@lfa Skrevet 29. august 2002 #1 Del Skrevet 29. august 2002 Hvordan skriver jeg 22610 ??? Og da skal helst 10-tallet ligge nedenfor 6 tallet.... om dere skjønner... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 29. august 2002 Forfatter #2 Del Skrevet 29. august 2002 Fikk det til... Var ingen ASCII kode, likevel... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 29. august 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 29. august 2002 Men hva menes med dette? :o Jeg skal kode et navn i ASCII-alfabetet... Først med binære tall og for hvert tegn (hver gruppe på 7 biter), skal det settes inn en paritetsbit og kode hvert tegn med lik paritet. Etterpå med desimale tall. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 29. august 2002 #4 Del Skrevet 29. august 2002 Hva er problemet ditt, @lfa - er det der en slags oppgave, der du ikke forstår spørsmålet? I så fall - hvilken del av det er det du ikke forstår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 29. august 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 29. august 2002 Ja, det er en oppgave... Jeg forstår ingenting, bortsett fra det med å sette inn en åttende paritetsbit.... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 29. august 2002 #6 Del Skrevet 29. august 2002 Ehem... hva med å følge litt mer med i timen, og ikke surfe på nettet hele tiden...? 1) Finn ASCII tabellen i læreboka 2) Hver bokstav har der en tall-kode 3) Oversett tallet til binærtall (7 bits) 4) (Men det kan du visst...) Legg til et 8de bit slik at alle har enten et like eller odde antall bit. Dersom dette ble for vrient også... så er jeg redd du bør ta en titt i læreboka... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 29. august 2002 #7 Del Skrevet 29. august 2002 ...og pass nå endelig på å sette paritetsbit'et på rett sted... (MSB, you know?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 29. august 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 29. august 2002 Jeg studerer hjemme, helt alene, så jeg følger med så godt jeg kan... Foressten, så TROR jeg at jeg fattet poenget nå... Var bare ASCII tabellen i læreboka som ikke var særlig forståelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 29. august 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 29. august 2002 ... men hva menes med "og kode hvert tegn med lik paritet" ? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 29. august 2002 #10 Del Skrevet 29. august 2002 Hehe... var det ikke det punktet du kunne...? (neida, skal slutte å erte deg, jeg.... trur eg...) Får vel forelese litt, da... Poenget med den siste (paritets-)bit'en er at mottaker skal kunne gjøre en kvalitetssjekk på dataene som mottaes, og evt. reagere med å si "gjenta, please!" til avsender dersom det er noe galt. For å få til dette, velger man det siste bit'et slik at det alltid er et like antall (2, 4, 6 eller 8) bit totalt. Dersom f.eks. dine opprinnelige 7 bits er 1110000, legger du på en 1'er som paritets-bit: 11110000. Dersom dine opprinnelige 7 bits var 1111000, legger du til en 0'er: 01111000 Dette kalles "lik paritet". Det er også selvsagt mulig å operere med "odde paritet", hvor det skal være et odde antall (1,3,5 eller 7) bit - men din oppgave ba om lik paritet. OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest d'orian Skrevet 29. august 2002 #11 Del Skrevet 29. august 2002 Bare nevner sånn kjapt at 7-bit ascii er standard tegnsett, mens 8-bit ascii også inneholder alle spesialtegn (æ, ø, å, £, osv, osv) Er ellers ingen ascii-ekspert doris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 29. august 2002 Forfatter #12 Del Skrevet 29. august 2002 Åååå... ok, da skjønte jeg det likevel... Trodde jeg skulle gjøre det pluss en annen ting, jeg da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 29. august 2002 #13 Del Skrevet 29. august 2002 Du har selvsagt rett i det, Doris - jeg hoppet over det der med vilje for ikke å forvirre Alpha - hun virket i utgangspunktet tilstrekkelig forvirret allerede... Men siden du nevner det... så kan vi jo ta en "historie-time" med det samme. I datamaskinenens barndom var man ikke særlig optatt av bagateller som "utenlandske" tegn som æ, ø og å. Siden man også den gangen arbeidet med en byte med 8 bit, og siden man den gangen nok hadde langt mer problemer med feil i data-overføringer fra ett sted til et annet, valgte man å benytte det 8de bit'et som paritetsbit. Senere har man gått bort fra dette, og opererer nå vanligvis med en utvidet ASCII-tabell, slik doris nevner, som da gir mulighet for å kode dobbelt så mange tegn. Se ellers http://www.asciitable.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå