AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 I hvilken alder har man mest bruk for penger? Jeg har en jobb som jeg tjener ca. 400 000 (bachelor). Skifter yrke og tenker jeg kommer til å falle ned til ca. 360 000 ca. Har to barn(2 og 4 år). Er 26 år. Bil og hus(ikke noe mer lån). Samboer som tjener godt, men deler kun på felles utgifter. Vi klarer oss fint nå. Er redd jeg vil angre på yrkesendring pga. lønn. Bytter på grunn av trivsel og det er det viktigste. Men kan jeg forvente at alt blir dyrere og at jeg har mer bruk for penger mer senere enn nå? Anonymkode: 786dd...a24
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hvilken alder har man mest bruk for penger? Jeg har en jobb som jeg tjener ca. 400 000 (bachelor). Skifter yrke og tenker jeg kommer til å falle ned til ca. 360 000 ca. Har to barn(2 og 4 år). Er 26 år. Bil og hus(ikke noe mer lån). Samboer som tjener godt, men deler kun på felles utgifter. Vi klarer oss fint nå. Er redd jeg vil angre på yrkesendring pga. lønn. Bytter på grunn av trivsel og det er det viktigste. Men kan jeg forvente at alt blir dyrere og at jeg har mer bruk for penger mer senere enn nå? Anonymkode: 786dd...a24 Ungdommer koster jo litt mer enn småbarn. Betaler samboeren din mer til barna? Anonymkode: b7ecd...479
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #4 Skrevet 28. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungdommer koster jo litt mer enn småbarn. Betaler samboeren din mer til barna? Anonymkode: b7ecd...479 Ja han betaler mer av utgiftene vi har ved barna. Anonymkode: 786dd...a24
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #5 Skrevet 28. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja han betaler mer av utgiftene vi har ved barna. Anonymkode: 786dd...a24 Da tror jeg ikke det blir noen krise Anonymkode: b7ecd...479
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #6 Skrevet 28. mai 2019 Du tjener allerede dårlig og går frivillig enda lavere når det er like før ungene skal begynne med fritidsaktiviteter, SFO og haugevis av barnebursdager? Det er nå du trenger penger, for å si det sånn. Anonymkode: 6b5d7...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #7 Skrevet 28. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tjener allerede dårlig og går frivillig enda lavere når det er like før ungene skal begynne med fritidsaktiviteter, SFO og haugevis av barnebursdager? Det er nå du trenger penger, for å si det sånn. Anonymkode: 6b5d7...0ee Hvor stor er denne økningen? Vi har det godt økonomisk nå som sagt. Jeg har jo mine grunner til at jeg ønsker å bytte jobb og de er veldig viktig for meg og også oss som en familie. Har egentlig ikke så mye valg sånn sett. Men hvis jeg MÅ pga. pengene så må vi jo klare oss. Som du sier, så tjener jeg dårlig nå, så om jeg tjener enda litt dårligere så utgjør det jo ikke så mye. Anonymkode: 786dd...a24
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #8 Skrevet 28. mai 2019 SFO er etter det jeg kan lese meg fram til, samme pris som bhg. Barnebursdager, utgjør det virkelig så mye? Om det er tilsammen 30 barnebursdager i året. Så blir det max. 3000 kroner i året i gaver? Fritidsaktiviteter vet jeg ikke hvor mye koster, er det veldig mange tusen? Anonymkode: 786dd...a24 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #9 Skrevet 28. mai 2019 Tenåringer/ungdommer er klart dyrest å ha i hus Anonymkode: 8a22b...fa8 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #10 Skrevet 28. mai 2019 Jeg vil si i småbarnsalderen frem til barnehage og SFO er ferdig (4. trinn). Tenåringer koster sikkert mye det og, men da vil vi tjene enda mye mer. Vi er i 40-årene og tjener veldig bra - merker stor forskjell fra 30 til 40. Anonymkode: 14011...724
Zienna Skrevet 28. mai 2019 #11 Skrevet 28. mai 2019 Normalt trenger man mest penger i etableringsfasene, i overgangen fra skole til jobb, fra enslig til samboer og så til barn/familie. Du har samboer, barn, hus og bil og dere har begge fast arbeid. Utgangspunktet er det beste for å klare seg videre, men avhengig av livsstilen dere velger. Små barn vokser, og mye behøves. I tillegg koster barnehage og SFO. Faktisk vil jeg påstå at den dyreste tiden er mens barna er små. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #12 Skrevet 29. mai 2019 7 timer siden, Zienna skrev: Normalt trenger man mest penger i etableringsfasene, i overgangen fra skole til jobb, fra enslig til samboer og så til barn/familie. Du har samboer, barn, hus og bil og dere har begge fast arbeid. Utgangspunktet er det beste for å klare seg videre, men avhengig av livsstilen dere velger. Små barn vokser, og mye behøves. I tillegg koster barnehage og SFO. Faktisk vil jeg påstå at den dyreste tiden er mens barna er små. Fra enslig til samboer? Trodde det var rimeligere å bo sammen? Anonymkode: b7ecd...479
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #13 Skrevet 29. mai 2019 10 timer siden, Zienna skrev: Normalt trenger man mest penger i etableringsfasene, i overgangen fra skole til jobb, fra enslig til samboer og så til barn/familie. Du har samboer, barn, hus og bil og dere har begge fast arbeid. Utgangspunktet er det beste for å klare seg videre, men avhengig av livsstilen dere velger. Små barn vokser, og mye behøves. I tillegg koster barnehage og SFO. Faktisk vil jeg påstå at den dyreste tiden er mens barna er små. TS: Betryggende å høre at så mange mener det NÅ det trengs mest penger. Vi klarer oss som sagt fint nå. Vi har ikke en livsstil som er særlig dyr. Vi drar ikke på dyre ferier, kjøper de dyreste klærne, har den dyreste bilen osv. Det er heller ikke noe mål for oss. Tviler på at det vil være det som betyr noe for oss i fremtiden heller. Jeg kommer nok aldri til å tjene noe særlig bra (jobber innen helse). Men samboeren tjener og går opp i lønn ganske ofte. Men syns det er litt trist og tenke på at om han blir borte eller vi skulle gått fra hverandre, ja da vet jeg ikke om vi hadde klart oss økonomisk. Skremmer meg litt, men burde vel tenke at vi lever her og nå. Så får jeg heller ta den bekymringen når den evt. måtte komme.... Anonymkode: 786dd...a24 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #14 Skrevet 29. mai 2019 Jeg tror også at det er i småbarnsalderen/frem til SFO er over. Vi betaler 3000 kr hver mnd for hvert barn i SFO. Har 2 barn i småskolen, ingen søskenmoderasjon i vår kommune. Vi er så vant til å betale disse pengene gjennom år med bhg/SFO og klarer oss fint i hverdagen likevel. Men jeg gleder meg veldig til at begge barna er ferdige med SFO om 3 år, da kommer vi til å ha 6000 kr ekstra hver mnd! (Hvis dere ikke planlegger å flytte til større bolig eller noe, da kan man jo trenge mer penger.) Anonymkode: 5f4af...ead 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #15 Skrevet 29. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: TS: Betryggende å høre at så mange mener det NÅ det trengs mest penger. Vi klarer oss som sagt fint nå. Vi har ikke en livsstil som er særlig dyr. Vi drar ikke på dyre ferier, kjøper de dyreste klærne, har den dyreste bilen osv. Det er heller ikke noe mål for oss. Tviler på at det vil være det som betyr noe for oss i fremtiden heller. Jeg kommer nok aldri til å tjene noe særlig bra (jobber innen helse). Men samboeren tjener og går opp i lønn ganske ofte. Men syns det er litt trist og tenke på at om han blir borte eller vi skulle gått fra hverandre, ja da vet jeg ikke om vi hadde klart oss økonomisk. Skremmer meg litt, men burde vel tenke at vi lever her og nå. Så får jeg heller ta den bekymringen når den evt. måtte komme.... Anonymkode: 786dd...a24 Eier dere bolig 50/50? Anonymkode: 3215e...908
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #16 Skrevet 29. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I hvilken alder har man mest bruk for penger? Jeg har en jobb som jeg tjener ca. 400 000 (bachelor). Skifter yrke og tenker jeg kommer til å falle ned til ca. 360 000 ca. Har to barn(2 og 4 år). Er 26 år. Bil og hus(ikke noe mer lån). Samboer som tjener godt, men deler kun på felles utgifter. Vi klarer oss fint nå. Er redd jeg vil angre på yrkesendring pga. lønn. Bytter på grunn av trivsel og det er det viktigste. Men kan jeg forvente at alt blir dyrere og at jeg har mer bruk for penger mer senere enn nå? Anonymkode: 786dd...a24 Det er helt mulig å si når man ikke vet hvor mye lån dere har eller hva samboeren din tjener. Anonymkode: fd946...57d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #17 Skrevet 29. mai 2019 Man behøver mest penger i etableringsfasen. Altså i den perioden hvor bolig og bil skal på plass, og man får eller har små barn. Tenåringer er også dyre i drift, ja, men innen da har man forhåpentligvis klart å etablere seg i en bolig som er passende ift familiens størrelse. Når man står der nedsyltet i gjeld og har 2 barn men bare to soverom, og vanskeligheter med å spare pga. barnehage/SFO-regninger, så er det litt værre. Anonymkode: b83e9...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #18 Skrevet 29. mai 2019 Når man er ung, og trenger å etablere seg. Når man har det mest nødvendige, og en liten buffer, trenger man ikke å bekymre seg økonomisk, med mindre man blir veldig syk. Det kan fort bli dyrt Anonymkode: 90f53...8d0
Gjest Mysticgirl Skrevet 29. mai 2019 #19 Skrevet 29. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra enslig til samboer? Trodde det var rimeligere å bo sammen? Anonymkode: b7ecd...479 Det kommer an på om samboeren spiser deg fra hus og hjem 😂
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #20 Skrevet 29. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt mulig å si når man ikke vet hvor mye lån dere har eller hva samboeren din tjener. Anonymkode: fd946...57d Ts Jeg mente med innlegget at jeg ikke har noe mer boliglån igjen. Vi eier halvparten hver (han har lån igjen, 1 000 000). Bilen har vi ikke noe lån på. Vi har fire soverom og to stuer. Og som sagt to barn. Ingen planer om å flytte til større. Vi vil heller at jeg skal ha en annen jobb enn å bo større... Anonymkode: 786dd...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå