AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Hei! Vi har prøvd å kvitte oss med ting, med inspirasjon fra Marie Kondo. Men vi samarbeidet ikke noe særlig og gjorde det ikke nøye nok tror jeg.. Lurer litt på hvordan andre rydder huset sitt? Er det slik at hvis du kun har 7 par sokker, at du tar mer vare på dem i motsetning til 26 par og 38 single f. Eks..? Du med lite ting, hvordan klarer du deg? Du som tenker du kanskje kommer til å få bruk for det en dag, hvordan gjør du det? Her er det ting jeg sliter med å kaste, som gamle og viktige skolenotater (som uansett står i fagboka) tilfelle jeg trenger det en dag, falske smykker jeg bruker en gang i året..digital kamera jeg ikke bruker lenger.. Men funker helt fint.. Hva gjør man? Jeg vil fjerne alt som gir dårlige vibber, og det er egentlig det meste av møbler og klær. Og ting. Men vi bruker det jo.. Vet ikke helt hva jeg ville frem til, men trenger litt tips da. Anonymkode: ee629...495
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Hei! Vi har prøvd å kvitte oss med ting, med inspirasjon fra Marie Kondo. Men vi samarbeidet ikke noe særlig og gjorde det ikke nøye nok tror jeg.. Lurer litt på hvordan andre rydder huset sitt? Er det slik at hvis du kun har 7 par sokker, at du tar mer vare på dem i motsetning til 26 par og 38 single f. Eks..? Du med lite ting, hvordan klarer du deg? Du som tenker du kanskje kommer til å få bruk for det en dag, hvordan gjør du det? Her er det ting jeg sliter med å kaste, som gamle og viktige skolenotater (som uansett står i fagboka) tilfelle jeg trenger det en dag, falske smykker jeg bruker en gang i året..digital kamera jeg ikke bruker lenger.. Men funker helt fint.. Hva gjør man? Jeg vil fjerne alt som gir dårlige vibber, og det er egentlig det meste av møbler og klær. Og ting. Men vi bruker det jo.. Vet ikke helt hva jeg ville frem til, men trenger litt tips da. Anonymkode: ee629...495 Lever med rotet. Anonymkode: 250a7...cdf 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #3 Skrevet 28. mai 2019 Jeg har drevet storopprydning selv det siste året og har da sett på mange metoder. Det jeg egentlig misliker med de fleste er en underliggende bruk og kast mentalitet, at ting man bruker sjelden (type 1 gang i året) kan man kaste for man kan kjøpe nytt om man trenger det... Ting jeg faktisk bruker, om enn sjelden, får bli. F.eks. bruker jeg sjelden selskapskjoler, men jeg beholder de jeg har fordi de blir brukt når behovet melder seg jeg liker de og de er klassiske og går ikke av moten. På sikt sparer jeg tid og penger på shopping. Det samme gjelder en god del klær og kjøkkenutstyr spesielt. Å kvitte seg med studienptater viste seg å være en lettelse. Det verste var egentlig å komme seg over at studietiden er forbi, en epoke er over og notatene i seg selv egentlig ikke har verdi annet enn symbol på timevis på forelesninger. Å si til seg selv at man kan få bruk for de er litt tullete, studienotater er ferskvare. De går ut på dato og man bør heller oppdatere seg faglig med ny litteratur og ikke gå tilbake til studienotater. Ellers vil jeg anbefale å IKKE bruke tid på å mimre og knytte minner til ting, klær etc. Da får man aldri kvittet seg med noe! Det er heller ikke sånn at man må rydde alt på en gang. Jeg har gått igjennom huset i flere runder. Første runde var å kvitte seg med det som helt uten tvil var skrot! Ødelagte, fravokste og aldri brukte klær og sko, ting som allerede var stuet vekk og glemt etc. Anonymkode: ccd13...2c3 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #4 Skrevet 28. mai 2019 Det var en lettelse å kvitte seg med skolenotatene. De hadde vært i hylla i flere år, og ikke en gang blitt brukt eller kikket på. Jeg har kun tatt vare på et par bøker, det er for at jeg skal gå gjennom det på nytt for oppfriskning. Kun for morro skyld. MEN, har gitt meg selv tidsfrist. Er det ikke starta på innen ett år, da ryker bøkene. Dette er da snakk om grunnleggende realfag som ikke endrer seg med årene. Når jeg har funnet noe jeg ikke engang visste var der, da kan det også taes farvel med. Noe blir solgt, annet kastet. Bor litt øde til, så er vanskelig å selge (eller gi bort) alt. Det som brukes, beholdes. Ett par pyntesaker er igjen, fordi dem betyr noe for meg. Har fått flere tomme hyller i klesskapet. Kun det jeg faktisk bruker er der. Jeg har flere sokker enn du beskriver, men skal ned til det tallet. Men kaster ikke før de er brukt opp med hull eller liknende. Da er det godt å vite at jeg ikke trenger å bruke penger på slikt. Det gikk opp et lite lys for meg med det Kondo sa ang oppbevaring. Jeg var flink til å oppbevare, men jeg hadde altfor mye saker. En liten horder, som kunne bruker timer på eBay for å finne noe. Noe som jeg egentlig hadde null behov for. Kjekt å liksom... idiotisk tankegang av meg 🙄 Nå handler jeg kun når det er noe som faktisk trenges. Sparer penger for å pusse opp, har alt av verktøy. Dette skal bli solgt når oppussingen er over. Da blir det skikkelig tomt på boden. Gleder meg til det. Alt er så mye lettere. Får mer motivasjon til husarbeid, det går også raskere. Mindre støv, mindre på gulvet, mindre å brette. Luftig og flottt å være i rommene her nå. Dersom noe ikke er brukt på 2 år, vil det aldri bli brukt. Bort med det. Anonymkode: 990b9...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #5 Skrevet 28. mai 2019 Skolenotater ble fort kastet her! Fagbøkene derimot har jeg beholdt en del av, da dem er nyttig i jobben. Heldigvis har jeg bod. Så jeg tok en skikkelig opprydning på kjøkken, alt av kjøkkenutstyr jeg ikke kunne huske sist jeg brukte ble lagt i eske og ned på boden. Det er nå snart ett halvt år siden, og jeg har ikke savnet en eneste ting, så den eska går i container når det er dugnad! En del andre ting som jeg "alltid" har spart på, for "det kan jo hende jeg trenger det", ble satt på boden, og går også i container nå. Hadde tre gamle fotokamera, alle tre fikk jeg vel for 15-20 år siden, og ikke brukt på over ti år. Samme med papirer, ryddet i alle papirene mine like etter jul (jada, jeg så marie kondo like etter jul ) Da fant jeg 5 år med veterinærregninger og skoslager-regninger for en hest jeg avlivet for 4 år siden...... 10 år gamle lønnslipper, leiekontrakter fra 2006, kvittering på pc som jeg kastet for 2 år siden, service på bilen som ble vraket for 3 år siden... La oss si det sånn at det doble skapet i yttergang som det var rasfare i, nå har ledige hyller... Det er en lang og tung jobb å sortere igjennom årevis med rot, det ser man tydelig i serien til marie kondo også, men det er faktisk verdt det! Jeg tok yttergang en helg, soverom neste helg, kjøkken en annen helg. Ang klær så valgte jeg å gå delvis inn for marie kondo. Alle klær ut av skap, så gå igjennom hvert eneste plagg. Klær som ikke var brukt siste sesongen ble kastet. Klær jeg alltid har elsket, men begynner føle meg for gammel for, ble kastet... Hullete og utslitte sokker ble kastet. Jeg så ikke så mye på antallet som var igjen, men jeg tok bare vare på ting jeg viste helt sikkert ville bli brukt. For tiden går jeg på medisiner som utløser store mengder svette, så t-skjorter og slikt får merker med en gang og kan ikke brukes, disse valgte jeg legge i en koffert og på boden, siden medisinen er midlertidig og forhåpentligvis kan slike klær brukes igjen etterhvert. Hadde jeg kun tatt vare på 7 par sokker, så hadde jeg eksplodert innen en uke 😛 For det første går vaskemaskinen min sjelden mer enn 1-2 ganger i uken, inkludert vask av håndklær, ulltøy, sengetøy og alt annet. med 7 par sokker ville jeg gått fri fort, i tillegg har jeg en pus som stjeler sokkene... Men etter opprydningen i klesskapet fikk jeg to sokke-skuffer, en til par og en til enslige. Hver gang jeg tar klær fra stativet parrer jeg sammen sokker, og går igjen singel-skuffen. Sokke-sorteringen gikk fra å være ett langvarig utsatt mareritt til å bli unnagjort på ett minutt pr uke... Anonymkode: e4982...313 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Rydder og rydder her også. Har ikke tatt i bruk noen ryddegurubok. Jeg har en bunke for kast, en for gi bort, en for salg. Det som er pent brukt og som jeg regner med selger, selger jeg på finn evt facebookgrupper. Får jeg ikke solgt flyttes de over til gi bort bunken. Det som er på noen måte ødelagt eller loslitt kastes. Det jeg ikke har benyttet på mange mange år havner i en av disse bunkene. Noe med affeksjonsverdi tar jeg vare på. Jeg skifter kun dekk på bilen to ganger i året, men kaster jo ikke jekken forde, så er det noe jeg faktisk bruker som jeg er fornøyd med, dog kun 1-2 ganger i året så tar jeg vare på det. Alt som er kjekt og ha, kanskje jeg får bruk for det, åker nå ut av huset. OG jeg kjøper aldri fordi ting er på salg lenger, blåser i salg, kjøper kun når jeg trenger. Har ikke handlet på flere måneder, med unntak av klær da de andre var slitte, ødelagte, for små. Syne sjeg har kommet et godt stykke her, er enda ikke ferdig. Anonymkode: a21ed...845 2
NewInTown Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 Det smarteste er vel å sortere ut hva du faktisk bruker og trenger, og hva som bare er overflødige greier uten noen verdi. Nå er det sikkert lett for meg å si, som ikke knytter meg til ting på samme måte som mennesker og opplevelser, så å kaste saker og greier er null stress. Jeg vet jo at mange tar vare på ting de har fått i gave eller som de ellers føler at de burde holde på, tross at det ikke har noen praktisk nytteverdi. De fleste fyller husene sine med unødvendige greier, du trenger f.eks. ikke 28 par sokker som du sier, men 7 par er vel kanskje litt i minste laget. Det letteste er vel bare å rydde i sokkeskuffen, ta vare på alle sokkeparene som er fine og hele, og kast resten. Hvorfor ta vare på enslige sokker eller sokker med hull? Har du en masse kjøkkenapparater og duppedingser du ikke bruker - kast eller gi bort. Sannheten er vel at det er unødvendig med både brødrister, vannkoker, kaffetrakter, popcornmaskin, vaffeljern, toastjern, kjøkkenmaskin, foodprosessor, osv. om du kun bruker 2-3 av dem ukentlig. Det går jo f.eks. an å låne et vaffeljern til den ene gangen man skal lage vafler. Eller droppe toastjernet og heller lage toasten på stekepanna. Om kaffetrakteren er den som brukes mest i huset, ta vare på den og skrot resten som dere kun bruker annenhver måned. Blender er f.eks. helt bortkastet om man ikke lager masse smoothier ukentlig, og ellers har en foodprosessor eller kjøkkenmaskin som kan gjøre samme jobben. Det er et godt poeng at mindre ting gir deg et klarere sinn - jo ryddigere man har det rundt seg, og jo mer praktisk livet blir, jo lettere er det jo å ha en lett og ryddig hjerne. Men det betyr jo ikke at man skal klare seg med kun det man får plass til i en ryggsekk liksom. Det går fortsatt an å ha møbler, ting og duppedingser, men pass på at ALT har en plass. Og en naturlig plass i boligen. Det er klart at de som bor på 52 kvadrat må lage gode oppbevaringsløsninger og kanskje prioritere litt, men det jeg ser er at det ofte er de med store hus på 200 kvm som fyller husene sine med alt muligens rare saker og ting. De tar vare på arvegods og gamle gjenstander, de overfyller med planter i vinduskarmene og små møbler i hvert eneste hjørne.... Heldigvis er det blitt vanligere nå å bare ha nødvendige møbler med praktisk nytteverdi. Og oppbevaring er blitt en del av interiøret. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 På 28.5.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev: viktige skolenotater Hvorfor i all verden er dette viktig? Jeg kvitter meg med det på sekundet jeg ikke trenger det lenger. Klart, det kan være koselig å beholde et gammelt skolenotat der du rødmer når du leser det igjen, men det havner jo i en egen kategori. Anonymkode: 831eb...b47 4
exictence Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 (endret) Det du ikke har brukt på og har glede av det siste året, eller de to siste årene, det kvitter du deg med. Det gjør i hvert fall jeg. Skole- og fagnotater/bøker kvitter jeg meg alltid med etter det er gått ett år, eller før, kanskje med en gang. Det er alltid nye ting man kommer borti, ikke vits å samle på gamle notater. Endret 30. mai 2019 av exictence 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #10 Skrevet 30. mai 2019 Her er alt som aldri brukes (og som kun har minneverdi) sortert i plastbokser. Kaller det minnebokser for Ola, per og Kari (fiktive navn). Alt ellers som man aldri bruker kastes. Ute av syne,ute av sinn. I hjemmet mitt har jeg kun ting jeg bruker. møbler, kjøkkenutstyr, klær, sanitærsaker, attester, bilder og hageutstyr. Mer trenger man ikke. Anonymkode: f2dd9...9cc
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 Jeg har kastet og ryddet og lest minimalismeblogger i sånn hvertfall sju år, har fremdeles ikke kommet over siste kneiken når det gjelder enkelte ting. Men gradvis har jeg (etterhvert vi – samboeren er på samme linje) strømlinjeformet husholdningen mer og mer. Det går jo litt i rykk og napp, f.eks. når man flytter sammen og plutselig har fem visper på kjøkkenet som vi må se gjennom, eller det strømmer gravidtøy inn i huset, men det nærmer seg! Tenker at du skal skynde deg langsomt, TS, ta det i runder etterhvert som du kjenner på at nok er nok, du har overskudd til å ta et skap el.l. Ta hensyn til ulike livsfaser, i perioder må man jo faktisk handle inn ting også, men da er det jo greit å se om noe annet skal ut, siden man likevel endrer livsstil/rolle. Til slutt: Når du faktisk kjøper noe nytt, enten pga. nylig oppståtte behov eller fordi noe gammelt er utslitt, gjør research og kjøp «det beste» (både kvalitet og etter hva du liker av stil/farge/design) – da holder det mye lenger, du trenger ikke erstatte det så raskt, og du vil etterhvert føle at du får mer eierskap til ditt eget hjem. Da avtar også «kastetrangen». Anonymkode: d524e...1ba 3
Gjest førstedamen Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 Ha et packing party! Pakk ned alle eiendelene dine i esker! Alt kjøkkenutstyr, alt på badet, alle klær, absolutt alt! Til og med tannbørsten din. Merk eskene å sett alle på et rom du ikke oppholder deg på. De neste 30 dagene får du kun ta ut det du trenger. Når kvelden kommer og du trenger tannbørsten, da tar du ut den og setter den på badet, men du får ikke ta ut noe annet du ser i boksen. Etterhvert vil du pakke ut mer og mer av det essensielle. Etter 30 dager går du igjennom eskene, og tar vare på det du ønsker å ta vare på.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 Jeg kastet alt jeg visste jeg ikke kom til å bruke igjen, som var stygt, ødelagt, unyttig etc.. 2-3 sekker gikk på søppeltippen og ett par kasser til gratisbutikken. Skal definitivt ha en ny runde når jeg er ferdig å pusse opp! Anonymkode: d04ea...e7b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 Når det gjelder klær så er ikke jeg så streng på antall, men det må passe inn i garderobeskapet. I skapet har jeg et veldig strengt system, der alt har sin bestemte plass. Hvis stabelen med singeletter er for høy slik at jeg sliter med å lukke skuffen har jeg for mange singeletter, da må noen ut. Jeg kjøper bare klær dersom jeg trenger flere klær. Hvis jeg går tom for rene singeletter eller sokker som er fine nok til å brukes på jobb, da trenger jeg flere singeletter eller sokker. De gamle kan da brukes når jeg bare er hjemme eller på tur, men bare dersom jeg har plass til å ha dem i skapet. Et par ganger i året går jeg gjennom skapet og rydder. Systemet mitt krever at klærne brettes riktig, noe som ikke alltid skjer. derfor trenger jeg å gå gjennom og brette ting på nytt og legge ting i fine stabler. Samtidig tar jeg bort hullete sokker, slitte singeletter jeg ikke har plass til og klær som ikke passer. Jeg tar også bort klær jeg ikke liker å bruke, og gir bort til fretex. Samtidig ser jeg om det er noe jeg mangler som jeg burde hatt, og skriver opp en liste. Single sokker er ikke noe stort problem her. Single sokker er en egen kategori, med sin egen plass i sokkeskuffen. Da er det lett å ta ut stabelen og finne par, noe jeg gjør hver gang jeg legger på plass sokker. Ellers har jeg sikkert over 26 par sokker til sammen, men det er flere forskjellige typer og jeg bruker alle sammen i løpet av et år. Andre ting tar vi gradvis. Først tar vi bort de tingene det er lette å kvitte oss med. Neste gang har vi fått kjenne på hvor godt det er å ikke ha så mye ræl, så da er vi litt strengere med oss selv. Etterhvert har vi også klart å kvitte oss med sentimentalt ræl, ved å spørre oss selv hvorfor vi skal ta vare på tingen. Dette hvorfor gjør også at vi setter mer pris på det vi faktisk tar vare på, fordi vi begge vet hva som ligger bak. Noen ganger kan det hjelpe å være to, siden den andre kan stille spørsmål og pushe den andre. Mannen min har slitt med å hive studienotater, og der har jeg klart å pushe ham til å hive det meste. En viktig faktor for ham var at selv om han kan få bruk for dem, så klarer han ikke å finne den ene nyttige tingen når det er fem fulle tidsskriftsamlere med skrivebøker og papirer. Anonymkode: aa4d9...8ba 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 På 28.5.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev: Hei! Vi har prøvd å kvitte oss med ting, med inspirasjon fra Marie Kondo. Men vi samarbeidet ikke noe særlig og gjorde det ikke nøye nok tror jeg.. Lurer litt på hvordan andre rydder huset sitt? Er det slik at hvis du kun har 7 par sokker, at du tar mer vare på dem i motsetning til 26 par og 38 single f. Eks..? Du med lite ting, hvordan klarer du deg? - Jeg har nok mindre ting enn mange andre. Det er ikke sånn at jeg bor i en leilighet med kunn en madrass på gulvet og tannkost av bambus. Det jeg har gjort er at jeg har kvittet meg med veldig mye av det jeg ikke trenger. Først skrot og rot, så andre ting som jeg ikke bruker. Vi er to og har et ulikt syn på hvor mye vi skal eie, så mine eiendeler gjorde jeg hva jeg ville med, hennes rører jeg ikke og felles eiendeler må vi bli enig om. Jeg syns fortsatt at både jeg og vi eier for mye. Det jobbes til stadighet. Du som tenker du kanskje kommer til å få bruk for det en dag, hvordan gjør du det? -Noen ting tar jeg vare på. Men jeg er veldig kritisk. Vi mennesker er opplært til å bli knyttet til ting. Bare se på hva vi gjør med barn. Vi gir dem kosedyr og eiendeler som de følelsesmessig knytter seg til. Her er det ting jeg sliter med å kaste, som gamle og viktige skolenotater (som uansett står i fagboka) tilfelle jeg trenger det en dag, falske smykker jeg bruker en gang i året..digital kamera jeg ikke bruker lenger.. Men funker helt fint.. Det er en prosess. Jobb med deg selv og tankene dine over tid. Etterhvert forandrer du deg og finner ut hva som er rett for deg. Et godt tips er å pakke ned falske smykker, digital kamera osv og sett dem bort. Du vil oppdage at du faktisk ikke savner dem. Savner du dem ikke så vil du oppdage at det er like greit å kvitte deg med dem. Når det gjelder skolenotatene så begynn å kast en perm. Så kan du kjenne på følelsen over at det ikke var så farlig. Etter noen dager vil du mest sannsynlig kjenne på en god frihetsfølelse i stedet for savn og utrygghet. Prøv det. Hva gjør man? Jeg vil fjerne alt som gir dårlige vibber, og det er egentlig det meste av møbler og klær. Og ting. Men vi bruker det jo.. Ved å si at ting har "dårlige vibber" så gir du tingene makt. Dette er døde ting. Finn ut om du virkelig trenger dem. Det er ganske mye å forhold seg til når man ønsker å rydde opp i eiendeler som man har anskaffet seg gjennom mange år. I stedet for å forhold seg til kaoset av en million ting oh en million avgjørelse om å beholde eller ikke, så se heller motsatt på det. Finn de tingene som du virkelig ønsker å beholde, sett fokuset på de eiendelene som er viktig for deg i livet ditt. Ved å skifte fokuset fra stress og negativitet og heller mot få eiendeler som du virkelig er glad så blir situasjonen lettere å forholde seg til. Vet ikke helt hva jeg ville frem til, men trenger litt tips da. Flott tema du tar opp. Håper det blir en spennende tråd å lese. Lykke til, den som vil får til! Anonymkode: ee629...495
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #16 Skrevet 31. mai 2019 Som en norsk fattigmann anbefaler jeg å gi bort på finn om det er i ok stand. Anonymkode: 92600...00e 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #17 Skrevet 31. mai 2019 På 28.5.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev: Lurer litt på hvordan andre rydder huset sitt? Er det slik at hvis du kun har 7 par sokker, at du tar mer vare på dem i motsetning til 26 par og 38 single f. Eks..? Det tror jeg stemmer. Jo færre ting, jo bedre tar man vare på dem. Jeg har masse sokker, kaster ikke ting jeg bruker. Men jeg har også bestemt meg for å ikke kjøpe flere sokker på mange år. Du med lite ting, hvordan klarer du deg? spørs hva du mener med lite ting. Jeg var en samler før så måtte gjøre en helomvending. Tingene eide meg tilslutt. Har fremdeles endel ting men når man først har kommet igang er det lettere å luke ut ting etterhvert i prosessen! Du må finne ut hva som er viktig for deg. Er du glad i bøker, ha de fremme, er du glad i å male/tegne så har du et sted for tingene. eller liker du å dille med elektriske dingsdangser så ikke kast det ut. Men alt med måte. Du som tenker du kanskje kommer til å få bruk for det en dag, hvordan gjør du det? Spørs hva det er. Det meste jeg har trodd jeg får bruk for har jeg ikke brukt. Jeg har lagt ned mye i esker og satt i boden. Gå igjennom eskene på slutten av året. Her er det ting jeg sliter med å kaste, som gamle og viktige skolenotater (som uansett står i fagboka) tilfelle jeg trenger det en dag, falske smykker jeg bruker en gang i året..digital kamera jeg ikke bruker lenger.. Men funker helt fint.. Jeg tar i bruk Mariekondo metoden med å se om jeg virkelig er glad i tingene. Det falske smykket du bruker en gang i året, gir det deg glede? Hvis ja, behold. Skolenotater har jeg kastet. Har bare en liten perm til papirer. Hva gjør man? Jeg vil fjerne alt som gir dårlige vibber, og det er egentlig det meste av møbler og klær. Og ting. Men vi bruker det jo.. ta et rom av gangen. Vet ikke helt hva jeg ville frem til, men trenger litt tips da. Anonymkode: ee629...495 Anonymkode: 021f4...b8a
Frøya5 Skrevet 1. juni 2019 #18 Skrevet 1. juni 2019 Jeg måtte ta en opptelling før jeg svarte 🙈 I løpet av de 20 siste årene har jeg flyttet 15 ganger! Who knew! I løpet av den tiden har jeg klart å få meg en ektemann som er minst like rastløs som meg og vi har tre barn sammen som alle er født her hjemme, men som har bodd både i USA og Australia pga jobb. Jeg har kastet mye. Det gleder meg å ikke ha mer enn nødvendig. Vi har begge Master og er glade for det, men verden spinner videre og det gjelder i stor grad å holde seg oppdatert istedenfor skolebøker. Med tre barn (som er eldste barnebarn på begge sider) lar jeg mye gå i arv. Det som ikke går i arv, kaster jeg. Mine gamle klær kaster jeg eller gir til Fretex. Jeg er ganske usentimental når det gjelder ting/møbler/klær fordi jeg vet hvilken enorm jobb det er å pakke ned til neste sted vi skal bo. Mitt råd til deg (og alle andre) er å nedskalere så mye som mulig 😊😊 Det gleder forhåpentligvis noen andre og gir deg ro og overskudd 😊😊
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #19 Skrevet 1. juni 2019 Tenker at en klarer seg med vesentlig mindre enn det en gjennomsnittsnormann eier og tror er «nødvendig». Og opplever også at når en har lite (feks 7 par sokker eller 2 jakker) så blir det 1. Lite rot og lite å vaske og vedlikeholde (og en vedlikeholder faktisk sine 2 jakker - få klær fører til bedre stell av dem) 2. Enkelt å kle på seg 3. En føler aldri (som når en har dunger av klær) at en «ikke har noe å ha på». En har 2 jakker. En av dem går på. Enkelt. 4. En føler at en har mer enn nok ting. Så kvitt deg med tingene dine med god samvittighet, du. Men ikke kast dem - selg eller doner dem. Trenger du dem i fremtiden en gang? Ja, da kan du kjøpe igjen tingen på bruktmarkedet. Går fint. Men husk at du ikke skal kaste ting rått for så å kjøpe nye ting. Det er å misforstå Marie kondo. Det blir materialisme, ikke ryddighet. Anonymkode: 32177...d3f 1
GjestSiden2006 Skrevet 1. juni 2019 #20 Skrevet 1. juni 2019 På 30.5.2019 den 12.12, førstedamen skrev: Ha et packing party! Etter 30 dager går du igjennom eskene, og tar vare på det du ønsker å ta vare på. Hæ? Vi har da fire årstider, man må jo ha litt mer enn på den ene årstiden man er i der og da... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå