Gå til innhold

Ungdom som bare spiser usunn mat. Bekymret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

15 åringen min spiser bare dritt mat. Han vil ikke ha frokost, han kaster matpakken sin og kjøper drittmat i butikken. Til middag spiser han noen kjøttbiter(liker ikke noe annet) og så spiser han kanskje en brødskive til kvelds. Han trener 4 dager i uken, og burde spise mye mer, og mye sunnere, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Til bursdagen sin fikk han mange tusen av vennnene sine, så han bruker disse pengene på drittmat. Han ser veldig sliten ut, jeg får han nesten ikke ut av sengen om morgenen, og han er bare sur. 

Noen råd?

Anonymkode: c2f9d...8be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Appellere til selvinteressen hans. Han bygger ikke muskler med dårlig kosthold. Han vil tenke og føle seg dårligere

Anonymkode: fd2c7...1d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta i fra han pengene om han bare bruker de på drittmat og heller ta de frem om det er noe han trenger/ønsker seg. 

Anonymkode: ea40f...701

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta i fra han pengene om han bare bruker de på drittmat og heller ta de frem om det er noe han trenger/ønsker seg. 

Anonymkode: ea40f...701

Det har man ikke lov til. Ungdom over 15 kan selv styre penger fått i gave, dessverre. 

Snakk med ungdommen. Eller vent på at det blir tomt i matkassa :P

Anonymkode: 549c3...863

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har man ikke lov til. Ungdom over 15 kan selv styre penger fått i gave, dessverre. 

Snakk med ungdommen. Eller vent på at det blir tomt i matkassa :P

Anonymkode: 549c3...863

Men å slå av wifi er lov!😬

Anonymkode: a5eb2...114

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

At han er trøtt om morgenen er vanlig i tenåring uavhengig av kosthold men ja du burde prøve å oppmuntre til sunnere kosthold. Har du prøvd spør han va han liker av sunn mat? Kanskje wraps eller omletter? 

Anonymkode: efceb...de7

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo håpe på at det bare er en fase. 

Ellers tenker jeg at han kan være litt mer involvert i familiens mat. Han for eksempel få ansvaret for middagen en dag i uken, med krav om at det skal være balanserte måltider som alle liker. Eventuelt kan han få komme med innspill til ukemenyen. 

Du kan jo også spille litt på hvor trashy han spiser og hvor i utakt med samfunnstrenden han er. Være litt autoritær og si rett ut at det kostholdet hans er helt hinsides, og at man rett og slett ikke spiser «festmat» hver dag, det er uaktuelt. 

Forsøk å lage gode grønnsaksretter, som f.eks chili con carne, denne kan også brukes som tacofyll. Tenåringer liker gjerne «comfort food» og her kan man få inn masse grønnsaker selv om man også bruker kjøtt, f.eks lasagne, pasta bolognese, indiske og thaiinspirerte currier. Bestille sushi av og til? 

Frokost hadde jeg brydd meg mindre om, men det går an å forsøke med havregrøt, egg, yoghurt eller smoothie. Ristet brød smaker ofte bedre en daggammelt brød. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen forslag: 

La han velge middag forutsatt at den er sunn. 

Legg fram multivitaminer og omega-3 tabletter hver morgen.

Minimum en frukt om dagen.

Egg og bacon på grovt rundstykke med appelsinjuice kan kanskje friste?

Smoothie med grønnsaker er næringsrikt og godt.

Siden han er i vekst er det kanskje ikke så nøye at han kutter ut det usunne, men veldig viktig at han begynner å spise sunn mat i tillegg.

Anonymkode: 3d9ff...a9a

• Liker 1
Skrevet

Hvis han har uren hud i ansiktet, kan du jo fortelle på en snill måte at det henger mye sammen med kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...