Gå til innhold

Hjelp til å få baby til å sove?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg har en baby som slettes ikke vil sove.. Hver legging blir en kamp - og jeg føler jeg har prøvd alt!

Det virker som at alle andre babyer jeg ser bare kan ta en trilletur så sovner babyen, eller kjøre i bil så sovner babyen, eller legge babyen ned i senga (!).. Det ser også ut som noen sovner under babygymet, i armene, eller i vippestolen. 

Vel - slik er det definitivt ikke her. Hun Hater bilstol, blir kjempesint og skriker hele turen. Hun hater vogn og der er samme regla. Det å finne roen til å sove virker helt umulig hun skal følge med på alt og blir febrilsk. Det eneste som fungerer er å gå inn i et mørkt rom og bysse Lenge til hun roer seg, men da pleier hun stort sett å våkne med med en gang hun legges ned, så da må man begynne helt fra starten noe som over tid er ekstremt slitsomt.

Litt om henne: Hun er snart fire måneder.
Når hun er våken må man stort sett bære henne hele tiden ellers blir det masse grining. Motorisk er hun ekstremt sterk, ettersom hun er Ekstremt aktiv. Hun må underholdes og kan Nesten ikke være for seg selv. Blir lei av vippestol og babygym svært fort. Hun vil heller ikke "slappe" av på fanget, da er hun armer og bein og blir irritert hvis ikke hun blir underholdt hele tiden. Samme hvis du bærer henne så holder hun seg fysisk ut fra kroppen og skal følge med på alt - men det er det eneste hun syntes er greit. 

Så hva er det vi gjør galt? Hvordan får dere til leggingen på dagtid/kveldstid når barnet hater vogn og bilstol? Forsøkt å gjøre det lunt der hun skal sove, har også forsøkt rugging, sove ved siden av henne, white noise osv. 

Føler meg helt låst. Det kan virke som om hun bare er ekstremt sta og vil følge med på alt hele tiden - og at det rett og slett er kjedelig i vogn/bilstol. Og at hun heller ikke klarer å finne roen for å sove fordi hun vil følge med på alt. 

Anonymkode: 18ad4...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er prikk lik. Jeg har gitt opp soving på dagtid, og på kvelden må jeg amme i søvn liggende. Det er det eneste som virker på min. Men da må jeg ligge ved siden av, han våkner hvis jeg går.

Min hater også vogn, bilstol og bæresele. Kjeder seg med en gang han ikke underholdes eller bæres. Han er ca tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en litt «enklere» baby, men vi har hatt våre utfordringer med søvn. Han er nå 4 mnd. Hele livet vårt ble bedre etter at vi begynte med søvnprogrammet til «Little Ones». Det er jo ikke sikkert det funker for alle, men vi fikk det anbefalt av noen venner og vi er ekstremt fornøyd. Dyr engangskostnad, men det gir også tilgang til et nettverk hvor du kan spør profesjonelle folk og andre brukere om spørsmål som omhandler søvn (eller feks våkentid). Hele ideen er hvordan lære baby å finne søvnen selv samt å få riktig mengde søvn om natten og dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, popstar skrev:

Min er prikk lik. Jeg har gitt opp soving på dagtid, og på kvelden må jeg amme i søvn liggende. Det er det eneste som virker på min. Men da må jeg ligge ved siden av, han våkner hvis jeg går.

Min hater også vogn, bilstol og bæresele. Kjeder seg med en gang han ikke underholdes eller bæres. Han er ca tre måneder.

Hvordan klarer du det? Bare bærer han rundt på armen hele dagen? 

Er så sliten selv så kanskje du har gode tips til å komme deg gjennom dagene. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Albbas skrev:

Bæretøy? 

Blir for varm i det innendørs selv med nesten ingen klær blir vi helt svett.. 

og ute har det kun fungert ett par ganger. Hvis hun ikke kan se vrir hun seg febrilsk og kaver og til slutt hylgriner, og hvis hun kan se, ligger hun våken og nistirrer på alt til hun er overtrøtt for så å gråte..

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg har en baby som slettes ikke vil sove.. Hver legging blir en kamp - og jeg føler jeg har prøvd alt!

Det virker som at alle andre babyer jeg ser bare kan ta en trilletur så sovner babyen, eller kjøre i bil så sovner babyen, eller legge babyen ned i senga (!).. Det ser også ut som noen sovner under babygymet, i armene, eller i vippestolen. 

Vel - slik er det definitivt ikke her. Hun Hater bilstol, blir kjempesint og skriker hele turen. Hun hater vogn og der er samme regla. Det å finne roen til å sove virker helt umulig hun skal følge med på alt og blir febrilsk. Det eneste som fungerer er å gå inn i et mørkt rom og bysse Lenge til hun roer seg, men da pleier hun stort sett å våkne med med en gang hun legges ned, så da må man begynne helt fra starten noe som over tid er ekstremt slitsomt.

Når hun er våken må man stort sett bære henne hele tiden ellers blir det masse grining. Motorisk er hun ekstremt sterk, ettersom hun er Ekstremt aktiv. Hun må underholdes og kan Nesten ikke være for seg selv. Blir lei av vippestol og babygym svært fort. Hun vil heller ikke "slappe" av på fanget, da er hun armer og bein og blir irritert hvis ikke hun blir underholdt hele tiden. Samme hvis du bærer henne så holder hun seg fysisk ut fra kroppen og skal følge med på alt - men det er det eneste hun syntes er greit. 

Så hva er det vi gjør galt? Hvordan får dere til leggingen på dagtid/kveldstid når barnet hater vogn og bilstol? Forsøkt å gjøre det lunt der hun skal sove, har også forsøkt rugging, sove ved siden av henne, white noise osv. 

Føler meg helt låst. Det kan virke som om hun bare er ekstremt sta og vil følge med på alt hele tiden - og at det rett og slett er kjedelig i vogn/bilstol. Og at hun heller ikke klarer å finne roen for å sove fordi hun vil følge med på alt. 

Har en veldig lik baby, både mtp søvn og aktivitet/armer og ben som spreller til alle tider. Det er som å lese om meg selv, så jeg føler med deg! Dagene her er en stadig jakt etter søvn!

Min løsning er ofte at baby sover i armene mine på sofaen etter amming! (Når baby sovner, det skjer jo ikke alltid).

Vogn fungerer til dels (men var mye bedre før), så det meste av formiddagen går til trilling. Ellers bruker jeg sprinkelsengen til dagsoving, som står inntil vår seng, og baby klarer å sovne (etter en stund) ved at jeg holder i hånda/har handa inntil kinnet. Gradvis ønsker jeg å gi mindre og mindre stimuli, og lære baby å sovne selv, men det er vanskelig med veldig aktiv og interessert baby! Disse lurene er dog veldig korte.. 

Hvordan løser du nettene mtp soving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Anonymkode: 

Endret av HvitMagnolia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir for varm i det innendørs selv med nesten ingen klær blir vi helt svett.. 

og ute har det kun fungert ett par ganger. Hvis hun ikke kan se vrir hun seg febrilsk og kaver og til slutt hylgriner, og hvis hun kan se, ligger hun våken og nistirrer på alt til hun er overtrøtt for så å gråte..

ts 

Hva slags bæretøy er dette? Skaff deg noe svalere. Og fortsett å prøve så hun blir vant med det. Kanskje hoftebæring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan klarer du det? Bare bærer han rundt på armen hele dagen? 

Er så sliten selv så kanskje du har gode tips til å komme deg gjennom dagene. 

Ts 

Dessverre ☹ Jeg bærer, så ligger vi noen minutter på babygym og synger og fjaser, bærer litt, sitter i sofa og leker fly, osv. Blir lange, slitsomme dager. Han kan til nød av og til sovne i fanget etter amming, og av og til får jeg laget middag fordi han kan synes det er ok å sitte i Stokke-stol med leke som lager lyd foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angelpack bæresele reddet meg fra dyp depresjon i fire måneders helvete. Hvor han bare fikk sitte oppi det, helst med en hånd netti kløfta på a mor, så kunne han sove mer enn 45 minutter. (Om natta lå han på ammeputa med puppen i munnen, jeg måtte sitte, og kunne sove hele 45 minutter i slengen 🙈🙈) Jeg måtte riktignok stå eller gå mesteparten av av tida, men jeg fikk en pause fra sutring og kunne strikke, høre podcast / lydbok og av og til sette meg ned litt. Var noen grusomme uker som jeg igrunn bare husker fordi jeg skrev om det i babyboka hans, og det ble bedre! 

Anonymkode: 1b0f9...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bæretøy! Bli med på bæretreff og prøv deg frem til noe som passer dere begge. Jeg hadde aldri overlevd perioden fra 3-7mnd uten bæretøy. Med riktig bæretøy kan du sørge får at babyen får passelig med utsikt til å akseptere det, samt noe svalere enn det dere har(?). Jeg gikk med ungen oppå meg all våkentiden min omtrent. Etterhvert sov han så godt i selen vår at jeg kunne sitte meg ned en halvtime og slappe av når han hadde luren sin (i selen oppå meg altså). Ved 4mnd kunne jeg glemme å "legge" ham, hvis du tenker på legging i at babyen skal sove uten deg der? Hvordan sover hun om natten? Ammer du? 

Anonymkode: 65129...234

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bærte mye fra start og på dager hvor ting er helt ille så bærer vi i ringslynge. Sele på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du kan slå av airbag foran, så kan du plassere bilstolen der. Det gjorde underverker for oss. Med nyere biler er det minst like trygt som baksetet:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Albbas skrev:

Hva slags bæretøy er dette? Skaff deg noe svalere. Og fortsett å prøve så hun blir vant med det. Kanskje hoftebæring? 

Lillebaby air, den som er for sommerbruk.. evt. Bruk i varmere land. 

hun er så varm av seg at selv i kortermet body koker hun inne.. hun spreller jo hele tiden 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan slå av airbag foran, så kan du plassere bilstolen der. Det gjorde underverker for oss. Med nyere biler er det minst like trygt som baksetet:) 

Takk, det skal jeg prøve i dag :) håper det hjelper!

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, popstar skrev:

Dessverre ☹ Jeg bærer, så ligger vi noen minutter på babygym og synger og fjaser, bærer litt, sitter i sofa og leker fly, osv. Blir lange, slitsomme dager. Han kan til nød av og til sovne i fanget etter amming, og av og til får jeg laget middag fordi han kan synes det er ok å sitte i Stokke-stol med leke som lager lyd foran seg.

Det høres ut som min dag! Jeg setter henne av og til i vippestolen også. Den funker i noen minutter av og til.. 

håper det blir bedre for deg etterhvert! Jeg prøver ut tips og triks på vogn en gang om dagen for å se om det plutselig går.. samme med bilstol: prøver ulike leker, ha white noise på, kaldere klær, varmere klær osv. Lever i håpet om at noe plutselig fungerer så vi kan komme oss ut litt!

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som min dag! Jeg setter henne av og til i vippestolen også. Den funker i noen minutter av og til.. 

håper det blir bedre for deg etterhvert! Jeg prøver ut tips og triks på vogn en gang om dagen for å se om det plutselig går.. samme med bilstol: prøver ulike leker, ha white noise på, kaldere klær, varmere klær osv. Lever i håpet om at noe plutselig fungerer så vi kan komme oss ut litt!

ts 

Vi prøver ut alt mulig vi og, må ut med hund så sele og vogn prøves ut hver dag 😜 Håper det blir bedre når han kan sitte selv og hente leker og sånt i hvert fall. Og håper det løsner til deg etter hvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som oftest når man har "prøvd alt" har man prøvd veldig mye forskjellig i kort tid slik at babyen ikke vet hva som skal skje. 

Det kan hende babyen din er overstimulert. Prøv underhold så lite som mulig og la henne kjede seg litt. Kanskje kan du tåle litt mer sutring? For eks i vogna, du er jo der og hun ser deg, så hun er jo ikke redd.

Begynn med smaksprøver på fast føde, kanskje blir det bedre når hun klarer å spise endel om noen uker.

Husk at barn er veldig tilpasningsdyktige, så innfør rutiner rundt leggetid som passer DERE og ikke henne. For eks at det er litt lyd i hjemmet fra vaskemaskin eller tv. 

Og ellers, hun 4 mnd, ikke rart hun ikke følger rutiner enda!

Anonymkode: 0408a...33d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hyler som en stukken gris hvis jeg ikke gjør det jeg gjør i hvert fall. Det er ikke snakk om sutring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...