Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd å lese litt om kjemisk graviditet, både på dette forumet og andre steder. Jeg forstår at det skjer en befruktning, men at det ikke klarer å feste seg til veggen i livmoren. Dermed kan man se en forbigående hcg-stigning. Jeg har likevel noen spørsmål til dere, kloke KG-kvinner som kan så mye om dette!

- Hvor mange dager med positive tester (strimmeltester) kan man regne med å ha for å være sikker på at det IKKE er en kjemisk graviditet?

- Hvis man har to tester, hvor den siste er ørlite sterkere enn den andre. Kan man da utelukke kjemisk? er det ikke sånn at hcg-nivået aldri vil stige ved en kjemisk?

- Kan man få kjemisk etter uke 5?

- Hvor raskt får man en blødning etter kjemisk?

Anonymkode: b5406...2b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til. 

- Noen steder står det at skyggestrek er det samme som kjemisk. Stemmer dette? Jeg trodde skyggestrek er noe ved testen, dvs at man kan skimte der det ville kommet en positiv test som et grått område? Derfor er det kanskje usannsynlig å få flere skyggestreker på rad? Men hvis det stemmer at en kjemisk kan se ut som skyggestrek så er det jo ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Kjemisk er, per definisjon, en spontanabort som skjer før 5+0. På dette tidspunktet kan graviditet bare påvises med blod/urinprøve (fosteranlegget er for lite til å synes på ultralyd), altså bare påvises kjemisk, derav navnet. Akkurat som med SA etter uke 5 er det umulig på generelt grunnlag å si at "nå" er du trygg. Men om du helst ikke vil vite om en kjemisk graviditet, styr unna tidligtester. Kjemisk er veldig vanlig (bare ca halvparten av befruktede egg ender opp med å bli babyer) men med mindre man styrer og tester så oppleves det som enn vanlig, evt noen dagers forsinket, mens. 

Anonymkode: 215d8...210

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har prøvd å lese litt om kjemisk graviditet, både på dette forumet og andre steder. Jeg forstår at det skjer en befruktning, men at det ikke klarer å feste seg til veggen i livmoren. Dermed kan man se en forbigående hcg-stigning. Jeg har likevel noen spørsmål til dere, kloke KG-kvinner som kan så mye om dette!

- Hvor mange dager med positive tester (strimmeltester) kan man regne med å ha for å være sikker på at det IKKE er en kjemisk graviditet?

- Hvis man har to tester, hvor den siste er ørlite sterkere enn den andre. Kan man da utelukke kjemisk? er det ikke sånn at hcg-nivået aldri vil stige ved en kjemisk?

- Kan man få kjemisk etter uke 5?

- Hvor raskt får man en blødning etter kjemisk?

Har hatt to kjemiske. 

- Hadde svak test som bygget seg opp noen dager for så å bli svake igjen. Hadde kanskje 2 dager med tydelige streker før de ble svakere igjen. Var vel 3-5 dager. Min ble sterkere for så å bli svakere igjen. Så ja du kan få sterkere streker selv om det er kjemisk. 

- Etter 5+0 er det ikke lenger kjemisk 

- Min blødning kom på IKM dagen begge ganger. 

- Prøv å ikke test altfor tidlig. Det er veldig vanlig med kjemisk men de fleste aner ikke at de opplever det da de som regel for en blødning på tiden de skal ha mens.

Anonymkode: 307ee...f91

AnonymBruker
Skrevet

Om du er god over IKM å får sterkere tester i mer enn 1 uke er du nok rimelig trygg tror jeg :) Og hvis du før positive digitale er det også en god indikasjon. Den digitale testen gikk veldig fort fra positivt til negativt. (1-2) dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Godt*

AnonymBruker
Skrevet

Hva er IKM?

Anonymkode: cfd14...eae

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er IKM?

Anonymkode: cfd14...eae

Ikke kommet menstruasjon. Dagen du skal ha mens (som man håper ikke kommer når man er prøver)

Anonymkode: f4d59...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...