AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Pådro meg nettopp en ankelskade, og vet at jeg må ligge med benet hevet de neste 48 timene og unngå belastning, men skal ha en 8 timers eksamen i morgen og lurer på hvorvidt dette vil få følger for ankelen min? Siden jeg ikke får hevet foten eller iset den disse timene? Anonymkode: e1456...047
solmåneogstjerner Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pådro meg nettopp en ankelskade, og vet at jeg må ligge med benet hevet de neste 48 timene og unngå belastning, men skal ha en 8 timers eksamen i morgen og lurer på hvorvidt dette vil få følger for ankelen min? Siden jeg ikke får hevet foten eller iset den disse timene? Anonymkode: e1456...047 Du kan jo be om å få en stol som du kan ha benet på. Burde absolutt ikke være noe problem. Jeg er ikke lege, men jeg vil tro at det er lurt å ha benet opp av to grunner: At det er mer behagelig, og at du ikke skal få for mye blod/vann/hevelse der. Du bør uansett høre på legen. Evt kan du be om en legeattest der det står at du må ha en ekstra stol. Tror ikke det er nødvendig, du får nok en stol om du spør. Samtidig må jeg nesten spørre: Åtte timers eksamen? Det meste jeg har vært borti er seks, og med mulighet for en ekstra time med legeattest. Du kan jo også ta med isposer om det er det som er anbefalt av legen. Endret 28. mai 2019 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #3 Skrevet 28. mai 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan jo be om å få en stol som du kan ha benet på. Burde absolutt ikke være noe problem. Jeg er ikke lege, men jeg vil tro at det er lurt å ha benet opp av to grunner: At det er mer behagelig, og at du ikke skal få for mye blod/vann/hevelse der. Du bør uansett høre på legen. Evt kan du be om en legeattest der det står at du må ha en ekstra stol. Tror ikke det er nødvendig, du får nok en stol om du spør. Samtidig må jeg nesten spørre: Åtte timers eksamen? Det meste jeg har vært borti er seks, og med mulighet for en ekstra time med legeattest. Du kan jo også ta med isposer om det er det som er anbefalt av legen. Vet ikke om det hjelper siden benet må være over hjertehøyde. Skrev feil, vi skulle visst ha 6 timer og ikke åtte. Tror ikke jeg rekker å bestille legetime nå siden eksamen er i morgen. Anonymkode: e1456...047
solmåneogstjerner Skrevet 28. mai 2019 #4 Skrevet 28. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det hjelper siden benet må være over hjertehøyde. Skrev feil, vi skulle visst ha 6 timer og ikke åtte. Tror ikke jeg rekker å bestille legetime nå siden eksamen er i morgen. Anonymkode: e1456...047 Klarer du å sitte og skrive med benet over hjertehøyde i seks timer? Kanskje det er best om du tar eksamen senere? Men om du tror at du klarer det så ville jeg tatt med meg masse puter og møtt opp. Be om en ekstra stol og forklar situasjonen. Stor sjanse for at det går uansett 😊
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #5 Skrevet 28. mai 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Klarer du å sitte og skrive med benet over hjertehøyde i seks timer? Kanskje det er best om du tar eksamen senere? Men om du tror at du klarer det så ville jeg tatt med meg masse puter og møtt opp. Be om en ekstra stol og forklar situasjonen. Stor sjanse for at det går uansett 😊 Jeg lurte selv på å ta eksamen senere. Men hvordan skal jeg få innvilget det på så kort tid? Anonymkode: e1456...047
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #6 Skrevet 28. mai 2019 Det går helt fint å sitte med benet på en stol gjennom eksamenen. Anonymkode: 46106...246
solmåneogstjerner Skrevet 28. mai 2019 #7 Skrevet 28. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg lurte selv på å ta eksamen senere. Men hvordan skal jeg få innvilget det på så kort tid? Anonymkode: e1456...047 Dette er på høyskole/universitet? Da har du tre sjanser uansett. Om du leverer legeerklæring/'sykemelding' så får du ekstra. Legeerklæring trenger ikke å bli levert før eksamen, de har en frist etterpå som varierer litt. Så varierer det mellom skolene om du kan ta eksamen på begynnelsen av høsten eller om du må vente til neste gang eksamen i det emnet arrangeres (Det siste er mest vanlig). Det kan være før jul eller før neste sommer. Det gir deg vanligvis ikke noen problemer uansett, da man har mulighet til å være litt forsinket ifht Lånekassen og også studieplanen. Om det er vgs så kan jeg ikke si noe om det.
Splittbinders Skrevet 28. mai 2019 #8 Skrevet 28. mai 2019 Hvordan ankelen din påvirkes av dette kommer aller først an på hvor alvorlig skadet du er. Hva har skjedd med ankelen? Overtråkk? Om du mistenker brudd burde du jo dra på legevakten nå i dag uansett. Dersom det er en noenlunde vanlig eventuelt ganske kraftig overtråkk, er det som du sier heve benet, is, hvile som er tingen - pluss kompresjon. Altså alt sammen. Jeg tråkket kraftig over på senvinteren. Så kraftig at jeg var på nippet til å krabbe hjem, selv om det var midt i gata, det var masse snø is og jeg var bare rundt 100 meter fra døra. Jeg er i full jobb, og var ikke hjemme fra jobb for å ligge med benet høyt. I arbeidstiden hadde jeg benet på en stol. Ikke over hjertehøyde, men litt hevet var det jo. De første to kveldene satt/lå jeg i sofaen det meste av ettermiddagen/kvelden. Jeg hadde også på en kompresjonsbandasje de første døgnene. Riktig førstehjelp gjør at hevelsen blir mindre og man dermed kan være raskere tilbake i normal aktivitet. Men med mindre du driver med toppidrett, ville jeg ikke vært spesielt bekymret. Ja kanskje det blir litt mer hevelse enn om du lå rett ned med benet opp i tre døgn, og ja det tar kanskje litt lengre tid før du kan løpe 3 mil i skogen. Men benet er neppe ødelagt for alltid. Dersom du tenker at skadet er så stygg at foten blir skadet for alltid ved å dra på eksamen, eller at det er så vondt at du tror du ikke holder ut, vil jeg aller først råde deg til å dra på legevakten nå i dag. Lykke til med både fot og eksamen,. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #9 Skrevet 28. mai 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Dette er på høyskole/universitet? Da har du tre sjanser uansett. Om du leverer legeerklæring/'sykemelding' så får du ekstra. Legeerklæring trenger ikke å bli levert før eksamen, de har en frist etterpå som varierer litt. Så varierer det mellom skolene om du kan ta eksamen på begynnelsen av høsten eller om du må vente til neste gang eksamen i det emnet arrangeres (Det siste er mest vanlig). Det kan være før jul eller før neste sommer. Det gir deg vanligvis ikke noen problemer uansett, da man har mulighet til å være litt forsinket ifht Lånekassen og også studieplanen. Om det er vgs så kan jeg ikke si noe om det. Det er på høyskolen ja. Vi har en konte-eksamen til høsten igjen. Jeg kommer meg ikke til legen idag, ikke før jeg er blitt litt bedre i beinet og siden jeg har fått ny lege vet jeg ikke hvor streng han/hun er på sykemeldinger? Er det noe man kan gjøre for å sikre seg en sykemelding i ettertid? Har sendt mail til kontaktlærer, får se hva hun svarer. TS Anonymkode: e1456...047
solmåneogstjerner Skrevet 28. mai 2019 #10 Skrevet 28. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på høyskolen ja. Vi har en konte-eksamen til høsten igjen. Jeg kommer meg ikke til legen idag, ikke før jeg er blitt litt bedre i beinet og siden jeg har fått ny lege vet jeg ikke hvor streng han/hun er på sykemeldinger? Er det noe man kan gjøre for å sikre seg en sykemelding i ettertid? Har sendt mail til kontaktlærer, får se hva hun svarer. TS Anonymkode: e1456...047 Du har uansett to sjanser til så det er egentlig ikke noe å stresse med. Sjekk om det er nødvendig at du har dette emnet før evt etterfølgende emner. I såfall bør du skaffe legeerklæring innen en uke (Eller den fristen de har)
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #11 Skrevet 28. mai 2019 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du har uansett to sjanser til så det er egentlig ikke noe å stresse med. Sjekk om det er nødvendig at du har dette emnet før evt etterfølgende emner. I såfall bør du skaffe legeerklæring innen en uke (Eller den fristen de har) Men må jeg levere lege-erklæring for å kunne ta konte-eksamen? Hva om min nye fastlege skulle nekte meg sykemelding, hva gjør jeg da? Anonymkode: e1456...047
Splittbinders Skrevet 28. mai 2019 #12 Skrevet 28. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på høyskolen ja. Vi har en konte-eksamen til høsten igjen. Jeg kommer meg ikke til legen idag, ikke før jeg er blitt litt bedre i beinet og siden jeg har fått ny lege vet jeg ikke hvor streng han/hun er på sykemeldinger? Er det noe man kan gjøre for å sikre seg en sykemelding i ettertid? Har sendt mail til kontaktlærer, får se hva hun svarer. TS Anonymkode: e1456...047 Det finnes ingen andre måter å få sykemelding på, enn fra en lege - feks fastlege eller legevakt. De fleste leger utsteder ikke legerklæring med tilbakevirkende kraft, de bruker normalt første henvendelse som start-dato for sykemelding. Og hva som gjelder for din fastlege kan du bare vite sikkert ved å spørre din fastlege. Ta en taxi til legevakt og få foten undersøkt. Og gi beskjed om at du eventuelt trenger en legeerklæring pga eksamen i morgen, du får det der og. Men det beste er nå likevel å bare dra på eksamen, jeg vil tro benet ditt tåler det helt fint. Med mindre du som sagt er veldig hardt skadet i beinet eller det er veldig vondt (det sier du ikke noe om). Men da burde du uansett komme deg til legen/legevakt I DAG! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå