Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Dorisdott skrev (12 timer siden):

Noen legger på seg mye andre lite… begge deler er normalt. Er ikke noe bedre at folk hakker på de som veier lite, eller legger på seg lite. Det er liksom greit virker det som… Genetikk får vi ikke gjort så mye med. Men å normalisere overvekt er ikke bra…. Gravid eller ikke.. 

selv om SE ikke vil høre det😅

Men det er da en uting å kommentere på andres kropp! Å spes i en situasjon hvor man er gravid! Kan ikke skjønne at så mange her inne synes det er greit å snakke sånn( om en gravid), som det er gjort her inne før modereringen. Dere reagerer på SE sin måte å svare på, men slik som det skrives her inne er da ikke noe bedre å viser at det ikke er noe rart at man har mobbing hos barn.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Porcelain skrev (11 timer siden):

Kan ikke moderator ta tak i den utstrakte drittslenginga knytta til hvordan andre mennesker ser ut her? Tjukkfobi er ikke ok, selv om man gjemmer seg bak "helse".  @Sol Rampelyset @Måne Rampelyset

Hvor er innleggene om hvordan hun ser ut? Trodde de i så fall var fjernet jeg. 

Endret av Bibbi_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (33 minutter siden):

Men det er da en uting å kommentere på andres kropp! Å spes i en situasjon hvor man er gravid! Kan ikke skjønne at så mange her inne synes det er greit å snakke sånn( om en gravid), som det er gjort her inne før modereringen. Dere reagerer på SE sin måte å svare på, men slik som det skrives her inne er da ikke noe bedre å viser at det ikke er noe rart at man har mobbing hos barn.

Dette er en tråd om Sara Emilie, og hovedfokuset hennes for tida er graviditet, kropp og vekt. Da er det en selvfølge at dette kommenteres, særlig når hun prøver å normalisere og bagatellisere ekstrem vektøkning uten fokus på helsemessige faresignaler. 
SET når ut til nesten 200.000 følgere på snap og 350.000 på insta, og har svært lenge og konsekvent vært nedlatende mot følgere som tør å være uenig med henne. Da må hun tåle motstemmer!

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (5 minutter siden):

Dette er en tråd om Sara Emilie, og hovedfokuset hennes for tida er graviditet, kropp og vekt. Da er det en selvfølge at dette kommenteres, særlig når hun prøver å normalisere og bagatellisere ekstrem vektøkning uten fokus på helsemessige faresignaler. 
SET når ut til nesten 200.000 følgere på snap og 350.000 på insta, og har svært lenge og konsekvent vært nedlatende mot følgere som tør å være uenig med henne. Da må hun tåle motstemmer!

Gravid eller ei,så er tresifret tall på vekta uheldig uansett hvem det er.

Uting å fremme det som noe normalt,ufarlig og bra..

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (9 minutter siden):

Helt enig. 

Rart med det at det ofte er greit å diskutere de som fremmer kropp på den motsatte skalaen, altså undervekt/mager kropp, mens når det gjelder overvekt så skal det ikke snakkes om. Begge deler er potensiellt helseskadelig og usunt. Som påvirker har SE også et ansvar, og gravid eller ei så er ekstrem vektøkning på kort tid ikke bra, ei heller normalt. I svangerskapet så medfører det også flere risikofaktorer som er nevnt i et innlegg over her.  Man røyker ikke og drikker ikke alkohol i svangerskapet fordi det kan være skadelig for barnet, det kan også overvekt/fedme være. Og med tanke på hvor mange ganger jeg har kritisert blant annet Caroline Berg Eriksen for thinspo så har jeg på ingen måte fobi mot overvektige. Poenget er hva som fremmes og normaliseres når det har en negativ effekt for den fysiske og psykiske helsen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjennom en annens SC story,ble så slengt innom Sara sin når denne var slutt (følger ikke lenger).

Det er jo åpenbart ikke "2 fine rundstykker pr 24t" som har fått henne i 20kg+ på 4 mnd,men dette - overspising/trøstespising når noe butter.

Screenshot_20250123_130318_Snapchat.jpg

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk opp mye i mitt første svangerskap.  Ble nok 25 kg. Jeg lå på sofaen og trodde at graviditeten var en sykdom. At jeg ikke kunne gjøre noe. Ville ikke trene fordi det føltes annerledes ut. Ville ikke spise sunt fordi jeg syns synd på meg selv og var litt kvalm. Bare lå der rett ut og var ordentlig sur og trist.

En helomvendig skjedde i livsstil og jeg fikk mye bedre helse. I mitt andre svangerskap noen år senere gikk jeg opp 20 kg. Men helsen var bedre. Jeg gikk tur og jeg spiste sunnere. Så for meg var det 5 kg å hente på en helt annen innstilling og livsstil. Ikke mer enn det altså... Men psyken var bedre i andre svangerskap siden jeg hadde jobbet mye med meg selv.

som influenser har man jo kanskje et ansvar? Og det er jo det som settes fokus på her? At det kan virke som om SET mater på med hvor elendig hun har det og forteller hvorfor akkurat hennes liv er så tøft. For meg er det provoserende at hun kjører på med masse selvmedlidenhet og unnskyldninger. Hadde jeg vært i hennes sko hadde jeg kanskje heller sagt "dette svangerskapet er tøft, og jeg sliter en del, men jeg prøver å komme meg ut av mønsteret selv om det er tungt". Så har man jo både normalisert at det er tøft å gå gravid og samtidig tatt ansvar.Det provoserer meg at man kan få spre ut så mye stakkarslig innhold til SÅ mange! Men SET er offer og håner folk som kommenterer at hun burde ha et større fokus på at kroppen trenger riktig næring og mosjon som gravid. For det gjør den jo!! Mange gravide der ute støtter seg på sara som sier at "dette er greit og normalt". Joda, det er vell greit og normalt - men influensere må være sitt ansvar bevisst og vise at de forstår påvikningskraften de har! Tenk om hennes holdning fører til at noen som er sykelig overvektig gravid hiver i seg enda mer smågodt og lar være å gå tur også denne dagen fordi sara sitter der med mobilen i ansiktet og sier at det er så normalt og greit atte hjelp.

Det eneste jeg trengte som gravid var faktisk at noen sa til meg at jeg var ansvarlig for denne babyens helse. Da først kunne jeg snu den elendige holdningen jeg hadde til svangerskap. Jeg kunne gjøre NOE. Og selv om det utgjorde en liten forskjell på vekten, så kunne jeg klappe meg selv på skulderen fordi jeg visste at jeg hadde gjort mitt beste. Og min jordmor var utrolig stolt over at jeg hadde klart å redusere vektøkningen i det andre svangerskapet med 5 kg! Hun sa at bare de få kiloene var viktige.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uspiselge påvirkeren presterer altså å påvirke leserne til at det er greit, og at man faktisk fortjener å trøstespise sjokolade når man har gått opp sykelig mye i starten av et svangerskap.

Får lyst til å filleriste sånne ansvarsløse folk, som insisterer på å publisere sin idiotiske og potensielt farlige oppførsel.

• Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (1 minutt siden):

Denne uspiselge påvirkeren presterer altså å påvirke leserne til at det er greit, og at man faktisk fortjener å trøstespise sjokolade når man har gått opp sykelig mye i starten av et svangerskap.

Får lyst til å filleriste sånne ansvarsløse folk, som insisterer på å publisere sin idiotiske og potensielt farlige oppførsel.

Var vel dette hun innrømmet når hun ble med i 16 ukers også,at hun gjemte sjokolade rundt om i huset som hun smugspiste og da måtte slutte med pga livsstilsendringen..

Rett tilbake på gammelt kjør nå..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (1 time siden):

Å følgerene hennes er såååå glad for at hun normaliserer dette og sier det er greit. Så nå går vel alle gravide følgerene hennes å stapper innpå sjokolade og usunn mat og ligger på sofaen og driter i vekta for Sara Emilie sier det er greit og helt normalt! Det er så ugreit at fy! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porcelain skrev (16 timer siden):

Kan ikke moderator ta tak i den utstrakte drittslenginga knytta til hvordan andre mennesker ser ut her? Tjukkfobi er ikke ok, selv om man gjemmer seg bak "helse".  @Sol Rampelyset @Måne Rampelyset

Så du mener at overvekt er helsebringende da eller?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det i andre tråder,sier det her også..

Den vanligste spiseforstyrrelsen,er overspising.

Dette er mao farlig og usunt å fronte,og det bør IKKE normaliseres..

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

Synes det er rart at det er lov å diskutere vekt så mye som det gjøres i denne tråden, men sier mye om synet på overvektige blant de som skriver her og holdninger de har 

Ikke at jeg er så aktiv, men jeg er bode overvektig og veldig negativ til SET sin normalisering av overvekt. Det er kjempe vanskelig å snu om, og jo eldre man blir øker farene for livsstilsykdommer. Jeg fikk diabetes 2, og er nå symptomfri, nettop fordi jeg har lagt om hele livsstilen. Jeg tar det rolig, men de siste 2 årene har jeg tatt av meg 20 kilo. Jeg vil gjøre noe som varer, ikke jojo slanking. Derfor er veldig mange negative til denne normaliseringen av  overvekt. Når hun er gravid er det enda verre. Hub kan spise på seg svangerskapsdiabetes, og risikere at babyen blir overvektig som større barn. Jeg har ingenting i mot overvektige mennesker, men jeg synes ikke det er greit at påvirkete normaliserer det!

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seroquel skrev (12 timer siden):

Her kan det se ut som du fullstendig har blitt forbigått av de vesentlige poeng i diskusjonen her… Tjukkfobi? Er økt risiko for svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes tjukkfobi? En vektøkning på > 15kg øker risiko for overvekt senere i livet. Overvekt øker risiko for komplikasjoner i fødsel, f.eks økt risiko for blødning og obstetriske intervensjoner.

For barnet fører overvekt hos mor til økt risiko for bl.a fostermisdannelser av nervesystem, kognitivt, ulike kroppsdeler mv. Dårligere innsyn med ultralyd for å avdekke evt avvik, økt risiko for morkakesvikt. Lav Apgar score, høy fødselsvekt, svikt i oksygentilførsel under fødsel, sepsis, mekonium i forstervann.. Det er dette! Dette nevner hun ikke! Det handler ikke om tjukkfobi, men faktisk helse. For meg spiller det ingen rolle hvordan hun lever sitt liv. Men det er ikke akseptabelt at hun normaliser noe som overhodet ikke er normalt som om det skulle dreie seg om en bagatell. For det er virkelig ingen bagatell for hennes egen eller barnets helse. 

Link til kilde. Det finnes mye interessant forsking på dette området. 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5954173/

Amen. 👊🏻

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minlillelykke skrev (58 minutter siden):

Ikke at jeg er så aktiv, men jeg er bode overvektig og veldig negativ til SET sin normalisering av overvekt. Det er kjempe vanskelig å snu om, og jo eldre man blir øker farene for livsstilsykdommer. Jeg fikk diabetes 2, og er nå symptomfri, nettop fordi jeg har lagt om hele livsstilen. Jeg tar det rolig, men de siste 2 årene har jeg tatt av meg 20 kilo. Jeg vil gjøre noe som varer, ikke jojo slanking. Derfor er veldig mange negative til denne normaliseringen av  overvekt. Når hun er gravid er det enda verre. Hub kan spise på seg svangerskapsdiabetes, og risikere at babyen blir overvektig som større barn. Jeg har ingenting i mot overvektige mennesker, men jeg synes ikke det er greit at påvirkete normaliserer det!

Ser ikke et sted at det normaliseres, kan man ikke bare la folk få være som de er og slutte å kommentere vekt uansett om om er under eller overvektig 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (17 minutter siden):

Ser ikke et sted at det normaliseres, kan man ikke bare la folk få være som de er og slutte å kommentere vekt uansett om om er under eller overvektig 

Nei. Jeg forbeholder meg retten til å ikke akseptere at en influenser som når tusenvis av mennesker hver dag normaliserer en vektoppgang på 22 kg på 4 mnd og snakker om dette som det skulle vært en flue på nesa. Poenget er ikke om hun er overvektig eller ei i den forstand. Men at hun normaliserer å gå opp 40 kg i forbindelse med svangerskap. Det er hverken normalt eller på noen måte anbefalt og fører med seg null helsefordeler for det ufødte barnet, mor og de begge som skal gjennom fødsel. Har du fulgt med, egentlig? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som føler det virker som det er mye mer stas med datteren som skal komme enn det var med sønnen? 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

Nå er SE en influenser dvs «påvirker» av yrke, hun snapper på sin bedriftskanal som hun tjener sine penger på. Da må det være lov å være kritisk til budskapet hun ønsker å påvirke andre med. Jeg følger ikke snappen men ser screenshots som er lagt ut her og hun legger da ut om kropp, vekt og spisevaner hver dag ser det ut til ifht til hva som legges ut her. Slik jeg har forstått så svarer hun ikke på undrende, kritiske eller spørrende  kommentarer på sin snap om det innholdet hun legger ut heller, så da får man som seer heller ikke ett nyansert bilde fra henne av det hun legger ut -da må man tolke det ut fra hva hver og en av oss oppfatter at budskapet hennes er. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (2 timer siden):

Har ikke fulgt henne så mitt svar er basert på det som legges ut her..  men hvorfor ikke vise det sunne og næringsrike hun spiser -for jeg nekter å tro at hun lever på kun utelukkende på loff og sjokolade og kjeks? Men hun velger slik jeg har forstått det kun å snakke om alle de raske karbohydratene  hun spiser -da virker det jo som for seere at det kun er dette hun spiser og at det er helt normalt og greit for en gravid -er du kvalm fordi du ikke tåler å gå sulten så spiser man jo ikke bare raske karbohydrater som man får ustabil blodsukker av og blir sulten igjen etter 1 time. Da ender du jo med å spise mange tomme kalorier i løpet av en dag, legger på deg og får dårlig blodsukkerregulering. Hun av alle burde jo ta diabetes på alvor. Man kan få store problemer med blodsukkerregulering pga hormonendringer og det forsterkes og forverres når du spiser masse sukker og stivelse. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (7 timer siden):

Nå er SE en influenser dvs «påvirker» av yrke, hun snapper på sin bedriftskanal som hun tjener sine penger på. Da må det være lov å være kritisk til budskapet hun ønsker å påvirke andre med. Jeg følger ikke snappen men ser screenshots som er lagt ut her og hun legger da ut om kropp, vekt og spisevaner hver dag ser det ut til ifht til hva som legges ut her. Slik jeg har forstått så svarer hun ikke på undrende, kritiske eller spørrende  kommentarer på sin snap om det innholdet hun legger ut heller, så da får man som seer heller ikke ett nyansert bilde fra henne av det hun legger ut -da må man tolke det ut fra hva hver og en av oss oppfatter at budskapet hennes er. 

Ja å tolkning er åpenbart svært forskjellig , noen tolker jo alt hun gjør på en negativ måte . Jeg er kritisk til mye av det hun legger ut , blant annet det hun deler om barna men at hun legger ut om vekt bryr meg ikke. For de som går opp mye , så er det sikkert fint å se at de ikke er alene , for mange føler pl det , uten at jeg tenker SE normaliserer  det, men det er min mening 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...