Gå til innhold

Heving av kjøp

Pesi_max

Anbefalte innlegg

Hei!

har nå hatt min pc på verksted 2 ganger for samme feil. Rett etter jeg fikk datan tilbake fra siste reprasjon var samme feil som før der, og jeg dro tilbake til butikken for å heve kjøpet. Det viser seg nå at de reparerer dataen på nytt, en 3. Gang slv om jeg ba om heving. Kan de dette? 

På elkjøp sine sider står det «Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det» https://www.elkjop.no/cms/Kundeservice-garanti/garanti-reklamasjon-og-servicevilkar/.

det virker som og jeg har rett til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett til å heve kjøpet, jf forbrukerkjøpsloven

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også mente, men nå har det seg slik at de reparerer den igjen, selv om jeg ga klar beskjed om at jeg ønsket å heve. Har jeg noe krav på å heve nå, eller må jeg bare se om det har blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Pesi_max skrev:

Det jeg også mente, men nå har det seg slik at de reparerer den igjen, selv om jeg ga klar beskjed om at jeg ønsket å heve. Har jeg noe krav på å heve nå, eller må jeg bare se om det har blitt bedre?

Stå på din rett og få hevet kjøpet :)

Anonymkode: d63db...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har altså rett å heve kjøpet etter 2 ganger på verksted og feilen kommer igjen? Han i skranken mente de hadde rett å fikse 3 ganger, deretter heve kjøpet, noe jeg syns er merkelig da det står svart på hvitt det jeg har limt inn i HI?

nevnte fler ganger at heving var det enest jeg ville, så fikk litt bakoversveis når de sa de skulle fiske det.🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan forsøke å reparere samme feilen 2 ganger. Oppstår samme feil tredje gang kan du kreve å heve kjøpet.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Anonymkode: 98267...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Pesi_max skrev:

Hei!

har nå hatt min pc på verksted 2 ganger for samme feil. Rett etter jeg fikk datan tilbake fra siste reprasjon var samme feil som før der, og jeg dro tilbake til butikken for å heve kjøpet. Det viser seg nå at de reparerer dataen på nytt, en 3. Gang slv om jeg ba om heving. Kan de dette? 

På elkjøp sine sider står det «Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det» https://www.elkjop.no/cms/Kundeservice-garanti/garanti-reklamasjon-og-servicevilkar/.

det virker som og jeg har rett til å heve kjøpet?

1. Les forbrukerkjøpsloven.

2. Reklamer og krev heving skriftlig. Muntlig fungerer ingenting, selv ikke hos Elkjøp. 

Anonymkode: 7de8a...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i samme situasjon for en del år siden. Kjøpte en ny laptop og kjøpte også forsikring som jeg ble tilbudt. Jeg fikk knapt brukt den PC for det var noe galt med skjerm. Dette var bare en dag eller to etter at jeg kjøpte den. Ble reklamert og de ville sende den til reparasjon. Tok et par uker. Fikk den tilbake og kom hjem, slo den på og feilen var der fortsatt. Så gikk jeg tilbake til butikken. De skulle da reparere enda en gang. Denne gangen tok det mer enn 3 uker før jeg fikk den tilbake. Denne gangen var også feilen der. Jeg fikk da hevet kjøpet uten noe problem. Men forsikringen som jeg kjøpte ble et tap. Selv om jeg hevet kjøpet så kan en ikke heve kjøpet av forsikring. De påstod at jeg hadde hatt nytte av forsikringen. Da hadde PC knapt vært i bruk. Nesten hele perioden etter at jeg kjøpte den så var den jo på deres verksted og ikke hos meg. Kjøper ikke forsikring flere ganger. Har lært! 

Uansett du har rett til å heve kjøpet nå. 

Anonymkode: 2c330...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i samme situasjon for en del år siden. Kjøpte en ny laptop og kjøpte også forsikring som jeg ble tilbudt. Jeg fikk knapt brukt den PC for det var noe galt med skjerm. Dette var bare en dag eller to etter at jeg kjøpte den. Ble reklamert og de ville sende den til reparasjon. Tok et par uker. Fikk den tilbake og kom hjem, slo den på og feilen var der fortsatt. Så gikk jeg tilbake til butikken. De skulle da reparere enda en gang. Denne gangen tok det mer enn 3 uker før jeg fikk den tilbake. Denne gangen var også feilen der. Jeg fikk da hevet kjøpet uten noe problem. Men forsikringen som jeg kjøpte ble et tap. Selv om jeg hevet kjøpet så kan en ikke heve kjøpet av forsikring. De påstod at jeg hadde hatt nytte av forsikringen. Da hadde PC knapt vært i bruk. Nesten hele perioden etter at jeg kjøpte den så var den jo på deres verksted og ikke hos meg. Kjøper ikke forsikring flere ganger. Har lært! 

Uansett du har rett til å heve kjøpet nå. 

Anonymkode: 2c330...b66

Da hadd jeg bedd om forholdmessig tilbakebetaling av forsikringen fratrukket tiden produktet var avskåret fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner. Syns bare det er så rart at de reparerer når jeg gjentatte ganger sa at jeg ville heve kjøpet. Føler egentlig ikke at når jeg henter produktet så kan jeg si at jeg vill heve kjøpet iom de har prøvd å fikse problemet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...