Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring, persondebatt, brukerdebatt og avsporinger. 

Sol, admin. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Høstsemester said:

Da ringes tydeligvis Nettavisen, Dagbladet og Se & Hør også. Hver gang kritikken treffer, er SE i media og slår tilbake på kritikken. 

Vet det ikke har så mye å si, men dagbladet og Se&hør er samme redaksjonen. Ikke at det er så mye bedre å renne ned to mediehus enn tre 🙈

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (11 timer siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Kravet er at brukeren tydelig skal forstå at dette handler om reklame. Forbrukertilsynet har laget en veileder hvor de trekker frem god merking som å merke BÅDE videoen og teksten (og da at annonse kommer først som du sier). De trekker frem at å bare ha tekst kan være uheldig ettersom det kan bli utydelig mtp kontraster mot bakgrunn osv.

Capture.thumb.PNG.789ffeb9d543e65673c3f3b05a00b914.PNG

Hentet herifra: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/someveiledning#konkreteeksempler

Det som her er viktig å påpeke er at det er brukeren som skal forstå at det er reklame. Rent teknisk hvordan det løses varierer fra platform til video til eksempel.

Så om påvirkere som SE kan slutte å henge seg opp i tekniske smutthull og heller fokusere på å følge lovens mening hvor det er brukeren som skal forstå at det er reklame - så hadde mye vært gjort.

Og husk da at brukeren kan være Jonas på 16 år som er fast følger og er vant med at påvirkeren han følger selger det klesmerket han viser frem daglig, men også Kine på 22 år som kom innom kanalaen for første gang i dag. BEGGE disse to brukerene skal umiddelbart forstå FØR eller SAMTIDIG med innlegget at det er reklame.

Det er kravet.

Sitat:

Okei. Men ta Funky da som i denne tråden virker som en helgen i forhold til SE. Hun har en reel hvor hun viser sin kveldsrutine. Lagt ut for 5 dager siden. Det er en annonse, men ikke skrevet i selve videoen. MEN det er første ord i teksten. Det er HELT vanlig. Så da må dere nesten se dere litt rundt eller begynne å melde inn de fleste influencer’ne på den appen der. 

• Liker 1
Skrevet
caremore skrev (3 timer siden):

Rørende med omtanken for følgerne sine som deler historier, ironisk at flere av de som kommenterer og agerer ugreit i kommentarfeltet burde vært korrigert av daglig leder og eier av SE AS pga oppførsel som ikke er i vater. Men hun trykker likes, deler smilefjes og hjerter. 

IMG_0796.jpeg

Du må gjerne plukke det i fra hverandre, hvordan hun skriver. Men at det er noe riv ruskende galt med psykisk helsevern / ettervern i Norge er det ingen tvil om? Flere drap er begått av mennesker som har flydd inn og ut av psykiatriske institusjoner som en ping-pong-ball. Men at SE har en mening om dette betyr at hun er gæærn? Hvilke briller har du på når du går igjennom disse storiene? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
ToneVie skrev (24 minutter siden):

Okei. Men ta Funky da som i denne tråden virker som en helgen i forhold til SE. Hun har en reel hvor hun viser sin kveldsrutine. Lagt ut for 5 dager siden. Det er en annonse, men ikke skrevet i selve videoen. MEN det er første ord i teksten. Det er HELT vanlig. Så da må dere nesten se dere litt rundt eller begynne å melde inn de fleste influencer’ne på den appen der. 

Har hun på sponset eller egne produkter i videoen?

Ikke?

Nettopp.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Verba skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er så rart at Fotoknudsen ikke ber Sara om å slette kommentarene og lukke kommentarfeltet. De blir jo ansvarlige de også.

Har ikke tid til å bla meg tilbake, så kan noen oppdatere meg kjapt på hva som er saken vedr. Fotoknudsen?

• Liker 1
Skrevet
ToneVie skrev (4 minutter siden):

Du må gjerne plukke det i fra hverandre, hvordan hun skriver. Men at det er noe riv ruskende galt med psykisk helsevern / ettervern i Norge er det ingen tvil om? Flere drap er begått av mennesker som har flydd inn og ut av psykiatriske institusjoner som en ping-pong-ball. Men at SE har en mening om dette betyr at hun er gæærn? Hvilke briller har du på når du går igjennom disse storiene? 

Hun snakker om psykisk helse som paralell til "de psykisk syke kjærringene på KG" og harsellerer med begrepet psykisk sykdom.

Hun sammenligner en diskusjon på nett med drap og overfall,det er helt på tryne.

Ingen her eller på IG oppfører seg truende ovenfor Sara eller hennes nære,hun har ingenting å bekymre seg for.

For en ærlig bekymring rundt stigmaet psykisk helse ennå er i 2023,er det ikke.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
J.. skrev (5 minutter siden):

Har hun på sponset eller egne produkter i videoen?

Ikke?

Nettopp.

Men hun har jo produkter hun reklamerer for i videoen? Hvordan er det annerledes? Hun har ikke på en kjole. Men videoen er en reklame. Men den er ikke merket som en reklame i selve videoen. Men i teksten til reel’en. 

Skrevet
J.. skrev (3 minutter siden):

Hun snakker om psykisk helse som paralell til "de psykisk syke kjærringene på KG" og harsellerer med begrepet psykisk sykdom.

Hun sammenligner en diskusjon på nett med drap og overfall,det er helt på tryne.

Ingen her eller på IG oppfører seg truende ovenfor Sara eller hennes nære,hun har ingenting å bekymre seg for.

De som stiller spørsmål som SE ikke liker blir latterliggjort og hengt ut offentlig. SE selv messer om psyke troll, psykisk sykdom og folk som er løse kanoner. Er det noen som oppfører seg som en løs kanon er det gründer og bedriftseier i egne salgskanaler. 

• Liker 6
Skrevet
ToneVie skrev (3 minutter siden):

Men hun har jo produkter hun reklamerer for i videoen? Hvordan er det annerledes? Hun har ikke på en kjole. Men videoen er en reklame. Men den er ikke merket som en reklame i selve videoen. Men i teksten til reel’en. 

Her var det mye uvitenhet og usammenhengende tekst.. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
J.. skrev (6 minutter siden):

Hvor gjør hun egentlig det i denne snappen?? 
Jeg måtte inn på snap, lete den opp for å se om hun sa noe annet enn hva som er tekstet.  Hvor snakker hun om noe annet enn mennesker som er psykisk syke med tiltaler som blir droppa og går rundt som «tikkende bomber»? 

• Liker 1
Skrevet
ToneVie skrev (4 minutter siden):

Men greia er jo at Sara står i en kjole som er fra Careless. Hun har jo merka Fotoknudsen riktig, men hun skulle også ha merka egenreklame Careless.

Skrevet
ToneVie skrev (2 minutter siden):

Hvor gjør hun egentlig det i denne snappen?? 
Jeg måtte inn på snap, lete den opp for å se om hun sa noe annet enn hva som er tekstet.  Hvor snakker hun om noe annet enn mennesker som er psykisk syke med tiltaler som blir droppa og går rundt som «tikkende bomber»? 

Det er mange andre snapper vi snakker om. Ikke kun idag. 

Skrevet (endret)
Høstsemester skrev (14 minutter siden):

De som stiller spørsmål som SE ikke liker blir latterliggjort og hengt ut offentlig. SE selv messer om psyke troll, psykisk sykdom og folk som er løse kanoner. Er det noen som oppfører seg som en løs kanon er det gründer og bedriftseier i egne salgskanaler. 

Jeg så i dag på Instagram at Aleksander Rybak har en stalker. Hvis han kan ha en gal person som følger etter han, sender meldinger til alle i hans omgangskrets. Som hindrer han fra å «lage musikk» eller gudene vet hva han gjør. Er det så rart å tro at det finnes gale folk der ute som oppfører seg sånn mot henne? Det virker som du har full kontroll over livet hennes, det er litt merkelig at du kan være så bastant? 

Når det kommer til å «oppføre» seg i egne kanaler. Det burde hun jobbe med! Men det er sikkert vanskelig å overse når de samme spørsmålene kommer igjen og igjen og igjen. «Hvor blir det av sertifiseringen?»

»Jeg ser du har kjole fra eget merke du mangler merking av reklame på dette innlegget.»

Jeg tenker at Forbrukerådet vet at SE eksisterer. Hvis hun ALLTID bryter loven, så vil jeg tro dette får konsekvenser for henne? At hun blir bøtelagt for dette. Tror vi at de får gjort jobben sin raskere ved at 230 damer sender inn klage på SE hver dag? Det må være ekstremt ressurskrevende å håndtere alle. 

Endret av ToneVie
Skrivefeil.
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
ToneVie skrev (1 minutt siden):

Jeg så i dag på Instagram at Aleksander Rybak har en stalker. Hvis han kan ha en gal person som følger etter han, sender meldinger til alle i hans omgangskrets. Som hindrer han fra å «lage musikk» eller gudene vet hva han gjør. Er det så rart å tro at det finnes gale folk der ute som oppfører seg sånn mot henne? Det virker som du har full kontroll over livet hennes, det er litt merkelig at du kan være så bastant? 

Når det kommer til å «oppføre» seg i egne kanaler. Det burde hun jobbe med! Men det er sikkert vanskelig å overse når de samme spørsmålene kommer igjen og igjen og igjen. «Hvor blir det av sertifiseringen?»

»Jeg ser du har kjole fra eget merke du mangler merking av reklame på dette innlegget.»

Jeg tenker at Forbrukerådet vet at SE eksisterer. Hvis hun ALLTID bryter loven, så vil jeg tro dette får konsekvenser for henne? At hun blir bøtelagt for dette. Tror vi at de får gjort jobben sin raskere ved at 230 damer sender inn klage på SE hver dag? Det må være ekstremt ressurskrevende å håndtere alle. 

Aleksander Rybak.. SE som til stadighet ikke klarer å forholde seg til markedsføringsloven, kaller folk for psyke troll og bruker psykisk sykdom som skjellsord mens hun henger ut folk bør tenke på å ligge så lavt som mulig i terrenget.

Tror ikke du skal bekymre deg for FT, men det bør SE. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Smuldrepai
Skrevet
Smuldrepai skrev (12 timer siden):

Kan du legge ved link til regelverk om dette, at man ikke trenger merke bilde/video med reklame når det er reels? Jeg leste ikke teksten, jeg la kun merke til kjolen hun sto i, så for meg framsto det som at det var reklame for den kjolen. Men leste her at det var Fotoknudsen.

@ToneVie

Skrevet
Høstsemester skrev (20 minutter siden):

Her var det mye uvitenhet og usammenhengende tekst.. 

Gjerne fortell meg hva som er uvitenhet her? 
Setter ikke pris på hersketeknikken din her. Du må gjerne argumentere med meg. Men du trenger ikke antyde at du ikke forstår hva jeg skriver. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Verba skrev (20 minutter siden):

Men greia er jo at Sara står i en kjole som er fra Careless. Hun har jo merka Fotoknudsen riktig, men hun skulle også ha merka egenreklame Careless.

Jeg kommenterte på et innlegg hvor diskusjonen var at man skulle skrive reklame også i selve filmen.  Jeg vet hun skulle merket det med egenreklame men det var ikke det vi snakket om her. 

Skrevet
ToneVie skrev (3 minutter siden):

Gjerne fortell meg hva som er uvitenhet her? 
Setter ikke pris på hersketeknikken din her. Du må gjerne argumentere med meg. Men du trenger ikke antyde at du ikke forstår hva jeg skriver. 

Snikreklame i Fotoknudsen er brudd på markedsføringsloven.. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...