Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen EL-biler har såkalt regenerering, dvs at de kan lade bilens batteri ved nedoverbakke eller bremsing.
Er det stor prisforskjell på biler med og uten regenerering?

Det er jo veldig praktisk om man har klart å kjøre batteriet tomt, f.eks på toppen av Mt Everest.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1281630-trille-i-gang-utladet-el-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.5.2019 den 12.08, slask skrev:

Noen EL-biler har såkalt regenerering, dvs at de kan lade bilens batteri ved nedoverbakke eller bremsing.
Er det stor prisforskjell på biler med og uten regenerering?

Det er jo veldig praktisk om man har klart å kjøre batteriet tomt, f.eks på toppen av Mt Everest.

Alle elbiler har regenerering.

Annonse

3 hours ago, NBA said:

Alle elbiler har regenerering.

Men det er en del diskusjon om hvor effektivt det er.
De som kjører aktivt (evt idiotisk) gir ofte pådrag (unødvendig) for å ta inn luker som man kunne dra inn mer langsomt.
Den som kjører rolig trenger ikke bremse så mye, men det er naturligvis avhengig av hva slags tur og landskap man kjører i.
Har man lange nedoverbakker så kan man spare (lade) en del, og har mer reserve til hjemturen.
Men på relativt flat mark og lange turer med jevn hastighet og flyt, så blir det veldig lite å regenerere.
Fant en tråd hvor det diskuteres.
https://www.speakev.com/threads/regen-how-effective-is-it.131364/

Men hvor har du det fra at alle biler har regen?
Er det sånn at alle biler kan koble om EL-motoren så den fungerer som generator eller kreves ekstra hardware for dette?

18 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvorfor lade bil når man kjører? Man skal trykke på gasspedalen ikke trille å kjøre sakte.....

Tullball! Både med bilen min og med lastebil er det viktig å trille mest mulig.. 
Dersom du betaler bensinen min kan jeg kjøre slik du påstår.. 

Ps.. Jeg ligger i 80 hele veien til Sverige selv om det er både 100 og 110.. Forskjellen er ca 0.7 liter per mil.. 

AnonymBruker
På 31.5.2019 den 14.13, slask skrev:

 

Men hvor har du det fra at alle biler har regen?
Er det sånn at alle biler kan koble om EL-motoren så den fungerer som generator eller kreves ekstra hardware for dette?

Det skjer ingen egentlig omkobling. Kraftelektronikken til motor og batteristyringen ruter strømmen til dit den skal. Trenger ikke noe ekstrautstyr. Det blir som regel ikke oppgitt at bilen har regen fordi det er såpass vanlig. Av og til dukker det opp biler som mangler det, da blir det påpekt:
https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-koster-100-000-kroner-kan-bli-for-enkel-for-norge/463765

Anonymkode: 4c144...489

AnonymBruker
På 31.5.2019 den 14.13, slask skrev:

Men det er en del diskusjon om hvor effektivt det er.
De som kjører aktivt (evt idiotisk) gir ofte pådrag (unødvendig) for å ta inn luker som man kunne dra inn mer langsomt.
Den som kjører rolig trenger ikke bremse så mye, men det er naturligvis avhengig av hva slags tur og landskap man kjører i.
Har man lange nedoverbakker så kan man spare (lade) en del, og har mer reserve til hjemturen.
Men på relativt flat mark og lange turer med jevn hastighet og flyt, så blir det veldig lite å regenerere.
Fant en tråd hvor det diskuteres.
https://www.speakev.com/threads/regen-how-effective-is-it.131364/

Her har du nok misforstått noe, @slask. Regenerering er effektiv der den erstatter bremsene. Du får en liten "top up" og den kan komme godt med, spesielt når du bor i et område med mange bakker - slik som f.eks. jeg gjør.

Regen er ikke noe som skal innby til rykk-og-napp-kjøring, og det er soleklar, diskusjonsfri kunnskap. Til og med elbilmanualer nevner jevn kjøring som optimal, og uansett fremdriftsmåten så vil ingen kjøretøy bryte med fysikken om bevaring av momentum, eller få til en slag perpetuum mobile.

Det som er litt ett fett er om du akselererer fort opp i marsjfart eller ikke. Med en bensinbil er det lurt, slik at du kjapt kommer opp i et gir som gir god kraftoverføring og lavt forbruk. Med en elbil tror jeg neppe at noe slikt er avgjørende. Effektiviteten faller jo noe proporsjonalt med økt fart takket være manglende gir og mer mekanisk og aerodynamisl motstand.

Anonymkode: 997d8...8cb

  • Liker 2
AnonymBruker

De fleste elbiler begrenser regenerering ved full og nær tom ladning. Battericellene er spesielt sårbare for skader i ytterpunktene av ladning, om batteriet er fulladet vil det bli overladet ved regenerering, ved lav ladning under 20% vil cellene ta til seg enormt mye ladestrøm, høyere strøm enn hva kontrollsystemet er laget for og for å forhindre varmgang i komponenter og battericeller blir ladestrøm og regenerering begrenset.

Mange produsenter begrenser også regenerering og ladehastighet etter temperatur på battericellene, det er for å forhindre at noen løker prøver å få liv i en iskald eller glovarm og utladet elbil ved regenerering. 

Anonymkode: f8fa7...7cb

  • Liker 1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...