løse problemer og tenke abstrakt. Det måles ofte gjennom IQ-tester, akademiske prestasjoner eller evne til logisk resonnering.
Mens vurderingsevne, derimot, handler om evnen til å ta kloke, etiske og praktiske beslutninger i virkelige situasjoner. Det inkluderer sosial forståelse, impulskontroll, moralsk kompass og evnen til å se konsekvenser av egne handlinger.

Akkurat det med vurderingsevne er det dessverre noen mangler både «her og der»

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Anemoi skrev (6 minutter siden):

Noe i den retningen, ja. 😉 Hun gikk visst på en smell i Bergen, tok en forklaring/unnskyldning om det. Det kan jo være utfordrende å ha alt for mange baller i luften samtidig… 

Ja den «helsereisen» kan jo vente til alt roer seg. Men fikk vist frem treningstøy da..

• Liker 5
Skrevet (endret)
Totton skrev (18 minutter siden):

Har ikke sagt det var negativt?

Endret av GulleGull
  • Nyttig 4
Skrevet
GulleGull skrev (3 minutter siden):

Har ikke sagt det var negativt?

Nei, det har du ikke. Jeg ser nå at mitt svar egentlig skulle vært plassert under en annens kommentar. 
Beklager det🌸

• Nyttig 2
Skrevet
Angel75 skrev (24 minutter siden):

Fordi det er Sara.

Vi har alltid Sagt mommo og moffa. Sier det den dag i dag. Hele familien gjør det.

Jeg tenker på det som rart uansett hvem det er om voksne eller barn over 6 år bruker kallenavn på denne måten. For meg er det vare rart at man ikke har benyttet seg av familie for å øve seg på å si en av de vanskeligste bokstavene for barn

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Dupers skrev (22 minutter siden):

Jeg tenker på det som rart uansett hvem det er om voksne eller barn over 6 år bruker kallenavn på denne måten. For meg er det vare rart at man ikke har benyttet seg av familie for å øve seg på å si en av de vanskeligste bokstavene for barn

Vi har brukt og bruker kallenavn fordi det er personlig, varmt og nært. Ordforråd, uttale, språkforståelse og kommunikasjonskompetanse utvikler seg helt fint selv om man sier mommo til mormor

Endret av Totton
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Også leksene til et barn kan funger som innhold på SoMe… Trist, tristere tristest. 😔

IMG_9753.jpeg

Endret av Anemoi
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Anemoi skrev (1 time siden):

Jeg ser bare utsolgt i XXL i den mørkegrønne. Eller? 

Stemmer.. xxl🙂jeg skrev feil🙂

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing.

Måne, admin. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Stargaze skrev (1 time siden):

Dette.

Hun er ikke over snittet intelligent når hun utleverer barns sykdom, bruker barna for å tjene penger og ikke skjønner omfanget av det hun gjør..

Nå må jeg spørre

. Jeg ser du siterer meg hvor jeg skriver noe om att jeg mener Sara u er over snittet intelligent.. hvor i all verden har jeg skrevet dette🤔🤔 eller det slettet av admin

Endret av elskersommer
  • Liker 1
Skrevet
Anemoi skrev (57 minutter siden):

GulleGull skrev (50 minutter siden):

Ja den «helsereisen» kan jo vente til alt roer seg. Men fikk vist frem treningstøy da..

Er det et ønske om at hun skal feile, eller hva er greia? Hun holder jo fremdeles på, selv om hun gikk på en maccern-smell i Bergen. Hvem har ikke gjort det, liksom. Hun spiser bedre og beveger seg mer, og målet for denne uken er økt, i tillegg til at hun har lagt inn flere øvelser enn "bare" skritt.

Stå på, alle dere som holder på med livstilsendringer, og ikke la de som ler av dere stoppe dere... 

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Anonym_2024 skrev (6 timer siden):

Det er helt i tråd med forretningsmodellen. Billig produsert til skyhøy pris. Hvorfor kjøpe noe når det er «dropp» når man kan kjøpe med 30% rabatt kort tid etterpå? 

Jeg tror nok flere har skjønt dette etter hvert. Ser sånn ut. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Dupers skrev (1 time siden):

Er det noen her som har vært borti språkutviklingsteorier? SE selv har jo en del tale-problemer (og trøbbel med ideomatidke utrykk), og når hun da fremmer at barna skal kalle besteforeldre navn med baby-språk, fremmer det da at barnas språk utvikler seg riktig?

Jeg er vant til at barn utvikler seg bort fra slike kallenavn på besteforeldre når de lærer seg snakke skikkelig.

Med tanke på at pappaen til Sara E er fra Kroatia  så er det ikke så unaturlig at Sara E trøbler med ideomatiske utrykk fra Norge.  Han er også autist (høyt fungerende) som også kan gjøre metaforiske utrykk vanskelig . 
jeg ser det derfor ganske så naturlig at Sara E ikke er god på dette fordi det er utrykk som rett og slett ikke er brukt der hjemme.

At barn har kallenavn på sine besteforeldre som ble laget når de var babyer har ingenting å si på språkutviklingen.  Det er bare navn . 

Endret av Minimeg1234
Skrev inn riktig land
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Minimeg1234 skrev (3 minutter siden):

Med tanke på at pappaen til Sara E er fra Ukraina (tror det er derifra) så er det ikke så unaturlig at Sara E trøbler med ideomatiske utrykk fra Norge.  Han er også autist (høyt fungerende) som også kan gjøre metaforiske utrykk vanskelig . 
jeg ser det derfor ganske så naturlig at Sara E ikke er god på dette fordi det er utrykk som rett og slett ikke er brukt der hjemme.

At barn har kallenavn på sine besteforeldre som ble laget når de var babyer har ingenting å si på språkutviklingen.  Det er bare navn . 

Nå er vel han fra Kroatia... 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...